تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف مینی بوس با کامیون 19 کشته و مجروح بر جای گذاشت

در حادثه مرگبار رانندگی در اتوبان تهران قم ، زیر پل واوان 4 نفر کشته و 15 تن دیگر مجروح شدند.
در حادثه مرگبار رانندگی در اتوبان تهران قم ، زیر پل واوان چهار نفر کشته و 15 تن دیگر مجروح شدند.این حادثه بعد از ظهر دیروز بر اثر برخورد یک دستگاه مینی بوس مسافر بر با یک دستگاه کامیون تریلی اتفاق افتاد.
شدت تصادف به حدی بود که چهار مرد از سرنشینان مینی بوس بر اثر شدت صدمات وارده جان خود را از دست داده و 15 تن دیگر مجروح شدند.
تمامی مصدومین این حادثه توسط امداد هوایی و اورژانس به نزدیکترین مراکز درمانی منتقل و بستری شدند.
بدنبال وقوع این حادثه در ساعت 14 دیروز نیروهای ایستگاه های 50 و امداد و نجات 6 سازمان آتش نشانی تهران سراسیمه خود را به محل حادثه رسانده و ضمن ایمن سازی محل حادثه مجروحین را از داخل خودروی مینی بوس خارج کرده و به محل استقرار چرخ بال امداد هوایی و نیز آمبولانس های اورژانس تهران انتقال دادند.
امدادگران همچنین اجساد کشته شدگان را از داخل خودروی مینی بوس بیرون کشیده و تحویل عوامل انتظامی مستقر در محل حادثه دادند.
بر اساس کارشناسی های اولیه در جریان این حادثه بیش از 370 میلیون ریال به این دو خودروی تصادفی خسارت وارد شده است. 
تحقیقات بیشتر در خصوص علت بروز این حادثه  و نیز میزان دقیق خسارات وارده هم اکنون از سوی پلیس راه منطقه تحت بررسی است

متوسط سن مرگ ناشی از تصادف در ایران به 27 سال کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: متوسط سن مرگ ناشی از حوادث رانندگی در ایران به 27 سال کاهش یافته است، تعداد مرگ ناشی از این حوادث در 8 سال گذشته 30 هزار نفر بیش از شهدای جنگ تحمیلی 8 ساله است و در مجموع ایران از نظر خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در دنیا اول است.
موسی زرگر، مشاور وزیر بهداشت در امور تروما امروز در کارگاه کشوری ایمنی کودکان که با همکاری یونیسف در هتل البرز تهران برگزار شد، افزود: متأسفانه سن مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران به 27 سال کاهش یافته است و گرچه در دنیا حوادث ترافیکی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین علت مرگ و میر است اما در همه جای دنیا میزان عمر از دست رفته ناشی از حوادث ترافیکی معادل یک و نیم برابر مجموع عمر از دست رفته بیماری‌های قلبی و سرطان است.
وی گفت: علت این امر جوان‌تر بودن قربانیان این حوادث نسبت به فوت شدگان ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان است با این حال کشور ما از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی تقریباً در دنیا اول است و از بین 190 کشور دنیا فقط 4 کشور درصد تلفات ناشی از این حوادث در آن‌ها از ایران بیش‌تر است.‌ زرگر اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث در ایران در 8 سال بین 1374 تا 1384 از کل شهدای جنگ تحمیلی در 8 سال دفاع مقدس بیش‌تر است، کل شهدای جنگ تحمیلی 218 هزار و 867 نفر ثبت شده است در حالی که در مدت مذکور 253 هزار و 100 نفر بر اثر حوادث در ایران جان خود را از دست دادند. وی گفت: بر این اساس می‌توان گفت قربانیان حوادث رانندگی در ایران سالانه معادل قربانیان سقوط 400 هواپیمای مسافربری است و بیش از 20 برابر همین تلفات در ژاپن است بنابراین می‌توان تعداد کشته شدگان زمان جنگ و صلح در ایران برابر است و باید فکری کرد که مهم‌ترین آن آموزش فرهنگ ترافیک به مردم است.
دومین وزیر بهداری بعد از انقلاب ایران افزود: تحقیقی که در مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا در تهران درباره حادثه دیدگان حوادث ترافیکی در 8 شهر کشور انجام شد، نشان داد بعد از تهران بیش‌ترین این حوادث در شهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، زاهدان، کرمانشاه، بابل و قم رخ می‌دهد. مشاور وزیر بهداشت گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در بین کودکان ایران حدود 10درصد کل این تلفات است که 67درصد آن‌ها پیاده بوده‌اند، 13درصد دوچرخه‌سوار، 11 درصد سرنشین خودرو و 9 درصد سوار بر موتور بوده‌اند.
وی گفت: تعداد تلفات حوادث رانندگی تا سن 10 سالگی در بین دختران از پسران بسیار کم‌تر است اما از این سن به بعد در دختران بیش از پسران است و علت آن هم این است که به لحاظ بدنی و آموزش دختران ایرانی آمادگی کم‌تری برای محافظت از خود دارند.
زرگر افزود: به طور کلی 65 درصد حوادث کودکان در حیاط مدرسه، 17 درصد در کلاس و 1/7 درصد در بیرون مدرسه رخ می‌دهد، علت مرگ‌ 50 درصد این تلفات خونریزی است، 3/38 درصد به علت سقوط و 4/2 درصد به علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.
مشاور وزیر بهداشت تأکید کرد: مرگ ناشی از حوادث ترافیکی سه PIK مهم دارد اول چند دقیقه اول تا یک ساعت اول است که حدود 50 درصد مرگ‌های ناشی از این حوادث است، برای این دسته مرگ‌ها به علت شدت جراحت واقعاً کاری نمی‌شود کرد و باید به فکر پیشگیری از وقوع این حوادث باشیم، دوم مرگ‌های تا 8 ساعت بعد از حادثه و در حین انتقال بیمار است که حدود 25 درصد موارد هستند و 25 درصد دیگر نیز مربوط به مرگ‌های ناشی از عفونت‌های بعد از نجات اولیه است که درباره دوم باید وزارت بهداشت با استقرار سیستم تروما وارد عمل شود.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینای تهران گفت: سیستم تروما و ایجاد مراکز تروما در کشور، سیستمی است که لایحه اجرای آن در مجلس سوم به اتفاق آرا و بدون هیچ مخالفتی به تصویب مجلس رسید اما مسئولان بعدی آن را شوخی گرفتند و حتی تأسیس نخستین مرکز آن در بیمارستان سینا متوقف شد اما دکتر لنکرانی و همکاران وی دغدغه اجرای این سیستم حیاتی را دارد.
زرگر افزود: اساس سیستم تروما غربالگری و اجرای سیستم تریاژ با اولویت‌بندی و طبقه‌بندی حادثه‌دیدگان است که در آن باید امکانات و تجهیزات پیشرفته خدمت‌رسانی اعم از تجهیزات انتقال بیمار و تجهیزات عکس‌برداری و تشخیصی خاص این بیماران که مانع حرکت دادن غیر‌ضرور آن‌ها می‌شود و تجهیزات مدرن درمانی مهیا باشد.
وی گفت: بیماران ترومایی پس از تشخیص اولیه یا به اتاق عمل ارجاع می‌شوند پا به ICU می‌رون یا بستری می‌شوند و هیچ حالت دیگری وجود ندارد.
وی افزود: مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا همه مقالات ایرانی ثبت شده در این زمینه را جمع‌آوری کرده است و منتظر تأمین بودجه برای جمع‌آوری مقالات خارجی در این زمینه هستیم و البته مقالات مربوط به حوادث ترومای اطفال در این مجموعه بسیار کم است.
وی گفت‌: وزیر بهداشت قول داده است طرح پیشنهادی مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا را در کشور اجرایی کند.

وزیر بهداشت: کاهش مرگ ناشی از تصادف در ایران الگوی کشورهای در حا

وزیر بهداشت گفت: ایران اولین کشور در حال توسعه است که موفق به کاهش رشد تصادفات رانندگی شده است و پیش از این فقط کشورهای توسعه یافته به این موفقیت رسیده بودند.
کامران باقری لنکرانی، پنجشنبه در مراسم تجلیل از نمونه‌های ترافیکی کشور در هتل المپیک تهران، افزود: در زمان حاضر سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به علت تصادفات رانندگی در جهان می‌میرند و این آمار تا سال 2020 میلادی 66 درصد افزایش می‌یابد و البته بیشتر قربانیان این حوادث در کشورهای در حال توسعه هستند که ماشینی شدن زندگی را تجربه می‌کنند.
وی اضافه کرد: طی 50 سال گذشته به جز تعدادی از کشورهای جهان ثروتمند یا کشورهای شمال که موفق به کاهش 28 درصدی میزان حوداث ترافیکی شده‌اند همه کشورهای جهان شاهد افزایش روز افزون تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن هستند.
وی گفت: در ایران ما هم تا سال 84 هر سال با افزایش و رشد دو رقمی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی مواجه بودیم اما در سال 85 برای اولین بار شاهد توقف رشد و حتی یک درصد کاهش مرگ ناشی از تصادفات رانندگی بودیم و در 6 ماهه امسال نیز کاهش 5/13 درصدی دوباره این تلفات را شاهدیم که به خصوص از تیرماه گذشته یعنی زمان سهمیه بندی بنزین شاهد کاهش بی‌سابقه 32 درصدی حوادث و تلفات رانندگی در کشور هستیم.
وی اضافه کرد: این موفقیت بزرگ مرهون تلاش همکاران 35 دستگاه مختلف است که مهمترین آن نیروی انتظامی، وزارت راه، هلال احمر و وزارت بهداشت به خصوص همکارانمان در اورژانس است اما در این بین آموزشهای پیشگیرانه و هشدار دهنده نیروی انتظامی تقش اصلی را داشته است.
وی گفت: 70 درصد تصادفات رانندگی به علت خطای انسان رخ می‌دهد بنابراین آموزش به مردم برای اصلاح فرهنگ ترافیک بیش از هر کار دیگری در کاهش این حوادث موثر است و از نظر هزینه - اثربخشی با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.
وزیر بهداشت افزود: بعد از آن توجه به ایمنی خودرو، بستن کمربند ایمنی، و تجهیزاتی مانند کیسه هوا موثر است، بررسی ها نشان می دهد فقط بستن کمربند ایمنی 40 درصد میزان ضایعات تصادفات رانندگی و 60 درصد مرگ و میرهای ناشی از آن را کاهش می‌دهد.
باقری لنکرانی اضافه کرد: مطلب مهم دیگر علاوه بر اصلاح وضعیت جاده ها، ایحاد سامانه مناسب حمل و نقل است که دولت برای ایجاد این سامانه لایحه جامع حمل و نقل را تدوین کرده و در دستور کار مجلس است.
وی تاکید کرد: با وجود ورود روزانه 1500 خودروی جدید فقط در شهر تهران در بین کشورهای در حال توسعه اولین کشوری هستیم که کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تجربه کردیم.