تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

معاون پلیس راه ناجا:جریمه ها باید 20 برابر شود

اولین خودرو جهان در سال 1969 میلادی یعنی حدود 336 سال پیش توسط یک مهندس صنایع نظامی فرانسه ساخته شد، این اتومبیل سه چرخ داشت و با نیروی محرکه بخار و برای حمل قطعات توپ حرکت می کرد. در این میان اولین تصادف در سال 1972 یعنی حدود 333 سال پیش بر اثر نقص در سیستم ترمز خودرو رخ داد که به مجروحیت راننده منجر شد.


با آغاز انقلاب صنعتی در غرب، نیاز به حمل ونقل افزایش یافت، در این میان با اختراع موتور درون سوز در اواخر قرن نوزدهم توسط برادران "کاراگبن"، نیاز به جاده های مناسب با توجه به توسعه حمل ونقل، ترافیک و افزایش تعداد خودروها افزایش یافت، این در حالی بود که نقایص خودروها نیز بتدریج برطرف شد و قابلیت بارگیری و مسافرگیری آنها نیز افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، امروزه در دنیا حدود یک میلیارد و 500 میلیون دستگاه وسیله نقلیه وجود دارد، این در حالی است که تنها در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن در دنیا در اثر تصادفات جان خود را از دست داده و بیش از 50 میلیون تن نیز مجروح شدند. براساس تحقیقات به عمل آمده، 74 درصد
کشته های حوادث رانندگی در دنیا به قاره آسیا اختصاص می یابد و در این میان سوئیس با 6 میلیون وسیله نقلیه و 500 کشته و سوئد با 6 میلیون دستگاه وسیله نقلیه و 532 کشته کمترین کشته های تصادفات را دارا هستند.
بنا بر آمارهای ثبت شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور طی 10 ماهه امسال، 24 هزار و 150 تن بر اثر تصادفات جاده ای برون شهری و درون شهری در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 16 هزار و 260 تن تنها در جاده های برون شهری و7 هزار و 890 تن در درون شهرها کشته شده اند.
سرهنگ سیدهادی هاشمی، معاون عملیات پلیس راه نیروی انتظامی با اشاره به افزایش 8/5 درصدی شمار تلفات تصادفات طی10 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: شمار تلفات تصادفات امسال نسبت به سال قبل، یکهزار و 322 تن افزایش یافته است.
وی درخصوص علت رشد تصادفات در سال جاری با بیان این که در این مدت تغییرات خاصی در زیرساختها، ایمنی وسایل نقلیه و فرهنگ ترافیکی انجام نشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است، به نسبت میزان سفرها در سال جاری که حدود 5/16 درصد رشد داشته، تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز افزایش خواهد یافت.
سرهنگ هاشمی افزود: با وجود آمارهای نگران کننده درخصوص جاده ها، عوامل پلیس راه در سال جاری موفق به مهار رشد تصادفات شدند.
معاون عملیات پلیس راه ناجا در ادامه با اشاره به علل وقوع تصادفات طی11 ماهه سال جاری با بیان این که خواب آلودگی و خستگی موجب بروز 2/20 درصد تصادفات شده، اضافه کرد: در این مدت انحراف به چپ با 3/25 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 8/20 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 9/16 درصد و 8/16 درصد سایر علل زمینه وقوع تصادفات طی 11 ماهه گذشته را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: در این میان موتورسیکلتها 6/22 درصد، کامیونها
2/14 درصد، عابران پیاده 2/7 درصد و وسایل نقلیه عمومی مسافربری 4/4 درصد تصادفات را تشکیل دادند.
به گفته سرهنگ هاشمی، بیشترین فراوانی تصادفات رخ داده مربوط به محور تهران، سمنان، مشهد و محور تهران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و محور تهران، قم و خوزستان و تهران، قزوین، گیلان، و محور تهران، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، مشهد و محور اصفهان، شیراز، یزد، کرمان و هرمزگان است.
وی با اشاره به 7 استان حادثه خیز، تهران، کرمان، خراسان، فارس، اصفهان، گیلان و مازندران تأکید کرد: در این میان استانهای قزوین، مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی و گلستان جزو استانهای نیمه بحرانی و استانهای سمنان، زنجان، هرمزگان، قم، یزد و لرستان جزو استانهای مهم و پرتصادف کشور به شمار می آیند.
سرهنگ هاشمی با اشاره به شمار کشته شدگان حوادث رانندگی در نوروز 84، گفت: میزان تلفات جاده ای در نوروز 84 نسبت به نوروز 83 با یکهزار و 487 کشته با کاهش 8/7 درصدی مواجه شد. این در حالی است که در نوروز سال گذشته یکهزار و 613 تن در جاده ها جان خود را از دست دادند.
به گفته معاون عملیات پلیس راه ناجا، در نوروز 85 برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، یکهزار و 637 تیم گشتی پلیس راه در 627 نقطه حادثه خیز و 147 ایستگاه پلیس جاده ای استقرار می یابند؛ در این میان 40 تیم نظارتی و کنترل نامحسوس، دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس را مورد بازرسی قرار می دهند که بر این اساس در مجموع 9 هزار و 836 نیرو آماده سرویس دهی به ترافیک نوروزی هستند.
وی درخصوص پلیس های مخفی در جاده های کشور اضافه کرد: این نیروهای کنترلی با لباس شخصی و در قالب مسافر وارد اتوبوسها شده و تخلفات رانندگان را ثبت می کنند؛ در این میان در پایان سفر و رسیدن به پلیس راه با ارایه گزارش مأمور مخفی، راننده متخلف جریمه خواهد شد. سرهنگ هاشمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رانندگانی که دارای کمترین تخلف باشند از سوی پلیس تقدیرنامه گرفته و از آنها به عنوان پلیس یار استفاده خواهد شد.
سرهنگ هاشمی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی در سال آینده با توجه به مصادف بودن با ایام عزاداری اباعبدا...الحسین(ع) و سفر به برخی مناطق عملیاتی خاطرنشان کرد: با طرحهای اجرا شده و استقرار نیرو در جاده های مختلف احتمالاً حوادث جاده ای تا 5 درصد کاهش خواهد داشت. معاون عملیات پلیس راه ناجا، با بیان این که 70 درصد تصادفات قابل پیشگیری است، به علت وقوع و افزایش بی رویه تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن اشاره و تأکید کرد: آثار سوء تنگناهای اقتصادی، در بخش حمل ونقل به شکل ناهنجاریها و معضلات ترافیکی بروز پیدا کرده که به وقوع تصادفات منجر شده است.
به گفته وی، مشکلات اقتصادی برخی از رانندگان، دوشغله بودن آنها و مشغولیتهای فکری ناشی از آن، خستگی فیزیکی و روحی بیش از حد موجب شده تا رانندگان به نحو مطلوب در جاده ها تردد نکرده و با کم شدن دقت و افزایش سرعت حوادث جبران ناپذیر را رقم بزنند.
سرهنگ هاشمی تصریح کرد: 70 درصد تصادفات رخ داده در کشور را عامل انسانی و 30 درصد دیگر را وضعیت راهها، عدم سازگاری وسیله نقلیه با سرنشینان و فرهنگ ترافیکی تشکیل می دهد.
معاون عملیات پلیس راه ناجا با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده های کشور تأکید کرد: تعدد راههای جاده ای کشور بسیار کم بوده و با استانداردهای ایمنی فاصله بسیار زیادی دارند، این در حالی است که وضعیت ایمنی وسایل نقلیه نیز بسیار نامطلوب بوده که نقص فنی آنها نقش زیادی در وقوع تصادفات دارد.
وی افزود: در حال حاضر جدیدترین مدل خودروها نیز نقص فنی دارند.
به گفته معاون عملیات پلیس راه ناجا، در صورتی که رانندگان به علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند، با کاهش 90 درصدی تصادفات مواجه خواهیم شد.
وی با بیان این که بیشترین کشته های تصادفات به استان خراسان با یکهزار و 698 تن اختصاص می یابد، تصریح کرد: در این میان استان فارس با یکهزار و 304 کشته دومین استان پرحادثه کشور است.
معاون عملیات پلیس راه ناجا افزود: در سال گذشته استان تهران رتبه نخست تصادفات را به خود اختصاص داده بود، اما در سال جاری با اقدامات انجام شده از سوی پلیس راه این استان، آموزش پذیری مردم، وجود مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی در این استان و
هماهنگی های مطلوب وزارت راه و ترابری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر شاهد کاهش میزان تصادفات و کشته های ناشی از آن بودیم.
سرهنگ هاشمی با بیان این که خستگی و خواب آلودگی به نوعی در بیشتر تصادفات نقش اصلی دارد، به وجود استراحتگاههای بین راهی اشاره کرد و گفت: بیخوابی و خستگی بیشتر گریبانگیر رانندگان کامیون می شود، زیرا ساعت کار خاص و مکانیزم تعریف شده ای برای کنترل ساعت کاری این دسته از رانندگان در کشور وجود ندارد.
معاون عملیات پلیس راه ناجا، با بیان این که حداقل 20 درصد از تصادفات رانندگی در صورت قراردادن استراحتگاه جاده ای کاهش خواهد یافت، اضافه کرد: واکنش کند و تصمیم گیری غلط بیشتر رانندگان به نوعی در سایر علل تصادفات نقش دارند.
وی از طراحی مکانیزم خاص ساعت کار رانندگان وسایل نقلیه مسافربری خبر داد و افزود: هم اکنون سازمان حمل و نقل پایانه ها در حال طراحی این مکانیزم برای تعریف میزان ساعت کار تمامی رانندگان است.
معاون عملیات پلیس راه ناجا، با اشاره به این که وضع قوانین برای افزایش میزان جریمه ها می تواند نقش بازدارنده در وقوع تخلفات داشته باشد، گفت: جریمه های کنونی بسیار ناچیز است و نمی تواند عامل بازدارندگی داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر در کشورهای اروپایی، یک راننده به دلیل یک ساعت اضافه کار، بیش از 11 هزار دلار جریمه نقدی می شود، این در حالی است که 32 درصد رانندگان ما از ساعات کار رانندگی بی اطلاع هستند.
سرهنگ هاشمی با بیان این که میزان جرایم و تخلفات رانندگی باید 20 برابر شود، اظهار کرد: وضع قوانین جدید و جریمه های سنگین، خود به تنهایی 30 درصد تخلفات و جرایم را کاهش می دهد، در غیر این صورت باید هر ساله شاهد رشد 10 درصدی تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.

تصادف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد