تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

از لحاظ کیفیت حمل‌ونقل هوایی؛ فقط 9 کشور بدتر از ایران هستند!

مجمع جهانی اقتصاد، ایران را در زمینه شاخص کیفیت زیرساخت‌های حمل ‌و نقل هوایی در رده بسیار ضعیف 130 جهان قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رده‌بندی هنگ ‌کنگ، سنگاپور و آلمان در رده‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند. امارات متحده عربی، سوئیس، دانمارک، ایسلند، هلند، فرانسه و نروژ نیز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

جالب اینجاست که فقط 9 کشور وضعیت بدتری نسبت به ایران در زمینه شاخص کیفیت زیرساخت‌های حمل ‌و نقل هوایی دارند که عبارتند از ‌بورکینافاسو، جمهوری قرقیزستان، لیبی، تیمور شرقی، موریتانی، چاد، پاراگوئه، بوسنی هرزگوین و لسوتو.

به این ترتیب ایران در منطقه خاورمیانه ضعیف‌ترین کشور از نظر کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ و نقل هوایی محسوب می‌شود.

همچنین در قاره آسیا تنها دو کشور جمهوری قرقیزستان و تیمور شرقی وضعیت بدتری نسبت به ایران از نظر شاخص کیفیت زیرساخت‌های حمل ‌و نقل هوایی دارند. حتی کشورهایی مانند مغولستان، سوریه، مالی، بوروندی، نپال، تانزانیا، مالاوی، زامبیا، ماداگاسکار، روآندا، بنین، کیپ ورد، سنگال و گامبیا نیز از نظر این شاخص وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند.

آسفالت شدن شانه راه‌ها، باعث کاهش حوادث می‌شود

معاون راهداری اداره کل راه و ترابری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش حوادث موتورسیکلت‌ها در چهار ماه ابتدایی سال جاری آسفالت کردن شانه راهها در کاهش حوادث موتورسیکلت‌ها اثر گذار خواهد بود.

ملک‌محمد راهواره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: شانه برای توقف اضطراری است، ولی هم اکنون در جامعه عرف شده است که موتورسیکلتها از آن استفاده کنند و حال می توان با آسفالت کردن شانه‌ها به کاهش حوادث موتورسیکلت‌ها کمک کنیم.

وی اظهار کرد: در بحث عابرین پیاده برای کاهش حوادث نیازمند ساخت پلهای روگذر و زیرگذر هستیم، متاسفانه در چند بخش با ساخت پل زیرگذر عبور زیادی را شاهد نبوده‌ایم و به همین دلیل تصمیم بر آن شده است که در محورهایی که بیشترین عبور عرضی را داریم، اقدام به ساخت پل عابر پیاده کنیم. هم اکنون در محور خاش و در چند محور دیگر اقدام به ساخت این پلها کرده‌ایم و در سایر محورها نیز با توجه به اولویتها باید این اقدام صورت گیرد.

معاون راهداری اداره کل راه و ترابری استان بیان کرد: در چند مورد آمبولانسها دچار حادثه شده‌اند که فکر می‌کنیم به دلیل کمبود آمبولانسها و فرسودگی ماشینها بهتر است بودجه‌ای در بخش ملی و استانی به نوسازی و خرید ماشین اختصاص دهیم.

رتبه یازدهم ایران در خاورمیانه از نظر کیفیت زیرساخت‌ها

مجمع جهانی اقتصاد ایران را از نظر شاخص کیفیت مجموع زیرساخت‌ها شامل حمل‌ونقل، تلفن، انرژی و غیره در میان 139 کشور جهان در رده 75 قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رده‌بندی سوئیس با کسب بیشترین نمره صدرنشین شده و هنگ کنگ و سنگاپور نیز دوم و سوم شدند.

همچنین کشورهای فرانسه، ایسلند، اتریش، سوئد، فنلاند، آلمان و دانمارک نیز رده‌های چهارم تا دهم این رده‌بندی را به خود اختصاص دادند.

در پایین این رده‌بندی نیز نام کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، آنگولا، مغولستان، رومانی، پاراگوئه، نیجریه، نپال، لبنان، چاد و بنگلادش به چشم می‌خورد.

ایران نیز در این رده‌بندی با جای گرفتن در رتبه 75 بالاتر از کشورهایی مانند ارمنستان، مکزیک، برزیل، اندونزی، هند، فدراسیون روسیه، سوریه، آرژانتین، پرو و لهستان قرار گرفت.

در منطقه خاورمیانه نیز ایران در رده یازدهم قرار گرفت.

واژگونی اتوبوس در جاده ساوه با 29 کشته

تعداد کشته شدگان واژگونی اتوبوس در جاده «تهران - ساوه» به 29 تن رسید.

 

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حادثه واژگونی اتوبوس که در ساعت 3:45 صبح امروز 15 کیلومتری ساوه به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس رخ داد، 29 کشته و 10 مجروح بر جای گذاشت.

 

بنابر اعلام اورژانس شهرستان ساوه اسامی مجروحان منتقل‌شده به بیمارستان «مدرس» شهرستان ساوه به شرح ذیل است: «سواد جمله» 42 ساله، «زهرا رستمی» پنج ساله، «وحید نامداری» 19 ساله، «قمر سوری» 25 ساله، «منظر سالار بشیریان» 30 ساله ، یک کودک 10 ساله مجهول الهویه که در بخش ICU بستری است، جوان 20 ساله مجهول الهویه که در بیمارستان فوت کرده است.  

به گزارش ایسنا، «قمر سوری» زن باردار حادثه‌دیده در این واژگونی اتوبوس به علت شدت جراحات وارده و پارگی طحال در حال انتقال به بیمارستان اراک است .

 

همچنین نام هشت مجروح منتقل‌شده به بیمارستان «چمران» ساوه به شرح ذیل است: «زینب رستمی» 9 ساله، «حسین عسگری» 35 ساله که به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان دار فانی را وداع گفت، دو مرد مجهول الهویه 30 ساله که یکی از این دو در بیمارستان جان خود را از دست داد، «معصومه بیگی» 20 ساله، «وحید نجفی» 25 ساله و «احمد مستوفی» 25 ساله.

 

به گزارش ایسنا، با فوت این سه نفر و فوت مرد درحال انتقال به بیمارستان اراک تعداد کشته شدگان واژگونی اتوبوس به 29 نفر رسید.

 

همچنین حسین بدخشان، رییس جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز به ایسنا گفت: سالیانه یکصد تن بر اثر تصادفات رخ داده در جاده «تهران - ساوه» جان خود را از دست می‌دهند.

 

وی در رابطه با حادثه صبح امروز نیز گفت: بعد از اعلام خبر واژگونی اتوبوس جاده «تهران-ساوه» به جمعیت هلال احمر شهرستان ساوه، سه دستگاه آمبولانس به همراه 3 راننده و 6امدادگر از پایگاه‌های امداد جاده‌ای قره‌چای، شهید چمران و زرندیه در کمترین زمان به محل اعزام شدند تا عملیات رهاسازی و نجات مصدومان را انجام دهند.

 

رییس جمعیت هلال احمر استان مرکزی در پایان گفت: سالانه حدود یکصد تن بر اثر تصادفات رخ داده در این جاده، جان خود را از دست می‌دهند و با وجود اعلام مشکلات جاده، هیچ اقدام قابل توجهی برای رفع نواقص آن صورت نگرفته است.

 

همچنین رضایی، رییس مرکز بهداشت شهرستان ساوه درباره این حادثه به خبرنگار حوادث ایسنا نیز اعلام کرد: 4 تن از مجروحان حادثه که حال نامساعدی داشته و در بیمارستان‌های اراک و ساوه بستری بودند، بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

۱۰۹ کشته و بیش از ۱۶۰۰ زخمی در سه روز گذشته

رئیس مرکز کنترل ترافیک پیلس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راهور ناجا، روز یکشنبه اعلام کرد که بر اثر تصادفات جاده‌ای و خیابانی در تعطیلات سه روز گذشته، ۱۰۹ نفر کشته و ۱۶۴۷ نفر زخمی شده‌اند. 

 

رئیس مرکز کنترل ترافیک پیلس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راهور ناجا، روز یکشنبه اعلام کرد که بر اثر تصادفات جاده‌ای و خیابانی در تعظیلات سه روز گذشته، ۱۰۹ نفر کشته و ۱۶۴۷ نفر زخمی شده‌اند. 

 

رسول ضیاء‌الدین، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس به خبرگزاری مهر گفته است که در روز‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهریور تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات به ترتیب ۴۴، ۳۲ و ۳۳ نفر بوده و مجروحان هر کدام از این روز‌ها نیز بالغ بر ۵۳۵ نفر بوده است. این در حالی است که با توجه به تعطیلات دو روزه عید فطر و سفرهای انجام شده در این ایام، احتمال آن می‌رود که بیشتر این تصادفات در جاده‌های شمالی ایران رخ داده باشد. 

 

به گفته سرهنگ ضیاء‌الدین، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ از مهم‌ترین علل بروز تصادفات در سه روز گذشته بوده است که در این میان عدم توجه به جلو بیشترین سهم را در بروز این تصادفات در بر داشته است. وی همچنین افزود که بیشتر تصادفات سه روز گذشته ناشی از تخطی سواری‌ها از قوانین بوده است. 

 

رئیس مرکز کنترل ترافیک می گوید: در هر سه روز، تصادفات به وجود آمده به مرگ عابرین پیاده نیز انجامیده است. ایران دارای یکی از بدترین آمارهای جهانی در زمینه تصادف‌های رانندگی است به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است. استاندارد نبودن جاده‌ها و وسایل نقلیه و نیز فرهنگ نادرست رانندگی از جمله دلایل بالا بودن میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران اعلام شده است. پیش از این و در تیرماه سال جاری، اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که طی یک دهه گذشته ۲۶۵ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند. 

 

وی در اردیبهشت ماه نیز گفته بود که سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر در جاده‌های کشور بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این به گزارش بانک جهانی، طی سال ۲۰۰۲ میلادی از هر ۱۰ هزار نفر در ایران  ۴۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دادند که به گفته بانک جهانی در آن زمان این میزان تلفات، ۲۰ برابر تلفات جاده‌ای کشورهای صنعتی بود. این گزارش همچنین می‌افزاید که از سال ۱۹۹۴ میلادی تا سال ۲۰۰۶ میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر شده و به ۲۲ هزار نفر رسیده است و همچنین میزان مجروحان تصادفات نیز چهار برابر شده و به ۱۶۷ هزار نفر رسیده است. 

 

سال گذشته، معاون شهرداری تهران با انتشار آماری اعلام کرد که به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران کشته و حدود پنجاه نفر هم زخمی می‌شوند.