تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

4 هزار کشته به خاطر نقص فنی خودروها

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: سالانه حدود 4 هزار نفر بر نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر صدرالدین علیپور در هفتمین نشست مدیران مرکزی معاینه فنی کلانشهرهای کشور گفت: در هیچ جای دنیا مباحث زیست‌محیطی سیاسی نیست و به عنوان یک مقوله مهم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.  

وی افزود: در حالی از شیوع بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزای خوکی یا سارس که ممکن است در یک کشور مجموعه تلفاتش به چهار یا پنج نفر بیشتر نرسد در خصوص آن اطلاع‌رسانی بالایی انجام می‌شود، این در حالیست که آمار مربوط به آلودگی هوا و اثرات آن در سلامت شهروندان و تلفات ناشی از آن آمار قابل توجهی است و از ابزاری که بتوان برای کنترل ساماندهی آلودگی هوا استفاده کرد، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: استفاده از تست‌های جدید معاینه فنی که امروزه در سطح دنیا انجام می‌شود افزایش مراکز معاینه فنی و ارتقای توان تخصصی این مراکز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در خصوص کنترل میزان آلایندگی خودروها تاثیر بالایی داشته باشد.

 

وی با اشاره معافیت پنج ساله خودروهای نو از انجام معاینه فنی گفت: افزایش زمان معاینه فنی در خودروها به معنای نادیده‌گرفتن همه زحماتی است که تاکنون در این زمینه در بخشهای مختلف انجام شده و به نظر می‌رسد که باید همه اقدامات از ابتدا شروع شود.

 

وی با اشاره به ماده 9 قانون اصلاح جرایم راهنمایی و رانندگی که در کنار همراه داشتن گواهینامه رانندگی، کارت ماشین، بیمه‌نامه شخص ثالث را برای رانندگان الزامی کرده، سن دریافت معاینه فنی خودروها را به پنج‌سال کاهش داده است که این مساله موجب نگرانی شده چرا که تبعات ناشی از آن چیزی جز آلودگی هوا و زیانهایی که متوجه شهروندان می‌شود نیست.

 

علیپور عنوان کرد: طبق آمارهای مراکز معاینه فنی از سال 87 تا 89 سهم خودروها در آزمون معاینه فنی 14 درصد از عیب خودروها مربوط به ترمز آنها، 16 درصد همراستایی چرخ‌ها، 39 درصد مربوط به گازهای خروجی، 28 درصد مربوط به عیوب ظاهری، 5 درصد مربوط به عیوب کمک‌فنر است و این آمار نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از ایرادات خودروها مربوط به مباحث ایمنی و نقص فنی آنهاست.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها تصریح کرد: همچنین بیش از 15 درصد از آمار حوادث جانی رانندگی مربوط به نقص فنی خودروهاست و با احتساب 29هزار نفر که در یک سال در تلفات رانندگی کشته می‌شوند این آمار به سه الی چهار هزارنفر می‌رسد که بر اثر نقص فنی خودروها جان خود را از دست می‌دهند.

 

به گفته وی از میان کل خودروهای مردودی از معاینه فنی طی سالهای 85 تا 88 حدود هفت درصد از مردودی مربوط به کمک نقص کمک فنر، 16 درصد عیب ظاهری، 12درصد ایراد گاز خروجی و عدم تنظیم موتور، 11 درصد عدم همراستایی چرخها، 7درصد عیوب مربوط به ترمز است، این در حالیست که با اعمال قانون جدید این خودروها با این عیوب نقصی از معاینه فنی معاف شده‌اند.

 

علیپور عیب نقصی خودروهای سنگین از جمله تریلرها و کامیون‌های هُوو را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در نظر گرفتن معافیت پنج‌ساله برای این خودروها در حد فاجعه است.

 

به گزارش ایسنا، وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه یک میلون و 640هزارتن آلاینده از جمله مونوکسیدکربن و ذرات معلق در سطح شهر تهران تولید می‌شود اذعان کرد: بیش از60 درصد از کل سهم آلاینده‌ها مربوط به خودروهاست، لذا بحث کنترل خودروها درکاهش آلودگی هوا مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها در خصوص استاندارد خودروهای کشور نیز گفت: با پیگیری‌هایی که در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده برای سال 89 و 90 استفاده از استاندارد یورو2 مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی افزود: همچنین کاتالیست که یکی از عوامل کنترل آلودگی هوا در خودروها محسوب می‌شود و عمر مفید آن بیش از دوسال است با رها کردن خودروها و معافیت پنج‌ساله آنها به نظر می‌رسد استاندارد خودروها به سطح 1504 کاهش یافته و شاهد آلودگی‌های بسیار زیادی خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی با توجه به استانداردهای خودرو و سوختشان معاینه فنی خودروها پس از یکسال الزامی است و بر این اساس در کشور کانادا پس از دوسال، در امریکا یک سال، سنگاپور و ژاپن نیز سه سال پس از تولید معاینه فنی به عنوان یک الزام آورده شده است. این درحالیست که با افزایش معافیت معاینه فنی خودروها به پنج‌سال باتوجه به کیفیت پایین خودروها عملا امکان کنترل فنی آنها دیگر وجود نخواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد