تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

بی توجهی به جلو علت 33 درصد تصادفات جاده ای

به گزارش خبرخودرو، معاون عملیات پلیس راه کشور گفت: 28 درصد از تصادفات جاده ای در24 ساعت گذشته منجر به واژگونی وسیله نقلیه شده است. به گزارش خبرنگار خبرخودرو، سرهنگ پرویز سیاح البرزی به مهمترین علل تصادفات جاده ای در 24 ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: 33 درصد تصادفات جاده ای به علت بی توجهی به جلو، 23 درصد به علت تخطی از سرعت مطمئنه و 23 درصد نیز به علت انحراف به چپ رخ داده است. وی افزود: علت 21 درصد از تصادفات جاده ای نیز سایر عوامل گزارش شده است. معاون عملیات پلیس راه کشور گفت: در 24 ساعت گذشته 15 درصد از تصادفات جاده ای نیز برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده گزارش شده است.

خودروی بی‌کیفیت، محصول حاشیه امنیت بالای خودروسازان

خبرگزاری آریا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از ضعف مدیریت در صنعت خودروی کشور، پرداخت یارانه‌های بی حساب و کتاب و همچنین حاشیه سود بالای خودروسازان داخلی را عامل مهم کم‌توجهی آنها به ارتقای کیفیت خودروهای ایرانی اعلام کرد. به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از خانه ملت، "ابوالفتح نیکنام"در باره کاهش قیمت محصولات صنعتی به ویژه در حوزه خودرو سازی‌ها در جهت هدفمندی یارانه ها گفت: کاهش قیمت به موفقیت هدفمندی یارانه‌ها کمک می کند؛ صنعت این مملکت پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به علت دریافت پشتیبانی‌های یارانه‌ای، ضربه سنگینی خورده است. نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های خودرو‌سازی داخل - با داشتن سوخت 16 تومان یا  انرژی 22 تومان و کارگر ارزان - اگر مدیریت مطلوبی داشتند، صنعت خودروی ایران که در وضعیت نامطلوب کنونی نبود؛ حاشیه سود این شرکت‌ها در سال‌های گذشته آنقدر بالا بوده است که در شرایط کنونی هر چه کاهش قیمت داشته باشند، باز هم مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید.
 

اگر خرید خودروی خارجی آزاد بود، صنعت خودرو ایران نابود می‌شدنیکنام با تأکید بر عقب ماندن صنعت خودروی ایران به علت حمایت ویژه دولت‌ها از شرکت‌های خودروسازی و صنایع وابسته به آنها در سال های گذشته افزود: اگر دولت یارانه‌های پر حجم گذشته را به خودروسازان نمی‌داد و دست ملت را برای خرید هر نوع خودروی خارجی باز می‌گذاشت؛ اکنون خودروساز داخلی وجود نداشت و این بی بضاعتی در مدیریت را در خودروسازی داخلی شاهد نبودیم. وی تاکید کرد: یارانه‌ها و قیمت‌های بالای خودرو که به مراتب از قیمت خودروی با کیفیت خارجی، گران‌تر است، عامل مهمی در بقای  خودروسازی‌های بی کیفیت در کشور است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: اگر یارانه به شرکت‌های خودروسازی داخلی پرداخت نمی‌شد، این شرکت‌ها، هم‌اکنون وجود خارجی نداشتند؛ ملت در طول این سال‌ها خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل را به ناچار استفاده و تحمل کرده است؛ جنسی را خریدند که در مقایسه با کالای مشابه خارجی پست در عین حال گران بود.

واژگونی خودرو عامل اصلی حادثه در راه‌های سمنان است

استاندار سمنان گفت: واژگونی خودرو عامل اصلی حوادث رانندگی در راه‌های سمنان است که باید برای آن فکری شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عباس رهی در جلسه شورای حمل و نقل استان سمنان که در دفتر استاندار سمنان و با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شد، اظهار داشت: جاده‌های استان سمنان در حاشیه کویر واقع شده و به همین دلیل سبب خواب‌آلودگی بیشتر و در نهایت واژگونی خودروها می‌شود و این عامل اصلی حادثه در استان است. استاندار سمنان افزود: از مسئولان می‌خواهیم با توجه به عبور زایران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) از این معبر، عنایت ویژه به جاده‌های استان داشته باشند. وی گفت: باید برای حفظ جان زائران برنامه‌ریزی حساب شده داشته باشیم چرا که در این زمینه مسئول هستیم. استاندار سمنان در مورد مجتمع‌های خدماتی رفاهی نیز گفت: سود تسهیلات بانکی برای احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی خدماتی محسوب شده و بسیار بالاست و سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نشان نمی‌دهند.
داوود سعدی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از تصادفات در تعطیلات نوروز در سمنان مربوط به خرابی جاده نبوده است، اظهار داشت: بیشترین عوامل سوانح رانندگی در سمنان خواب‌آلودگی، انحراف و واژگونی است.
وی ضمن تاکید بر ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی گفت: همه برای رسیدن به وضع مطلوب و کاهش تلفات جاده‌ای باید تلاش کنیم.
استان سمنان با داشتن 8 هزار و 612 کیلومتر راه شامل بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی یکی از استان‌های پهناور کشور است.
با بهره‌برداری از طرح‌های سفر رهبری و دو سفر ریاست جمهوری، استان سمنان یکی از مترقی‌ترین استان‌های کشور در حوزه راه است.
استان سمنان پنجمین استان وسیع کشور با طول بیش از 600 کیلومتر بوده که بافت اجتماعی استان در طول این مسیر شکل گرفته است.
‌مسافت بین شهرستان‌های بزرگ استان سمنان حداقل 100 کیلومتر بوده و در ضمن استان سمنان در مسیر اصلی مسافرت‌های کشور قرار گرفته است.
مسافرانی که قصد تشرف به بارگاه امام رضا (ع) را دارند، باید از استان سمنان عبور کرده و در هنگام بازگشت نیز استان سمنان مسیر اصلی اکثر مسافران است.
خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در جاده‌های استان سمنان بیشتر است‌.

هر ۲۵ دقیقه یک ایرانی در تصادف خودرو می‌میرد

قوانین جدید راهنمایی و رانندگی در ایران  
 
 در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد
با ابلاغ قوانین جدید راهنمایی و رانندگی در ایران، جریمه بعضی از تخلفات رانندگی تا سقف ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و مقررات جدیدی برای امنیت بیشتر خودرو سواران وضع شده است.
بر اساس قوانین جدید راهنمایی و رانندگی که از روز شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) برای اجرا ابلاغ شده، از این پس بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودروهای سواری، از جمله سرنشینان صندلی های عقب اتوموبیل، الزامی است و موتورسواران و همراهانشان هم می بایست از کلاه ایمنی استاندارد در هنگام حرکت استفاده کنند.
سقف جریمه های نقدی تخلفات رانندگی نیز با ابلاغ قوانین جدید تغییر یافته و رانندگانی که به خاطر انجام تخلفات حادثه ساز متوقف شوند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
همچنین رانندگانی که پس از مصرف مواد روانگردان و الکل در حالت "بی‌ارادگی" اقدام به رانندگی کنند، مطابق قوانین جدید تا سقف ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شوند و پس از ضبط گواهینامه رانندگی آنها، این افراد برای "برخورد قانونی" به مقامات قضایی معرفی خواهند شد.
در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه، شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)؛ موتور سیکلت (۳۷ درصد)؛ مینی بوس و کاروان (یک درصد)؛ کامیون و کامیونت (پنج درصد) و یک درصد اتوبوس در تردد هستند که این کشور از این نظر در میان کشورهای منطقه حائز رتبه اول است و ترکیه با بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه، در رتبه بعدی قرار دارد. 
 
 
عابران پیاده هم 'مقصر' می شوند
در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده ای که از محل های تعیین شده برای عبور عابر پیاده گذر نکنند در صورت تصادف ممکن است متخلف محسوب شوند و رانندگان خودرویی که به این افراد برخورد کرده، در صورت اثبات "بیگناهی" مسئولیتی در برابر ایجاد خسارت های جانی و مالی نخواهد داشت.
بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، هر ساله تلفات جانی عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران بیش از نیمی از کشته شدگان تصادفات جاده ای در جهان را تشکیل می دهند.
بسیاری از این تصادفات مرگبار هنگامی روی می دهد که عابران پیاده از محل های خط کشی نشده و یا در زمان هایی که میدان دید رانندگان محدود است از خیابان ها یا جاده ها عبور می کنند.
در بعضی از کشورهای جهان، عابران متخلف با جریمه های نقدی و درج سابقه در پرونده شهروندی مواجه می شوند، اما تقریبا در قوانین بیشتر کشورها، مسئولیت اصلی جلوگیری از برخورد خودرو با عابران پیاده، بر عهده رانندگان خودروها است.
تکرار جریمه طرح ترافیک در هر ساعت
از دیگر مواردی که در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی مورد توجه قرار گرفته است، نحوه برخورد با خودورهایی است که در زمان های تعیین شده به طور غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک شهری وارد می شوند.
بنابر قانون جدید، از این پس کسانی که به طور غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، پس از جریمه نقدی، برای خروج هرچه زودتر از این محدوده اخطار دریافت می کنند و در صورت ادامه حضور در محدوده طرح ترافیک، برای هر یک ساعت، یک بار جریمه خواهند شد.
ایجاد محدوده های طرح ترافیک در شهرهای بزرگ ایران، چندین سال است که به منظور کاهش حجم تردد خودروها در مراکز اصلی شهرها و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در این مناطق اعمال می شود. 
 
'جاده های ایران بیش از جنگ عراق قربانی می گیرند'
 
 
تصویری از یک ترمینال مسابرفری ایران

 

 

 قدیرزاده: "در ۱۰ سال گذشته در ایران بیش از دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند"

محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی ایران، می گوید که آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای در طول ۱۰ سال گذشته بیش از آمار کشته شدگان جنگ ایران و عراق بوده است.

آقای قدیرزاده تعداد افراد کشته و مصدوم شده در تصادفات جاده ای ۱۰ سال گذشته در ایران را بیش از دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: "اکثر فوتی ها مربوط به جوانان زیر ۳۰ سال است."

او همچنین با مقایسه آمار کشته شدگان حوادث هوایی و جاده ای در ایران گفت که طی ۱۰ سال گذشته ۹۸۶ نفر جان خود را در سوانح هوایی از دست داده اند: "حساسیت افکار عمومی نسبت به سوانح هوایی بسیار بیشتر از آمار مربوط به تصادفات رانندگی است."

ایران از نظر آمار سوانح هوایی نیز به خاطر فرسودگی ناوگان هواپیماهای مسابرفری این کشور و اعمال تحریم های آمریکا برای خرید هواپیماهای جدید، در مقایسه با سایر کشورهای جهان قابل توجه است. 

 

'هر ۲۵ دقیقه یک ایرانی در تصادف خودرو می میرد'جابر قره داغی، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ایران می گوید در هر ساعت ۲.۷ ایرانی در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.

به گفته آقای قره داغی، در حدفاصل سالهای ۱۳۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۸ دویست و سی و پنج هزار و ۵۰ نفر در ایران بر اثر تصادف رانندگی کشته شده اند و در این میان استانهای سمنان، قزوین و کرمان به ترتیب بیشترین میران تلفات انسانی را شاهد بوده اند.

وی همچنین با انتقاد از اعلام آمارهای متفاوت از تعداد تلفات تصادفات رانندگی توسط سازمان های مختلف در نوروز امسال، گفت که سازمان پزشکی قانونی ایران "تنها مرجع اعلام مرگ و میر در تصادفات جاده ای" است.

همه ساله، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش میزان تردد در جاده های ایران آمار تصادفات جاده ای هم در این روزها نسبت به روزهای دیگر سال بیشتر می شود.

جاده های ایران هنوز ناامن و غیر استاندارد است و بسیاری از خودروهایی که در جاده های این کشور تردد می کنند از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا تلفات تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

بسیاری از خودروهای ایران فاقد کمربند ایمنی، کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند و از عمر برخی از این خودروها بیش از ۳۰ سال می گذرد.

همچنین تعمیر و بازساخت خودروهای تصادفی در این کشور نیز از استاندارهای جهانی و نظارت فنی برخوردار نیست و بدنه خودورها پس از تصادف و صافکاری، دیگر از ایمنی و مقاومت اولیه برخوردار نیستند.

این در حالی است که در بعضی از کشورهای جهان مانند کانادا، تعویض قطعات حساس خودرو نظیر سپرهای جلو و عقب، تحت نظارت فنی مرکز معاینات فنی و توسط مراکز مجاز صورت می گیرد تا از ایمنی خودروهای تصادفی پس از تعمیر و بازسازی اطمینان حاصل شود.