تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

وعده ‌اتمام تدوین برنامه‌ کاهش 10 درصدی حوادث جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری گفت: ‌برنامه کاهش 10 درصدی حوادث رانندگی طبق برنامه پنجم هم‌اکنون در وزارت راه در حال تدوین است تا پس از تکمیل به دولت ارائه شود تا بدین ترتیب پس از تصویب آن و تأمین منابع شاهد کاهش 10 درصدی حوادث جاده‌ای ‌باشیم. 

شهریار افندی‌زاده زرگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص فعالیت‌های سازمان راهداری در زمینه راهداری و بهسازی و نگهداری راه‌ها، اظهار داشت:‌ بهسازی و روکش آسفالت جزو برنامه‌های همه ساله سازمان راهداری است که در این‌باره حدود 10 هزار کیلومتر راه‌های شریانی و غیرشریانی در سال 90 جزو هدف‌گذاری است.  


وی ضمن بیان اینکه حذف و اصلاح یک هزار و 200 نقطه، مقطع و تقاطع پرحادثه نیز جزو برنامه‌های سال جاری سازمان راهداری است، توسعه ماشین آلات راهداری را از دیگر برنامه‌ها برای سال جهاد اقتصادی عنوان کرد و افزود: در سال جاری نیز 200 دستگاه ماشین‌آلات راهداری به ناوگان راهداری کشور افزوده می‌شود.  


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به توجه کافی به مدیریت روسازی راه‌های کشور، تصریح کرد: باید بتوان با ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب، نسبت به تعیین ضرورت‌ها و اولویت‌ها این کار انجام گیرد.  


افندی زاده ضمن اشاره به توجه کافی به مبحث ایمنی سفر، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم، دولت باید برنامه‌ای ارائه دهد و سازکارهایی را در نظر بگیرد تا موجبات کاهش 10 درصدی حوادث جاده‌ای فراهم شود.  


نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: این برنامه هم‌اکنون در وزارت راه و ترابری در حال تدوین است تا پس از تکمیل به دولت ارائه شود تا بدین ترتیب پس از تصویب آن و تأمین منابع و تجهیزات، شاهد کاهش 10 درصدی حوادث جاده‌ای با همکاری 16 ارگان دیگر باشیم.  

* تهیه و تنظیم لوایح، تصویب‌نامه‌ها ‌و دستورالعمل‌ها در خصوص امور ترابری داخلی و بین‌المللی

وی راجع به ‌اهداف تعیین شده و شرح وظایف سازمان راهداری اظهار داشت: تنظیم خط ‌‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد هماهنگی اجرائی بین زیر بخش‌های مختلف حمل و نقل و نظارت و کنترل در امور حمل و نقل جاده‌ای و ارائه پیشنهادات لازم به منظور رعایت بهره‌وری اقتصادی و تسهیل در ارتباطات به هنگام تصویب پروژه‌های راهسازی کشور از اهداف تعیین شده سازمان راهداری است. 
 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای احداث‌، بهره‌برداری، توسعه و نگهداری پایانه‌های عمومی وسائل نقلیه باربری و سایر تأسیسات مورد نیاز همچون تیرپارک‌ها و تأسیسات رفاهی و جانبی بین‌راهی، را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و افزود: تهیه و تنظیم لوایح، تصویب‌نامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در خصوص امور ترابری داخلی و بین‌المللی و ارائه آنها به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و یا سایر مراجع جهت تأیید و تصویب و پیگیری مراحل تصویب از دیگر وظایف این سازمان است. 
 

افندی‌زاده فراهم ساختن مقدمات لازم به منظور تسهیل در امور ترانزیت و صادرات و امکانات لازم به منظور تسهیل در امور ارتقاء سطح ایمنی، خدمات و کاهش ضایعات زیست محیطی در حمل و نقل جاده‌ای کشور، تمرکز آمار و اطلاعات پایه‌ای حمل و نقل جاده‌ای با همکاری سازمان‌ها و مؤسسات ذی‌ربط و تشکیل بانک اطلاعاتی و صدور مجوز بهره‌برداری‌های ویژه از شبکه راه‌های کشور از قبیل پروانه تردد وسائل نقلیه خارجی و مجوزهای ویژه عبور بارهای ترافیکی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط را برخی دیگر از وظایف این سازمان عنوان کرد.

 

* اهداف کلی و راهبردهای کلان بخش حمل و نقل جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارتقاء سطح ایمنی و برقراری تسهیلات امدادرسانی در شاخه‌های مختلف حمل و نقل را بخشی از راهبرد‌های کلان حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و به استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور در افزایش میزان ترانزیت کالا و مسافر و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق تعریف و ایجاد ‌کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی و تجهیز پایانه‌های مرزی در راستای رشد حمل و نقل ترانزیت اشاره کرد.  


نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با تأکید بر ایجاد بستر مناسب حقوقی و قانونی برای خصوصی‌سازی و جلب مشارکت سرمایه‌های داخلی و خارجی به فعالیت‌های مختلف حمل و نقل، کاهش هزینه‌ها، اقتصادی نمودن فعالیت‌ها، افزایش بهره‌وری، توسعه کیفی منابع انسانی و ارتقاء کیفیت خدمات در بخش حمل و نقل را از اهداف کلی سازمان راهداری دانست.  


افندی‌زاده با اشاره به گسترش فعالیت‌های بازرگانی و بازاریابی در حمل و نقل جاده‌ای، به گسترش حمل و نقل چند وجهی، ترکیبی و کانتینری و برقراری تناسب در حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: توسعه زیربناهای بخش بر اساس تقاضای حمل و نقل و تأکید بر توجیهات فنی‌افتصادی و حذف گلوگاه‌های محدود کننده سرعت‌، ظرفیت و ایمنی و بکارگیری فناوری مطلوب در شبکه‌های موجود با هدف افزایش بهره‌وری و ظرفیت از دیگر اهداف کلی سازمان است.  


نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت به گسترش حمل و نقل چند وجهی، ترکیبی و کانتینری و برقراری تناسب در حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و توسعه زیربناهای بخش بر اساس تقاضای حمل و نقل و تأکید بر توجیهات فنی‌افتصادی و حذف گلوگاه‌های محدود کننده سرعت‌، ظرفیت و ایمنی و بکارگیری فناوری مطلوب در شبکه‌های موجود با هدف افزایش بهره‌وری و ظرفیت را از اهداف کلان سازمان نام برد.  


افندی‌زاده گفت: استفاده از تجهیزات و ناوگان با فنآوری جدید در حمل و نقل جاده‌ای و تخصیص منابع حاصله از صرفه‌جویی استهلاک ناوگان و مصرف انرژی، تقلیل آلودگی محیط‌ زیست و افزایش ایمنی، بهبود و گسترش فنآوری‌های اطلاعات، اصلاح روش‌ها و مکانیزه کردن سیستم‌ها و ایجاد زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات و گسترش مطالعات و تحقیقات علمی و کاربردی در فعالیت‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای بمنظور بهبود نظام مدیریت، برنامه‌ریزی اجرا و نظارت و تخصیص بهینه منابع از دیگر اهداف کلان سازمان در این حیطه است.

هر ساعت دو نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند

کارشناس حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که هر یک ساعت 2.7 نفر در جاه‌ها کشته می‌شوند، گفت: ‌ فرهنگ ترافیکی و ایمنی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.  

افشین شریعت در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته روند کاهش تصادفات به طور نسبی مشاهده می‌شود به طوری که تعداد تلفات جاده‌ای نیز تقریبا از روند کاهشی برخوردار بوده است.

 

و ی تصریح کرد: اگرچه در سال گذشته در برخی استان‌ها با افزایش میزان تصادفات روبرو شدیم اما مسوولان حساسیت بیشتری نسبت به تصادفات پیدا کرده و هماهنگی بیشتری بین سازمان‌های مختلف ایجاد شده است.

 

این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که هنوز هم آمار میزان تصادفات بالا است، خاطرنشان کرد:‌ بنا بر اعلام پزشکی قانونی طی 10 سال گذشته بیش از 235 هزار نفر در سطح راه‌های کشور کشته شده‌اند این در حالی است که حدود هزار نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

 

شریعت در ادامه افزود: این آمار نشان‌دهنده‌ی آن است که وضعیت مناسبی نداریم و هر یک ساعت 2.7 نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند که رقم بالایی است.

 

این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: اگرچه در این راستا تلاش‌های مناسبی انجام شده است اما کاهش آمار تصادفات و کشته‌ها نیاز به عزم جدی‌تر دارد.

 

شریعت با بیان این‌که کمیسیون ایمنی راه‌ها مرجع مناسبی برای بررسی تصادفات است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مسوول باید برای کاهش تصادفات هماهنگی بیشتری داشته باشند.

 

وی به ابلاغ قانون جدید جرائم رانندگی اشاره و تصریح کرد:‌ به‌نظر می‌رسد در کنار هماهنگی سازمان‌های مختلف این قانون بتواند در کنترل عامل انسانی که در کنار جاده از مهمترین عوامل بروز تصادفات به شمار می‌رود موثر باشد.

 

این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه جاده می‌تواند باعث افزایش خطاهای انسانی شود، گفت: باید برای ایمن‌سازی مسیرها و رفع نقاط حادثه‌خیز تلاش بیشتری صورت بگیرد.

 

شریعت با اشاره به حجم وسیع راه‌ها و مشکلات موجود در آن‌ها افزود: 30 درصد تلفات مربوط به تصادفات در راه‌های درون شهری رخ می‌دهد این در حالی است که تصادفات درون‌شهری مرجع و متولی مشخصی ندارد بنابراین در حوزه‌ی ایمنی باید به صورت کلان برای حل مشکل اقدام کنیم.

235 هزار کشته و بیش از 2 میلیون مجروح طی 10 سال تصادفات کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: طی 10 سال اخیر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور 235 هزار کشته و 2 میلیون و 221 هزار مجروح شدند و در حوادث هوایی 986 نفر کشته شده‌اند. 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، جابر قره‌داغی در نشست خبری خود در زمینه مقایسه آمار تلفات انسانی حوادث رانندگی در جاده‌ها و سقوط هواپیما طی 10 سال گذشته در کشور اظهار داشت: وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند رسانه‌ها و مسئولان به طور جد در این مورد حساس می‌شوند و حتی در مواقعی اعلام عزای عمومی می‌کنند در حالی که تلفات انسانی سقوط هواپیما طی 10 سال گذشته با رقم 986 کشته فقط با تلفات کشته‌های نوروزی تصادفات یکسال برابری می‌کند.  

وی افزود: بر اساس آمار جمع‌آوری شده از سال 79 تا پایان سال 88، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شده‌اند و طی این مدت 2 میلیون و 221 هزار و 810 نفر نیز براثر تصادفات رانندگی مصدوم شده‌اند.  

قره‌داغی تصریح کرد: طی این مدت و در طول 10 سال اخیر از سال 79 تا پایان سال 88، 986 نفر بر اثر سوانح هوایی کشته شده‌اند که این آمار به هیچ عنوان قابل مقایسه با تصادفات رانندگی و تلفات انسانی آن نیست.  

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: بر اساس آمارها در هر 100 هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال 85 کشته شدگان تلفات تصادفات جاده‌ای ایران 38.28 است در حالی که در کشورهای امارات، بریتانیا و آمریکا این رقم در مقایسه با هر 100 هزار نفر جمعیت به ترتیب 26، 5 و 14 نفر است.  

قره‌داغی ادامه داد: شهر تهران در طول این مدت بیش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است. ولی این آمار نشان دهنده بیشترین کشته بر حسب جمعیت و کیلومتر جاده نیست.

وی افزود: بر این اساس بر حسب هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور در طول 10 سال اخیر استان سمنان با 77 نفر کشته، استان قزوین با 56 کشته و استان کرمان با 49 کشته بیشترین تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جاده‌های ترانزیت به خود اختصاص داده‌اند.  

قره‌داغی گفت: بر این اساس بر حسب هر هزار کیلومتر نیز استانهای تهران با 2 هزار و 149 کشته، استان قم با 716 کشته و استان گیلان با 612 کشته در طی 10 سال اخیر بیشترین تلفات تصادفات رانندگی را بر حسب معیار هر یک هزار کیلومتر را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.  

قره‌داغی تصریح کرد: ‌استان ایلام نیز بر حسب کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در هر هزار کیلومتر با آمار 115 نفر در طی 10 سال گذشته کمترین تلفات انسانی را در تصادفات رانندگی داشت.  

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: این مرکز در سازمان پزشکی قانونی بسیار مشتاق است تا با همکاری دیگر مراکز تحقیقاتی و علمی کشور از جمله نیروی انتظامی به منشاء و ریشه‌یابی این تصادفات منجر به تلفات انسانی بی‌شمار در کشور برسد که می‌توان از جمله خطاهای انسانی، عوامل جاده‌ای، وسیله نقلیه و موارد دیگر باشد.  

قره‌داغی خاطرنشان کرد: در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای در کشور باید فرهنگ‌سازی مناسبی صورت پذیرد زیرا در ایران بیشترین منشاء و عامل تلفات تصادفات جاده‌ای خطای انسانی است.  

محمدرضا قدیرزاده؛ مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: طبق مصوبه ایمنی راه‌ها ارائه آمار کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی برعهده سازمان پزشکی قانونی است و آمار تلفات ناشی از تصادفات از جمله مجروحیت نیز بر اساس ارجاعاتی که به سازمان می‌شود می‌تواند از سوی این سازمان ارائه شود.  

وی افزود: ‌آمار مرگ هزار و 204 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایام نوروز 90 آمار قطعی نیست و به زودی آمار نهایی از طرف سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود.  

قدیرزاده در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی اختلاف نظرهای آماری نیروی انتظامی با سازمان پزشکی قانون گفت: سازمان پزشکی قانونی با پلیس راهنمایی و رانندگی در برخی از آمارها اختلاف نظراتی دارد که از آن جمله می‌توان به حادثه‌ای اشاره کنم که خانواده‌ای بر اثر تصادف رانندگی کشته شده بودند.  

وی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی گلایه‌مند بود که چرا علت کشته شدن این خانواده که بر اثر خفگی در رودخانه است را سازمان پزشکی قانونی تصادف اعلام کرده است و این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی به دنبال آمار واقعی و علت اصلی مرگ افراد است که در این مورد همان تصادف بود ولی پلیس راه و نیروی انتظامی به دنبال ارائه کاهش آمار به رسانه‌ها و مردم است در حالی که سازمان پزشکی قانونی بر اساس اظهارات همراهان حادثه و علت اولیه حادثه اظهار نظر کارشناسی می‌کند.

توقیف 45 هزار خودرو در نوروز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: تصادفات رانندگی در کشور 15 درصد، کشته‌ها و مجروحان 13 درصد و تعداد متوفیان تصادفات رانندگی نیز 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.  


به گزارش خبرنگار مهر ، سردار اسکندر مومنی در مراسم اختتامیه طرح نوروز 90 که امروز برگزار شد، گفت: یکی از رویکردهای اصلی پلیس در سال جاری اجرایی کردن قانون جدید راهنمایی و رانندگی است و خوشبختانه پس از چهار دهه این قانون در آخرین روزهای سال  89 به تصویب شورای نگهبان رسید که بزودی از سوی بخش‌های مربوطه ابلاغ می‌شود. 

وی با بیان اینکه در این قانون حقوق و تکلیف برای رانندگان تعیین شده است، گفت: در صورتی که نقص خودرو در تصادف رانندگی عامل حادثه باشد، باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به پرداخت غرامت اقدام کنند و این دستگاه‌ها به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.  

به گفته سردار مومنی،سال گذشته سال نصب ترمز ضد قفل در کشور بود. این اقدام، برنامه ای پیشگیرانه در وقوع تصادفات بوده است.  

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در سال جاری موضوع نصب کیسه هوا را به طور جدی پیگیری می کنیم، تاکید کرد: براساس ابلاغیه صورت گرفته خودروهای تولید داخل مدل سال 90 که فاقد کیسه هوا هستند و در تصادف منجر به مجروح شدن یا فوت راننده و سرنشینان شود، شرکت سازنده خودرو مقصر شناخته شده و به دستگاههای مربوطه معرفی می‌شود. 

وی تاکید کرد: حدود یک میلیون و 650 هزار خودرو طی سال گذشته در کشور شماره‌گذاری شد، این رقم بالاترین رکورد شماره‌گذاری خودرو محسوب می‌شود که نسبت به سال قبل آن از افزایش 6/16 درصدی برخوردار بوده است. 

وی با اشاره به اینکه 859 هزار موتورسیکلت نیز سال گذشته شماره‌گذاری شد، گفت: این تعداد رشد 3/37 درصدی را نشان می‌دهد که بر این اساس سال گذشته بیش از دو میلیون و 500 هزار وسایل نقلیه موتوری در کشور شماره‌گذاری شد.  

به گفته سردار مومنی، از میان وسایل نقلیه شماره گذاری شده، تعداد 49 هزار دستگاه خودرو خارجی بوده که رشد شماره‌گذاری آنها حدود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.  

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: سال 89 حدود یک میلیون و 760 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت ‌کردند.  

وی گفت: خوشبختانه با رعایت قانون توسط مردم و بسیج نیم میلیون نیرو در سراسر کشور، در طول طرح نوروزی یعنی از 25 اسفند 89 تا 15 فروردین ماه سال جاری تصادفات رانندگی در کشور 15 درصد، کشته‌ها و مجروحان تصادفات 13 درصد و تعداد متوفیان تصادفات رانندگی نیز 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.  

سردار مومنی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد خسارات ناشی از تصادفات رانندگی چهار درصد تولید ناخالص ملی است، تاکید کرد: برنامه اصلی پلیس در سال جهاد اقتصادی تلاش و پیگیری برای سوانح و حوادث و تصادفات در کشور است. 

وی گفت: طی سال گذشته علیرغم رکورد اقتصادی در جهان شاهد رشد فروش خودرو در ایران بودیم به همین دلیل قطعا اگر بازار رقابتی بود بسیاری از خودروسازان داخلی در این رقابت ورشکست می‌شدند، لذا توصیه می‌کنیم که خودروسازان حتما نسبت به ارتقای ایمنی محصولات خود اقدام کنند. 

به گفته وی، 49 درصد مجروحان تصادفات رانندگی در کشور یا در مسیر و یا در بیمارستان کشته می شوند این در حالی است که نرم جهانی در این خصوص 15 درصد است.  

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی جاده‌ها یکی از برنامه‌های اصلی پلیس راهور در سال جهاد اقتصادی است گفت: باید نظارت پلیس بدون حضور فیزیکی آن همیشگی باشد و در این راستا در سال جاری نصب دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت و هوشمندسازی جاده‌های شمالی خصوصا چالوس، هراز و فیروزکوه در دستور کار است و در کنار این جاده‌ها محورهایی مانند خرم آباد ـ اندیمشک و سیرجان ـ بندرعباس نیز به سیستم‌های کنترل هوشمند مجهز می‌شوند.  

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا ، آمارها نشان می‌دهد در محل‌هایی که دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده، تخلفات رانندگی خصوصا سرعت غیرمجاز حدود 50 درصد در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.  

سردار مومنی با اشاره به اینکه قبض‌های جریمه دستی باید امسال برچیده شود،افزود: خوشبختانه در سال 89 جریمه الکترونیکی در تهران بزرگ به صورت آزمایشی اجرا شد که امیدواریم در سال جاری به سایر استان‌های کشور تعمیم یافته و قبض‌های جریمه دستی به طور کامل برچیده شود.  

وی با تاکید براینکه در نوروز امسال بیش از 98 درصد رانندگان قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کرده اند، گفت: در عین حال رانندگان متخلف نیز الزاما تخلف حادثه‌ساز نداشتند، اما حدود 45 هزار دستگاه خودرو که دارای تخلفات حادثه ساز بودند، در جاده‌های کشور طی نوروز امسال توقیف شدند.

آیا این داستان غم انگیز را پایانی هست

هرچند مطمئنا درباره خودروهای کم‌کیفیت و جاده‌های غیر‌استاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و.../ درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دایمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود. 


با وجود همه تمهیدات پلیس و تلاش شبانه‌روزی نیروهای راهور که بر خلاف سایر مردم تعطیلات نوروزی را در ماموریت بودند تا مردم روزگار خوشی را در نوروز 90 گذرانند، باز هم نزدیک چهارصد نفر از هم وطنانمان در جریان سفرهای نوروزی ـ از روزهای پایانی اسفند تا پایان تعطیلات که هنوز آمار دقیق ارایه نشده ـ جان باختند. 

به گزارش «تابناک»، هرچند کاهش آماری تلفات جانی در نوروز امسال بسیار خوشحال کننده است، این کاهش به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مقطعی است. 

بنا بر این گزارش، در حالی که نیروهای خدوم پلیس راهنمایی رانندگی در این ایام، فشار و اضطراب سفر امن و سلامت مردم را تحمل کرده و همواره بر تذکرات خود مبنی بر رعایت قوانین از سوی مردم تأکید می‌کند، امسال چند اتفاق بسیار قابل تأمل در سفرهای نوروزی رخ داده است که فهرست وار بدین شرح است: 

 ـــ در نوروز امسال روزانه بین 100 تا 150 تصادف در محورهای گوناگون کشور رخ داده که بیشتر در محورهای پر رفت و آمد و لغزنده کشور بوده است. 

 ـــ دو هزار و 707 گواهینامه در ده روز اول نوروز ضبط شده و 5852 خودرو به دلیل تخلفات حادثه‌ساز متوقف و به پارکینگ منتقل شده‌اند. 

 ـــ روز اول فروردین یک اتوبوس حامل دختران دانشجو در مسیر اردوی راهیان نور در 50 کیلومتری تفت واژگون و 11 دانشجوی این اتوبوس کشته می‌شوند و 34 نفر دیگر هم مجروح.

 ـــ در نوروز امسال 50 درصد افزایش تصادف اتوبوس ها را دیدیم... . 

 بنا بر این گزارش، رییس سابق راهنمایی و رانندگی تهران اما با وجود کاهش آمار نکات جالبی را بیان کرده و بر این باور است: علت کاهش آمار، فرهنگ سازی رسانه‌ای بوده اما این کاهش مقطعی است، چرا که عوامل حادثه‌ساز در کشور همچنان بر قوت خود باقی است. 

وی می گوید: نا ایمن‌بودن خودروهای تولید داخل و عدم رعایت اصول جاده‌سازی از جمله عواملی است که هر چقدر هم مردم قوانین را رعایت کنند، باز هم حادثه‌ساز خواهند بود. صنعت خودروسازی در کشور ما اصول اولیه را همچنان رعایت نمی‌کند و سر اصولی که ده‌ها سال گذشته در کشورهای پیشرفته حل شده، بحث و جدل دارد! 

از سویی، گسترش جاده‌ها هرگز متناسب با تولید همین خودروهای بی‌کیفیت نیست و جاده‌های فعلی نیز آنچنان که باید ایمن نیستند، نمونه‌اش بسیاری از جاده‌های شمالی کشور که وزارت راه می‌داند در طول سال و ایام تعطیل پرترافیک ترین جاده های کشور محسوب می شود و یا برخی جاده‌های جنوبی و غربی که همواره مسافران بسیاری دارد، اما نه تنها در خصوص ایمن‌سازی و حتی بازسازی جاده‌های موجود اقدامی انجام نمی شود بلکه در برخی موارد حتی از نشانه ها و تابلوهای هشداردهنده نیز خبری نیست. 

برای نمونه، یک پژوی آردی، صبح سومین روز فروردین امسال در مسیر رودبار ـ رشت در پیچ شاه‌عباسی به دلیل سرعت بالا و لغزنده بودن مسیر، از سمت راست جاده منحرف می‌شود و به داخل تالاب حاشیه جاده سقوط می‌کند و تمام سرنشینان خودرو ـ یک خانواده پنج نفره ـ در تالاب غرق می‌شوند که بنا بر نظر فرمانده پلیس راه گیلان این جاده هیچ حفاظ ایمنی استاندارد یک جاده را برای جلوگیری از سقوط خودرو نداشته؛ هرچند علت اصلی سرعت بالا و لغزندگی جاده گزارش شده است. 

و گاه اصول اولیه و ایمنی ساخت جاده، از جمله پیچ‌های تند، شیب های زیاد، نبود حفاظ جاده‌ای و گاردریل، نبود شانه خاکی جاده و بسیاری مسائل دیگر طوری کنار هم چیده شده که تصادفات جاده‌ای که شاید در یک جاده ایمن باعث تلفات جزیی شود، در جاده‌های ما با وجود خودروهایی به شدت آسیب پذیر، تلفات جانی خواهد داشت. 

نبود توقفگاه‌های متناسب با جاده‌های طولانی و خسته‌کننده، کمبود پارکینگ و استراحتگاه در مسیرهای پرتردد، عدم هموار بودن جاده‌ها و نامسطح بودن آسفالت، نداشتن خطوط ریلی مناسب برای عدم استفاده از خودروهای شخصی از جمله مسائلی است که گویا عزمی برای رفع آن دیده نمی‌شود آنچنان که آزادراه تهران ـ شمال به افسانه‌ای برای راه اندازی تبدیل شده است.

 در کنار همه این مشکلات، آمارهای امسال نشان می‌دهد، اگر برخورد قاطع پلیس با برخی رانندگان خطرآفرین نمی‌بود، باز هم آمار تلفات جانی بیشتر از سال های گذشته می‌شد؛ افزون بر اینکه اطلاعات خبرنگار ما حاکی است سردار مومنی رییس پلیس راهور، تمام روزهای نوروز را در مسیرهای کشور بوده و با سرکشی بر عملکرد نیروهای تابع و همچنین جاده های کشور نظارت داشته، که به علاوه حضور پلیس در جاده‌ها، کاهش آمار را به دلیل سخت گیری نوروزی می‌توان یک کاهش ناپایدار دانست. 

 هرچند مطمئنا درباره خودروهای کم‌کیفیت و جاده‌های غیر‌استاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و این مسأله اصلی است که گویا جان هموطنان ما زیاد در این مسائل مطرح نیست! 

در پایان باید گفت، درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دائمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها، بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود.

1.4 میلیارد تومان خسارت برای یک تصادف!

مدیرکل بیمه ایران در استان مرکزی از پرداخت یک میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت برای حادثه رانندگی اتوبوس مسیر تهران به ایلام بدون رای دادگاه، توسط این شرکت خبر داد. 

 به گزارش روابط عمومی بیمه ایران، محمدرضا مقدسی مدیر کل بیمه ایران در استان مرکزی ضمن اعلام این مطلب، اظهار داشت: اتوبوس مربوطه بیست و چهارم شهریورماه سال گذشته از تهران عازم ایلام بود که در محور ساوه به سلفچگان دچار حادثه و طی آن 29 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. 

وی افزود: به دنبال اعلام وقوع این سانحه شدید رانندگی و از آنجا که این خودرو نزد این شرکت تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار داشت، پرونده این خسارت تکمیل و غرامت آن درکوتاه‌ترین زمان به بازماندگان این حادثه رانندگی پرداخت شد.

 

به گفته مدیرکل استان مرکزی بیمه ایران این اقدام درحالی انجام شد که دادگاه به دنبال فوت راننده اتوبوس و به موجب قانون مجازات اسلامی برای این پرونده رای منع تعقیب صادر کرده بود.

 

مقدسی ضمن تأکید براینکه به دلیل پراکندگی و تعدد فوت شدگان و مصدومان، بازماندگان و شاکیان این پرونده به طور تقریب نزدیک به 3 سال دیگر غرامت خود را دریافت می‌کردند، تصریح کرد: بیمه ایران برای جلوگیری از اتلاف وقت رسیدگی به این پرونده را از همان دقایق ابتدایی تصادف آغاز و با دستور کار قراردادن آن توانست در اسرع وقت خسارت بازماندگان این حادثه را پرداخت نماید.

 

به گفته وی در همین راستا با اولیا دم که بیشتر آنها درشهرستان‌های استان ایلام سکونت داشتند ارتباط برقرار و مدارک لازم جهت تکمیل پرونده پرداخت خسارت از بازماندگان گرفته شده است.

 

مدیرکل بیمه ایران در استان مرکزی درخصوص علت این حادثه نیز گفت: کارشناسان راهنمایی و رانندگی خواب آلودگی راننده اتوبوس راعلت اصلی انحراف خودرو از جاده و سقوط آن از روی پل اعلام کرده‌اند. 

گفتنی است، در مراسم پرداخت خسارت به بازماندگان این حادثه که در استان مرکزی برگزار شد علاوه بر بازماندگان این حادثه مسوولان بیمه ایران، مسوولان عالی دادگستری، راهنمایی و رانندگی، استانداری و روسای سایر شرکت‌های بیمه استان مرکزی نیزحضور داشتند./

۳۰۸ کشته در حوادث رانندگی نوروز در ایران

تا صبح چهاردهم فروردین ۳۰۸ نفر در سانحه‌های رانندگی تعطیلات نوروزی امسال کشته شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سازمان امداد و نجات جمعیت حلال احمر ایران با اعلام این خبر افزود آمار زخمی‌شدگان از آغاز طرح امداد و نجات نوروزی تا ساعت ۸ صبح چهاردهم فروردین، ۵۵۲۱ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۲۴۲۳ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۳۰۹۸ نفر درمان سرپایی شدند. 

بر اساس این آمار، تعداد خانوا‌رهای آسیب‌دیده در این مدت ۱۹۹۹ خانوار و تعداد افراد آسیب‌دیده ۸۰۷۴ نفر بود که از این تعداد ۷۷۶۶ نفر با تلاش امدادگران جمعیت هلال‌احمر نجات یافتند.

این سازمان ۲۱۱۸ مورد عملیات امداد و نجات در این مدت انجام داده است.

طرح امداد و نجات نوروزی از تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۸۹ در هزار و ۱۴۱ پایگاه امدادی سراسر ایران آغاز شد و روزانه پنج هزار نیروی امدادی و کادر، با دو هزار خودرو، به مسافران خدمات نوروزی ارائه می‌کنند.

عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران در اسفندماه گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود در روزهای ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال‌ گذشته، یک هزار و ۳۹۱ نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته شده‌ بودند که در مقایسه با همین مدت زمانی در ایام نوروزی ۸۸، ۱.۷درصد رشد داشت. در ایام نوروزی سال ۱۳۸۸ خورشیدی یک هزار و ۳۶۸ نفر کشته شده بودند.

در تعطیلات نوروز سال ۸۹ به طور متوسط روزانه ۶۹.۶ نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از تصادفات رانندگی از دست دادند که این آمار در نوروز سال ۸۸ روزانه ۶۵.۱ نفر بود.

برزگر افزود ۲۰ هزار و ۵۷۳ نفر در تصادفات رانندگی ۱۰ ماه سال ۱۳۸۹ کشته شده‌اند که بر این اساس آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی نسبت به سال ۱۳۸۸، ۴.۴ درصد رشد داشته است.

آمار اصلی کشته‌شدگان حوادث رانندگی ایام نوروز در ایران معمولأ با گذشت چند روز از پایان تعطیلات اعلام می‌شود.

در نوروز سال ۱۳۸۹ نیز مسئولان نیروی انتظامی ایران ابتدا از کاهش آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی تعطیلات نوروی خبر دادند اما با گذشت چند روز و انتشار آمار نهایی آشکار شد که تعداد کشته‌شدگان نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های ایران در تعطیلات نوروزی امسال از کاهش مسافران نوروزی خبر دادند.
 
تارنمای خبرآنلاین در روز نهم فروردین‌ماه جاری نوشت: «کاهش چشمگیر تصادفات و به تبع آن کشته‌شدگان و مجروحان را شاید باید نتیجه کمتر سفرکردن مردم در نوروز امسال دانست.»

خبرآنلاین افزود در نوروز سال گذشته به دلیل افزایش مسافران نوروزی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۳۸ پرواز اضافه بر سازمان برای تعطیلات برنامه‌ریزی کرد «اما نوروز امسال هنوز از اضافه کردن بلیت‌های فوق‌العاده خبری نیست و حتا بنابر خبرهای غیررسمی، پروازهای معمولی شرکت‌های هواپیمایی نیز بلیت اضافه برای فروش دارند.»
 
این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر از افزایش سفرهای نوروزی داده است.

اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه ایران در اسفندماه گذشته گفته بود: «از سال ۱۳۵۸ تا ۲۰ شهریورماه ۱۳۸۷ حدود ۸۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان در سوانح رانندگی کشته شدند.»

وی افزوده بود که این تعداد کشته بیش از «۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار نفر» کشته‌ای است که ایران در جنگ هشت ساله با عراق داده است.

کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای در نوروز ۹۰

سرتیپ اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران می گوید که با وجود افزایش سفر در هفته نخست تعطیلات نوروزی تصادفات جاده ای در این مدت ۱۵ درصد کاهش داشته است.

آقای مومنی روز چهارشنبه (دهم فروردین) گفت که نوروز امسال طرح ویژه ترافیکی از ۲۵ اسفند ماه با حضور ۵۰۰ هزار مامور انتظامی در سطح جاده های ایران آغاز شده و تا پانزدهم فروردین نیز ادامه خواهد داشت.

با این وجود، بنابر گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، طی ۱۲ روز نخست اجرای این طرح، به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تصادف در محورهای مختلف جاده های ایران روی داده است.

همه ساله، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش میزان تردد در جاده های ایران آمار تصادفات جاده ای هم در این روزها نسبت به روزهای دیگر سال بیشتر می شود.

در همین حال، عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران می گوید که بنابر آمارها، روزهای ۲۷ اسفند و ۱۳ فروردین خطرناک ترین روزها در سفرهای نوروزی است.

به گفته آقای برزگر، تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای بین ماههای فروردین و بهمن سال ۸۹، بیش از بیست هزار و ۵۷۰ نفر بوده است که این آمار در مقایسه با سال ۱۳۸۸، از رشد نزدیک به چهار و نیم درصدی تلفات حکایت دارد.

معاون پزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران همچنین متوسط تعداد کشته شدگان در ایام نوروز سال ۸۹ را نزدیک به هفتاد نفر در روز اعلام کرده و گفته است که در تعطیلات نوروزی سال ۸۹ یک هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست دادند.

جاده های ایران هنوز ناامن و غیر استاندارد است و بسیاری از خودروهایی که در جاده های این کشور تردد می کنند از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا تلفات تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه، شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)؛ موتور سیکلت (۳۷ درصد)؛ مینی بوس و کاروان (یک درصد)؛ کامیون و کامیونت (پنج درصد) و یک درصد اتوبوس در تردد هستند که از این نظر، ایران در میان کشورهای منطقه ایران حائز رتبه اول است و ترکیه با بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه، در رتبه بعدی قرار دارد. 

 

 

تناقض در آمار مسافران و مصرف بنزین 

در حالی که ۱۰ روز از آغاز فروردین ماه ۱۳۹۰ می گذرد، خبرگزاری های داخل ایران گزارش داده اند که آمار مسافرت های نوروزی، تصادفات جاده ای و میزان مصرف بنزین طی این روزها همخوانی ندارد.

شهباز یزدانی، رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور، دور روز پیش گفته بود که در هفت روز نخست فروردین ماه بیش از ۹۴ میلیون نفر - سفر در ایران صورت گرفته است.

به گفته آقای یزدانی، سفرهای نوروزی در هفته نخست سال ۱۳۹۰ نزدیک به سی درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در نوروز ۱۳۸۹ داشته است که تعداد سفرها بیش از ۷۷ میلیون و پانصد هزار نفر - سفر بوده است.

در همین حال محمد ناصری، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روز دوشنبه (هشتم فروردین) گفته بود: "از ابتدای فروردین ۹۰ تا پایان هفته اول، به طور متوسط روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده که مصرف این فرآورده نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود شش میلیون لیتر در روز کاهش یافته است."

به گفته آقای ناصری، با وجود اختصاص سهمیه نوروزی مصرف بنزین در سال جدید، مصرف این فرآورده نفتی در پایان هفته نخست فروردین ماه، نزدیک به هشت درصد کاهش داشته است.

آمار مربوط به افزایش تعداد مسافرت های نوروزی در هفته اول تعطیلات و کاهش مصرف بنزین در همین مدت زمان، در حالی منتشر می شود که طی سالهای گذشته، این آمارها معمولا همسو بوده و افزایش یکی نشان از احتمال افزایش دیگری داشته است.

در همین حال، چگونگی شمارش مسافران و احتساب سفرهای نوروزی نیز می تواند محلی برای مناقشه آمار نهایی در این رابطه باشد.

برای نمونه، روز گذشته (سه شنبه نهم فروردین) سایت خبری تابناک نوشت که استان قم رکورددار سفرهای نوروزی تا پایان هشتمین روز فروردین ماه بوده است.

این در حالی است که بسیاری از شهرهای بزرگ و مناطق ساحلی شمال و جنوب ایران نیز همزمان از افزایش آمار مسافران نوروزی نسبت به سالهای گذشته خبر داده اند.

چنانچه احتساب مسافران نوروزی استان قم بر اساس عبور وسایل نقلیه از ورودی های اخذ عوارض یا اقامت یک شبه مسافران در این شهر محاسبه شده باشد، با در نظر گرفتن این واقعیت که جاده های منتهی به شهرهای اصفهان، شیراز، کاشان و بسیاری از شهرهای دیگر واقع در مرکز و جنوب ایران، از محور قم - سلفچگان عبور می کند، می توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از آمار مسافران نوروزی استان قم، در واقع قصد عبور از این استان را داشته اند و احتمالا آمار آنها در ورودی های استان‌های اصفهان، فارس و دیگر استانهای مرکزی و جنوبی ایران هم دوباره گنجانده شده است.

به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که آمار مجموع خانوارهای ایرانی که در ایام نوروز از شهر محل اقامت خود خارج شده اند بیشتر از آمار مشابه سالهای گذشته نباشد و تنها تعداد جابجایی این خانوارها در میان شهرهای مختلف، متفاوت از مدت مشابه در گذشته باشد.

7 هزار و407 مورد تصادف و29 هزار و 917 مورد غیر تصادف

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آمار حوادث ترافیکی کشور در 5 روز نخست سال را اعلام کرد. 

به گزارش خبرگزاری پانا، کل مأموریت‌های انجام شده در 5 روز نخست سال 37 هزار و 324 مأموریت بوده است که 7 هزار و 407 فقره از آنها مربوط به مأموریت‌های تصادفی و 29 هزار و 917 فقره از آنها به مأموریت‌های غیر تصادفی اختصاص داشت. 


بنا براین گزارش از این تعداد مأموریت 16 هزار و 575 اعزام به بیمارستان صورت گرفته که اعزام به بیمارستان‌های تصادفی 6 هزار و 294 و اعزام به بیمارستان‌های غیرتصادفی 10 هزار و 281 مورد بوده است. 


این گزارش حاکیست 17 هزار و 447 مورد مأموریت منجر به درمان جراحت‌ها شده است که 985 مورد آن در مراکز تصادفی و 16 هزار و 462 مورد نیز درمان در مراکز غیرتصادفی صورت گرفته است.

۱۲۱ نفر در حوادث رانندگی نوروزی در ایران کشته شدند

شمار تلفات در حوادث رانندگی نوروزی سال جاری در ایران تا چهارشنبه سوم فروردین ۱۳۹۰ به ۱۲۱ نفر رسیده است.

 
سرهنگ حیدر حیدری، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت ۱۴۲۲ نفر نیز در حوادث رانندگی نوروزی مجروح شده‌اند.
 
همچنین سرتیپ اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی رانندگی نیروی انتظامی به خبرگزاری ایسنا گفته است یک دستگاه خودروی آردی حامل یک خانواده پنج نفره که در حال تردد در جاده رشت بود، به دلیل «تخطی از سرعت مطمئنه، لغزندگی مسیر و نبود گاردریل» به داخل رودخانه واژگون می‌شود که در پی آن تمامی سرنشینان این خودرو در آب خفه می‌شوند.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی «سرعت، عجله و شتاب» را از دیگر عوامل تصادفات نوروز سال جاری اعلام کرد و افزود تصادفات واژگونی در اتوبوس‌ها افزایش یافته است.
 
بیش‌ترین آمار تلفات حوادث رانندگی نوروزی سال ۱۳۹۰، مربوط به تصادف جداگانه دو اتوبوس در شهرستان جیرفت در استان کرمان است که در مجموع منجر به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۷۳ نفر شد.
 
با این حال سرتیپ اسکندر مومنی گفته است: «آمارها نشان می‌دهد تلفات و تصادفات رانندگی در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.»
 
بر اساس آمار، سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند.
 
سال گذشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران گفته بود: «ایران از نظر میزان حوادث تروما (جراحت‌های شدید) دومین کشور دنیاست و سالانه فقط خسارت اقتصادی مرگ و میر قربانیان تصادفی بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که هزینه‌های بستری، معلولیت و خسارت‌های روانی را نیز باید به آن ‌اضافه کنیم.»
 
سوانح رانندگی پس از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، دومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود.
 
بر اساس آمار‌های رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.
 
به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

مرگ یازده دختر دانشجو در سانحه رانندگی

واژگون شدن اتوبوس

تا پایان روز اول فروردین حدود صد نفر در اثر سوانح جاده‌ای در سفرهای نوروزی کشته شدند

 

 

واژگون شدن یک اتوبوس کاروان "راهیان نور" در استان کرمان ۱۱ کشته و ۳۷ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، این اتوبوس روز اول فروردین در ۵۰ کیلومتری جیرفت واژگون شد.

کاووس محمودی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر کرمان، علت این حادثه را سرعت بیش از حد اتوبوس اعلام کرد.

این اتوبوس حامل دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان کهنوج استان کرمان بود.

آقای محمودی حال ۳۷ مجروح اتوبوس واژگون شده را که به بیمارستانهای جیرفت منتقل شده‌اند، مساعد اعلام کرد.

کاروان "راهیان نور" به گروه هایی گفته می شود که از نقاط مختلف ایران به منظور بازدید از مناطق عملیاتی جنگ هشت ساله ایران و عراق به طور گروهی و معمولا با اتوبوس عازم این مناطق می شوند.

این کاروان ها توسط بسیج سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن در موسسات مختلف از جمله ادارات و مراکز آموزشی سازمان داده می شود.

مقامات دولتی هدف از سازماندهی این بازدیدها را تجدید پیمان بازدیدکنندگان با کشته شدگان جنگ و رهبر جمهوری اسلامی توصیف می کنند.

۹۷ کشته در سفرهای نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعیت هلال احمر ایران از کشته شدن ۹۷ نفر و مجروح شدن ۱۱۰۳ نفر در تصادفات جاده ای ایران از آغاز سفرهای نوروزی امسال خبر داد.

جمعیت هلال‌‌احمر هم چنین اعلام کرد که از ۲۵ اسفند ۸۹ تا پایان روز اول فروردین امسال، ۵۵۰ حادثه در جاده های کشور رخ داده است.

پیش از ایام نوروز، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس ایران، از اعزام پانصد هزار مامور پلیس به جاده های کشور در طول ایام نوروز برای ارایه خدمات امدادی و انتظامی خبر داده بود.

آقای احمدی مقدم، روز پنجشنبه ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) گفت: "در نوروز ۹۰ با به کارگیری امکانات و تسهیلات جدید در جاده ها و راه های کشور، کار نیروهای پلیس تا حد چشمگیری آسان می شود."

هر سال، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش حجم سفرها در جاده های ایران آمار تصادفات جاده ای هم بیشتر می شود.

پلیس ایران طی سالهای گذشته تلاش کرده است که با اجرای طرح های ویژه از آمار تصادفات و تلفات جاده ای بکاهد.

از آغاز تعطیلات نوروزی در ایران، گزارش هایی که از کشته و مجروح شدن مسافران نوروزی بر اثر حوادث جاده ای در این کشور منتشر می شود، افزایش می یابد.

سالانه حدود۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می دهد و ایران در ردیف نخستین کشورها از نظر حوادث مرگبار جاده ای قرار دارد.

بنابر آمار اعلام شده از سوی ایران به سازمان بهداشت جهانی، در سال ۱۳۸۷ در این کشور بیش از ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته و بیش از ۶۸۵ هزار نفر زخمی شده اند.