تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

فروردین امسال 1827 نفر در تصادفات رانندگی جان باختند

فروردین امسال، هزار و 827 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با هزار و 974 کشته فروردین سال گذشته، 7.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در حالی که چندی قبل آمار تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال با هزار و 318 نفر کشته اعلام شده بود، با پایان یافتن فروردین، آمار کشته شدگان حوادث رانندگی فروردین ماه به هزار و 827 نفر رسید.

 

بر اساس از آنجایی که طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه، اعلام آمار کشته شدگان حوادث رانندگی با سازمان پزشکی قانونی است، فروردین امسال آمارهای مختلف و متناقضی در رسانه‌ها منتشر شد. دلایل این آمارهای متناقض، در برخی موارد به سازمان‌هایی مربوط می‌شد که صرفاً آمار داخلی فعالیت خود و حضور خود در صحنه‌های تصادف را ثبت کرده بودند.

 

از سوی دیگر بسیاری از مصدومان پس از انتقال به بیمارستان، یا در حین انتقال و حتی پس از ترخیص از مراکز درمانی، دچار مرگ ناشی از عوارض تصادف می‌شوند. از همین رو، زمان اعلام آمار تصادفات به دلایلی که گفته شد، با تأخیر منتشر می‌شود تا قاطعیت و جامع بودن خود را حفظ کند.  

با ذکر دلایلی که بیان شد، فروردین امسال، بالاترین آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان خوزستان با عدد 154 کشته ثبت شد. در حالی که سال گذشته استان تهران (تهران + البرز) در همین زمان با 157 کشته اولین و استان خراسان رضوی با 151 کشته دومین استان دارای بیشترین تلفات تصادفات بودند.  

امسال بعد از خوزستان، استان فارس با 151 کشته قرار دارد. در سوی دیگر، بین کمترین‌ها، ایلام، استانی است که با 15 کشته، پایین‌ترین آمار کشته شده‌های تصادفات را داراست و پیش از ایلام، استان‌های چهار محال و بختیاری و خراسان جنوبی قرار دارند که در فروردین، هر کدام 17 کشته در تصادفات جاده‌ای داشتند.

 

در بین استان‌ها، استان مرکزی با رسیدن از 65 به 29 کشته، منفی 55.4 درصد بیشترین کاهش و استان اردبیل با رسیدن از 15 کشته به 32 کشته، با 113.3 درصد بالاترین افزایش تصادفات را نسبت به فروردین سال گذشته داشتند.

 

در تفکیک جنسیتی تلفات حوادث رانندگی فروردین امسال، هزار و 388 نفر از کشته شدگان مرد و 489 نفر دیگر زن هستند.

 

در بین سال‌های 1379 تا پایان سال 1389، 258 هزار و 299 نفر در تصادفات رانندگی کشته و ارجاعات مصدومان حوادث رانندگی به سازمان پزشکی قانونی در بین این سالها، 2 میلیون و 538 هزار و 815 نفر بوده است.

پرتیراژترین خودرو؛ مرگبارترین خودرو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مرگ ‌و میر ناشی از استاندارد نبودن برخی از خودروهای کشور نگران کننده است، گفت: خودرویی که امروز بیشترین فراوانی را در کشور دارد بیشترین مرگ‌ومیر را هم دارد و انصاف نیست مردم از خودرویی استفاده کنند که ندانند در کمترین تصادف در آن باز می‌شود و به بیرون پرتاب می‌شوند و یا با کمربند ایمنی که نوعی آلت قتاله محسوب می‌شود، اولین نقطه‌ای که به سرنشین آسیب می‌زند گردن آنهاست.

 

به گزارش خبرنگار«شهری»خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جعفرتشکری هاشمی در هفتمین نشست مدیران مراکز معاینه فنی کلانشهرهای کشور، گفت: در زمان تصویب قانون معافیت معاینه فنی خودروها تا پنج‌سال آیا این سوال مطرح شده که سازندگان این خودروها این مسوولیت را پذیرفته‌اند که تا پنج سال این خودروها در سطح استاندارد و در حد طراحی اولیه کار می‌کند یا خیر؟ وی با بیان اینکه هیچ سازنده‌ای را در کشور سراغ نداریم که بیش از یک سال تولید خود را ضمانت کند، افزود: این ضمانت شامل قطعات اصلی خودرو و بیش از یکسال نیست و این بدان معناست که این خودرو پس از یک سال قابلیت اعتماد در زمینه عملکرد صحیح ندارد.

 

تشکری هاشمی تصریح کرد: چرا باید وقتی به خوبی از کیفیت تولید خود مطلع است و شاید به خاطر تبلیغ کالای خود بخواهد کالای خود را بهتر از آنچه که تولید کرده نشان دهد، قانونی را بپذیریم که پنج سال به فرض سالم بودن خودرو معاینه فنی آن معاف شود؟

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: نمایندگان مجلس در اولین فرصت پس از تصویب این قانون در این مورد ورود پیدا کرده و در خصوص این بحث که سلامت جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد تجدیدنظرهای لازم را انجام می‌دهند.

 

وی بیان کرد: واقعیت این است که تکنولوژی‌ خودروهای داخلی ـ منهای خودروهای گران‌قیمت که قابل دسترس برای همگان نیست ـ خودروهایی هستند که در دهه60 و70 میلادی طراحی شده و در کشورهای اروپایی و آسیایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کشور ما همچنان از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

 

تشکری هاشمی با بیان اینکه نمی‌دانم مردم ایران باید تا چه سالی تاوان ماشین‌ پیکان را بدهند، افزود: هنوز وانت‌پیکان در کشور تولید می‌شود و سوال این است که تا کی مردم باید تاوان خودروهایی مثل نیسان، وانت را بدهند که به لحاظ طراحی و ساختار فیزیکی کمترین استاندارد ایمنی و زیست محیطی را دارند.

 

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد در کمتر کشوری در دنیا استفاده می‌شود و با ورود این موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت که حتی استاندارد یورو یک را هم ندارند حجم بسیار بالایی ارز از کشور خارج می‌شود و وارد چرخه ترافیکی ما می‌شوند.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با پیشنهاد کاهش سن معافیت خودروهای نو از دریافت معاینه فنی به یک سال تصریح کرد: در عین حال در مورد خودروهای غیراستانداردی که ارز این مملکت را می‌بلعد و به ازای آن اتاق مرگ تحویل مردم می‌دهند نیز باید تجدیدنظر شود.

 

وی گفت: برخی از خودروهای ما در اولین برخورد آسیب را متوجه سرنشینان می‌کنند و مرگ و میر ناشی از این خودروها به شدت نگران‌کننده است و خودرویی که امروز بیشترین فراوانی را در کشور دارد بیشترین مرگ‌ومیر را در کشور دارد وانصاف نیست مردم از خودرویی استفاده کنند که ندانند در کمترین تصادف در آن باز می‌شود و به بیرون پرتاب می‌شوند و یا با کمربند ایمنی که به عنوان آلت قتاله اولین نقطه‌ای که به سرنشین آسیب می‌زند گردن آنهاست.

 

تشکری هاشمی بیان کرد: مساله ایمنی و سلامت مردم موضوعی نیست که به خاطر مسائل اقتصادی و درآمدهای زودگذری که عده‌ای بخواهند به آن برسند، به خطر بیندازند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: این نوع خودروها با نظارت بیشتر وزارت صنایع برای حفظ امنیت و جان شهروندان اجازه توقیف نداشته باشند و معاینه فنی برای این‌گونه خودروهایی که از ابتدا بی‌کیفیت هستند هیچ معنایی پیدا نمی‌کند.

 

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به کیفیت سوخت، گفت: مسوولین نیز در این زمینه قول‌هایی داده‌اند که امیدواریم که این قولها محقق شود چرا که گازوئیل فعلی مورد استفاده سوختی بسیار خطرناک است و به علت وجود هفت هزار PPM گوگرد در آن نمی‌تواند سوخت مناسبی باشد و این در حالی است که در دنیا میزان PPM گوگرد در گازوئیل‌ها بین 15 تا 50 است.

 

وی یادآور شد: اگر این مساله مهم قابل انجام نباشد حداقل برای حمل‌ونقل عمومی که چندین‌برابر سایر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تدابیری اتخاذ شود که سوخت باکیفیتی به این خودروها تعلق بگیرد.

 

تشکری هاشمی گفت: در حالی از استاندارد یورو3 و یورو4 برای خودروهای کشور صحبت می‌کنیم که سوخت ما در این خودروها نمی‌تواند قابل استفاده باشد.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: تا زمانی که برای معاینه فنی خودروها مجبورباشیم از پلیس بخواهیم که در خیابان‌ها با تک تک خودروها برخورد کند،این کار برای میلیون‌ها خودرو در سطح شهر امری نشدنی است. در حالی که امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات به راحتی می‌توان با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و دیتاهای مشترک همانند آرم طرح ترافیک از این تکنولوژی بهره‌های لازم را برد.

 

معاون ترافیک شهردار تهران همچنین با اشاره به خصوصی‌سازی مراکز معاینه فنی خودروها نیز، گفت: اجازه بدهیم این بخش با همکاری بخش خصوصی و با نظارت شهرداری انجام شود.

4 هزار کشته به خاطر نقص فنی خودروها

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: سالانه حدود 4 هزار نفر بر نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر صدرالدین علیپور در هفتمین نشست مدیران مرکزی معاینه فنی کلانشهرهای کشور گفت: در هیچ جای دنیا مباحث زیست‌محیطی سیاسی نیست و به عنوان یک مقوله مهم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.  

وی افزود: در حالی از شیوع بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزای خوکی یا سارس که ممکن است در یک کشور مجموعه تلفاتش به چهار یا پنج نفر بیشتر نرسد در خصوص آن اطلاع‌رسانی بالایی انجام می‌شود، این در حالیست که آمار مربوط به آلودگی هوا و اثرات آن در سلامت شهروندان و تلفات ناشی از آن آمار قابل توجهی است و از ابزاری که بتوان برای کنترل ساماندهی آلودگی هوا استفاده کرد، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: استفاده از تست‌های جدید معاینه فنی که امروزه در سطح دنیا انجام می‌شود افزایش مراکز معاینه فنی و ارتقای توان تخصصی این مراکز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در خصوص کنترل میزان آلایندگی خودروها تاثیر بالایی داشته باشد.

 

وی با اشاره معافیت پنج ساله خودروهای نو از انجام معاینه فنی گفت: افزایش زمان معاینه فنی در خودروها به معنای نادیده‌گرفتن همه زحماتی است که تاکنون در این زمینه در بخشهای مختلف انجام شده و به نظر می‌رسد که باید همه اقدامات از ابتدا شروع شود.

 

وی با اشاره به ماده 9 قانون اصلاح جرایم راهنمایی و رانندگی که در کنار همراه داشتن گواهینامه رانندگی، کارت ماشین، بیمه‌نامه شخص ثالث را برای رانندگان الزامی کرده، سن دریافت معاینه فنی خودروها را به پنج‌سال کاهش داده است که این مساله موجب نگرانی شده چرا که تبعات ناشی از آن چیزی جز آلودگی هوا و زیانهایی که متوجه شهروندان می‌شود نیست.

 

علیپور عنوان کرد: طبق آمارهای مراکز معاینه فنی از سال 87 تا 89 سهم خودروها در آزمون معاینه فنی 14 درصد از عیب خودروها مربوط به ترمز آنها، 16 درصد همراستایی چرخ‌ها، 39 درصد مربوط به گازهای خروجی، 28 درصد مربوط به عیوب ظاهری، 5 درصد مربوط به عیوب کمک‌فنر است و این آمار نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از ایرادات خودروها مربوط به مباحث ایمنی و نقص فنی آنهاست.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها تصریح کرد: همچنین بیش از 15 درصد از آمار حوادث جانی رانندگی مربوط به نقص فنی خودروهاست و با احتساب 29هزار نفر که در یک سال در تلفات رانندگی کشته می‌شوند این آمار به سه الی چهار هزارنفر می‌رسد که بر اثر نقص فنی خودروها جان خود را از دست می‌دهند.

 

به گفته وی از میان کل خودروهای مردودی از معاینه فنی طی سالهای 85 تا 88 حدود هفت درصد از مردودی مربوط به کمک نقص کمک فنر، 16 درصد عیب ظاهری، 12درصد ایراد گاز خروجی و عدم تنظیم موتور، 11 درصد عدم همراستایی چرخها، 7درصد عیوب مربوط به ترمز است، این در حالیست که با اعمال قانون جدید این خودروها با این عیوب نقصی از معاینه فنی معاف شده‌اند.

 

علیپور عیب نقصی خودروهای سنگین از جمله تریلرها و کامیون‌های هُوو را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در نظر گرفتن معافیت پنج‌ساله برای این خودروها در حد فاجعه است.

 

به گزارش ایسنا، وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه یک میلون و 640هزارتن آلاینده از جمله مونوکسیدکربن و ذرات معلق در سطح شهر تهران تولید می‌شود اذعان کرد: بیش از60 درصد از کل سهم آلاینده‌ها مربوط به خودروهاست، لذا بحث کنترل خودروها درکاهش آلودگی هوا مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها در خصوص استاندارد خودروهای کشور نیز گفت: با پیگیری‌هایی که در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده برای سال 89 و 90 استفاده از استاندارد یورو2 مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی افزود: همچنین کاتالیست که یکی از عوامل کنترل آلودگی هوا در خودروها محسوب می‌شود و عمر مفید آن بیش از دوسال است با رها کردن خودروها و معافیت پنج‌ساله آنها به نظر می‌رسد استاندارد خودروها به سطح 1504 کاهش یافته و شاهد آلودگی‌های بسیار زیادی خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی با توجه به استانداردهای خودرو و سوختشان معاینه فنی خودروها پس از یکسال الزامی است و بر این اساس در کشور کانادا پس از دوسال، در امریکا یک سال، سنگاپور و ژاپن نیز سه سال پس از تولید معاینه فنی به عنوان یک الزام آورده شده است. این درحالیست که با افزایش معافیت معاینه فنی خودروها به پنج‌سال باتوجه به کیفیت پایین خودروها عملا امکان کنترل فنی آنها دیگر وجود نخواهد داشت.

کشته‌های زلزله ژاپن از کل تصادفات ایران کمتر است

تعداد کشته شدگان زلزله ژاپن از تعداد فوتیهای تصادفات در ایران کمتر برآورده شده است. این در حالی است که بررسی حوادث رانندگی در کشور نشان می دهد عامل اصلی بیشتر این سوانح رفتارهای انسانی و فقر فرهنگی است. 
 

به گزاش خبرنگار مهر، از تردد ماشین هایی که خیابان سنایی را به سمت پایین می آیند، می فهمیم که ترافیک خیابان مطهری سنگین است، میانه راه پلیس ایستاده و رانندگان متخلف را جریمه می کند، کمی بالاتر راننده خودرویی که در آن سواریم به ماشین ها هشدار می دهد پلیس در انتظارآنها است و حالا بازگشت این خودروها نیز این خیابان را هم قفل می کند.

 

تمام حواس راننده به این است که نکند یکی از این متخلفان جریمه شود. هنوز به چهار راه نرسیده ایم که چراغ زرد می شود و خودروی جلویی می ایستد. دوباره راننده ما از اینکه 60 ثانیه باید پشت چراغ معطل بماند عصبانی می شود.

 

چندی پیش پیش معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران خبر داده بود که از بودجه نقدی این معاونت 10 درصد به آموزش فرهنگ ترافیک اختصاص می باید. بودجه امسال این معاونت  یک هزار و 426 میلیارد تومان است که 5/62 درصد آن بودجه نقدی است.

 

اما آیا با این روحیه که مدافع مجرمان رانندگی است می توان امیدی به اصلاح فرهنگ ترافیکی شهروندان داشت. سید جعفر تشکری هاشمی در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید:همین مثال ها دلیلی است بر اضطرار فعالیت در حوزه فرهنگ ترافیک. این رفتارها نشان می دهد ما شدیدا باید روی این موضوع کار کنیم. درست مانند بیمار بدحالی که همه آثار بیماری را می بینند و هرچه سریعتر باید در جهت درمانش برآمد. وقتی به جای آنکه به متخلفی بگویند این حرکت تو قبیح است تشویقش هم کنند، یعنی این بیمار وضعیتش بسیار حاد شده است وما باید با تمام قوا در عرصه کار فرهنگی وارد شویم و مطمئنا آثار مثبت این حضور را هم خواهیم دید، حتی اگر در حد اندکی تغییر کند. نباید غفلتی که در طول سالهای طولانی داشه ایم استمرار پیدا کند.

 

اما می توان با دو واحد درسی آموزشهای محدود رانندگان رفتارهای ترافیک شهروندان را تغییر داد. شهروندانی که برای فرار از قانون از ترفندهایی خلاقانه چون مخدوش کردن پلاک با آدامس، باز کردن صندوق عقب خودرو استفاده می کنند.

 

تشکری هاشمی درباره برنامه های آموزش فرهنگ ترافیکی می گوید: ما برای بیان ضرورتها و مشکلات دست استمداد به سوی همه بلند کرده ایم. از شهروندان تا مدیران و مسئولان از مراکز دینی و مذهبی تا مراکز قضایی و قانونی. از هنرمندان و از صاحب نظران این حوزه و دیگر حوزه ها تقاضا همکاری کرده ایم. هرچند عدم همکاری این گروه ها سبب بی انگیزی ما نمی شود بلکه انگیزه ما بیشتر می شود که خلا موجود را با توان بیشتر پر کنیم.

 

او احداث پارک آموزش ترافیک، اعزام تیم های آموزشی به مدارس، انتشار سه مجله ترافیکی و برنامه های آموزشی در صدا و سیما و رسانه های مکتوب را از جمله برنامه هایی می داند که در این زمینه اجرایی شده است و می گوید: قصد داریم در حوزه سینما نیز ورود پیدا کنیم و ارتباط بیشتر با مراکز دینی و اعلما نیز برقرار کرده ایم. همانطور که در زمان زلزله همه مردم برای رفع آسیبهای ناشی از آن ایفای نقش می کنند یا اگر بیماری واگیردار شود برای مهار آن همه بسیج می شوند امروز معضلات ترافیکی ما نیز مشارکت همه مردم را می خواهد.

 

او در ادامه می گوید: براساس آمارها تعداد کشته شدگان زلزله ژاپن از تعداد کشته شدگان کل تصادفات ما کمتر است. مجروحین این حادثه نیز به مراتب از مجروحان سالانه ما کمتر است. تمام دنیا به آسیب دید گان زلزله ژاپن توجه کردند و با تمام توان به این مساله ورود پیدا کردند. آیا کشته شده گان تصادفات رانندگی در کشور نیاز به این توجه ندارد؟ چه کسی تضمین می کند ما جز چند صد هزار مجروح حوادث رانندگی نباشیم؟ زلزله بم و ژاپن تاثیرات عمیقی بر جامعه گذاشت و همه سعی کردند آثار زیان بار آن را کاسته و مردم را به زندگی بازگردانند. مشکل ترافیک نیز نیاز به همین توجه را دارد.

 

اگر حادثه های بزرگ رانندگی را بررسی کنیم عامل اصلی بیشتر این تصادفها رفتارهای انسانی است. در بسیاری از تصادفات سنگین متوجه می شویم افراد قانون را نادیده گرفته اند که اگر این ناهنجاریها و لج و لجبازی های نبود بسیاری از حوادث قابل پیشگیری بود. با کمی سخاوت و گذشت می توان جلوی بسیاری از حوادث را گرفت. 

این نکته ای است که تشکری هاشمی نیز با آن موافق است و می گوید: مساله اصلی رفتارهای ما است ولی این بدان معنا نیست که سازندگان خودروها و راهها مسئولیتی در تصادفات ندارند.

 

خودروهایی که کمربند ایمنی آنها در نقش گیوتین عمل می کند و ترمزهایی که نمی توان در روزهای بارانی به آنها اعتماد کرد به راحتی و با وجود اعتراض های پلیس همچنان تولید می شوند. در این بازار پر تقاضا، خودرو سازان همچنان پر قدرت به کار خود ادامه می دهند.

 

تشکری هاشمی نیز این موضوع را قبول دارد و می گوید: اینها ظاهرا اینقدر قدرت دارند که به آنها نمی توان گفت خودرویی را تولید کنید که وقتی تصادف کرد درش بازنشود و سرنشینان آن به بیرون پرتاب نشوند. نمی توان به آنها گفت خودرویی تولید کنید که کیسه هوا داشته باشد و مردم به دلیل ضربه به سرشان فوت نشوند. نمی توان از این خودروسازها خواست سیستم ترمز مطمئنی برای خودرو تعبیه کنند و خودرویی بسازند که استاندارد یورو 4 و 5 را داشته باشند. نمی توان خواست خودرویی بسازند که کمربند ایمنی منجر به قتل سرنشین ها نشود. خودروسازان پول این خودرها را هم سطح خودروهای با کیفیت دنیا می گیرند اما خودرویی را تحویل می دهند که بیشتر شبیه اتاق مرگ هستند تا ایمنی مردم را تامین کنند. اسم خودرویی را نمی آورم ولی  قیمت خودرویی که در کمترین تصادف منجر به مرگ مردم می شوند با خودروهای گران دنیا برابری می کنند. با شما موافق هستم اینها به دلیل بازار پر تقاضا و عرضه کم همیشه مشتری دارند که سبب شده به کیفیت کمترین توجه را کنند. برداشتن کنیسر برای سود بیشتر که منجر به آلودگی بیشتر هوا می شود بی تعهدی این افراد به جامعه و مردم را نشان می دهد.

 

قانون جدید راهنمایی و رانندگی بیش از یک ماه است که اجرایی شده اما در این قانون به جز نمره منفی و افزایش جرایم به بخش فرهنگ سازی توجهی نشده است در جایی از این قانون نمی خوانیم که از محل افزایش جرایم بخشی به فرهنگ سازی در خصوص رفتارهای ترافیکی اختصاص یابد. مشکلی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ریشه بیشتر تصادف ها است.

 

تشکری هاشمی هم برهمین اعتقاد است و می گوید: بخشی از وظایف این نهادها فرهنگسازی است. درقوانین ما دستگاه هایی که با موضوع ترافیک فعالیت می کنند ملزم به فرهنگسازی نشده اند و سهمی از امکانات و وقت خود را به موضوع بهبود رفتارهای ترافیکی اختصاص نداده اند. البته من قوانین جدید را بهتر از گذشته می دانم،اما به اعتقاد من به اندازه کافی سخت گیرانه نیست. چون در سایر کشورها قانون به قدری سختگیرانه است که کسی جرات تخلف نمی کند. اگر هزینه جرم از خود جرم بیشتر نشود مردم به سمت جرم می روند مگر آنکه آنقدر فرهیخته باشند که به این مسائل توجه ای نکنند و تنها به قوانین احترام بگذارند.

 

چندی پیش از روحانیون برای اصلاح فرهنگ ترافیک کمک گرفته شده بود. این که شهروندی بداند اگر از چراغ قرمز رد شد و سرنشین خودرویی  را دقیقه ای بیشتر پشت چراغ قرمز منتظر گذاشت باید جواب پس دهد و در روز جزا پاسخ دارد برای بسیاری که حواسشان به حساب و کتابشان در این دنیا هست جنبه بازدارنده دارد.

 

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در این رابطه توضیح می دهد: ما جامعه ای داریم که مردم با آموخته های دینی و مسائل مسائل شرعی زندگی می کنند. مسائل دینی برای آنها بسیار با اهمیت است و به شدت به حلال و حرام ها توجه می کنند. ما می توانیم از پایگاه قدرتمند مساجد و هیئتها برای بهبود فرهنگ ترافیکی و از ظرفیت فرهنگ دینی برای ارتقای فرهنگ ترافیکی استفاده کنیم. این ارتباط با مجموعه های دینی شکل گرفته و استقبال خوبی نیز از جانب آنها شده است. ماهم به طور جدی در پی استفاده از این ظرفیت هستیم.

6 کشته و 90 مجروح طی 2 ساعت

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در مراسم افتتاحیه هشتمین پارک آموزش ترافیک پایتخت گفت: در مدت دو ساعتی که این مراسم درحال برگزاری است به طور متوسط 6نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی کشته و 90 نفر مجروح می شوند.  


به گزارش خبرگزاری مهر ،مراسم افتتاحیه هشتمین پارک آموزش ترافیک پایتخت در منطقه 10 به محلی برای بیان گلایه‌ها و طرح انتقاد مشترک معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از دستگاه‌های مسئول آموزش و متولی فرهنگ ترافیک تبدیل شد.

 

در این مراسم، جعفر تشکری هاشمی با طرح این پرسش که کدام حادثه طبیعی، کدام بیماری واگیردار و حتی کدام بمب هسته‌ای می‌تواند این تعداد تلفات بگیرد، افزود: هر نفر که بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شود، خانواده او متلاشی شده و علاوه بر آن خانواده راننده‌ای که باعث کشته شدن آن فرد شده نیز از هم می‌پاشند.

 

وی با تأکید بر این که عمق فاجعه بسیار بزرگ‌تر از این اعداد و ارقام است، اظهار کرد: هر سال هزاران نفر بر اثر تصادفات رانندگی با از دست دادن سلامت خود دچار نوعی از معلولیت شده و مجبور می‌شوند تا آخر عمر با استفاده از ویلچر یا عصا زندگی کنند.

 

«لج‌بازی»، عامل بسیاری از حوادث رانندگی

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برای زلزله‌ای که شاید روزی در تهران یا نقطه‌ای از کشور اتفاق بیفتد ستادهای بحران تشکیل شده، اضافه کرد: این در حالی است که نسبت به فاجعه‌ای که هر روز در پایتخت و سراسر کشور رخ می‌دهد، بی ‌توجهی می‌کنیم.

وی تکرار این عبارت که «دلیل حوادث رانندگی عامل انسانی است» را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: نه جاده ایمن داریم، نه خودروی ایمن و نه به مردم آموزش داده‌ایم و آن موقع دائم می‌گوییم عامل انسانی باعث حوادث رانندگی است، واقعاً ما برای کاهش تصادفات رانندگی که عموماً به دلیل بی‌ مبالاتی به وقوع می‌پیوندد چه برنامه‌ای داریم؟

تشکری هاشمی با بیان این که «لج‌بازی» عامل بسیاری از حوادث رانندگی است، عنوان کرد: 90 درصد این حوادث قابل پیشگیری است، در حالی که دستگاه‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا وزارت کشور، از آموزش و پرورش گرفته تا آموزش عالی، از صدا و سیما گرفته تا سایر رسانه‌ها و از شهرداری‌ها گرفته تا پلیس همه و همه در این رابطه مسئول هستند.

سال 90 سال بهبود رفتارهای ترافیکی

وی با تأکید بر اهتمام در جهت استفاده از آموزه‌های دینی در تصحیح رفتار‌های شهروندی، روحانیون حاضر در این مراسم را مورد خطاب قرار داد و گفت: روحانیت معزز بیشتر به کمک مردم بیایند و بین نماز جماعت و در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود در خصوص رفتارهای غلط ترافیکی و اصلاح این رفتارها، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از ترافیک به عنوان یک «بحران ملی» نام برد و خاطرنشان کرد: امکان ندارد میهمانی از کشورهای خارجی به کشور ما بیاید و از محبت، اصالت، فرهنگ و دینداری مردم ما، تحت تأثیر قرار نگیرد و به نیکی یاد نکند و البته متاسفانه امکان ندارد همان فرد از رفتارهای ترافیکی ما متعجب نشده و از آن‌ها به زشتی یاد نکند.
وی با تأکید بر این که سال 90 را «سال بهبود رفتارهای ترافیکی» نام‌گذاری کرده‌ایم، اعلام کرد: تمام توان خویش را در جهت بهبود رفتارهای ترافیکی به کار گرفته‌ایم اما تا زمانی که بحران ترافیک به دغدغه اصلی مردم و مسئولان تبدیل نشود، مشکل حل نمی‌شود.

تولید 7/1 میلیون خودرو در سال 90

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های متولی امر آموزش و فرهنگ، وظایف و تکالیف خود را نسبت به آموزش فرهنگ ترافیک انجام نمی‌دهند.

سردارحسین رحیمی با بیان این که در دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش ترافیک در تهران داشته‌ایم، اظهار کرد: در سال 89 یک میلیون و 700 هزار خودرو در کشور شماره‌گذاری شده که نیمی از آن‌ها به تهران وارد شده‌اند.

فرهنگ‌سازی ترافیک مقدمه‌ روان‌سازی ترافیک

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید به این که در سال 90 اهتمام و توجه جدی خود را به بحث آموزش فرهنگ ترافیک معطوف کرده‌ایم، اضافه کرد: به برکت تفاهم و تعامل مابین «مدیریت شهری» و «مدیریت انتظامی» پایتخت علاوه بر کار سنگین سخت افزاری جهت «روان‌سازی ترافیک»، اقدامات گسترده‌ نرم افزاری نیز جهت «فرهنگ‌سازی ترافیک» تدارک دیده‌ایم.

وی از کار فرهنگی به عنوان کاری زمان‌بر نام برد که به سرعت جواب نمی‌دهد و تصریح کرد: پارک‌های آموزش ترافیک ظرفیت‌هایی هستند که به آموزش فرهنگ ترافیک و آشنایی کودکان و نوجوانان با قوانین و مقررات ترافیکی کمک می‌کنند و البته در مناطق فاقد این پارک‌ها بسترسازی فرهنگی جهت آموزش فرهنگ ترافیک به لایه‌های مختلف اجتماعی انجام شده است.
سردار رحیمی با تقسیم‌بندی آموزش در پلیس راهنمایی و رانندگی به دو بخش تخصصی و عمومی، اعلام کرد: در بخش کارشناسی، نیروهای پلیس راهور و در بخش همگانی، عموم مردم از جمله دانش‌آموزان را تحت آموزش قرار داده‌‌ایم و در این راه تعداد قابل توجهی از معلمان تحت عنوان «فرهنگ‌یار پلیس» به کمک پلیس آمده‌اند.

پارک آموزش ترافیک الگوی آموزش کاربردی

همچنین در مراسم رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز توجه به آموزش فرهنگ ترافیک را اقدامی ارزشمند و منطقی در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: هر گاه آگاهی‌بخشی با رفتارسازی همراه می‌شود، آموزش تبدیل به تربیت شده و به شکل‌گیری رفتار کمک می‌کند.

امیر خوراکیان از «پارک آموزش ترافیک» به عنوان الگویی ارزشمند برای کاربردی کردن آموزش‌های شهروندی در جهت رفتارسازی نام برد و خاطرنشان کرد: استفاده از مفاهیم اخلاقی و آموزه‌های دینی در آموزش شهروندان موجبات ارتقای فرهنگ عمومی جامعه را فراهم می‌آورد.

علت اصلی تصادفات جاده‌ای مشخص شد

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس‌راه کشور گفت: در 24 ساعت گذشته 40درصد از تصادفات جاده‌ای منجر به واژگونی وسیله نقلیه شده است. 
 

به گزارشواحد مرکزی خبر، مجتبی حسنی، افزود: از علت‌های مهم واژگونی خودروها نیز رانندگی با حالت خستگی و خواب‌آلودگی است که توصیه می شود هموطنان در این حالت از رانندگی پرهیز کنند و تصور نکنند اگر تند بروند زودتر به مقصد می‌رسند.
 

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس‌راه کشور در ادامه به عمده‌ترین علت تصادفات جاده‌ای در 24 ساعت گذشته اشاره کرد و گفت‌: انحراف به چپ خودرو علت 24 درصد از تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.
 

وی افزود‌: در این مدت دو حادثه مهم رانندگی رخ داد که علت هر دو حادثه انحراف به چپ بوده است.
 

سرهنگ حسنی گفت‌: یکی از این حوادث برخورد یک دستگاه خودرو نیسان وانت با یک دستگاه خودرو 405 در استان همدان محور بروجرد - ملایر بود و علت اصلی آن انحراف به چپ خودرو نیسان وانت گزارش شده است‌.
 

وی افزود‌: حادثه دیگر در 37 کیلومتری محور هژدک در استان کرمان رخ داد که علت اصلی این حادثه نیز انحراف به چپ خودرو پراید و برخورد با یک دستگاه خودرو پراید دیگر گزارش شده است‌.
 

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس‌راه کشور گفت: دومین عامل تصادفات جاده‌ای در24 ساعت گذشته نیز تخطی از سرعت مطمئنه و مجاز است که 22درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده است‌.
 

وی افزود‌: سومین عامل تصادفات جاده‌ای نیز در این مدت بی‌توجهی راننده به جلو با 17‌درصد است‌.
 

سرهنگ حسنی گفت‌: علت 37‌درصد از تصادفات جاده‌ای نیز سایر عوامل گزارش شده است‌.