تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای در نوروز ۹۰

سرتیپ اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران می گوید که با وجود افزایش سفر در هفته نخست تعطیلات نوروزی تصادفات جاده ای در این مدت ۱۵ درصد کاهش داشته است.

آقای مومنی روز چهارشنبه (دهم فروردین) گفت که نوروز امسال طرح ویژه ترافیکی از ۲۵ اسفند ماه با حضور ۵۰۰ هزار مامور انتظامی در سطح جاده های ایران آغاز شده و تا پانزدهم فروردین نیز ادامه خواهد داشت.

با این وجود، بنابر گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، طی ۱۲ روز نخست اجرای این طرح، به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تصادف در محورهای مختلف جاده های ایران روی داده است.

همه ساله، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش میزان تردد در جاده های ایران آمار تصادفات جاده ای هم در این روزها نسبت به روزهای دیگر سال بیشتر می شود.

در همین حال، عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران می گوید که بنابر آمارها، روزهای ۲۷ اسفند و ۱۳ فروردین خطرناک ترین روزها در سفرهای نوروزی است.

به گفته آقای برزگر، تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای بین ماههای فروردین و بهمن سال ۸۹، بیش از بیست هزار و ۵۷۰ نفر بوده است که این آمار در مقایسه با سال ۱۳۸۸، از رشد نزدیک به چهار و نیم درصدی تلفات حکایت دارد.

معاون پزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران همچنین متوسط تعداد کشته شدگان در ایام نوروز سال ۸۹ را نزدیک به هفتاد نفر در روز اعلام کرده و گفته است که در تعطیلات نوروزی سال ۸۹ یک هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست دادند.

جاده های ایران هنوز ناامن و غیر استاندارد است و بسیاری از خودروهایی که در جاده های این کشور تردد می کنند از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا تلفات تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه، شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)؛ موتور سیکلت (۳۷ درصد)؛ مینی بوس و کاروان (یک درصد)؛ کامیون و کامیونت (پنج درصد) و یک درصد اتوبوس در تردد هستند که از این نظر، ایران در میان کشورهای منطقه ایران حائز رتبه اول است و ترکیه با بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه، در رتبه بعدی قرار دارد. 

 

 

تناقض در آمار مسافران و مصرف بنزین 

در حالی که ۱۰ روز از آغاز فروردین ماه ۱۳۹۰ می گذرد، خبرگزاری های داخل ایران گزارش داده اند که آمار مسافرت های نوروزی، تصادفات جاده ای و میزان مصرف بنزین طی این روزها همخوانی ندارد.

شهباز یزدانی، رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور، دور روز پیش گفته بود که در هفت روز نخست فروردین ماه بیش از ۹۴ میلیون نفر - سفر در ایران صورت گرفته است.

به گفته آقای یزدانی، سفرهای نوروزی در هفته نخست سال ۱۳۹۰ نزدیک به سی درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در نوروز ۱۳۸۹ داشته است که تعداد سفرها بیش از ۷۷ میلیون و پانصد هزار نفر - سفر بوده است.

در همین حال محمد ناصری، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روز دوشنبه (هشتم فروردین) گفته بود: "از ابتدای فروردین ۹۰ تا پایان هفته اول، به طور متوسط روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده که مصرف این فرآورده نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود شش میلیون لیتر در روز کاهش یافته است."

به گفته آقای ناصری، با وجود اختصاص سهمیه نوروزی مصرف بنزین در سال جدید، مصرف این فرآورده نفتی در پایان هفته نخست فروردین ماه، نزدیک به هشت درصد کاهش داشته است.

آمار مربوط به افزایش تعداد مسافرت های نوروزی در هفته اول تعطیلات و کاهش مصرف بنزین در همین مدت زمان، در حالی منتشر می شود که طی سالهای گذشته، این آمارها معمولا همسو بوده و افزایش یکی نشان از احتمال افزایش دیگری داشته است.

در همین حال، چگونگی شمارش مسافران و احتساب سفرهای نوروزی نیز می تواند محلی برای مناقشه آمار نهایی در این رابطه باشد.

برای نمونه، روز گذشته (سه شنبه نهم فروردین) سایت خبری تابناک نوشت که استان قم رکورددار سفرهای نوروزی تا پایان هشتمین روز فروردین ماه بوده است.

این در حالی است که بسیاری از شهرهای بزرگ و مناطق ساحلی شمال و جنوب ایران نیز همزمان از افزایش آمار مسافران نوروزی نسبت به سالهای گذشته خبر داده اند.

چنانچه احتساب مسافران نوروزی استان قم بر اساس عبور وسایل نقلیه از ورودی های اخذ عوارض یا اقامت یک شبه مسافران در این شهر محاسبه شده باشد، با در نظر گرفتن این واقعیت که جاده های منتهی به شهرهای اصفهان، شیراز، کاشان و بسیاری از شهرهای دیگر واقع در مرکز و جنوب ایران، از محور قم - سلفچگان عبور می کند، می توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از آمار مسافران نوروزی استان قم، در واقع قصد عبور از این استان را داشته اند و احتمالا آمار آنها در ورودی های استان‌های اصفهان، فارس و دیگر استانهای مرکزی و جنوبی ایران هم دوباره گنجانده شده است.

به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که آمار مجموع خانوارهای ایرانی که در ایام نوروز از شهر محل اقامت خود خارج شده اند بیشتر از آمار مشابه سالهای گذشته نباشد و تنها تعداد جابجایی این خانوارها در میان شهرهای مختلف، متفاوت از مدت مشابه در گذشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد