تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تعداد تصادفات در ایران زیاد است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان و نوجوانان 20 برابر بزرگسالان تاثیر گذار است.


سردار سرتیپ اسکندر مومنی در حاشیه بازدید از پشت صحنه ساخت مجموعه عروسکی چرخ و فلک، به نقش بی بدیل فرهنگ در کاهش سوانح و حوادث و نیز افزایش انضباط در ترافیک اشاره کرد و افزود: قدرت دریافت کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است.


وی گفت: با آموزش این قشر از جامعه هم آینده کشور و هم وضع کنونی عبور و مرور ساماندهی اصلاح می شود.


سردارمومنی با بیان اینکه برنامه های تلویزیونی با مشارکت رسانه ملی و پلیس در حال تهیه است، افزود: این مجموعه های آموزشی از اواخر بهمن تا پایان تعطیلات نوروز پخش می شود.


وی گفت: با وجود افزایش سفرهای درون شهری در ماه اسفند و سفرهای برون شهری در سال آینده آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی در کاهش تصادفات خواهد داشت.


رئیس پلیس راهور افزود: تعداد سوانح و تصادفات نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته ده درصد کاهش داشت امیدواریم این میزان در نوروز 90 کاهش بیشتری داشته باشد.


سردارمومنی گفت: البته هنوز میزان سوانح در کشورمان زیاد است و باید با مشارکت جمعی و رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران حوادث را کاهش دهیم.


رئیس پلیس راهور ناجا شتاب را سرمنشاء بسیاری از حوادث رانندگی دانست و از رانندگان آرامش در هنگام رانندگی را خواستار شد.

تقلا برای عدم سقوط در مجلس پس از سقوط در ارومیه

اگر اتفاق خاصی نیفتد، سه‌‌شنبه هفته آینده حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت دهم، در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شود تا در برابر استیضاح‌کنندگان از عملکرد خود در این وزارتخانه دفاع کند.

هر چند محورهای استیضاح تمام حوزه‌های فعالیت وزیر راه و ترابری را در برمی‌گیرد، مطرح شدن طرح استیضاح حمید بهبهانی آن هم کمی پس از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران‌ایر در ارومیه، این باور را تقویت کرده است که سقوط پیاپی هواپیما‌ها بهانه‌ای شده تا شاید وزیر از صندلی وزارت سقوط کند.

وزیر راه و ترابری در حالی باید به نمایندگان پاسخ‌گو باشد که نوار پارامترهای پروازی مانند سرعت، ارتفاع و شتاب هواپیمای سانحه‌دیده به کشور فرانسه ارسال شده است تا توسط کار‌شناسان فرانسوی رمزگشایی شود.

تا اینجای کار از بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان با برج مراقبت معلوم شده خطای انسانی عامل حادثه نبوده است.

قدیمی بودن هواپیما یکی از دلایلی است که همواره پس از سقوط‌‌ها مطرح می‌شود؛ دلیلی که سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، نیز به آن اشاره کرده و گفته است: «این نوع هواپیما‌ها که قریب ۴۰ سال عمر دارد از رده خارج شده و به جای مسافربری باید باربری کند. پس شما مسئولین با کدام عقل و کار‌شناسی اجازه پرواز می‌دهید؟ تردد خودروی ۳۰ ساله در جاده و زمین ممنوع است، پس شما چطور هواپیمای ۴۰ ساله و تعمیر شده را آن هم در وضعیت بد آب و هوا و با ۱۵۰ نفر ظرفیت، مجوز پرواز می‌دهید؟»

اما حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، با حضور در یک برنامه در تلویزیون دولتی ایران قدیمی بودن هواپیما‌ها را تنها عامل موثر در سقوط‌ها ندانست و گفت: «مقایسه اگر بکنیم، درست سومین سانحه‌ای که در مشهد پیش آمد یک [هواپیمای] ایلیوشین بود که ضربه‌ای زد و چرخ‌ها داغ شد. این سانحه بدی بود که خوشبختانه تلفات نداشت، ولی فردای آن روز هواپیمای بوئینگ الجزایر که از لبنان بلند شد و دو سال پیش آن را خریده بودند سقوط کرد. یعنی بعضی چیز‌ها به کهنه و نو بودن بستگی ندارد.»

بهمن دانشمند، مهندس امنیت پرواز در لندن، هم معتقد است قدیمی بودن هواپیما عامل موثری در وقوع حوادث و سوانح هوایی نیست.

آقای دانشمند به رادیوفردا می‌گوید: «من تصور نمی‌کنم اشکالی در هواپیما بوده باشد. البته هواپیما قدیمی و فرسوده است، ولی دلیل نمی‌شود اگر هواپیمای قدیمی تعمیراتش سر وقت انجام شود به چنین مسائلی برخورد کند. هر هواپیمایی هر از چندی تعمیرات سنگین دارد که در واقع هواپیما از اول ساخته می‌شود. من فکر نمی‌کنم اشکالات تکنیکی هواپیما بوده، بلکه تصمیم‌گیری‌های اشتباه باعث چنین سانحه‌ای شده است.»

پیشتر برخی از کار‌شناسان صنعت هواپیمایی فقدان امکانات مدرن و پیشرفته ناوبری در فرودگاه ارومیه را یکی از دلایل بروز این سانحه عنوان کردند، اما استاندار آذربایجان غربی این عامل را رد کرده و فرودگاه ارومیه را مجهز توصیف کرده است.

از سوی دیگر برخی کار‌شناسان صنعت هوایی بر این باورند که خطوط هواپیمایی ایرانی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود بعضی اقدامات مورد نیاز برای ایمنی پرواز را برای هواپیما‌ها انجام نمی‌دهند. یکی از این موارد شست وشوی هواپیما به ویژه بخش‌های متحرک بال هواپیما با مواد مخصوص ضد یخ است که ضمن آب کردن یخ‌های روی سطح هواپیما از یخ‌زدگی قطعات متحرک بال و سکان جلوگیری می‌کند.

تعدادی از کار‌شناسان صنعت هوایی نیز بر این باورند سقوط اخیر در ارومیه می‌تواند ناشی از یخ‌زدگی قطعات متحرک هواپیما و نداشتن توان لازم برای اوج‌گیری دوباره از سطح زمین بوده باشد.

اگرچه برای مشخص شدن دلایل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ تا زمان خوانده شدن نوار پارامترهای پروازی و جمع‌بندی آن باید صبر کرد، روز سه‌شنبه حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت دهم، برای سقوط نکردن از مقام وزارت باید دلایل و توضیحاتی قانع‌کننده به نمایندگان مجلس ارائه کند.

افزایش 5 درصدی تعداد قربانیان تصادفات رانندگی

بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال، ۱۹ هزار و ۱۷۶ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵٫۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آفتاب به‌نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر جابر قره‌داغی با بیان این مطلب افزود: بیشترین افزایش تلفات ناشی از تصادفات در ۹ ماهه امسال، مربوط به آذر ماه است که میزان تلفات ناشی از آن با افزایش ۱۷٫۸ درصدی مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۱٫۳ درصد کشته‌های تصادفات در ۹ ماهه امسال مربوط به جاده‌های برون‌شهری، ۲۸ درصد جاده‌های درون شهری، ۹٫۹ درصد جاده‌های روستایی بوده است.

به گفته وی از کل فوت شدگان تصادفات ۹ ماهه، ۷۸٫۹ درصد مرد و ۲۱٫۱ درصد زن بوده‌اند. 

 

استان تهران و خراسان رضوی در صدر آمار تصادفات، لرستان بیشترین افزایش و ایلام بیشترین کاهش در تصادفات

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره مقایسه آمار استان ها در بحث تلفات رانندگی، خاطرنشان کرد: استان‌های تهران با هزار و ۸۱۲ نفر و خراسان رضوی و فارس هر کدام با هزار و ۵۴۶ نفر بیشترین تعداد کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی را در نه ماهه امسال به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر قره‌داغی افزود: بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در استان‌های لرستان با ۳۲٫۸ درصد و مرکزی با ۲۹٫۶ درصد و بیشترین کاهش در استان‌های ایلام با ۲۴٫۶ درصد و قزوین با ۱۱٫۸ درصد ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در زمان وقوع تصادف ۴۲٫۶ درصد از افراد فوت شده راننده وسیله نقلیه، ۲۲٫۱ درصد عابر پیاده و ۳۳٫۹ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات با اشاره به تقسیم‌بندی سنی فوت شدگان تصادفات ۹ ماهه گفت: از لحاظ سنی ۷٫۸ درصد فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی۱۰ سال و کمتر، ۵٫۵ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۹٫۸ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۹٫۵درصد ۴۹-۳۰ سال و ۲۷٫۴درصد ۵۰ سال به بالا سن داشته‌اند.

دکتر قره‌داغی در مورد نحوه وقوع تصادف خاطرنشان کرد: ۴۹٫۳ درصد از افراد بر اثر برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۲٫۱ درصد بر اثر برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۰٫۶ درصد بر اثر واژگونی وسیله نقلیه جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

سواری‌ها بالاترین آمار تلفات در بین وسایل نقلیه

وی اظهار داشت: وسیله نقیله مورد استفاده ۳۵٫۷ درصد افراد متوفی خودرو سواری، ۲۶٫۵ درصد موتورسیکلت، ۶٫۸ درصد وانت بار، ۴٫۴ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱٫۷ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. همچنین وسیله نقلیه درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در۳۳ درصد موارد سواری، ۱۸٫۷ درصد کامیون،کامیونت و تریلی، ۸٫۵ درصد وانت بار، ۵٫۹ درصد موتورسیکلت و ۳٫۴ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. 

 

ضربه به سر بالاترین دلیل فوت

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به دلایل فوت افراد، علت اصلی مرگ ۵۳٫۷ درصد افراد ضربه به سر، ۲۶٫۸ درصد شکستگی‌های متعدد و ۵٫۷ درصد خونریزی عنوان کرد.

وی در مورد محل فوت کشته های ناشی از حوادث رانندگی افزود: محل فوت ۵۰٫۳ درصد افراد محل حادثه، ۸٫۴ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت۴۰ درصد افراد در بیمارستان بوده است.

دکتر قره‌داغی در پایان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال ۲۵۴ هزار و ۵۹ نفر مصدوم ناشی از تصادف نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۳۴۳ نفر مرد و ۶۶ هزار و ۷۱۶ زن بودند.