تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

۷۰ نفر کشته و ۳۲ مجروح در سانحه هوایی ارومیه

یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) هنگام نشستن در فرودگاه ارومیه دچار سانحه شد

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شماره پرواز هواپیمای بوئینگ سقوط کرده در نزدیکی ارومیه ۲۷۷ بوده که ۹۲ مسافر بزرگسال، دو مسافر نوزاد و ۱۲ خدمه داشته است.
 
محبوب زارع، رئیس ستاد بحران آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد محل سقوط این هواپیما در نزدیکی روستایی در حوالی سد حسن‌لو بوده است.
 
حیدر حیدری، معاون نجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است که تاکنون ۷۰ نفر بر اثر این سانحه کشته و ۳۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده این هواپیما موفق به فرود نشده و پس از دور شدن از فرودگاه ارومیه برای قرار گرفتن در موقعیت فرود مجدد، به ناگاه از صفحه رادار محو شده است. احتمالأ علت موفق نشدن خلبان به نشستن در فرودگاه ارومیه، شرایط نامساعد جوی، بارش باران و دید کم در زیر هزار متر بوده است.

امروز دو پرواز در مسیر تهران به ارومیه به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شده بود.

پس از این رخداد، ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی تشکیل جلسه داد و گروه امداد و نجات به وضعیت مسافران این پرواز رسیدگی کرد.

غلام‌رضا معصومی، رئیس اورژانس کل کشور به خبرگزاری مهر گفت که پس از سقوط، هواپیما منفجر نشده و احتمالأ این اتفاق در ارتفاع پائین رخ داده است.

وی افزود هوا در محل حادثه مناسب نیست و حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر برف بر روی زمین نشسته و گل‌ولای فوق‌العاده‌ای وجود دارد.
 
معصومی گفت: «بر طبق آخرین خبر، نیروهای امدادی وارد هواپیما شده‌اند و حدود ۵۰ تا ۶۰ مصدوم را خارج کرده و در حال جابه‌جایی سرنشینان هواپیما هستند.»
 
همچنین بیمارستان‌های ارومیه و اورژانس‌ها تخلیه شده و اتاق‌های عمل آن‌ها خالی شده‌اند تا به مصدومان این سانحه رسیدگی شود.
 
رئیس اورژانس کل کشور گفت هنوز از ۴۰ تا ۵۰ نفر دیگری که در هواپیما مانده‌اند اطلاعی ندارد.

دو کشته و 15 زخمی در تصادف زنجیره‌ای در جاده اهواز

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: بر اثر برخورد بیش از 20 خودرو در جاده اهواز ـ اندیمشک، 2 تن کشته و 15 تن زخمی شدند.  

اسدالله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهارداشت: این سانحه رانندگی ساعت 8 و 17 دقیقه روز گذشته (جمعه) در هوای مه‌آلود و در نزدیکی پلیس‌راه اهواز ـ اندیمشک رخ داد. تمامی جان باختگان این حادثه، مرد بوده‌اند.

موسوی تصریح‌کرد: در این سانحه، خودروهای پژو، پراید، هیوندا، اتوبوس، پژو آردی، سمند و کامیون با یکدیگر برخورد کردند.

 

وی عنوان‌کرد: 15 مصدوم این حادثه توسط ماموران اورژانس 115 مرکز اهواز به بیمارستان‌های گلستان، امام خمینی (ره) و آیت‌الله کرمی اهواز انتقال یافتند.  

موسوی گفت: در حادثه‌ای دیگر، ساعت 16 و 42 دقیقه همین روز، برخورد 2 دستگاه خودروی پراید در خیابان امام خمینی (ره) نبش خیابان کمپانی اهواز، هشت سرنشین هر 2 خودرو را راهی بیمارستان کرد.

 

وی افزود: مصدومان این حادثه نیز برای درمان بیشتر توسط ماموران اورژانس 115 مرکز اهواز به بیمارستان‌های گلستان و امام خمینی (ره) این شهرستان انتقال یافتند.

مرگ بیش از چهارهزار موتورسوار در هشت ماهه امسال

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: در هشت ماهه سال جاری، چهارهزار و 659 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که مطابق آمارهای موجود 9/32 درصد آنان افراد 18 تا 24 سال بودند.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جابر قره‌داغی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته یکهزار و 931 موتورسوار 18 تا 24 ساله در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و در هشت ماهه اول امسال هم یکهزار و 535 تن از کشته‌شدگان تصادفات موتورسیکلت 18 تا 24 ساله بوده‌اند.

به گفته وی بر اساس آمارها 1/33 درصد موتورسواران کشته‌شده در سال گذشته نیز جوانان 18 تا 24 سال بودند که این امر نشان دهنده بالاتر بودن مرگ موتورسیکلت سواران در این گروه سنی است.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به وقوع بیشتر موارد مرگ موتورسواران در نیمه اول سال خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ موتورسواران عمدتا در نیمه اول سال بیشتر است به نحوی که در شش ماهه اول سال گذشته سه‌هزار و 353 موتورسوار و در نیمه دوم همان سال دو هزار و 480 موتورسوار در تصادفات جان خود را از دست دادند.

قره داغی افزود: مقایسه آمارهای دو نیمه اول و دوم سال‌های 87 و 86 نیز به خوبی نشان می‌دهد که مرگ موتورسواران در نیمه اول سال بیشتر است و شاید بتوان گفت که یک دلیل این امر استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به ویژه در فصل تابستان و هوای گرم باشد.

وی گفت: در نیمه اول سال 87 تعداد موتورسواران فوت‌شده سه هزار و 559 و در نیمه دوم آن سال دو هزار و 491 تن بوده همچنین در سال 86 حدود سه هزار و 733 موتور سوار در نیمه اول و دو هزار و 264 موتورسوار نیز در نیمه دوم سال در اثر تصادف کشته شدند.

قره‌داغی با مقایسه ماهیانه آمار مرگ موتورسواران در سال‌های اخیر بیشترین رقم‌های مرگ این افراد را مربوط به فصل تابستان و به طور کلی روزهای گرم سال دانست.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به کاهش مرگ موتورسواران در سال 88 نسبت به سال قبل از آن افزود: هرچند در سال 87 نسبت به سال 86 شاهد افزایش نه دهم درصدی مرگ موتورسیلکت سواران بودیم اما در سال 88 این رقم نسبت به سال قبل از آن 6/3 درصد کاهش یافت که امیدواریم این روند کاهش در سال جاری نیز ادامه یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه مرگ موتورسواران در مسیرهای برون شهری بیشتر است، افزود: محل تصادف 7/46 درصد این افراد مسیرهای برون شهری و 4/37 درصد مسیرهای درون شهری بوده، همچنین محل وقوع 3/15 درصد تصادفات منجر به فوت موتورها جاده‌های روستایی و 6/0 درصد نامعلوم گزارش شده است.

یک خودرو فرسوده معادل 60 خودرو آلودگی ایجاد می کند

به گزارش خبر خودرو ، مسأله وارونگی هوا حتی زمانیکه در تهران تنها یک میلیون خودرو تردد می کردند و جمعیتی کمتر از 3 میلیون نفر در آن ساکن بودند نیز وجود داشت اما آنچه این روزها بیش از هر چیز مورد توجه در خصوص آلاینده ها قرار گرفت ، سهم آلایندگی خودروهای فرسوده بوده که باید به آن بیش از گذشته توجه شود ، کارشناس و مشاور کیمته محیط زیست شورای شهر در این باره اظهار داشت : خودروهای فرسوده به دلیل برخورداری از تکنولوژی قدیمی از آلایندگی نسبتاً بالایی برخوردارند .

دکتر یوسف حجت در ادامه گفتگو با خبر خودرو افزود : خوشبختانه در حال حاضر با اجبار در رعایت استاندارد 2 در تولید خودرو در کشور این میزان آلایندگی تا 7/2 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته است در حالیکه خودروهای تولید شده در سال 81 و قبل از آن از 20 تا 40 گرم آلودگی در هر کیلومتر برخوردار بودند که با فرض 27 گرم در هر کیلومتر خودروهای تولید 81 و قبل از آن 10 برابر خودروهای فعلی ایجاد آلودگی می کردند .

به گفته وی هر چه خودروهای در حال تردد از 8 به قبل بیشتر در سطح شهر تردد کنند میزان آلایندگی هوا توسط آنها بیشتر بوده و گاهاً دیده شده خودروهای فرسوده بیش از صد برابر خودروهای جدید ایجاد آلودگی می کنند .

حجت تصریح کرد : با توجه به مطالب عنوان شده می توان نتیجه گرفت از رده خارج کردن یک خودرو فرسوده معادل ایجاد آلودگی توسط 60 خودرو با موتور یورو 2 نتیجه بخش خواهد بود .

وی با ابراز تأسف از روند خروج خودروهای فرسوده گفت : طبق قانون برنامه چهارم می بایست تا پایان برنامه، 2 میلیون خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شوند که تاکنون تنها 875 هزار دستگاه از این تعداد از رده خارج شده اند .

وی با بیان اینکه خروج 200 هزار خودرو فرسوده معادل تمامی خودروهای تازه تولید می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد گفت : 875 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده بدون شک تأثیر بسزائی در کاهش آلودگی هوا داشته است . چنانچه این تعداد خودرو فرسوده ، از رده خارج نشده بود قطعاً در حال حاضر تهران محل زندگی کردن نبود .

حجت با اشاره به مکانیزم گذشته خروج خودروهای فرسوده که وارد کنندگان در صورت واردات خودرو به ازای هر خودرو وارداتی بایستی یک خودرو فرسوده از رده خارج می کردند ، گفت : متأسفانه روش مطلوب فوق جای خویش را به روش پرداخت قیمت یک خودرو فرسوده داد که از کارآئی لازم برخوردادر نیست . لذا اگر واردکنندگان خودرو با مکانیزم قبلی اقدام به واردات خودرو نمایند قطعاً در فرایند اجرایی کارآمدتر خواهد بود .