تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

اینجا اجساد روی زمین می‌مانند

نبودن متولی جمع‌آوری، سالانه 23 هزار متوفی در تصادفات جاده‌ای را به معضل تبدیل‌کرده است 

 

فرهیختگان: آمار تلفات جاده‌ای در هشت ماهه اول سال جاری در حالی از کشته شدن 11 هزار و 480 نفر خبر می‌دهند که جمع‌آوری اجساد این قربانیان به دلیل نبود متولی برای آن به یک معضل تبدیل شده است.

به گفته رئیس سازمان راهداری، همین آمار در پایان سال 87 برابر با 23 هزار جان باخته بر اساس تلفات جاده‌ای بودن است. با این حال جمع‌آوری این اجساد هنوز در گیرودار تصمیم‌های اداری باقی مانده و در بسیاری موارد اجساد روی زمین می‌مانند.
به گفته قائم‌مقام کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت مالی بر اثر همین تصادفات در طول اجرای برنامه چهارم توسعه کشور، هشت هزار میلیارد تومان بوده اما با این حال هنوز دستگاه یا سازمان مشخصی این وظیفه را برعهده نگرفته است.
شاید هنگام مسافرت و در زمان عبور از جاده‌های مختلف شاهد تصادفات وحشتناکی باشید و ببینید جنازه‌های افراد کف جاده مانده و این احساسات هر رهگذری را جریحه‌دار می‌کند. این داستان تکراری، هر روز در سطح جاده‌های کشور روایت می‌شود و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند هنگام دیدن این صحنه‌ها باید با کدام نهاد برای جمع‌آوری جنازه تماس بگیرد.

نگاهی به قانون بدون ضمانت اجرایی جمع‌آوری اجساددر گزارشی از استان لرستان به‌عنوان محور ترانزیتی شمال به جنوب کشور این معضل در استان لرستان بررسی شده است.
طبق این گزارش جاده‌های لرستان روزانه شاهد تردد شمار زیادی وسایل حمل و نقل و مسافربری جاده‌ای است و گاهی شاهد حوادث تلخ جاده‌ای بوده که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.
این در حالی است که در این زمینه همواره مشکل حمل اجساد جاده‌ای وجود داشته تا اینکه با پیگیری‌های استاندار لرستان و ستاد حوادث غیرمترقبه از محل اعتبارات این ستاد آمبولانس‌های حمل اجساد خریداری شد و کار جمع‌آوری اجساد تصادفات جاده‌ای به شهرداری‌های شهرهای بین جاده‌ای استان محول شد.
با این تصمیم استاندار لرستان، مشکل جمع‌آوری اجساد جاده‌ای در لرستان تا حدودی رفع شد تا اینکه براساس مصوبه کمیسیون موضوعی اصل 138 قانون اساسی، آیین‌نامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه و در ماده «15» این مصوبه، ترتیب خدمات فوریت‌های پزشکی و حمل اجساد متوفیان حوادث رانندگی از سوی تیم‌های اورژانس و عملیات جست‌وجو و نجات شامل اطفای حریق و امداد و نجات به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی محول شد. اما یکی از سوال‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که این مصوبه پس از ابلاغ تا چه حد ضمانت اجرایی خواهد داشت و اینکه آیا می‌توان امیدوار بود دو سازمانی که به‌عنوان متولی جدید در حریق و انتقال اجساد حوادث جاده‌ای شناخته شده‌اند بدون هیچ قید و شرطی از زمان ابلاغ مصوبه اجرای مسوولیت خود را بر عهده گیرند؟

اولویت اورژانس با مجروحان استسرپرست اورژانس 115 استان لرستان در این زمینه گفت: یکی از مباحثی که همواره مطرح بوده این است که انتقال اجساد جاده‌ای واقعا بر عهده چه دستگاهی است. این موردی است که همواره ما با آن درگیر بوده‌ایم.
غلامرضا توشمال ادامه داد: محول شدن این وظیفه به علوم پزشکی یا شهرداری‌ها معمایی است که همچنان روی آن کار می‌شود. او تصریح کرد: وقتی تصادفی در سطح راه‌ها رخ می‌دهد؛ چه از نظر شرعی، چه عرفی و چه قانونی صحیح نیست که جسد در جاده بماند. سرپرست اورژانس 115 استان لرستان عنوان کرد: در حال حاضر در هر 30 تا 35 کیلومتر در سطح جاده‌ها یک اورژانس وجود دارد و پس از رخ دادن تصادف باید آمبولانس در سر صحنه حاضر شود. توشمال با تاکید بر اینکه هنگام عملیات امدادرسانی اولویت ما با مجروحان حادثه است، تاکید کرد: در وظایف محول شده توسط وزارت بهداشت نیز در زمینه انتقال اجساد چیزی پیش‌بینی نشده است.

مخالفت اورژانس‌های کشور برای حمل اجساد تصادفاتاو با اشاره به تصمیم استاندار لرستان برای واگذاری حمل اجساد به شهرداری‌ها افزود: در این راستا در لرستان 16 دستگاه ماشین حمل جسد خریداری شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت تا کار را انجام دهند. سرپرست اورژانس 115 استان لرستان با اشاره به تصمیم جدید هیات دولت در زمینه واگذاری مسوولیت به اورژانس‌ها بیان داشت: این در حالی است که در اجلاس اخیر روسای اورژانس کشور یکی از مواردی که مطرح شد همین موضوع بود که با مخالفت همه روسا مواجه شد. او با تاکید بر اینکه ماندن اجساد در جاده‌ها صورت خوشی ندارد، افزود: اورژانس‌ها مسوول انتقال مجروحان هستند و اینکه کار انتقال اجساد هم به این بخش واگذار شود، غیرعلمی است.

معطلی 6 ساعته آمبولانس اورژانس برای تحویل جسدسرپرست اورژانس 115 استان لرستان با اشاره به موردی در این زمینه طی هفته گذشته گفت: چند روز پیش خدمات‌رسانی آمبولانس اورژانس که باید آماده ارائه خدمات باشد به‌علت انتقال یک جسد به سردخانه و معطلی شش ساعته تعطیل شده بود.
توشمال با یادآوری اینکه اگر در این مدت یک حادثه رانندگی با مجروحان بدحال رخ می‌داد چه اتفاقی حادث می‌شد، خاطرنشان کرد: با ادامه روند فعلی حتما مردم ضرر خواهند کرد.
او تصریح کرد: در صورتی که یک حادثه مجروح داشته باشد اورژانس باید به وضعیت مجروحان رسیدگی کند و آنها را انتقال دهد در غیر این صورت به کار جمع‌آوری اجساد خواهد پرداخت.

محول شدن کار انتقال اجساد به شهرداری‌های لرستاناما مدیرکل دفتر شهری استانداری لرستان نیز در این زمینه به مهر گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و دستور استاندار لرستان در حال حاضر همه شهرداری‌های استان، هم آتش‌نشانی و هم آمبولانس وظیفه حمل اجساد را در اختیار دارند. حمیدرضا گودرزی با تاکید بر اینکه مطابق ابلاغ استاندار لرستان کار حمل اجساد را باید شهرداری‌ها انجام دهند، تاکید کرد: تا زمانی که قانون جدید در این زمینه ابلاغ می‌شود شهرداران باید پاسخگو باشند. به هر حال مطابق آمار، سالانه 23 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند. حال تصور کنید اگر همه این اجساد قرار بود روی زمین بماند چه اتفاقی می‌افتاد؟ از سوی دیگر اگر قرار باشد اورژانس با وضعیت فعلی امکانات و زیرساخت‌ها به حمل اجساد جاده‌ای نیز بپردازد، ممکن است رقم سالانه 23 هزار نفر با توجه به عدم‌رسیدگی به مجروحان به رقمی بیشتر تبدیل شود.
همچنین محدوده کار شهرداری‌ها نیز به حوزه شهری محدود می‌شود و واگذاری مسوولیت به شهرداری‌ها نیز با وجود اینکه در لرستان جواب داده است ولی نیازمند توجه به تقویت زیرساخت‌ها در این نهاد برای انجام کار در سراسر کشور است.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 09:16 ب.ظ http://psezar.mihanblog.com

سلام دوست خوبم
خوشحال میشم من رو لینک کنی......
بهم خبر بده تا من هم شما رو لینک کنم....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد