نوروز امسال شاهد چه میزان تصادفات و تلفات جادهای خواهیم بود؟! آیا با کاهش سفرها جادههای ایمنتر خواهیم داشت؟! آیا تنها با افزایش قیمت سوخت و کاهش سفرهای شخصی، مشکلات جادهای همچون ترافیک و تصادفات کاهش مییابد؟!
اکنون ایران با ثبت آمار 27 هزار کشته در سال نسبت به جمعیت 70 میلیون نفری به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، دارای رتبه نخست در دنیاست. تصادفات رانندگی روزانه حدود 25 میلیارد تومان و سالانه بالغ برهشت هزار و 900 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میکند و خسارت اقتصادی ناشی از حوادث رانندگی سالانه چهار درصد تولید ناخالص ملی را شامل میشود. براساس آمار در هر 25 دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست داده و طی شش سال گذشته بیش از 100 هزار نفر در جادههای ایران جان باختهاند که این رقم در کل جهان بیسابقه است.
/font>
ـ آقای وزیر بالاخره جادههایمان استاندارد هستند یا خیر؟! /font>
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر راه و ترابری دلیل عمده بالا بودن تلفات تصادفات جادهیی در کشور را پایین بودن سهم راهآهن نسبت به بخش جادهای دانسته و میگوید: در گذشته در تمام جادهها تابلویی به عنوان «حداکثر سرعت مجاز» نصب شده بود اما امروز اگر به جادهها نگاه کنیم این تابلوها وجود ندارد و جایگزین آن تابلویی «با سرعت مطمئنه برانید» مشاهده میشود این در حالی است که ممکن است سرعت مطمئنه برای هر رانندهای میزان متفاوتی باشد؛ وقتی خودمان راهها را رها میکنیم آن وقت چگونه انتظار داریم تصادفات جادهای کمتر شود؟ /font>
وی با بیان اینکه همه تابلوهای حداکثر مجاز در جادهها از بین رفته و در جادهها نمیدانیم که حداکثر سرعت چقدر است، میگوید: بارها پلیس من را به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز در جاده متوقف کرده است اما سوال من از ماموران پلیس همیشه این بوده که در جاده حداکثر سرعت چقدر است. /font>
بهبهانی همچنین خطکشی جادهای را یک علم عنوان کرده و معتقد است: خطکشی کار یک کارگر ساده نیست و باید بر اساس افق دید قائم و افقی انجام شود باید از مشاوران برای خطکشی جادهها استفاده کرد. /font>
این درحالیست که وزیر راه و ترابری در جایی دیگر تاکید میکند: معتقدم جادههای ما استاندارد هستند و حتی راههای روستایی نیز استاندارد است و عامل اصلی در تصادفات کشورمان راننده است. /font>
وی میگوید: در ایران راهها همانند کشورهای اروپا و امریکا استاندارد هستند اما با این تفاوت که در اروپا و امریکا علاوه بر اینکه راهها استاندارد هستند اصول رانندگی رعایت میشود و وسایل نقلیه آنها نیز استاندارد هستند.
/font>
ـ سیاست کاهش مسافرتهای مردم به یک بار در سال راهحل مساله یا پک کردن صورت مساله؟! /font>
بهبهانی همچنین با انتقاد از فروش بنزین با قیمت صد تومان، معتقد است: درحالیکه قیمت یک لیتر آب در کشور 200 تومان است فروش بنزین با قیمت لیتری صد تومان برای ما گرفتاری ایجاد میکند و این در حالی است که در خارج از کشور بنزین تا لیتری دو هزار تومان هم به فروش میرسد. /font>
او با بیان اینکه لایحه تحول اقتصادی دولت این موضوع را ساماندهی میکند، اظهار میکند: وقتی قیمت بنزین واقعی شود دیگر مردم با پیش آمدن هر تعطیلی به مسافرت نمیروند بلکه مسافرتهای خود را به یک بار در سال کاهش میدهند. /font>
وزیر ره و ترابری تصریح میکند: کاهش ترافیک بسته به واقعی شدن قیمتهاست چراکه وقتی شخصی برای 10 لیتر بنزین 10 هزار تومان پول بدهد متوجه میشود که پیادهروی بهتر از ماشین سواری است! /font>
این در حالیست که کارشناسان معتقدند: در پی واقعی شدن قیمت سوخت و تشویق مردم به سمت استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی باید سیستم حمل و نقل عمومی مطلوب و مطمئن برای مردم فراهم شود اما در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه کافی تامین نشده و ظرفیت فعلی پاسخگوی تقاضا نیست و تنها نمیتوان این انتظار را داشت که با کاهش ترددهای جادهای، جادههای ایمنی داشته باشیم. /font>
این عامل به تنهایی تاثیرگذار نیست و انتظار میرود همزمان با واقعی شدن قیمت سوخت و کاهش ترددهای جادهای با وسایل شخصی، زیرساختها و امکانات حمل و نقل عمومی برای مردم فراهم شود و سیستم حمل و نقل عمومی به گونهای پیشرفت کند که بتوان آن را جایگزین حمل و نقل شخصی کرد اما هنوز این اقدام در کشور ما انجام نشده است؛ راهاندازی خطوط ریلی نوار ساحلی خزر به استان تهران سالهاست که مطرح شده اما اجرایی نمیشود. /font>
هرچند که با کاهش سفرها جادههای ایمنتر خواهیم داشت اما بسیاری از کشورها علاوه بر سفرهای بسیار بالا جادههای ایمنتر از کشور ما دارند که لازم است به موضوعات دیگر توجه شود و تنها این انتظار را نداشته باشیم که با کاهش ترددهای جادهای، جادههای ایمنی داشته باشیم.
/font>
ـ درحالی میلیونها خودرو در کشور تولید میشود که ریالی صرف آموزش نمیشود /font>
البته عامل نیروی انسانی و عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از دلایل عمده تصادفات و تلفات جادهای است چراکه نتوانستهایم متناسب با ارتقا سطح فنی جادهها، سطح فرهنگ عمومی را افزایش دهیم؛ در کشورهای توسعهیافته به میزان پیشرفت در طراحی و ساخت جاده و خودرو، فرهنگ رانندگی نیز ارتقا یافته اما برای این موضوع در کشور ما هیچ اقدامی نشده است و در حالی میلیونها خودرو در کشور تولید میشود که ریالی صرف آموزش نمیشود. /font>
کارشناسان آموزشها برای ارتقا سطح فرهنگ جامعه در رانندگی را در حد صفر عنوان و اظهار میکنند: بدون آموزش نمیتوان ارتقا سطح فرهنگ جامعه و بهبود عملکرد نیروی انسانی را توقع داشت و برای آموزش عوامل انسانی و تعالی فرهنگ جامعه باید پول گزافی صرف کرد و زمانی میتوان ادعا کرد از سطح فرهنگی مطلوبی برخورداریم که شکستن قانون ضد ارزش تلقی و از هشدارهای اجتماعی برخوردار شد. /font>
سه برابر شدن تعداد خودروهای فعال در 10 سال گذشته، ایمن نبودن خودروها، جوانی جمعیت و کمتجربه بودن رانندگان از عوامل مهم افزایش تصادفات و قانون گریزی اجتماعی و تاریخی از دلایل دیگر افزایش تخلفات رانندگی در کشور مطرح میشود. /font>
در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مصوب شده که در طول این برنامه باید تلفات جانی تصادفات تا 50 درصد کاهش یابد و تعداد خودروها تا پایان برنامه باید 15 تا 16 میلیون فقره باشد. امید است کاهش تلفات جادهای با پیشبینی دوبرابر شدن خودروها محقق شود.