دکتر کامران باقری لنکرانی در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی که در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی جریان داشت، گفت : از زمان دولت قبل نگاه ما به امر سلامت تغییر کرد و دیگر مرگ و میر را معیاری برای کاهش سلامت در نظر نمی گیریم، بلکه سال های سپری شده یک فرد به صورت ناتوان و ناسالم را به عنوان شاخص می گیریم.
وی افزود: براساس آمارهای ما حوادث ترافیکی، بیشترین نقش در ناتوانی افراد طی سال های گذشته را داشته اند و این نتیجه به ما می گوید که علاوه بر تاسیس بیمارستان ها در نقاط حادثه خیز باید در اصلاح فرهنگ رانندگی و امنیت بیشتر جاده ها به منظور تامین بسترهای سلامت برای جامعه بکوشیم.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که سوانح رانندگی اصلیترین عامل مرگ زودرس و از دست رفتن عمر مفید جامعه در کشور محسوب میشود.
به نقل از روابط عمومی وزارت راه و ترابری، سوانح رانندگی هماکنون در ایران به لحاظ تعداد قربانیان، دومین عامل مرگ و میر محسوب میشود در حالی که به طور متوسط در جهان سوانح رانندگی عامل دهم مرگ و میر است.
بر اساس این گزارش، در 23 استان کشور حدود 30 درصد مرگ و میر در گروه سنی 15 تا 45 سال مربوط به قربانیان سوانح رانندگی است.
همچنین بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سهم قربانیان سوانح رانندگی در جهان دو درصد از مجموع فوتیها است در حالی که این رقم در ایران 10 درصد است.
کارشناسان معتقدند که تشکیل شورای عالی ایمنی راهها و اختصاص بودجه مناسب در کشور میتواند گامی در جهت سازماندهی و کاهش سوانح رانندگی باشد. همچنین مدیریت یکپارچه معضل اصلی ساماندهی ایمنی راههای کشور است.
۶ اردیبهشت ۸۶ - ایلنا