X
تبلیغات
رایتل
زمان ثبت : دوشنبه 10 دی‌ماه سال 1386 در ساعت 03:22 ب.ظ
نویسنده : حمید
عنوان : جاده های مرگ طولانی تر می شوند

افزایش آمار تصادفات رانندگی

‏حمید صلاحی   H.Salahy@yahoo.com

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در طول هفته گذشته بر اثر حوادث رانندگی در جاده ‏های کشور 706 نفر کشته و زخمی شده اند. بنا به اخبار منتشره 461 حادثه تصادف رانندگی در هفته ‏گذشته روی داده که طی آن94 نفر کشته و 612 نفر زخمی شده اند. طبق همین گزارشها یک هفته قبل از ‏آن نیز 63 نفر در حوادث رانندگی در جاده های ایران جان خود را از دست داده و بیش از 560 نفر نیز ‏زخمی شده بودند‎.‎
سوانح رانندگی هر ساله جان حدود 1میلیون و 200 هزار انسان را در سراسر جهان می ‌گیرد و میلیون ‌ها ‏مجروح بر جای می ‌گذارد. ضمن اینکه سوانح رانندگی، دلیل اصلی مرگ افراد در سنین 10 تا 24 ساله ‏نیز محسوب می شود و ضایعات جبران ‌ناپذیری را بر خانواده‌ها و جوامع وارد می‌کند. از همین رو، اتخاذ ‏تدابیر و راهکارهایی در جهت کاهش آمار تصادفات و در عین حال کاستن از میزان تلفات جانی و ‏مصدومان تصادفی، از وظایف اصلی دولت هاست و می تواند از وارد آمدن هزینه های سنگین اقتصادی ‏بر پیکره جوامع، جلوگیری کند.‏


‎‎ناوگان فرسوده خودروهای سنگین‎‎
در میان حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، خودروهای سنگین و فرسوده سهم عمده‌ای دارند. به ‏طوری که در اغلب حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، حداقل یکی از خودروهایی که در بروز ‏سانحه رانندگی نقش داشته، خودروی سنگین شامل کامیون و تریلر یا اتوبوس بوده است‎.‎
صاحب نظران حوزه راهداری در ایران معتقدند که برای رفع این مشکل و کاهش تصادفات جاده‌ای و ‏تلفات ناشی از آن، مهمترین اقدامی که باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد و به عنوان یک اولویت ‏انکارناپذیر مورد توجه واقع شود، نوسازی ناوگان فرسوده حمل ‌ونقل جاده‌ای ایران است. تردد تعداد ‏زیادی کامیون و تریلر فرسوده که عمر مفید خود را پشت‌ سر گذاشته‌اند، به جز بازی با جان و زندگی ‏هزاران نفر از مردم بیگناهی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند چیزی نیست.‏
در حقیقت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نقش اول را در افزایش تصادفات رانندگی ایفا می‌کند ‏که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. ‏
به عقیده کارشناسان اگر مسوولان خواستار رفع این مشکل هستند ابتدا باید برای جایگزینی ناوگان فرسوده ‏حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای بیندیشند. در این راه البته دارندگان خودروهای فرسوده نیز از دولت حمایت ‏خواهند کرد. قطعاً هیچ یک از دارندگان کامیون‌های فرسوده تمایلی به حفظ این خودروهای پرخرج و ‏خطرناک ندارند و اگر فرصت را فراهم ببینند قطعاً خودشان برای جایگزینی خودروی فرسوده خود ‏پیش‌قدم خواهند شد.‏
اما از آنجا که کامیون و تریلی کالایی سرمایه‌ای است و با توجه به قیمت بالای آن، خریداری آن به راحتی ‏امکان پذیر نیست، دارندگان کامیون‌ها و تریلی‌های فرسوده به راحتی نمی‌توانند خودروی خود را تبدیل به ‏احسن کنند و در این راه چشم انتظار کمک مسوولان هستند. دولت با حمایت از دارندگان خودروهای ‏فرسوده سنگین می‌تواند آنها را در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود و جایگزینی آن با ‏خودرویی نو یاری دهد و نقش ترغیب‌کننده آنها برای این کار را ایفا کند؛ اقدامی با کندی قابل ملاحظه ای ‏در حال پیگیری است.‏


‎‎جاده های نا هموار‏‎‎
یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگان در جاده های سراسر کشور با آن مواجه هستند، خرابی جاده ها است. ‏مسئولان درگیر در حوزه راهداری کشور نیز بر این عقیده اند که تا زمانی که تجهیزات ایمنی در جاده ‏های کشور از شکل سنتی خود خارج نشود، نمی توان به کاهش آمار تلفات تصادفات جاده ای چندان ‏امیدوار بود. ‏
ایران به عنوان کشوری قدیمی ساخت بیشتر جاده هایش به سالهای بسیار دور باز می گردد که دیگر ‏جوابگوی نیازهای امروز جامعه ایران نیست، اما دولت از تخصیص بودجه لازم برای بازسازی جاده ها ‏سرباز می زند. بسیاری اوقات هم اگر بودجه ای به این کار اختصاص یابد همانند دیگر بودجه ها حیف و ‏میل می شود. بیشتر اتوبان ها و جاده های پر ترافیک کشور نظیر جاده های مناطق مرکزی و جنوب ‏شرقی کشور، قدمت 4 تا 7 دهه دارند؛ ضمن اینکه بسیاری از آزادراه های موجود نیز ویژگی های ‏استاندارد یک آزاد راه را ندارند.‏
بر اساس آمار سال 85، تنها 4/1 درصد از مجموع راه های کشور، آزاد راه و حدوده 5 درصد آن ‏بزرگراه بوده و این در حالی است که 7 درصد حمل و نقل بین شهری به صورت ریلی، 3 درصد هوایی و ‏‏90 درصد از طریق زمینی انجام می شود.‏
سرهنگ علیرضا اسماعیلی، رئیس پلیس راه ناجا در گفت و گو با مهر با اشاره به پیشرفت کند در بهره ‏برداری از بزرگراه ها و آزادراه های کشور، تاکید می کند: "در شرایطی که هنوز از سیستم های سنتی ‏کنترل ترافیک استفاده می شود، تصور افزایش سالانه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در راه ها ‏دور از انتظار نیست."‏
این مقام مسئول، علاوه بر اذعان به مشکلات پلیس راه کشور در برقراری و تامین امنیت و آرامش در ‏سفرهای جاده ای، عنوان می کند که بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه ترافیک، به زمان جنگ و پس از ‏آن بر می گردد. چرا که پس از جنگ بخش اعظم منابع کشور به سمت بازسازی مناطق آسیب دیده صرف ‏شد و انجام اقدامات زیرساخت در حوزه ترافیکی مورد غفلت واقع شد.‏


‎‎فشار روانی رانندگان‏‎‎
کارشناسان معتقدند یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی در ایران، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی و تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. بسیاری از رانندگان با چنین شرایطی به ‏رانندگی می پردازند و این در افزایش حوادث رانندگی موثر است. ‏
صاحب نظران همچنین افزایش روز افزون فقر و بیکاری در میان اقشار مختلف جامعه را مشکلی می ‏پندارند که تبعاتی این چنینی را رقم می زند. بیشتر جوانان برای یافتن شغل به هر دری می زنند تا بتوانند ‏نیازهای اولیه خود را تامین کنند. رانندگی نیز از زمره کارهایی است که بنا به شرایط امروز جامعه ‏ایران، افراد بسیاری را جذب خود میکند که چه بسا در این حرفه مهارت و یا تجربه کافی ندارند.‏