تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تعداد وسایل نقلیه بیش از ظرفیت جاده‌هاست

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعداد وسایل حمل و نقل ما بیش از ظرفیت جاده‌هاست، گفت: وقتی جاده‌های ما هنوز ظرفیت حمل و نقل این همه مسافر و ماشین را نداشته باشد، طبیعتا شاهد حوادث دلخراش جاده‌ای و کشته شدن هموطنان خود خواهیم بود.


ابوالقاسم رحمانی با تایید بالابودن آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در ایران در مقایسه با سایر کشورها به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: بحث تصادفات جاده‌ای در کشور به چند عامل بستگی دارد، از جمله نقض فنی ماشین‌آلات یا وسایل حمل و نقل.


وی در ادامه ایمن نبودن و عدم تجهیز جاده‌ها و خطاهای نیروی انسانی را هم از عوامل تصادفات جاده‌ای کشور برشمرد و افزود: همه این مسایل باید مورد بررسی قرار گیرد و راه‌حلی برای این مشکلات در نظر گرفته شود. در بحث جاده‌ها با توجه به تعداد ماشین‌ها و افزایش جمعیت، جاده‌های ما توسعه پیدا نکرده، یا میزان توسعه‌ی جاده‌های ارتباطی ما همگام با افزایش تعداد وسایل حمل و نقل نیست.


عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس به وجود شش هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از علل تصادفات جاده‌ای ما وجود نقاط حادثه‌خیز است، که هر چند قسمت اعظم آن‌ها را از بین برده‌اند، ولی هنوز این نقاط حاده خیز وجود داشته و باید آنها را نیز برطرف کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: در بحث جاده‌ها نیز می‌توان گفت جاده‌های ما یک سرعت مطمئنه دارند، یعنی این گونه نیست که با هر سرعتی در آنها بتوان حرکت کرد. ممکن است جاده‌ای کشش سرعت 100 کیلومتر را داشته باشد ولی ممکن است راننده‌ای بخواهد با سرعت 120 کیلومتر در آن حرکت کند که این مساله حادثه‌ساز خواهد شد.


وی مشکل دیگر را نیز مربوط به نقص فنی وسایل نقلیه دانست و در این راستا گفت: در برخی از خودروهای تولیدی هنوز ضریب ایمنی پایین است، و مثلا ترمز ABS یا کیسه هوا وجود ندارد، یا اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با بیش از 40 سال عمر در جاده‌ها تردد می‌کنند، لذا همه اینها باعث ایجاد تصادفات می‌شود.


نماینده مردم اقلید در خانه ملت، با اشاره به این که رانندگی هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور است، افزود: طبق قانون بعضا شش یا هشت ساعت رانندگی در شبانه روز برای راننده در نظر گرفته می‌شود، که البته راننده باید در این مدت هم هر از چند گاهی برای رفع خستگی در جایی متوقف کند. البته سال به سال قوانین بهتر هم می‌شود. لذا هر چند بحث هشت ساعت کار مطرح است که اگر همین مقدار نیز رعایت شود، خوب است اما بعضا مشاهده می‌شود رانند‌ه‌ای 16 ساعت رانندگی می‌کند.


وی بحث نقص فنی وسایل نقلیه را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: خودرویی که با 40 سال عمر در جاده حرکت می‌کند چه ایمنی دارد؟ هر چند ممکن است تصادف نکند ولی بر اثر کندی حرکت باعث تصادف یا مشکلات دیگری می‌شود. لذا عمر خودروها هم در حوادث جاده‌ای بسیار موثر است. از سوی دیگر بعضا افرادی قوانین را رعایت نمی‌کنند و یا افرادی سابقه رانندگی نداشته و عامل ایجاد این حوادث می‌شوند.


رحمانی در پایان با اشاره به حوادث اخیر جاده‌ای و کشته شدن تعدادی از هموطنان، تنها وزارت راه را در این حوادث مقصر ندانست و گفت: سه عامل جاده،‌ نقص فنی و نیروی انسانی در تصادفات موثر است. بحث جاده با وزارت راه بوده، ولی بحث کنترل سرعت با پلیس راه است. در نتیجه وزارت راه نقش دارد ولی مقصر در همه مراحل وزارت راه نیست. وزارت راه بر اساس سرعت، حرکت 100 کیلومتر در جاده را درست می‌کند ولی اگر راننده‌ای در این جاده با سرعت 120 کیلومتر حرکت می‌کند مقصر وزارت راه نیست. این مسئله تا حدودی مربوط به بحث کنترل‌کنندگان است که در این زمینه پلیس بیشتر نقش دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد