تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

سهم هزینه تصادفات رانندگی؛ هفت درصد تولید ناخالص ملی

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری وزیر راه و ترابری گفت: هزینه تصادفات رانندگی در سال حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد.   

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "ناصر پورمعلم" روز دوشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی ایمنی راه، افزود: براساس برآوردهای انجام شده تصادفات رانندگی در طول سال بیش از 9 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند.
وی سپس با بیان اینکه در سطح جهان ابعاد تصادفات به عنوان یک دغدغه مطرح است، اظهار داشت: ایران در سال 1990 به لحاظ سوانح رانندگی در ردیف نهم کشورهای جهان قرار داشت و پیش بینی می شود این رتبه در سال 2020 به رده سوم برسد که این روند نشان می دهد سوانح رانندگی باید در صدر دغدغه های ما قرار گیرد.
پورمعلم با تشریح توزیع عوامل منجر به مرگ گفت: عواملی چون خودکشی، خشونت، جنگ، آتش سوزی، سقوط، مسمومیت و سایر عوامل هر کدام به ترتیب 9/6 ، 8/3 ، 11، 2/6، 5/7، 7/6 و 17 درصد در مرگ انسان ها نقش دارند اما سوانح رانندگی به تنهایی 8/22 درصد سهم عوامل منجر به مرگ را به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر راه و ترابری نیز افزود: روند تصادفات در ایران در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا از سال 1987 تا 1995 روند روبه رشدی داشته و حدود 65 درصد تغییرات را به خود اختصاص داده است.
پورمعلم سپس تصریح کرد: تعدادکشته شدگان کشور در سوانح رانندگی تا سال 83 روند صعودی داشت اما از آن سال تاکنون روند تصادفات سیر نزولی به خود گرفته است.
وی در خصوص عوامل موثر در تصادفات رانندگی اظهار داشت: عوامل انسانی، محیطی و راه و وسایل نقلیه هر کدام به ترتیب 57 ، سه و دو درصد در تصادفات رانندگی سهم دارند.
معاون وزیر راه همچنین به نقش دستگاه ها در کاهش تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: پلیس و نهادهای فرهنگی حدود 93 درصد، سهم تجمعی وزارتخانه های راه و کشور حدود 33 درصد و صنایع خودروسازی و پلیس حدود 13 درصد در کاهش تصادفات نقش دارند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و دبیر نخستین کنفرانس ایمنی راه نیز در این مراسم با تاکید براینکه طی سه سال گذشته از روند افزایشی تصادفات رانندگی جلوگیری شده است، گفت: ایمنی راه از جمله موضوعاتی است که طی پنج سال اخیر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
"محمدرضا تقی زاده" افزود: براساس مطالعات انجام شده عوامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده ها در سوانح رانندگی نقش موثری دارند که در این بین عوامل انسانی از نقش بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: در کشور ما تقریبا سازمان های مختلفی چون وزارت راه و ترابری، امداد و نجات هلال احمر، اورژانس کشور و ... به این موضوع پرداخته اند اما تاکنون این کار به صورت متمرکز و با مدیریت واحد از سوی یک سازمان متولی یا فرابخش در کشور پیگیری نشده است و در تعاملات بین المللی هم اطلاع رسانی های کمی به مجموعه هایی که متکی به سازمان ملل می باشد، صورت گرفته است.
نخستین همایش بین المللی راه ها با حضور مسئولان و کارشناسان داخلی و خارجی بخش حمل و نقل روز دوشنبه (امروز) آغاز به کار کرد.
در این همایش دو روزه موضوع های سیاست های کلی دولت برای بهبود وضع ایمنی حمل و نقل، نقش بیمه در ایمنی راه ها، تحلیل عوامل مقصر در سوانح رانندگی، اقدامات کم هزینه و زودبازده برای ارتقای ایمنی راه ها، جایگاه پزشکی قانونی در حوادث ترافیکی، فرآیند پاسخگویی به سوانح ترافیکی در نهادهای امداد و نجات، نقش آموزش همگانی در افزایش ایمنی، سامانه های ثبت تخلفات سرعت، جایگاه صنعت گردشگری در حمل و نقل و راهکار های کاهش تلفات و خسارت حوادث رانندگی بررسی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد