تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

235 هزار کشته و بیش از 2 میلیون مجروح طی 10 سال تصادفات کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: طی 10 سال اخیر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور 235 هزار کشته و 2 میلیون و 221 هزار مجروح شدند و در حوادث هوایی 986 نفر کشته شده‌اند. 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، جابر قره‌داغی در نشست خبری خود در زمینه مقایسه آمار تلفات انسانی حوادث رانندگی در جاده‌ها و سقوط هواپیما طی 10 سال گذشته در کشور اظهار داشت: وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند رسانه‌ها و مسئولان به طور جد در این مورد حساس می‌شوند و حتی در مواقعی اعلام عزای عمومی می‌کنند در حالی که تلفات انسانی سقوط هواپیما طی 10 سال گذشته با رقم 986 کشته فقط با تلفات کشته‌های نوروزی تصادفات یکسال برابری می‌کند.  

وی افزود: بر اساس آمار جمع‌آوری شده از سال 79 تا پایان سال 88، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شده‌اند و طی این مدت 2 میلیون و 221 هزار و 810 نفر نیز براثر تصادفات رانندگی مصدوم شده‌اند.  

قره‌داغی تصریح کرد: طی این مدت و در طول 10 سال اخیر از سال 79 تا پایان سال 88، 986 نفر بر اثر سوانح هوایی کشته شده‌اند که این آمار به هیچ عنوان قابل مقایسه با تصادفات رانندگی و تلفات انسانی آن نیست.  

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: بر اساس آمارها در هر 100 هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال 85 کشته شدگان تلفات تصادفات جاده‌ای ایران 38.28 است در حالی که در کشورهای امارات، بریتانیا و آمریکا این رقم در مقایسه با هر 100 هزار نفر جمعیت به ترتیب 26، 5 و 14 نفر است.  

قره‌داغی ادامه داد: شهر تهران در طول این مدت بیش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است. ولی این آمار نشان دهنده بیشترین کشته بر حسب جمعیت و کیلومتر جاده نیست.

وی افزود: بر این اساس بر حسب هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور در طول 10 سال اخیر استان سمنان با 77 نفر کشته، استان قزوین با 56 کشته و استان کرمان با 49 کشته بیشترین تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جاده‌های ترانزیت به خود اختصاص داده‌اند.  

قره‌داغی گفت: بر این اساس بر حسب هر هزار کیلومتر نیز استانهای تهران با 2 هزار و 149 کشته، استان قم با 716 کشته و استان گیلان با 612 کشته در طی 10 سال اخیر بیشترین تلفات تصادفات رانندگی را بر حسب معیار هر یک هزار کیلومتر را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.  

قره‌داغی تصریح کرد: ‌استان ایلام نیز بر حسب کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در هر هزار کیلومتر با آمار 115 نفر در طی 10 سال گذشته کمترین تلفات انسانی را در تصادفات رانندگی داشت.  

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: این مرکز در سازمان پزشکی قانونی بسیار مشتاق است تا با همکاری دیگر مراکز تحقیقاتی و علمی کشور از جمله نیروی انتظامی به منشاء و ریشه‌یابی این تصادفات منجر به تلفات انسانی بی‌شمار در کشور برسد که می‌توان از جمله خطاهای انسانی، عوامل جاده‌ای، وسیله نقلیه و موارد دیگر باشد.  

قره‌داغی خاطرنشان کرد: در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای در کشور باید فرهنگ‌سازی مناسبی صورت پذیرد زیرا در ایران بیشترین منشاء و عامل تلفات تصادفات جاده‌ای خطای انسانی است.  

محمدرضا قدیرزاده؛ مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: طبق مصوبه ایمنی راه‌ها ارائه آمار کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی برعهده سازمان پزشکی قانونی است و آمار تلفات ناشی از تصادفات از جمله مجروحیت نیز بر اساس ارجاعاتی که به سازمان می‌شود می‌تواند از سوی این سازمان ارائه شود.  

وی افزود: ‌آمار مرگ هزار و 204 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایام نوروز 90 آمار قطعی نیست و به زودی آمار نهایی از طرف سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود.  

قدیرزاده در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی اختلاف نظرهای آماری نیروی انتظامی با سازمان پزشکی قانون گفت: سازمان پزشکی قانونی با پلیس راهنمایی و رانندگی در برخی از آمارها اختلاف نظراتی دارد که از آن جمله می‌توان به حادثه‌ای اشاره کنم که خانواده‌ای بر اثر تصادف رانندگی کشته شده بودند.  

وی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی گلایه‌مند بود که چرا علت کشته شدن این خانواده که بر اثر خفگی در رودخانه است را سازمان پزشکی قانونی تصادف اعلام کرده است و این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی به دنبال آمار واقعی و علت اصلی مرگ افراد است که در این مورد همان تصادف بود ولی پلیس راه و نیروی انتظامی به دنبال ارائه کاهش آمار به رسانه‌ها و مردم است در حالی که سازمان پزشکی قانونی بر اساس اظهارات همراهان حادثه و علت اولیه حادثه اظهار نظر کارشناسی می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد