تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

پرتیراژترین خودرو؛ مرگبارترین خودرو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مرگ ‌و میر ناشی از استاندارد نبودن برخی از خودروهای کشور نگران کننده است، گفت: خودرویی که امروز بیشترین فراوانی را در کشور دارد بیشترین مرگ‌ومیر را هم دارد و انصاف نیست مردم از خودرویی استفاده کنند که ندانند در کمترین تصادف در آن باز می‌شود و به بیرون پرتاب می‌شوند و یا با کمربند ایمنی که نوعی آلت قتاله محسوب می‌شود، اولین نقطه‌ای که به سرنشین آسیب می‌زند گردن آنهاست.

 

به گزارش خبرنگار«شهری»خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جعفرتشکری هاشمی در هفتمین نشست مدیران مراکز معاینه فنی کلانشهرهای کشور، گفت: در زمان تصویب قانون معافیت معاینه فنی خودروها تا پنج‌سال آیا این سوال مطرح شده که سازندگان این خودروها این مسوولیت را پذیرفته‌اند که تا پنج سال این خودروها در سطح استاندارد و در حد طراحی اولیه کار می‌کند یا خیر؟ وی با بیان اینکه هیچ سازنده‌ای را در کشور سراغ نداریم که بیش از یک سال تولید خود را ضمانت کند، افزود: این ضمانت شامل قطعات اصلی خودرو و بیش از یکسال نیست و این بدان معناست که این خودرو پس از یک سال قابلیت اعتماد در زمینه عملکرد صحیح ندارد.

 

تشکری هاشمی تصریح کرد: چرا باید وقتی به خوبی از کیفیت تولید خود مطلع است و شاید به خاطر تبلیغ کالای خود بخواهد کالای خود را بهتر از آنچه که تولید کرده نشان دهد، قانونی را بپذیریم که پنج سال به فرض سالم بودن خودرو معاینه فنی آن معاف شود؟

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: نمایندگان مجلس در اولین فرصت پس از تصویب این قانون در این مورد ورود پیدا کرده و در خصوص این بحث که سلامت جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد تجدیدنظرهای لازم را انجام می‌دهند.

 

وی بیان کرد: واقعیت این است که تکنولوژی‌ خودروهای داخلی ـ منهای خودروهای گران‌قیمت که قابل دسترس برای همگان نیست ـ خودروهایی هستند که در دهه60 و70 میلادی طراحی شده و در کشورهای اروپایی و آسیایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کشور ما همچنان از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

 

تشکری هاشمی با بیان اینکه نمی‌دانم مردم ایران باید تا چه سالی تاوان ماشین‌ پیکان را بدهند، افزود: هنوز وانت‌پیکان در کشور تولید می‌شود و سوال این است که تا کی مردم باید تاوان خودروهایی مثل نیسان، وانت را بدهند که به لحاظ طراحی و ساختار فیزیکی کمترین استاندارد ایمنی و زیست محیطی را دارند.

 

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد در کمتر کشوری در دنیا استفاده می‌شود و با ورود این موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت که حتی استاندارد یورو یک را هم ندارند حجم بسیار بالایی ارز از کشور خارج می‌شود و وارد چرخه ترافیکی ما می‌شوند.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با پیشنهاد کاهش سن معافیت خودروهای نو از دریافت معاینه فنی به یک سال تصریح کرد: در عین حال در مورد خودروهای غیراستانداردی که ارز این مملکت را می‌بلعد و به ازای آن اتاق مرگ تحویل مردم می‌دهند نیز باید تجدیدنظر شود.

 

وی گفت: برخی از خودروهای ما در اولین برخورد آسیب را متوجه سرنشینان می‌کنند و مرگ و میر ناشی از این خودروها به شدت نگران‌کننده است و خودرویی که امروز بیشترین فراوانی را در کشور دارد بیشترین مرگ‌ومیر را در کشور دارد وانصاف نیست مردم از خودرویی استفاده کنند که ندانند در کمترین تصادف در آن باز می‌شود و به بیرون پرتاب می‌شوند و یا با کمربند ایمنی که به عنوان آلت قتاله اولین نقطه‌ای که به سرنشین آسیب می‌زند گردن آنهاست.

 

تشکری هاشمی بیان کرد: مساله ایمنی و سلامت مردم موضوعی نیست که به خاطر مسائل اقتصادی و درآمدهای زودگذری که عده‌ای بخواهند به آن برسند، به خطر بیندازند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: این نوع خودروها با نظارت بیشتر وزارت صنایع برای حفظ امنیت و جان شهروندان اجازه توقیف نداشته باشند و معاینه فنی برای این‌گونه خودروهایی که از ابتدا بی‌کیفیت هستند هیچ معنایی پیدا نمی‌کند.

 

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به کیفیت سوخت، گفت: مسوولین نیز در این زمینه قول‌هایی داده‌اند که امیدواریم که این قولها محقق شود چرا که گازوئیل فعلی مورد استفاده سوختی بسیار خطرناک است و به علت وجود هفت هزار PPM گوگرد در آن نمی‌تواند سوخت مناسبی باشد و این در حالی است که در دنیا میزان PPM گوگرد در گازوئیل‌ها بین 15 تا 50 است.

 

وی یادآور شد: اگر این مساله مهم قابل انجام نباشد حداقل برای حمل‌ونقل عمومی که چندین‌برابر سایر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تدابیری اتخاذ شود که سوخت باکیفیتی به این خودروها تعلق بگیرد.

 

تشکری هاشمی گفت: در حالی از استاندارد یورو3 و یورو4 برای خودروهای کشور صحبت می‌کنیم که سوخت ما در این خودروها نمی‌تواند قابل استفاده باشد.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: تا زمانی که برای معاینه فنی خودروها مجبورباشیم از پلیس بخواهیم که در خیابان‌ها با تک تک خودروها برخورد کند،این کار برای میلیون‌ها خودرو در سطح شهر امری نشدنی است. در حالی که امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات به راحتی می‌توان با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و دیتاهای مشترک همانند آرم طرح ترافیک از این تکنولوژی بهره‌های لازم را برد.

 

معاون ترافیک شهردار تهران همچنین با اشاره به خصوصی‌سازی مراکز معاینه فنی خودروها نیز، گفت: اجازه بدهیم این بخش با همکاری بخش خصوصی و با نظارت شهرداری انجام شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
mahmoudreza دوشنبه 27 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:04 ب.ظ http://havadesejadeha.blogfa.com

saham weblog khobi dari weblog man niz raje be hamin mozo hastesh dar sorati ke mayel hastid tabadole link konim merci

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد