تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

آمار فوت و مصدومیت ناشی از تصادف!

بررسی روند رشد آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات (حوادث رانندگی) در کشور ما حکایت از افزایشی قابل ملاحظه دارد. در سال 1373 تعداد 10545 نفر کشته شده اند. در سال 1380 به رقم 19727 افزایش داشته و آخرین آمار که مربوط به سال 1385 است نشان می دهد که 27567 نفر در اثر تصادف جان خود را از دست داده اند (ماخوذ از آمار ص 10).

در همین سه مقطع زمانی غیر از کشته شدگان آماری هم از تعداد مصدومین در دست است. به ترتیب در همان سالها که ذکر شد 44116 نفر، 117566 و نهایتاً 276762 نفر در اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند (ماخوذ از آمار ص 12).

در سطح استانهای کشور، در سال 1385 بالاترین تعداد تصادفات منجر به فوت (برون شهری) در استان مازندران گزارش شده است (597 مورد) و کمترین مورد را استان بوشهر به خود اختصاص داده است. بعد از مازندران به ترتیب استان های اصفهان (459 مورد) و فارس (429 مورد) قرار دارند. کرمان (300) ، همدان ( 283 ) و تهران (247) در رده های بعدی قرار دارند (ماخوذ از آمار ص 18).


استانهای با بیشترین تعداد فوتی های برون شهری در سال 1385 عبارتند از:
فارس 1328 نفر
خراسان رضوی 1209 نفر
کرمان 1115 نفر
تهران 1071
خوزستان 1047 نفر
گیلان 959 نفر
اصفهان 926 نفر
سیستان و بلوچستان 769 نفر
اینها مجموعاً 48 درصد کل فوتی های برون شهری کل استان ها را تشکیل داده اند (ص 40).

* گزارش آماری، ایمنی حمل و نقل جاده ای در کشور، معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اداره کل ایمنی و ترافیک، تیر ماه 1386

 
پ.ن. به زودی می خوام خبر به ثبت رسیدن سازمان غیردولتی ای (به نام حامیان سفر ایمن) در زمینه تلاش برای کاستن از تلفات جاده ای و درون شهری و فرهنگ سازی در زمینه ی ارتقای ایمنی راهها و جاده ها که قبلاً هم درباره ش نوشته بودم اعلام کنم. این یه جور مقدمه چینی بود در اون زمینه!

از وبلاگ از زندگی *(خانم دکتر احمدنیا)

رانندگى ما نشانه شخصیت جامعه است

حسین خانى

یکى از خبرگزارى هاى داخلى آذرماه سال ۸۳ اعلام کرده بود، هر ۶۰ دقیقه ۳ نفر در تصادف هاى جاده اى جان خود را از دست مى دهند. عفریت مرگ در جاده ها به کمین نشسته است. امروزه آنقدر عبور از کنار حجله هاى جوانانى که در سانحه رانندگى جان سپرده اند برایمان عادى شده که اگر روزى شاهد این گونه حوادث نباشیم تعجب آور است. یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک براساس بررسى هایى که انجام داده، مى گوید: «شمار کشته شدگان تصادف هاى شهرى و جاده اى کشور در کمتر از ۳ سال، معادل افرادى است که در جنگ تحمیلى به شهادت رسیده اند.»
عوامل گوناگونى بر وقوع حوادث تلخ رانندگى مؤثرند. نبستن کمربند ایمنى، کنترل نکردن ایمنى خودروها قبل از سفر و سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز و... از عوامل فردى هستند. در کنار آن وضعیت نامناسب آسفالت جاده ها و ناایمن بودن بسیارى از خودروهاى ساخت داخل کشور از موضوع هایى است که باید مسئولان در باره آنها چاره اندیشى کنند.
«تونى پیرس» دبیرکل فدراسیون بین المللى راه، اسفندماه سال ۸۳ هنگامى که پس از بازدید از بزرگراه قزوین ـ رشت مورد پرسش قرار گرفت، از کیفیت نامطلوب آسفالت این محور اظهار تأسف کرد. او گفته بود: مشکلات راهدارى دراین محور وجود داشت. آسفالت ها تکه تکه بودند. از طرفى تراکم و تردد در جاده ها بسیار زیاد است.
او با بیان این که نیاز به کار کارشناسى درباره جاده هاى ایران وجود دارد گفته بود به نظر مى آید با ارائه آموزش هاى لازم بسیارى از مشکلات مربوط به سوانح رانندگى حل شود.
این اظهارنظرها از آن زاویه مورد بررسى است که بدانیم آمار کشته هاى این گونه حوادث در کشورهایى مانند مصر و ترکیه همچون ایران بوده ولى با دادن آموزش هاى لازم به راننده ها به نحو قابل توجهى کاهش پیدا کرده است.
براساس یک تحلیل کارشناسى در ایران ۸۰درصد افراد در هنگام رانندگى ، رفتار ناشایست و بدى دارند. سازمان بهداشت جهانى در گزارشى اعلام کرده، مرگ و میر ناشى از تصادف ها در کشورهایى که تعداد اتومبیل در آنها زیاد است، از مرگ و میر ناشى از بیمارى هاى مسرى بیشتر است.
«دکتر ژان لوکو ز» مدیر کل ایمنى جاده در گزارشى مرگ و میر بر اثر تصادف هاى جاده اى را نهمین عامل مرگ و میر دانسته و گفته است؛ در سال ۲۰۲۰ این عامل به رتبه سوم صعود خواهد کرد. چرا که حجم خودروها در کشورهاى جهان سوم به شدت در حال افزایش است بى آن که وضع جاده ها با رشد آن متناسب باشد.
سردار رویانیان رئیس پلیس راهنمایى و رانندگى کشور نیز در همایش صنعت ناوگان ریلى کشورگفته بود: درایران به ازاى هر ۹ نفر یک ماشین وجود دارد ولى این آمار در اروپا هر ۲تا ۳ نفر یک خودرو است در حالى که میزان مسافرت ها در ایران ۷ برابر اروپا است.
به گفته این مقام پلیس، روزانه ۶۰میلیون سفر در ۱۸۰ هزار کیلومتر شبکه جاده اى کشور انجام مى شود و کشور هرساله ۷ هزار میلیارد تومان خسارت ناشى از تصادف ها را متحمل مى شود. اهمیت گفته سردار وقتى مشخص مى شود که بدانیم میزان کشته هاى حوادث رانندگى کشورمان با ۲۸ تا ۳۰هزار نفر درسال و ۱۰هزار زندانى و ۳۰۰هزار مجروح، در صدر کشورهاى دنیاست. سردار رویانیان تنها راه پیش روى پلیس براى حل این معضل را توسل به آموزش و پرورش و استمداد از نیروهاى این بخش براى تعمیم قوانین و مقررات، بویژه در بخش راهنمایى و رانندگى به دانش آموزان و خانواده هاى آنها دانسته و مى گوید: در تمام دنیا پلیس بیشترین نیرو و توان خود را در جهت مدیریت جاده ها به کار مى بندد اما درکشور ما به دلیل مجهزنشدن جاده ها و پلیس به آخرین دستاوردهاى روز، جاده هاى کشور همانند ۵۰سال گذشته کنترل مى شود و پلیس مجبور است هرسال در ایام گوناگون مانند عیدنوروز ۲۰تا ۳۰هزار نیروى خود را براى کنترل جاده ها بگذارد.
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانى سالیانه در جهان یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر براثر تصادف هاى رانندگى کشته مى شوند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز به خیل مجروحان این گونه حوادث افزوده مى شوند. ایران در حالى که یک صدم جمعیت جهان را در خود جاى داده است، یک چهلم مرگ و میر ناشى از تصادف ها را به خود اختصاص مى دهد.
براساس اعلام کارشناسان حمل و نقل جاده اى و ترافیک سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در بروز حوادث رانندگى نقش دارند. تعدادکشته هاى تصادف هاى رانندگى در سال ۸۴ هر سه روز برابر با آمار کشته شدگان سقوط یک هواپیما بود، به طورى که هر روز حدود ۷۰ تن جان خود را از دست داده اند.
از مجموع ۱۸۰هزار کیلومتر جاده هاى موجود، پلیس راهور تنها ۲۳ هزار کیلومتر آن را تحت کنترل دارد و براساس اعلام پلیس، از ۱۱۱۵ شهر کشور تنها ۳۱۸ شهر پلیس راهور دارند. قربانعلى درى نجف آبادى، دادستان کل کشور نیز در همین ارتباط زنگ خطر را به صدا درآورده و مى گوید آمار تصادف ها در کشور ما بسیار بالاتر از نرم جهانى است. آسیب پذیرى ناشى از تصادف ها در کشور باید به حد معقولى برسد. نسبت کشته ها به زخمى شدگان در حوادث رانندگى دنیا یک به ۵ است در حالى که در کشور ما شمار مصدومان ۱۰برابر تعدادکشته هاست.
وى رعایت مسائل ایمنى را ضرورى دانسته و مى گوید: خودروسازان باید دقت و کنترل لازم را در ساخت خودروها داشته باشند تا خودروى آنها از استانداردهاى لازم برخوردار شود.
اما جالب است بدانیم در حوادث رانندگى کودکان آسیب پذیرترین گروه سنى به شمار مى آیند. شهرام جبارزادگان از کارشناسان برنامه ریزى شهرى دراین باره مى گوید: از هر ۴ عابر پیاده اى که در جریان سوانح رانندگى کشته مى شوند، یک نفر از کودکان پیش دبستانى و دبستانى است.
به گفته این کارشناس، یک سوم کل کشته شدگان حوادث رانندگى در کشور ما را عابران تشکیل مى دهند. این در حالى است که آمار کشورهاى پیشرفته یک به ۱۰ است.
وقتى دادستان کل کشور از استانداردنبودن برخى از خودروهاى تولید داخلى سخن به میان آورد و «دکتر ابوالحسن مسگرزاده» نیز در کنگره بین المللى انجمن جراحان دهان، فک و صورت از آمار بالاى مصدومان در تصادف هاى جاده اى انتقاد کرد، رئیس پلیس راهنمایى و رانندگى کشور به یک شرکت خودروسازى اولتیماتوم داد در صورتى که مشکل موجود در کمربند ایمنى خودرو تولیدى آن شرکت حل نشود، پلیس از شماره کردن این نوع خودرو امتناع خواهد کرد.
براساس آمارهاى اعلام شده هم اکنون این خودرو حدود ۳۰درصد از بازار عرضه و تقاضا را به خود اختصاص داده است.
اما عالى ترین مقام پلیس کشور در مراسم تقدیر از برترین هاى تحقیق و پژوهش ناجا سخنى را مطرح کرد که برخلاف تمامى مطالب و آمارهاى ارائه شده، تاکنون بود. سردار «احمدى مقدم» به توقف رشد تصادف ها در ایران آن هم به میزان ۰‎/۵ درصد در ۹ ماه گذشته در کشور اشاره کرده و گفت براى نخستین بار توانستیم با تکیه بر تحقیقات در حوزه تصادف ها و تلفات ناشى از آن، رشد کشته هاى تصادف ها را متوقف کنیم. چراکه از زمان ورود خودرو به ایران تا کنون همواره با رشد تلفات مواجه بوده ایم. اما امسال این رشد متوقف شد.
ریشه هاى روانشناختى تصادف ها
همیشه علت اصلى تصادف ها را نمى توان به سرعت غیر مجاز و رعایت نکردن مقررات ترافیکى نسبت داد. در بسیارى از موارد علل انسانى و روحى دراین باب اهمیت فراوان دارند.
آیا به نظر شما تمامى کسانى که گواهینامه دارند صلاحیت رانندگى هم دارند؟ البته که پاسخ منفى است. چه بسا افرادى که از دقت و دید مناسب برخوردارند اما از مشکلات و عقده هاى روانى ، اجتماعى ، تربیتى و فرهنگى رنج مى برند. یک کارشناس مسائل ترافیکى عوامل تأثیرگذار روى شرایط احراز صلاحیت رانندگى را سن، اخلاق ، تجربیات ، آموزش خوب، دید خوب ، هوشیارى و سرعت عکس العمل ، فرهنگ عمومى ، سلامت جسمى، تربیت خانوادگى و ... مى داند.
دکتر صابرى ـ روانشناس نیز عقیده دارد رانندگى از مواردى است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار مى کند. تقریباً مى توان گفت «ابعاد فرهنگى » ، رشد اجتماعى و میزان ادب و علاقه او را به همنوعان نشان مى دهد. مثلاً کسى که در حضور دیگران ، وانمود مى کند مردى است که مشکلات را خوار و کارهاى فوق العاده انجام مى دهد، قوانین را نادیده گرفته و خود را پایبند مقررات راهنمایى نمى داند و حق دیگران را رعایت نمى کند، قوانین را شکسته و برخلاف مقررات و اصول، رانندگى مى کند، او مشتاق شنیدن کلمات مدح و ثنا از سرنشینان است.
نوع رانندگى آنقدر در میان ملل مختلف اهمیت داردکه براى آن ضرب المثل هاى گوناگونى نقل شده است. یک ضرب المثل آلمانى مى گوید: «روش رانندگى خود را به من نشان بده تا بگویم تو کیستى.»
دکتر «باتریزى» پزشک ایتالیایى نیز با تأکید بر اهمیت حالات روانى و عقلى در رانندگى مى گوید: صرف دارابودن دید خوب با سلامت بدنى براى صدور گواهینامه کافى نیست، بلکه لازم است فرد متقاضى در حضور یک گروه متخصص از نظر عقلى، اجتماعى و تربیتى مورد آزمایش قرار گیرد.
نخستین تحقیقى که درباره احراز شایستگى براى رانندگى انجام شد، در سال ۱۹۲۵ در دانشگاه «ایوا» کشور آمریکا بود. براساس یافته هاى این تحقیق ابتدا رانندگى با یک مقررات ساده در آموزشگاه شروع مى شود و به مرور پیچیده تر شده تا آن که به بررسى روانشناختى راننده منجر مى شود. یعنى باید امنیت ترافیک و رانندگى را از مبتدیان شروع کرد اول اصول علمى رانندگى آموزش داده مى شود و سپس بر مسائل اخلاقى رانندگى تأکید مى گردد. درحقیقت در آموزشگاه رفتار راننده در جاده هاى خارج از شهر مورد مطالعه قرار مى گیرد.
در کنفرانس حفاظت و ممانعت ازتصادفات جاده ها در سال ۱۹۶۶ در شهر «وین» مقرراتى وضع شد که تأکید بر کوشش هرچه بیشتر براى به وجود آمدن روش هاى نو و ارتقاى اخلاقى و رفتار انسانى نسبت به نیازهاى زمانه داشت. اخلاقیات انسانى و روش هاى آن ، از معیارهاى خاصى گرفته شده و براساس آن معیارها اعتبار دارد. درمورد عبور و مرور خودروها ، متناسب بودن قوانین و مقررات ، اصلاح و بازنگرى آنها براساس نیازهاى انسانى در شهر و خارج از شهر لازم و ضرورى است.

جاده های آدمکش

با پایان یافتن تابستان و فصل سفر و مسافرت همه ارگان ها به ویژه راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی دست به کار می شوند و آخرین جزئیات و اطلاعات مربوط به سفرها، تصادفات و کشته های ناشی از حوادث رانندگی را اعلام می کنند.براساس آخرین آمارها هر سال به طور متوسط، 400 هزار تصادف رانندگی در کشور اتفاق می افتد و روزانه 37 نفر در تصادفات کشته می شوند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در سال گذشته 28 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته شدند و با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان راهنمایی و رانندگی و با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که کشته های تصادفات در سال گذشته هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما بوده به طوری که روزانه دست کم 70 نفر و هر ساعت بیش از 3 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست می دهند.
براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در صورت ادامه روند فعلی آمار تصادفات در جهان تا سال 2020 میلادی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی 67 درصد در جهان و چیزی حدود 80 درصد در کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت. آمارهای مربوط به کشته  های ناشی از تصادفات رانندگی هر سال از سوی ارگان های مختلف کشور ارایه می شود ولی حتی با ارایه پیشنهادها و راهکارهای لازم در جهت کاهش این آمارها باز هم هر سال شاهد افزایش و سیر صعودی حوادث رانندگی و تلفات ناشی از تصادفات در کشور هستیم.آخرین این اقدامات امضای تفاهم نامه آموزش ترافیکی بین پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این خصوص گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا 15 سال آینده مرگ و میر ناشی از تصادفات در جهان افزایش یافته و این میزان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران 80 درصد رشد می یابد که بدین ترتیب پیش بینی می شود شمار کشته های سالانه تصادفات در کشور به حداقل 50 هزار نفر بالغ شود.
سردار رویانیان در مراسم امضای تفاهم نامه آموزش ترافیکی در مقاطع مختلف تحصیلی با وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که سالانه در جهان یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح می شوند، افزود: در حالی که تصادفات در جهان ششمین عامل مرگ و میر محسوب می شود، این موضوع در کشور ما دومین عامل مرگ و میر است.از سوی دیگر ایران با یک صدم جمعیت جهان، یک چهلم مرگ و میر ناشی از تصادفات دنیا را به اختصاص داده است.
وی افزود: در حالی که عوامل اصلی تصادفات شامل انسان، راه و وسیله نقلیه است، به دلیل استاندارد بودن راهها و وسایط نقلیه در کشورهای اروپایی نقش انسان بیش از 90 درصد و در کشور ما به دلیل نقص در هر یک از سه مورد یاد شده این رقم بیش از 70 درصد است.
رویانیان با اشاره به این که در سال گذشته 28 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شده اند، افزود: کشته های تصادفات کشور در سال گذشته هر سه روز به اندازه سقوط یک هواپیما بوده است، به شکلی که روزانه حدود 70 نفر و هر ساعت بیش از 3 نفر بر اثر تصادفات در کشور کشته می شوند.وی با اشاره به این که پلیس تنها در 23 هزار کیلومتر از 180 کیلومتر راههای کشور حضور دارد، گفت: از یکهزار و 115 شهر کشور تنها در 318 شهر پلیس راهور داریم.وی افزود: هر تصادفی که عامل آن خودروساز باشد در کروکی درج شده و به دادسرا اعلام می  شود و این امر از این پس در تمام جاده  ها محقق خواهد شد.
در ادمه این مراسم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، در جمع خبرنگاران، گفت: عامل تصادفات رانندگی تنها مردم نیستند و در بسیاری موارد مشکل از خودروسازان و راه است و در چنین مواردی پلیس آنان را به عنوان عامل تصادفات به دادسرا معرفی کرده و در پیگیری این موضوع بسیار جدی است.
وی با اشاره به ارسال گزارش هزار صفحه  ای به کمیته تحقیق و تفحص مجلس در خصوص نقص فنی خودروها افزود: مجلس این موضوع را پیگیری می  کند و وزیر صنایع نیز متعهد شده نسبت به رفع نقص فنی خودروها اقدام کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا نیم درصد تصادفات به دلیل نقص فنی خودروها اتفاق می  افتد، تصریح کرد: این رقم آمار واقعی نیست و حتی اگر مرگ و میر ناشی از نقص فنی خودروها کمتر از نیم درصد هم باشد، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.رویانیان در خصوص تخلفات برخی ماموران راهنمایی و رانندگی در بحث باطل کردن برگه  های خلافی، گفت: متاسفانه در چند ماهه اخیر برخی از افراد به این کار اقدام کرده   بودند که برخی از این افراد شناسایی و به دادسرا معرفی شدند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: افراد متخلف در قالب چند باند فعالیت می  کردند که از طرح "بررسی شکایات افراد در مراکز راهنمایی و رانندگی" سو»استفاده کرده و مرتکب تخلف شده بودند.وی یادآور شد: با افرادی که به صورت غیرقانونی نسبت به ابطال برگه خلافی افراد اقدام می  کنند، حتی اگر از ماموران راهنمایی و رانندگی باشند به شدت برخورد می  شود.وی گفت: برخی افراد ناباب مردم را فریب داده و با اخذ مبالغی به آنان وعده کاهش رقم برگه خلافی آنان می  دهند و مردم نباید فریب این افراد را بخورند.رویانیان در خصوص پلاک  های قدیمی خودروی مدل 82 افزود: پلاک قدیمی خودروی مدل 82 در ایران غیرمجاز است و از تردد آن جلوگیری می  شود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، با اشاره به الزامی بودن بیمه شخص ثالث برای خودروها، افزود: پلیس تا حدی که بتواند از تردد خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث جلوگیری خواهد کرد، اما برخورد وسیع با این موضوع نیازمند نصب برچسب بیمه روی شیشه خودروها است.وی گفت: قرار بود از اول آبان  ماه برخورد با خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث که برچسب ندارند آغاز شود، اما به دلیل آماده نشدن برچسب  های بیمه این کار صورت نخواهد گرفت.
رویانیان یادآور شد: راهنمایی و رانندگی هر زمان که تشخیص دهد خودرویی فاقد بیمه شخص ثالث است آن را متوقف می  کند، اما فراگیر شدن برخورد با خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نیازمند نصب برچسب بیمه است.رئیس پلیس راهور ناجا همچنین بر فرهنگسازی، خودکنترلی و ایجاد نظم و انضباط اجتماعی برای پیشگیری از حوادث رانندگی تاکید کرد.سردار ذوالفقاری، جانشین فرمانده ناجا نیز در این جلسه گفت: کشورهای اروپایی طی سالهای 1972 تا 1999 موفق شدند 50 درصد و آمریکا 21 درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش دهند.وی با اشاره به این که 16 درصد از کل وسایط نقلیه جهان در کشورهای آسیایی و حوزه مدیترانه است، افزود: این در حالیست که سهم این کشورها در حوادث رانندگی 44 درصد است. جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که افزایش تولید موتورسیکلت تصادفات رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، گفت: در سال 2001 در کشور ویتنام تولید موتورسیکلت 21 درصد افزایش یافت که در همین سال آمارها نشان داد تصادفات رانندگی در این کشور 37 درصد در این کشور رشد یافت.
ذوالفقاری با اشاره به قیمت پایین موتورسیکلت و وجود 150 کارخانه موتورسیکلت سازی در کشور گفت: برخی از مالکان موتورسیکلت های متخلف توقیفی ترجیح می دهند به جای ترخیص، موتورسیکلت جدید بخرند. وی افزود: آمارها نشان می دهد خاورمیانه و خلیج فارس بالاترین میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در نسل جوان (15 تا 25 سال) جهان به خود اختصاص داده است. 
وی افزود: 90 درصد سفرها در کشور از طریق جاده، 7 درصد ریلی و 3 درصد هوایی انجام می شود که برآورد انجام شده در سال 83 میزان خسارات ناشی از تصادفات رانندگی را حدود 4 هزار میلیارد تومان نشان داد.
فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه با اشاره به این که "مدرسه زندگی"، مدرسه ای مطلوب و ترسیم شده در آموزش و پرورش است افزود: امروز دانش آموزان علاوه بر مدرسه و والدین تحت تاثیر رسانه ها، اجتماع و ...هستند که بر این اساس برای جلوگیری از آسیب پذیری آنها در این زمینه باید کودکان و نوجوانان را از همان ابتدا آموزش دهیم. به گفته وی یکی از نیازهای اصلی دانش آموزان آموزش آداب اجتماعی است. وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه امضای این تقاهم نامه از توزیع آزمایشی 30 هزار جلد کتاب ایمنی در عبور و مرور در مدارس ابتدایی، راهنمایی و پیش دبستانی تهران خبر داد و گفت: بر این اساس ماموران راهنمایی و رانندگی آموزش این کتابها را بر عهده خواهند داشت.

 

معاون پلیس راه ناجا:جریمه ها باید 20 برابر شود

اولین خودرو جهان در سال 1969 میلادی یعنی حدود 336 سال پیش توسط یک مهندس صنایع نظامی فرانسه ساخته شد، این اتومبیل سه چرخ داشت و با نیروی محرکه بخار و برای حمل قطعات توپ حرکت می کرد. در این میان اولین تصادف در سال 1972 یعنی حدود 333 سال پیش بر اثر نقص در سیستم ترمز خودرو رخ داد که به مجروحیت راننده منجر شد.


با آغاز انقلاب صنعتی در غرب، نیاز به حمل ونقل افزایش یافت، در این میان با اختراع موتور درون سوز در اواخر قرن نوزدهم توسط برادران "کاراگبن"، نیاز به جاده های مناسب با توجه به توسعه حمل ونقل، ترافیک و افزایش تعداد خودروها افزایش یافت، این در حالی بود که نقایص خودروها نیز بتدریج برطرف شد و قابلیت بارگیری و مسافرگیری آنها نیز افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، امروزه در دنیا حدود یک میلیارد و 500 میلیون دستگاه وسیله نقلیه وجود دارد، این در حالی است که تنها در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن در دنیا در اثر تصادفات جان خود را از دست داده و بیش از 50 میلیون تن نیز مجروح شدند. براساس تحقیقات به عمل آمده، 74 درصد
کشته های حوادث رانندگی در دنیا به قاره آسیا اختصاص می یابد و در این میان سوئیس با 6 میلیون وسیله نقلیه و 500 کشته و سوئد با 6 میلیون دستگاه وسیله نقلیه و 532 کشته کمترین کشته های تصادفات را دارا هستند.
بنا بر آمارهای ثبت شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور طی 10 ماهه امسال، 24 هزار و 150 تن بر اثر تصادفات جاده ای برون شهری و درون شهری در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 16 هزار و 260 تن تنها در جاده های برون شهری و7 هزار و 890 تن در درون شهرها کشته شده اند.
سرهنگ سیدهادی هاشمی، معاون عملیات پلیس راه نیروی انتظامی با اشاره به افزایش 8/5 درصدی شمار تلفات تصادفات طی10 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: شمار تلفات تصادفات امسال نسبت به سال قبل، یکهزار و 322 تن افزایش یافته است.
وی درخصوص علت رشد تصادفات در سال جاری با بیان این که در این مدت تغییرات خاصی در زیرساختها، ایمنی وسایل نقلیه و فرهنگ ترافیکی انجام نشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است، به نسبت میزان سفرها در سال جاری که حدود 5/16 درصد رشد داشته، تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز افزایش خواهد یافت.
سرهنگ هاشمی افزود: با وجود آمارهای نگران کننده درخصوص جاده ها، عوامل پلیس راه در سال جاری موفق به مهار رشد تصادفات شدند.
معاون عملیات پلیس راه ناجا در ادامه با اشاره به علل وقوع تصادفات طی11 ماهه سال جاری با بیان این که خواب آلودگی و خستگی موجب بروز 2/20 درصد تصادفات شده، اضافه کرد: در این مدت انحراف به چپ با 3/25 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 8/20 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 9/16 درصد و 8/16 درصد سایر علل زمینه وقوع تصادفات طی 11 ماهه گذشته را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: در این میان موتورسیکلتها 6/22 درصد، کامیونها
2/14 درصد، عابران پیاده 2/7 درصد و وسایل نقلیه عمومی مسافربری 4/4 درصد تصادفات را تشکیل دادند.
به گفته سرهنگ هاشمی، بیشترین فراوانی تصادفات رخ داده مربوط به محور تهران، سمنان، مشهد و محور تهران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و محور تهران، قم و خوزستان و تهران، قزوین، گیلان، و محور تهران، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، مشهد و محور اصفهان، شیراز، یزد، کرمان و هرمزگان است.
وی با اشاره به 7 استان حادثه خیز، تهران، کرمان، خراسان، فارس، اصفهان، گیلان و مازندران تأکید کرد: در این میان استانهای قزوین، مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی و گلستان جزو استانهای نیمه بحرانی و استانهای سمنان، زنجان، هرمزگان، قم، یزد و لرستان جزو استانهای مهم و پرتصادف کشور به شمار می آیند.
سرهنگ هاشمی با اشاره به شمار کشته شدگان حوادث رانندگی در نوروز 84، گفت: میزان تلفات جاده ای در نوروز 84 نسبت به نوروز 83 با یکهزار و 487 کشته با کاهش 8/7 درصدی مواجه شد. این در حالی است که در نوروز سال گذشته یکهزار و 613 تن در جاده ها جان خود را از دست دادند.
به گفته معاون عملیات پلیس راه ناجا، در نوروز 85 برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، یکهزار و 637 تیم گشتی پلیس راه در 627 نقطه حادثه خیز و 147 ایستگاه پلیس جاده ای استقرار می یابند؛ در این میان 40 تیم نظارتی و کنترل نامحسوس، دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس را مورد بازرسی قرار می دهند که بر این اساس در مجموع 9 هزار و 836 نیرو آماده سرویس دهی به ترافیک نوروزی هستند.
وی درخصوص پلیس های مخفی در جاده های کشور اضافه کرد: این نیروهای کنترلی با لباس شخصی و در قالب مسافر وارد اتوبوسها شده و تخلفات رانندگان را ثبت می کنند؛ در این میان در پایان سفر و رسیدن به پلیس راه با ارایه گزارش مأمور مخفی، راننده متخلف جریمه خواهد شد. سرهنگ هاشمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رانندگانی که دارای کمترین تخلف باشند از سوی پلیس تقدیرنامه گرفته و از آنها به عنوان پلیس یار استفاده خواهد شد.
سرهنگ هاشمی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی در سال آینده با توجه به مصادف بودن با ایام عزاداری اباعبدا...الحسین(ع) و سفر به برخی مناطق عملیاتی خاطرنشان کرد: با طرحهای اجرا شده و استقرار نیرو در جاده های مختلف احتمالاً حوادث جاده ای تا 5 درصد کاهش خواهد داشت. معاون عملیات پلیس راه ناجا، با بیان این که 70 درصد تصادفات قابل پیشگیری است، به علت وقوع و افزایش بی رویه تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن اشاره و تأکید کرد: آثار سوء تنگناهای اقتصادی، در بخش حمل ونقل به شکل ناهنجاریها و معضلات ترافیکی بروز پیدا کرده که به وقوع تصادفات منجر شده است.
به گفته وی، مشکلات اقتصادی برخی از رانندگان، دوشغله بودن آنها و مشغولیتهای فکری ناشی از آن، خستگی فیزیکی و روحی بیش از حد موجب شده تا رانندگان به نحو مطلوب در جاده ها تردد نکرده و با کم شدن دقت و افزایش سرعت حوادث جبران ناپذیر را رقم بزنند.
سرهنگ هاشمی تصریح کرد: 70 درصد تصادفات رخ داده در کشور را عامل انسانی و 30 درصد دیگر را وضعیت راهها، عدم سازگاری وسیله نقلیه با سرنشینان و فرهنگ ترافیکی تشکیل می دهد.
معاون عملیات پلیس راه ناجا با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده های کشور تأکید کرد: تعدد راههای جاده ای کشور بسیار کم بوده و با استانداردهای ایمنی فاصله بسیار زیادی دارند، این در حالی است که وضعیت ایمنی وسایل نقلیه نیز بسیار نامطلوب بوده که نقص فنی آنها نقش زیادی در وقوع تصادفات دارد.
وی افزود: در حال حاضر جدیدترین مدل خودروها نیز نقص فنی دارند.
به گفته معاون عملیات پلیس راه ناجا، در صورتی که رانندگان به علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند، با کاهش 90 درصدی تصادفات مواجه خواهیم شد.
وی با بیان این که بیشترین کشته های تصادفات به استان خراسان با یکهزار و 698 تن اختصاص می یابد، تصریح کرد: در این میان استان فارس با یکهزار و 304 کشته دومین استان پرحادثه کشور است.
معاون عملیات پلیس راه ناجا افزود: در سال گذشته استان تهران رتبه نخست تصادفات را به خود اختصاص داده بود، اما در سال جاری با اقدامات انجام شده از سوی پلیس راه این استان، آموزش پذیری مردم، وجود مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی در این استان و
هماهنگی های مطلوب وزارت راه و ترابری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر شاهد کاهش میزان تصادفات و کشته های ناشی از آن بودیم.
سرهنگ هاشمی با بیان این که خستگی و خواب آلودگی به نوعی در بیشتر تصادفات نقش اصلی دارد، به وجود استراحتگاههای بین راهی اشاره کرد و گفت: بیخوابی و خستگی بیشتر گریبانگیر رانندگان کامیون می شود، زیرا ساعت کار خاص و مکانیزم تعریف شده ای برای کنترل ساعت کاری این دسته از رانندگان در کشور وجود ندارد.
معاون عملیات پلیس راه ناجا، با بیان این که حداقل 20 درصد از تصادفات رانندگی در صورت قراردادن استراحتگاه جاده ای کاهش خواهد یافت، اضافه کرد: واکنش کند و تصمیم گیری غلط بیشتر رانندگان به نوعی در سایر علل تصادفات نقش دارند.
وی از طراحی مکانیزم خاص ساعت کار رانندگان وسایل نقلیه مسافربری خبر داد و افزود: هم اکنون سازمان حمل و نقل پایانه ها در حال طراحی این مکانیزم برای تعریف میزان ساعت کار تمامی رانندگان است.
معاون عملیات پلیس راه ناجا، با اشاره به این که وضع قوانین برای افزایش میزان جریمه ها می تواند نقش بازدارنده در وقوع تخلفات داشته باشد، گفت: جریمه های کنونی بسیار ناچیز است و نمی تواند عامل بازدارندگی داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر در کشورهای اروپایی، یک راننده به دلیل یک ساعت اضافه کار، بیش از 11 هزار دلار جریمه نقدی می شود، این در حالی است که 32 درصد رانندگان ما از ساعات کار رانندگی بی اطلاع هستند.
سرهنگ هاشمی با بیان این که میزان جرایم و تخلفات رانندگی باید 20 برابر شود، اظهار کرد: وضع قوانین جدید و جریمه های سنگین، خود به تنهایی 30 درصد تخلفات و جرایم را کاهش می دهد، در غیر این صورت باید هر ساله شاهد رشد 10 درصدی تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.

تصادف

جاده های مرگ طولانی تر می شوند

افزایش آمار تصادفات رانندگی

‏حمید صلاحی   H.Salahy@yahoo.com

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در طول هفته گذشته بر اثر حوادث رانندگی در جاده ‏های کشور 706 نفر کشته و زخمی شده اند. بنا به اخبار منتشره 461 حادثه تصادف رانندگی در هفته ‏گذشته روی داده که طی آن94 نفر کشته و 612 نفر زخمی شده اند. طبق همین گزارشها یک هفته قبل از ‏آن نیز 63 نفر در حوادث رانندگی در جاده های ایران جان خود را از دست داده و بیش از 560 نفر نیز ‏زخمی شده بودند‎.‎
سوانح رانندگی هر ساله جان حدود 1میلیون و 200 هزار انسان را در سراسر جهان می ‌گیرد و میلیون ‌ها ‏مجروح بر جای می ‌گذارد. ضمن اینکه سوانح رانندگی، دلیل اصلی مرگ افراد در سنین 10 تا 24 ساله ‏نیز محسوب می شود و ضایعات جبران ‌ناپذیری را بر خانواده‌ها و جوامع وارد می‌کند. از همین رو، اتخاذ ‏تدابیر و راهکارهایی در جهت کاهش آمار تصادفات و در عین حال کاستن از میزان تلفات جانی و ‏مصدومان تصادفی، از وظایف اصلی دولت هاست و می تواند از وارد آمدن هزینه های سنگین اقتصادی ‏بر پیکره جوامع، جلوگیری کند.‏


‎‎ناوگان فرسوده خودروهای سنگین‎‎
در میان حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، خودروهای سنگین و فرسوده سهم عمده‌ای دارند. به ‏طوری که در اغلب حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، حداقل یکی از خودروهایی که در بروز ‏سانحه رانندگی نقش داشته، خودروی سنگین شامل کامیون و تریلر یا اتوبوس بوده است‎.‎
صاحب نظران حوزه راهداری در ایران معتقدند که برای رفع این مشکل و کاهش تصادفات جاده‌ای و ‏تلفات ناشی از آن، مهمترین اقدامی که باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد و به عنوان یک اولویت ‏انکارناپذیر مورد توجه واقع شود، نوسازی ناوگان فرسوده حمل ‌ونقل جاده‌ای ایران است. تردد تعداد ‏زیادی کامیون و تریلر فرسوده که عمر مفید خود را پشت‌ سر گذاشته‌اند، به جز بازی با جان و زندگی ‏هزاران نفر از مردم بیگناهی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند چیزی نیست.‏
در حقیقت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نقش اول را در افزایش تصادفات رانندگی ایفا می‌کند ‏که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. ‏
به عقیده کارشناسان اگر مسوولان خواستار رفع این مشکل هستند ابتدا باید برای جایگزینی ناوگان فرسوده ‏حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای بیندیشند. در این راه البته دارندگان خودروهای فرسوده نیز از دولت حمایت ‏خواهند کرد. قطعاً هیچ یک از دارندگان کامیون‌های فرسوده تمایلی به حفظ این خودروهای پرخرج و ‏خطرناک ندارند و اگر فرصت را فراهم ببینند قطعاً خودشان برای جایگزینی خودروی فرسوده خود ‏پیش‌قدم خواهند شد.‏
اما از آنجا که کامیون و تریلی کالایی سرمایه‌ای است و با توجه به قیمت بالای آن، خریداری آن به راحتی ‏امکان پذیر نیست، دارندگان کامیون‌ها و تریلی‌های فرسوده به راحتی نمی‌توانند خودروی خود را تبدیل به ‏احسن کنند و در این راه چشم انتظار کمک مسوولان هستند. دولت با حمایت از دارندگان خودروهای ‏فرسوده سنگین می‌تواند آنها را در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود و جایگزینی آن با ‏خودرویی نو یاری دهد و نقش ترغیب‌کننده آنها برای این کار را ایفا کند؛ اقدامی با کندی قابل ملاحظه ای ‏در حال پیگیری است.‏


‎‎جاده های نا هموار‏‎‎
یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگان در جاده های سراسر کشور با آن مواجه هستند، خرابی جاده ها است. ‏مسئولان درگیر در حوزه راهداری کشور نیز بر این عقیده اند که تا زمانی که تجهیزات ایمنی در جاده ‏های کشور از شکل سنتی خود خارج نشود، نمی توان به کاهش آمار تلفات تصادفات جاده ای چندان ‏امیدوار بود. ‏
ایران به عنوان کشوری قدیمی ساخت بیشتر جاده هایش به سالهای بسیار دور باز می گردد که دیگر ‏جوابگوی نیازهای امروز جامعه ایران نیست، اما دولت از تخصیص بودجه لازم برای بازسازی جاده ها ‏سرباز می زند. بسیاری اوقات هم اگر بودجه ای به این کار اختصاص یابد همانند دیگر بودجه ها حیف و ‏میل می شود. بیشتر اتوبان ها و جاده های پر ترافیک کشور نظیر جاده های مناطق مرکزی و جنوب ‏شرقی کشور، قدمت 4 تا 7 دهه دارند؛ ضمن اینکه بسیاری از آزادراه های موجود نیز ویژگی های ‏استاندارد یک آزاد راه را ندارند.‏
بر اساس آمار سال 85، تنها 4/1 درصد از مجموع راه های کشور، آزاد راه و حدوده 5 درصد آن ‏بزرگراه بوده و این در حالی است که 7 درصد حمل و نقل بین شهری به صورت ریلی، 3 درصد هوایی و ‏‏90 درصد از طریق زمینی انجام می شود.‏
سرهنگ علیرضا اسماعیلی، رئیس پلیس راه ناجا در گفت و گو با مهر با اشاره به پیشرفت کند در بهره ‏برداری از بزرگراه ها و آزادراه های کشور، تاکید می کند: "در شرایطی که هنوز از سیستم های سنتی ‏کنترل ترافیک استفاده می شود، تصور افزایش سالانه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در راه ها ‏دور از انتظار نیست."‏
این مقام مسئول، علاوه بر اذعان به مشکلات پلیس راه کشور در برقراری و تامین امنیت و آرامش در ‏سفرهای جاده ای، عنوان می کند که بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه ترافیک، به زمان جنگ و پس از ‏آن بر می گردد. چرا که پس از جنگ بخش اعظم منابع کشور به سمت بازسازی مناطق آسیب دیده صرف ‏شد و انجام اقدامات زیرساخت در حوزه ترافیکی مورد غفلت واقع شد.‏


‎‎فشار روانی رانندگان‏‎‎
کارشناسان معتقدند یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی در ایران، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی و تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. بسیاری از رانندگان با چنین شرایطی به ‏رانندگی می پردازند و این در افزایش حوادث رانندگی موثر است. ‏
صاحب نظران همچنین افزایش روز افزون فقر و بیکاری در میان اقشار مختلف جامعه را مشکلی می ‏پندارند که تبعاتی این چنینی را رقم می زند. بیشتر جوانان برای یافتن شغل به هر دری می زنند تا بتوانند ‏نیازهای اولیه خود را تامین کنند. رانندگی نیز از زمره کارهایی است که بنا به شرایط امروز جامعه ‏ایران، افراد بسیاری را جذب خود میکند که چه بسا در این حرفه مهارت و یا تجربه کافی ندارند.‏