تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

جاده های آدمکش

با پایان یافتن تابستان و فصل سفر و مسافرت همه ارگان ها به ویژه راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی دست به کار می شوند و آخرین جزئیات و اطلاعات مربوط به سفرها، تصادفات و کشته های ناشی از حوادث رانندگی را اعلام می کنند.براساس آخرین آمارها هر سال به طور متوسط، 400 هزار تصادف رانندگی در کشور اتفاق می افتد و روزانه 37 نفر در تصادفات کشته می شوند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در سال گذشته 28 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته شدند و با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان راهنمایی و رانندگی و با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که کشته های تصادفات در سال گذشته هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما بوده به طوری که روزانه دست کم 70 نفر و هر ساعت بیش از 3 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست می دهند.
براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در صورت ادامه روند فعلی آمار تصادفات در جهان تا سال 2020 میلادی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی 67 درصد در جهان و چیزی حدود 80 درصد در کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت. آمارهای مربوط به کشته  های ناشی از تصادفات رانندگی هر سال از سوی ارگان های مختلف کشور ارایه می شود ولی حتی با ارایه پیشنهادها و راهکارهای لازم در جهت کاهش این آمارها باز هم هر سال شاهد افزایش و سیر صعودی حوادث رانندگی و تلفات ناشی از تصادفات در کشور هستیم.آخرین این اقدامات امضای تفاهم نامه آموزش ترافیکی بین پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این خصوص گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا 15 سال آینده مرگ و میر ناشی از تصادفات در جهان افزایش یافته و این میزان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران 80 درصد رشد می یابد که بدین ترتیب پیش بینی می شود شمار کشته های سالانه تصادفات در کشور به حداقل 50 هزار نفر بالغ شود.
سردار رویانیان در مراسم امضای تفاهم نامه آموزش ترافیکی در مقاطع مختلف تحصیلی با وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که سالانه در جهان یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح می شوند، افزود: در حالی که تصادفات در جهان ششمین عامل مرگ و میر محسوب می شود، این موضوع در کشور ما دومین عامل مرگ و میر است.از سوی دیگر ایران با یک صدم جمعیت جهان، یک چهلم مرگ و میر ناشی از تصادفات دنیا را به اختصاص داده است.
وی افزود: در حالی که عوامل اصلی تصادفات شامل انسان، راه و وسیله نقلیه است، به دلیل استاندارد بودن راهها و وسایط نقلیه در کشورهای اروپایی نقش انسان بیش از 90 درصد و در کشور ما به دلیل نقص در هر یک از سه مورد یاد شده این رقم بیش از 70 درصد است.
رویانیان با اشاره به این که در سال گذشته 28 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شده اند، افزود: کشته های تصادفات کشور در سال گذشته هر سه روز به اندازه سقوط یک هواپیما بوده است، به شکلی که روزانه حدود 70 نفر و هر ساعت بیش از 3 نفر بر اثر تصادفات در کشور کشته می شوند.وی با اشاره به این که پلیس تنها در 23 هزار کیلومتر از 180 کیلومتر راههای کشور حضور دارد، گفت: از یکهزار و 115 شهر کشور تنها در 318 شهر پلیس راهور داریم.وی افزود: هر تصادفی که عامل آن خودروساز باشد در کروکی درج شده و به دادسرا اعلام می  شود و این امر از این پس در تمام جاده  ها محقق خواهد شد.
در ادمه این مراسم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، در جمع خبرنگاران، گفت: عامل تصادفات رانندگی تنها مردم نیستند و در بسیاری موارد مشکل از خودروسازان و راه است و در چنین مواردی پلیس آنان را به عنوان عامل تصادفات به دادسرا معرفی کرده و در پیگیری این موضوع بسیار جدی است.
وی با اشاره به ارسال گزارش هزار صفحه  ای به کمیته تحقیق و تفحص مجلس در خصوص نقص فنی خودروها افزود: مجلس این موضوع را پیگیری می  کند و وزیر صنایع نیز متعهد شده نسبت به رفع نقص فنی خودروها اقدام کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا نیم درصد تصادفات به دلیل نقص فنی خودروها اتفاق می  افتد، تصریح کرد: این رقم آمار واقعی نیست و حتی اگر مرگ و میر ناشی از نقص فنی خودروها کمتر از نیم درصد هم باشد، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.رویانیان در خصوص تخلفات برخی ماموران راهنمایی و رانندگی در بحث باطل کردن برگه  های خلافی، گفت: متاسفانه در چند ماهه اخیر برخی از افراد به این کار اقدام کرده   بودند که برخی از این افراد شناسایی و به دادسرا معرفی شدند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: افراد متخلف در قالب چند باند فعالیت می  کردند که از طرح "بررسی شکایات افراد در مراکز راهنمایی و رانندگی" سو»استفاده کرده و مرتکب تخلف شده بودند.وی یادآور شد: با افرادی که به صورت غیرقانونی نسبت به ابطال برگه خلافی افراد اقدام می  کنند، حتی اگر از ماموران راهنمایی و رانندگی باشند به شدت برخورد می  شود.وی گفت: برخی افراد ناباب مردم را فریب داده و با اخذ مبالغی به آنان وعده کاهش رقم برگه خلافی آنان می  دهند و مردم نباید فریب این افراد را بخورند.رویانیان در خصوص پلاک  های قدیمی خودروی مدل 82 افزود: پلاک قدیمی خودروی مدل 82 در ایران غیرمجاز است و از تردد آن جلوگیری می  شود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، با اشاره به الزامی بودن بیمه شخص ثالث برای خودروها، افزود: پلیس تا حدی که بتواند از تردد خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث جلوگیری خواهد کرد، اما برخورد وسیع با این موضوع نیازمند نصب برچسب بیمه روی شیشه خودروها است.وی گفت: قرار بود از اول آبان  ماه برخورد با خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث که برچسب ندارند آغاز شود، اما به دلیل آماده نشدن برچسب  های بیمه این کار صورت نخواهد گرفت.
رویانیان یادآور شد: راهنمایی و رانندگی هر زمان که تشخیص دهد خودرویی فاقد بیمه شخص ثالث است آن را متوقف می  کند، اما فراگیر شدن برخورد با خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نیازمند نصب برچسب بیمه است.رئیس پلیس راهور ناجا همچنین بر فرهنگسازی، خودکنترلی و ایجاد نظم و انضباط اجتماعی برای پیشگیری از حوادث رانندگی تاکید کرد.سردار ذوالفقاری، جانشین فرمانده ناجا نیز در این جلسه گفت: کشورهای اروپایی طی سالهای 1972 تا 1999 موفق شدند 50 درصد و آمریکا 21 درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش دهند.وی با اشاره به این که 16 درصد از کل وسایط نقلیه جهان در کشورهای آسیایی و حوزه مدیترانه است، افزود: این در حالیست که سهم این کشورها در حوادث رانندگی 44 درصد است. جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که افزایش تولید موتورسیکلت تصادفات رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، گفت: در سال 2001 در کشور ویتنام تولید موتورسیکلت 21 درصد افزایش یافت که در همین سال آمارها نشان داد تصادفات رانندگی در این کشور 37 درصد در این کشور رشد یافت.
ذوالفقاری با اشاره به قیمت پایین موتورسیکلت و وجود 150 کارخانه موتورسیکلت سازی در کشور گفت: برخی از مالکان موتورسیکلت های متخلف توقیفی ترجیح می دهند به جای ترخیص، موتورسیکلت جدید بخرند. وی افزود: آمارها نشان می دهد خاورمیانه و خلیج فارس بالاترین میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در نسل جوان (15 تا 25 سال) جهان به خود اختصاص داده است. 
وی افزود: 90 درصد سفرها در کشور از طریق جاده، 7 درصد ریلی و 3 درصد هوایی انجام می شود که برآورد انجام شده در سال 83 میزان خسارات ناشی از تصادفات رانندگی را حدود 4 هزار میلیارد تومان نشان داد.
فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه با اشاره به این که "مدرسه زندگی"، مدرسه ای مطلوب و ترسیم شده در آموزش و پرورش است افزود: امروز دانش آموزان علاوه بر مدرسه و والدین تحت تاثیر رسانه ها، اجتماع و ...هستند که بر این اساس برای جلوگیری از آسیب پذیری آنها در این زمینه باید کودکان و نوجوانان را از همان ابتدا آموزش دهیم. به گفته وی یکی از نیازهای اصلی دانش آموزان آموزش آداب اجتماعی است. وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه امضای این تقاهم نامه از توزیع آزمایشی 30 هزار جلد کتاب ایمنی در عبور و مرور در مدارس ابتدایی، راهنمایی و پیش دبستانی تهران خبر داد و گفت: بر این اساس ماموران راهنمایی و رانندگی آموزش این کتابها را بر عهده خواهند داشت.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
jabar یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 09:12 ب.ظ http://670231.blogfa.com

سلام مرسی از وبلاگت واقعا به دردم خورد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد