تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

روزانه 34 میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با‎ ‎ارائه گزارشی درباره وضع تلفات جاده‌ای در کشور از موفقیت دولت‌های نهم و دهم در‎ ‎مهار روند رو به رشد تلفات تصادفات جاده‌ای خبر داد و اعلام کرد: با اقدام‌های صورت‎ ‎گرفته، میزان تلفات جاده‌ای به نصف کاهش یافته است‎.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،در جلسه هیات دولت که‌ دیروز به ریاست‎ ‎محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد، ‎ناصر پورمعلم با تشریح ابعاد صدمات ناشی از تصادفات، گزارشی از اقدام‌ها و عملکرد‏‎ ‎کمیسیون ایمنی راه‌ها و اعضای آن را ارائه کرد‎.

‎بر اساس این گزارش، ایران با توجه‎ ‎به قرارگرفتن در تغییرات سریع رشد اقتصادی و اجتماعی در مرحله رشد انفجاری خودروها‎ ‎قرار گرفته و پیش بینی می‌شود که در 10 سال آینده تعداد خودرو‌ها به 5/2 برابر‏‎ ‎افزایش یابد‎.

‎این رشد، مستلزم ارتقای وضع اجزای ایمنی راه‌ها شامل ارتقای ‎ایمنی خودروها، ایمنی راه‌ها و ارتقای فرهنگ ترافیک و کارآیی بیشتر اقدام‌های نجات و‎ ‎فوریت‌های پزشکی و رسیدگی به مجروحان در بیمارستان‌ها است، اما از همه مهمتر، ارتقای ‎سیستم مدیریت ایمنی راه‌هاست که در حال حاضر کمیسیون ایمنی راهها این مسئولیت را‎ ‎بر عهده دارد‎.

‎بر اساس این گزارش اکنون اصلی‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی و‎ ‎عمر از دست رفته جامعه مربوطه به تصادفات است و روزانه 34 میلیارد تومان زیان از‏‎ ‎این بابت بر اقتصاد جامعه وارد می‌شود‎.

‎در این گزارش آمده است: در 10 سال‏‎ ‎گذشته 250 هزار راننده زندانی شده‌اند و حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر به طور‏‎ ‎مستقیم با از دست دادن در آمد یا هزینه‌های ناشی از مراقبت افراد مجروح یا معلول، ‎دچار فقر نسبی شده‌اند‎.

‎بر اساس گزارش ارائه شده در هیات دولت، شاخص کشته به صد‏‎ ‎هزار نفر جمعیت ایران، 5/5 برابر متوسط جهانی و حدود 6 برابر متوسط کشور‌های پیشرو‏‎ ‎ایمنی رانندگی است‎.

‎با اهتمام دولت نهم و دهم در بخش ایمنی و تلاش‌های‎ ‎روز افزون اعضای کمیسیون باعث شده است که روند رو به رشد تلفات تصادفات از عدد مثبت 86/8‏‎ ‎درصد در طول برنامه سوم توسعه، به عدد منفی 7/3 درصد در طول برنامه چهارم کاهش یابد‏‎ ‎و واقع مهار تلفات صورت پذیرد‎.

‎به عبارت دیگر شمار تلفات پیش‌بینی شده برای‎ ‎سال 1388 که حدود چهل هزار کشته بود، به عدد 22 هزار و 974 نفر کاهش یافته است که از‏‎ ‎موفقیت‌های دولت دهم در مهار و کاهش تلفات رانندگی محسوب می‌شود‎.

‎در این گزارش‎ ‎خاطر نشان شده است: برای بهبود پایدار ایمنی راه‌ها راهبرد‌های جامع تهیه و ابلاغ‎ ‎شده است و باید در مدت 10 سال آینده شاخص کشته به صد هزار نفرجمعیت از 32 به عدد 14‏‎ ‎تقلیل یابد که مستلزم عزم ملی و حمایت و پشتیبانی دولت از کمیسیون ایمنی راه‌ها است‎.

‎دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها، تصادفات را به بیماری سیستمی تشبیه کرد که برای‎ ‎درمان آن نگاه تک محوری و تک دستگاهی پاسخگو نبوده و نیازمند کار تیمی و شورای‎ ‎درمان تصادفات هستیم و جایگاه آن کمیسیون ایمنی راهها است‎.

‎هیات وزیران با‎ ‎تشکر از اقدام‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها و اعضای آن، مقرر کرد که کمیسیون ایمنی راهها به‎ ‎طور مشخص نیازها و مشکلات خود را برای اقدام، اعلام کند‎.

‎تشریح سند ملی‎ ‎آموزش و پرورش‎

‎در ادامه این جلسه، سند ملی آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش و‎ ‎پرورش و کارشناسان در دولت تشریح شد‎.

‎سند ملی آموزش که حدود پنج سال توسط 500‏‎ ‎پژوهشگر از حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته در ماه‌های اخیر با‎ ‎پیگیری‌های ویژه آماده شده و به امضای رئیس‌جمهور رسیده است و اکنون برای تصویب نهایی‎ ‎در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. این سند نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق برای‎ ‎نظام تعلیم و تربیت است‎.

‎گزارش وزارت بازرگانی از واردات‎

در‎ ‎پایان جلسه دیروز هیات وزیران، وزارت بازرگانی با ارایه گزارشی از واردات‎ ‎کالا در کشور از نبود توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت انتقاد‎ ‎کرد و خواستار تبیین تقسیم کار ملی در حوزه واردات شد‎.

‎در این گزارش تکالیف‎ ‎قانونی مترتب بر واردات و فرایندها و دستگاه‌های متولی در این بخش تبیین و فرآیند‎ ‎واردات شامل سه مرحله تعیین ضوابط و الزامات فنی، ثبت سفارش و نهایتا ترخیص و کنترل‎ ‎محموله برای تطبیق با ضوابط اعلام شده تشریح شده است‎.

‎در این جلسه شاخص‌های‎ ‎مختلف تأثیرگذار بر واردات کالا به کشور مانند نرخ ارز، تعرفه‌های وارداتی، کیفیت‎ ‎تولیدات داخلی و شرایط و الزامات فنی واردات نیز به بحث و بررسی گذاشته شد‎.

‎در‎ ‎گزارش وزارت بازرگانی همچنین بر ضرورت اعلام ضوابط فنی آن دسته از کالاهایی که به‏‎ ‎کشور وارد شده ولی دستگاه متولی آن هنوز آنها را بازنگری نکرده و یا اعلام نکرده‎ ‎است، تأکید شد‎.

‎در جلسه هیات وزیران مقرر شد به منظور مدیریت مؤثر واردات‎ ‎کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت، همه دستگاه‌های ذیربط، راهکارهای جلوگیری از‎ ‎واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و مباحث تکمیلی را برای‎ ‎اتخاذ تصمیم‌های لازم ارائه کنند.

خسارت تصادف‌ها؛ معادل ساخت 12برج بزرگ دنیا

وزیر راه: جاده‌ها ایمن هستند؛ سرعت خودروها بالاست


هرچند که میزان تلفات و تصادف‌های رانندگی در راههای کشور از سال 1386 روند کاهشی در پیش گرفته، اما ایران با تلفات سالانه 23 هزار نفری، دومین کشور پرتلفات حوادث رانندگی جهان است و هر سال با احتساب یارانه‌ها 180 هزار میلیارد ریال خسارات ناشی از تصادف‌ها و تلفات رانندگی برون شهری و درون شهری بر کشور تحمیل می‌شود.

* * خسارت سالانه تصادف‌ها در ایران معادل خرید 60 هواپیمای ایرباس یا ساخت 12 برج بزرگ جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خسارتی که بر اثر تصادف‌ها و تلفات رانندگی یک ساله به کشور تحمیل می‌شود، معادل 220 سال بودجه فعلی ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز و معادل 33 سال بودجه فعلی راهداری کشور است که می‌توان 26 بار کل راههای کشور را به طور کامل خط ‌کشی کرد یا 180 هزار کیلومتر راه را به سیستم‌های هوشمند مجهز کرد. همچنین با این هزینه می‌توان 60 فروند هواپیمای ایرباس خرید یا برای بیش از 150 شهر ناوگان قطار شهری تهیه کرد.

با بودجه 180 هزار میلیارد ریالی ناشی از خسارات رانندگی می‌توان100 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری یا 170 هزار دستگاه کامیون بین شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد. این اعتبار معادل آسفالت کردن سه باره کل راه‌های روستایی کشور یا تجهیز کامل بیش از دو برابر طول راههای اصلی کشور به گاردیل است. همچنین با این هزینه می‌توان 12 برج به اندازه بزرگترین برج جهان که در دوبی ساخته شده، در کشور ساخت!

* * جاده‌های ما ایمن هستند؟

وزیر راه و ترابری که معتقد است جاده‌های کشور ایمن هستند، تاکید دارد: اگر رانندگان مقررات و به ویژه سرعت را رعایت کنند، تلفات جاده‌ای به صفر می‌رسد.

وی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با روند قبلی تلفات و با افزایش تولید خودرو طی سال‌های اخیر هم‌اکنون باید سالانه 50 هزار نفر در تصادف‌های رانندگی کشته می‌شدند که با تلاش‌های انجام شده میزان تلفات و تصادف‌های رانندگی روند کاهشی گرفته و به حدود 23 هزار نفر کاهش یافته است.

به گفته او طی پنج سال گذشته پنج میلیون خودرو به کشور اضافه شده است، در حالیکه خروجی خودروها 300 هزار دستگاه بوده و در حال حاضر حدود 10 میلیون خودرو در کشور تردد دارند. زمانی که چهار میلیون خودرو در کشور تردد داشت، سالانه حدود 30 هزار نفر در تصادف‌های رانندگی تلف می‌شدند که هم‌اکنون با وجود 10 میلیون خودرو تلفات به حدود 23 هزار نفر کاهش یافته است.

* * محقق نشدن کاهش 50 درصدی تلفات تصادف‌ها طبق برنامه چهارم

گفتنی است، سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در حوادث رانندگی جهانی کشته و 50 میلیون نفر مجروع می‌شوند که اگرچه طی دو تا سه سال اخیر با اقدامات گوناگون میزان تلفات در ایران از 28 هزار به 23 هزار نفر کاهش یافته، اما بازهم وضعیت حوادث رانندگی و میزان تلفات ایران نامطلوب و بحرانی است.

یکی از مشکلات در این رابطه نبود عزم و اراده کافی است؛ درصورتی‌که باید مسوولان و مقامات کشوری نسبت به این امر حساس شوند و تلفات و تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی برایشان دغدغه شود، اما با وجود این‌که در برنامه چهارم توسعه، کاهش 50 درصدی تلفات تصادف‌ها در نظر گرفته شده بود، اما عملا این‌گونه نشد.

* * به ازای هر 100هزار نفر بیش 39 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند

رییس پژوهشکده حمل ونقل نیز در این زمینه با اشاره به این‌که در سال 1385 تعداد 27 هزار و 567 نفر در تصادف‌های رانندگی در کشور کشته شده‌اند، گفت: بر این اساس به ازای هر 100هزار نفر جمعیت کشور بیش 39 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که این شاخص به میزان قابل توجهی از تمام شاخص‌های دیگر جهان بالاتر است.

به گفته عامری، شاخص هزینه‌ تصادف‌ها نسبت به تولید ناخالص ملی در سال 1385 معادل هفت درصد بوده که تاکنون در هیچ کشوری چنین رقمی ثبت نشده است.

وی افزود: میزان تلفات ناشی از تصادف‌های رانندگی از سال 1373 تا سال 1384 روند صعودی داشته است؛ به طوری که از 10 هزار و 545 نفر در سال 1373 به 27 هزار و 746 نفر در سال 1384 رسیده است و در ادامه سال 1385 نیز بسیار ناچیز به 27 هزار و 567 نفر رسیده و در سال 1386 این تعداد به 22 هزار و 918 نفر کاهش یافته است.

گفتنی است، شاخص کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت محاسبه می‌شود که این شاخص طی سال‌های 2002 تا 2004 میلادی در کشورهای مختلف جهان بدین گونه بوده است:

در السالوادور به ازای هر 100هزار نفر 42 نفر در تصادف‌های رانندگی کشته شده‌اند. در ایران 41 نفر، در مالزی 32 نفر، در کره 33 نفر، در آفریقای جنوبی 32، در لاتویا 23 نفر، در کلمبیا 22 نفر، در عربستان 22 نفر، در نیوزلند 19 نفر، در آرژانتین 18 نفر، در قزاقستان 17 نفر، در آمریکا 16 نفر، در سوتو 16 نفر، در هند 15 نفر، در جامائیکا 14 نفر، در سوریه و زیمباوه 12 نفر، در ژاپن 10 نفر، در کشورهای پرو، کنیا و باربادوس 9 نفر، در نیجریه 8 نفر، در مصر 7 نفر، در نروژ، انگلستان ، کامرون و سوئیس 6 نفر، در تانزانیا 5 نفر، در پاکستان 3 نفر و در بنگلادش نیز دو نفر کشته شده‌اند.

بر اساس این آمار، ایران دومین کشور پرتلفات در حوادث رانندگی و بنگلادش پایین‌تر تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

* * خسارت بالغ بر 700 میلیون تومانی فوت هر انسان در تصادف‌ها

طبق محاسبات پژوهشکده حمل و نقل، یک تصادف سنگین منجر به فوت بالغ بر پنج میلیارد تومان، تصادف سنگین بدون فوت بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون تومان و همچنین فوت یک انسان در تصادف‌های رانندگی بالغ بر 700 میلیون تومان خسارت به جامعه تحمیل می‌کند.

همچنین به گفته مدیرکل فناوری و مطالعات ایمنی راه‌ها، ایران حداقل به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه بیش از ‌20 میلیارد تومان در تصادفات رانندگی زیان می‌بیند و حوادث رانندگی دومین عامل فوت در ایران به شمار می‌رود؛ درحالی‌که این عامل در آمار جهانی در رده 9 قرار دارد.

مهران قربانی در این باره اظهار کرد: در ایران ‌60 درصد از موارد جرحی و حوادث منجر به فوت متعلق به حوادث رانندگی هستند، اما در آمار جهان این رقم ‌25 درصد است. همچنین از نظر شاخص تعداد کشته به 100 هزار نفر جمعیت، ایران در میان ‌178 کشور در رده ‌10 کشور پایین قرار دارد.

* * ضرر اقتصادی روزانه ‌20 میلیارد تومان در پی تاخیر در ایجاد مدیریت ایمنی

به گفته وی، ضرر اقتصادی روزانه ‌20 میلیارد تومان، از عواقبی است که هر روزی که ما ایجاد مدیریت موثر ایمنی را به تاخیر بیاندازیم، دچار آن خواهیم شد.

همچنین رییس پژوهشکده حمل و نقل کشور تاکید کرد: نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در ارتقا ایمنی ترافیک در ایران حدود 360 درصد و در انگلستان حتی تا هزار درصد می‌رسد که در این راستا هر چه سرمایه‌گذاری بیشتر شود، چند برابر آن سرمایه به کشور و به اقتصاد ملی بازمی‌گردد و در صورت عدم سرمایه‌گذاری، هر سال چند برابر آن زیان انباشته بر کشور تحویل می‌شود.

گزارش از: خبرنگار ایسنا مریم طاووسی

تصادفات جاده ای؛ ۳۰۰۰هزار کشته، ۱۸ میلیلارد دلار خسارت

از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ،تازه‌ترین بررسی‌ها در «برآورد هزینه‌های تصادفات جاده‌‌ای ایران» در سال ۱۳۸۶ نشان می‌دهد که هزینه‌ای بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸ میلیارد دلار به کشور وارد شده است. 

پژوهشکده حمل‌ونقل که زیر نظر وزارت راه و ترابری فعالیت می‌کند، با انتشار گزارشی درباره آمار تصادفات جاده‌ای در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران بین سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۲ میلادی جایگاه دوم جهانی را پس از کشور السالوادر از نظر «تعداد کشته به یکصد هزار نفر جمعیت» در تصادفات جاده‌ای به خود اختصاص داده است. بر این اساس در السالوادر تعداد کشته به یکصد هزار نفر جمعیت در تصادفات جاده‌ای در سال‌های مورد بررسی ۴۳ نفر و در ایران ۴۱ نفر بوده است. این تعداد برای کشور انگلستان ۶ نفر، آمریکا ۱۷ نفر، چین ۶ نفر و هند ۱۵ نفر بوده است. همین آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در سراسر کشور جان خود را از دست داده‌اند.

 

در گزارش پژوهشکده حمل و نقل این گونه نتیجه‌گیری شده است که در سال ۱۳۸۶، هزینه تصادفات برای مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری و با احتساب اثر یارانه‌ها در مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸ میلیارد دلار برآورد شده است. براساس این گزارش، هزینه تصادفات کشور در سال ۱۳۸۶ از کل تولیدات ناخالص داخلی بیش از ۵۰ درصد کشورهای جهان نظیر غنا، اردن، بحرین و … بیشتر بوده است.

 

براساس همین گزارش، هر خانواده ایرانی در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط حدود یک‌میلیون تومان بابت تصادفات ترافیکی در کشور هزینه متحمل شده است.

 

در این گزارش عنوان شده است که هزینه ۱۸ میلیارد دلاری تصادفات در سال ۸۶ به تنهایی ۳۳ سال بودجه فعلی راهداری کشور، ۲۲۰ سال بودجه فعلی ایمنی‌سازی نقاط حادثه‌خیز کشور، هزینه ایجاد ۲ میلیون شغل برای جوانان یا خرید ۶۰ فروند هواپیمای ایرباس را تامین کرد.

 

در این گزارش، نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در ارتقای ایمنی ترافیکی دست‌کم ۳۶۰ درصد پیش‌بینی شده است و البته مرکز تحقیقات RTL انگلستان این رقم را برای ایران تا هزار درصد هم محاسبه کرده است. 

ایران؛ جاده‌های مرگ

پژوهشکده حمل و نقل در شرایطی آمارهای مربوط به سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶ را منتشر کرده است که آمارهای بعدی هم نشان می‌دهد روند تصادفات جاده‌ای در ایران از سال ۱۳۸۶ به بعد هم سیر صعودی داشته یا حداکثر در همان حد سال ۱۳۸۶ باقی مانده است. اگر بخواهیم هزینه تصادفات را طی ۵ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ برآورد کنیم، نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار زیان ناشی از تصادفات به کشور وارد شده است که خود یک رقم قابل توجه و هشدار دهنده به حساب می‌آید.

 

برآورد کارشناسان خارجی هم نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در جاده‌های ایران جزو بالاترین‌ها در جهان است و در شمار چند کشور اول جهان از نظر دادن تلفات در تصادفات جاده‌ای به شمار می‌آید.

30 درصد از عابران کشته‌شده در تصادف‌های رانندگی دانش‌آموز هستند!

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که 30 درصد از عابران کشته شده ناشی از تصادفات رانندگی دانش‌آموزان هستند، گفت: با اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها تعداد تلفات دانش‌آموزان در محدوده مدارس70 درصد و تعداد تلفات دانش‌آموزان در محدوده‌های خارج از مدارس 54 درصد کاهش یافته است.  

عباس محمودآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که تصادف های مربوط به کودکان و نوجوانان عابر پیاده در مباحث ایمنی جاده‌ای از جایگاه مهمی برخوردار است، گفت: براساس مطالعات انجام شده و آمار سازمان پزشکی قانونی کشور حدود 30 درصد از عابرین کشته شده ناشی از تصادفات رانندگی در سن مدرسه (کمتر از 18 سال) هستند؛ چراکه این افراد به دلیل عدم آگاهی و آشنایی کافی از خطرات ترافیکی بیشتر از دیگر کاربران جاده‌ای در معرض خطر قرار داشته و از گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر به شمار می‌روند.  

وی افزود: در خصوص عبور و مرور عابران پیاده در جاده‌ها، دانش‌آموزان برخی مدارس که درحاشیه راه‌ها و جاده‌های اصلی قرار گرفته‌اند نسبت به سایران در معرض ریسک بالاتری قرار دارند و به همین منظور طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها با هدف بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور و پیشگیری از وقوع تصادفات و تلفات عابران پیاده به ویژه دانش‌آموزان در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفته که در چارچوب آن دو بخش آموزش به منظور ارتقای ایمنی عبور و مرور دانش‌آموزان و ایمن‌سازی فیزیکی محدوده بیرونی مدارس در نظر گرفته شده است.  

محمودآبادی گفت: با اجرای این طرح تعداد تلفات دانش‌آموزان در محدوده مدارس از 987 نفر در سال 1384 با 70 درصد کاهش به رقم 598 نفر در سال گذشته رسید و تلفات دانش‌آموزان در محدوده‌های خارج از مدارس در طول دوره پنج ساله از دو هزار و 734 نفر با 54 درصد کاهش در سال گذشته به هزار و 257 نفر کاهش یافت.  

به گفته مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری، برای اجرای این طرح از سال 1380 تا 1388 میزان 85 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که 60 میلیارد ریال آن (70 درصد) از محل اعتباارت سازمان و 25 میلیارد ریال از طریق جذب منابع استانی تامین شده است.  

وی اظهار کرد: با توجه به آمار قابل توجه تصادفات و تلفات عابران پیاده به ویژه در گروه‌های سنی زیر 18 سال و حجم بالای جمعیت دانش‌آموزان در کشور (11 میلیون دانش‌آموز مقاطع ابتدایی و راهنمایی)، رشد تصادفات وتلفات عابران پیاده در راه‌های روستایی طی سال‌های اخیر و استقرار بیش از چهارهزار مدرسه ابتدایی و راهنمایی در حاشیه راه‌های برون شهری اجرای این طرح ضروریست که تا سال گذشته در سطح دو هزار مدرسه و با پوشش حدود 500 هزار دانش‌آموز با اولویت مقاطع ابتدایی و راهنمایی در حاشیه‌ راه‌های کشور اجرا شد و ادامه خواهد داشت.