متوسط سن مرگ ناشی از حوادث رانندگی در ایران به 27 سال کاهش یافته است، تعداد مرگ ناشی از این حوادث در 8 سال گذشته 30 هزار نفر بیش از شهدای جنگ تحمیلی 8 ساله است و در مجموع ایران از نظر خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در دنیا اول است.
موسی زرگر، مشاور وزیر بهداشت در امور تروما امروز در کارگاه کشوری ایمنی کودکان که با همکاری یونیسف در هتل البرز تهران برگزار شد، افزود: متأسفانه سن مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران به 27 سال کاهش یافته است و گرچه در دنیا حوادث ترافیکی بعد از بیماریهای قلبی و سرطان سومین علت مرگ و میر است اما در همه جای دنیا میزان عمر از دست رفته ناشی از حوادث ترافیکی معادل یک و نیم برابر مجموع عمر از دست رفته بیماریهای قلبی و سرطان است.
وی گفت: علت این امر جوانتر بودن قربانیان این حوادث نسبت به فوت شدگان ناشی از بیماریهای قلبی و سرطان است با این حال کشور ما از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی تقریباً در دنیا اول است و از بین 190 کشور دنیا فقط 4 کشور درصد تلفات ناشی از این حوادث در آنها از ایران بیشتر است.
زرگر اضافه کرد: تحقیقات نشان میدهد تعداد مرگهای ناشی از حوادث در ایران در 8 سال بین 1374 تا 1384 از کل شهدای جنگ تحمیلی در 8 سال دفاع مقدس بیشتر است، کل شهدای جنگ تحمیلی 218 هزار و 867 نفر ثبت شده است در حالی که در مدت مذکور 253 هزار و 100 نفر بر اثر حوادث در ایران جان خود را از دست دادند.
وی گفت: بر این اساس میتوان گفت قربانیان حوادث رانندگی در ایران سالانه معادل قربانیان سقوط 400 هواپیمای مسافربری است و بیش از 20 برابر همین تلفات در ژاپن است بنابراین میتوان تعداد کشته شدگان زمان جنگ و صلح در ایران برابر است و باید فکری کرد که مهمترین آن آموزش فرهنگ ترافیک به مردم است.
دومین وزیر بهداری بعد از انقلاب ایران افزود: تحقیقی که در مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا در تهران درباره حادثه دیدگان حوادث ترافیکی در 8 شهر کشور انجام شد، نشان داد بعد از تهران بیشترین این حوادث در شهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، زاهدان، کرمانشاه، بابل و قم رخ میدهد.
مشاور وزیر بهداشت گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در بین کودکان ایران حدود 10درصد کل این تلفات است که 67درصد آنها پیاده بودهاند، 13درصد دوچرخهسوار، 11 درصد سرنشین خودرو و 9 درصد سوار بر موتور بودهاند.
وی گفت: تعداد تلفات حوادث رانندگی تا سن 10 سالگی در بین دختران از پسران بسیار کمتر است اما از این سن به بعد در دختران بیش از پسران است و علت آن هم این است که به لحاظ بدنی و آموزش دختران ایرانی آمادگی کمتری برای محافظت از خود دارند.
زرگر افزود: به طور کلی 65 درصد حوادث کودکان در حیاط مدرسه، 17 درصد در کلاس و 1/7 درصد در بیرون مدرسه رخ میدهد، علت مرگ 50 درصد این تلفات خونریزی است، 3/38 درصد به علت سقوط و 4/2 درصد به علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند.
مشاور وزیر بهداشت تأکید کرد: مرگ ناشی از حوادث ترافیکی سه PIK مهم دارد اول چند دقیقه اول تا یک ساعت اول است که حدود 50 درصد مرگهای ناشی از این حوادث است، برای این دسته مرگها به علت شدت جراحت واقعاً کاری نمیشود کرد و باید به فکر پیشگیری از وقوع این حوادث باشیم، دوم مرگهای تا 8 ساعت بعد از حادثه و در حین انتقال بیمار است که حدود 25 درصد موارد هستند و 25 درصد دیگر نیز مربوط به مرگهای ناشی از عفونتهای بعد از نجات اولیه است که درباره دوم باید وزارت بهداشت با استقرار سیستم تروما وارد عمل شود.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینای تهران گفت: سیستم تروما و ایجاد مراکز تروما در کشور، سیستمی است که لایحه اجرای آن در مجلس سوم به اتفاق آرا و بدون هیچ مخالفتی به تصویب مجلس رسید اما مسئولان بعدی آن را شوخی گرفتند و حتی تأسیس نخستین مرکز آن در بیمارستان سینا متوقف شد اما دکتر لنکرانی و همکاران وی دغدغه اجرای این سیستم حیاتی را دارد.
زرگر افزود: اساس سیستم تروما غربالگری و اجرای سیستم تریاژ با اولویتبندی و طبقهبندی حادثهدیدگان است که در آن باید امکانات و تجهیزات پیشرفته خدمترسانی اعم از تجهیزات انتقال بیمار و تجهیزات عکسبرداری و تشخیصی خاص این بیماران که مانع حرکت دادن غیرضرور آنها میشود و تجهیزات مدرن درمانی مهیا باشد.
وی گفت: بیماران ترومایی پس از تشخیص اولیه یا به اتاق عمل ارجاع میشوند پا به ICU میرون یا بستری میشوند و هیچ حالت دیگری وجود ندارد.
وی افزود: مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا همه مقالات ایرانی ثبت شده در این زمینه را جمعآوری کرده است و منتظر تأمین بودجه برای جمعآوری مقالات خارجی در این زمینه هستیم و البته مقالات مربوط به حوادث ترومای اطفال در این مجموعه بسیار کم است.
وی گفت: وزیر بهداشت قول داده است طرح پیشنهادی مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا را در کشور اجرایی کند.