تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

خسارت تصادف‌ها؛ معادل ساخت 12برج بزرگ دنیا

وزیر راه: جاده‌ها ایمن هستند؛ سرعت خودروها بالاست


هرچند که میزان تلفات و تصادف‌های رانندگی در راههای کشور از سال 1386 روند کاهشی در پیش گرفته، اما ایران با تلفات سالانه 23 هزار نفری، دومین کشور پرتلفات حوادث رانندگی جهان است و هر سال با احتساب یارانه‌ها 180 هزار میلیارد ریال خسارات ناشی از تصادف‌ها و تلفات رانندگی برون شهری و درون شهری بر کشور تحمیل می‌شود.

* * خسارت سالانه تصادف‌ها در ایران معادل خرید 60 هواپیمای ایرباس یا ساخت 12 برج بزرگ جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خسارتی که بر اثر تصادف‌ها و تلفات رانندگی یک ساله به کشور تحمیل می‌شود، معادل 220 سال بودجه فعلی ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز و معادل 33 سال بودجه فعلی راهداری کشور است که می‌توان 26 بار کل راههای کشور را به طور کامل خط ‌کشی کرد یا 180 هزار کیلومتر راه را به سیستم‌های هوشمند مجهز کرد. همچنین با این هزینه می‌توان 60 فروند هواپیمای ایرباس خرید یا برای بیش از 150 شهر ناوگان قطار شهری تهیه کرد.

با بودجه 180 هزار میلیارد ریالی ناشی از خسارات رانندگی می‌توان100 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری یا 170 هزار دستگاه کامیون بین شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد. این اعتبار معادل آسفالت کردن سه باره کل راه‌های روستایی کشور یا تجهیز کامل بیش از دو برابر طول راههای اصلی کشور به گاردیل است. همچنین با این هزینه می‌توان 12 برج به اندازه بزرگترین برج جهان که در دوبی ساخته شده، در کشور ساخت!

* * جاده‌های ما ایمن هستند؟

وزیر راه و ترابری که معتقد است جاده‌های کشور ایمن هستند، تاکید دارد: اگر رانندگان مقررات و به ویژه سرعت را رعایت کنند، تلفات جاده‌ای به صفر می‌رسد.

وی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با روند قبلی تلفات و با افزایش تولید خودرو طی سال‌های اخیر هم‌اکنون باید سالانه 50 هزار نفر در تصادف‌های رانندگی کشته می‌شدند که با تلاش‌های انجام شده میزان تلفات و تصادف‌های رانندگی روند کاهشی گرفته و به حدود 23 هزار نفر کاهش یافته است.

به گفته او طی پنج سال گذشته پنج میلیون خودرو به کشور اضافه شده است، در حالیکه خروجی خودروها 300 هزار دستگاه بوده و در حال حاضر حدود 10 میلیون خودرو در کشور تردد دارند. زمانی که چهار میلیون خودرو در کشور تردد داشت، سالانه حدود 30 هزار نفر در تصادف‌های رانندگی تلف می‌شدند که هم‌اکنون با وجود 10 میلیون خودرو تلفات به حدود 23 هزار نفر کاهش یافته است.

* * محقق نشدن کاهش 50 درصدی تلفات تصادف‌ها طبق برنامه چهارم

گفتنی است، سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در حوادث رانندگی جهانی کشته و 50 میلیون نفر مجروع می‌شوند که اگرچه طی دو تا سه سال اخیر با اقدامات گوناگون میزان تلفات در ایران از 28 هزار به 23 هزار نفر کاهش یافته، اما بازهم وضعیت حوادث رانندگی و میزان تلفات ایران نامطلوب و بحرانی است.

یکی از مشکلات در این رابطه نبود عزم و اراده کافی است؛ درصورتی‌که باید مسوولان و مقامات کشوری نسبت به این امر حساس شوند و تلفات و تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی برایشان دغدغه شود، اما با وجود این‌که در برنامه چهارم توسعه، کاهش 50 درصدی تلفات تصادف‌ها در نظر گرفته شده بود، اما عملا این‌گونه نشد.

* * به ازای هر 100هزار نفر بیش 39 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند

رییس پژوهشکده حمل ونقل نیز در این زمینه با اشاره به این‌که در سال 1385 تعداد 27 هزار و 567 نفر در تصادف‌های رانندگی در کشور کشته شده‌اند، گفت: بر این اساس به ازای هر 100هزار نفر جمعیت کشور بیش 39 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که این شاخص به میزان قابل توجهی از تمام شاخص‌های دیگر جهان بالاتر است.

به گفته عامری، شاخص هزینه‌ تصادف‌ها نسبت به تولید ناخالص ملی در سال 1385 معادل هفت درصد بوده که تاکنون در هیچ کشوری چنین رقمی ثبت نشده است.

وی افزود: میزان تلفات ناشی از تصادف‌های رانندگی از سال 1373 تا سال 1384 روند صعودی داشته است؛ به طوری که از 10 هزار و 545 نفر در سال 1373 به 27 هزار و 746 نفر در سال 1384 رسیده است و در ادامه سال 1385 نیز بسیار ناچیز به 27 هزار و 567 نفر رسیده و در سال 1386 این تعداد به 22 هزار و 918 نفر کاهش یافته است.

گفتنی است، شاخص کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت محاسبه می‌شود که این شاخص طی سال‌های 2002 تا 2004 میلادی در کشورهای مختلف جهان بدین گونه بوده است:

در السالوادور به ازای هر 100هزار نفر 42 نفر در تصادف‌های رانندگی کشته شده‌اند. در ایران 41 نفر، در مالزی 32 نفر، در کره 33 نفر، در آفریقای جنوبی 32، در لاتویا 23 نفر، در کلمبیا 22 نفر، در عربستان 22 نفر، در نیوزلند 19 نفر، در آرژانتین 18 نفر، در قزاقستان 17 نفر، در آمریکا 16 نفر، در سوتو 16 نفر، در هند 15 نفر، در جامائیکا 14 نفر، در سوریه و زیمباوه 12 نفر، در ژاپن 10 نفر، در کشورهای پرو، کنیا و باربادوس 9 نفر، در نیجریه 8 نفر، در مصر 7 نفر، در نروژ، انگلستان ، کامرون و سوئیس 6 نفر، در تانزانیا 5 نفر، در پاکستان 3 نفر و در بنگلادش نیز دو نفر کشته شده‌اند.

بر اساس این آمار، ایران دومین کشور پرتلفات در حوادث رانندگی و بنگلادش پایین‌تر تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

* * خسارت بالغ بر 700 میلیون تومانی فوت هر انسان در تصادف‌ها

طبق محاسبات پژوهشکده حمل و نقل، یک تصادف سنگین منجر به فوت بالغ بر پنج میلیارد تومان، تصادف سنگین بدون فوت بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون تومان و همچنین فوت یک انسان در تصادف‌های رانندگی بالغ بر 700 میلیون تومان خسارت به جامعه تحمیل می‌کند.

همچنین به گفته مدیرکل فناوری و مطالعات ایمنی راه‌ها، ایران حداقل به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه بیش از ‌20 میلیارد تومان در تصادفات رانندگی زیان می‌بیند و حوادث رانندگی دومین عامل فوت در ایران به شمار می‌رود؛ درحالی‌که این عامل در آمار جهانی در رده 9 قرار دارد.

مهران قربانی در این باره اظهار کرد: در ایران ‌60 درصد از موارد جرحی و حوادث منجر به فوت متعلق به حوادث رانندگی هستند، اما در آمار جهان این رقم ‌25 درصد است. همچنین از نظر شاخص تعداد کشته به 100 هزار نفر جمعیت، ایران در میان ‌178 کشور در رده ‌10 کشور پایین قرار دارد.

* * ضرر اقتصادی روزانه ‌20 میلیارد تومان در پی تاخیر در ایجاد مدیریت ایمنی

به گفته وی، ضرر اقتصادی روزانه ‌20 میلیارد تومان، از عواقبی است که هر روزی که ما ایجاد مدیریت موثر ایمنی را به تاخیر بیاندازیم، دچار آن خواهیم شد.

همچنین رییس پژوهشکده حمل و نقل کشور تاکید کرد: نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در ارتقا ایمنی ترافیک در ایران حدود 360 درصد و در انگلستان حتی تا هزار درصد می‌رسد که در این راستا هر چه سرمایه‌گذاری بیشتر شود، چند برابر آن سرمایه به کشور و به اقتصاد ملی بازمی‌گردد و در صورت عدم سرمایه‌گذاری، هر سال چند برابر آن زیان انباشته بر کشور تحویل می‌شود.

گزارش از: خبرنگار ایسنا مریم طاووسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد