تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

جنگ کشنده ایرانی‌ها با جاده‌ها همچنان ادامه دارد

کاهش تصادفات، ایران را از صدرنشینی جهان خارج نکرد

 

اسناد و مدارک گویای آن است که ۱۴۱ هزار کشته، 12.5 میلیون مصدوم و معلول، در ۷ سال تصادفات کشور ثبت شده است. با این همه، مسئولان می‌گویند که این آمار سیر نزولی به خود گرفته است. پزشکی قانونی اعلام کرد: در حوادث رانندگی بهار امسال پنج هزار و 55 نفر کشته شدند

 

فاطمه علی اصغر / تهران امروز

آخرین خبرها می‌گوید که تصادفات جاده‌ای، کاهش یافته اما این کاهش، هنوز هم که هنوزه نتوانسته است ایران را از صدر نشینی بالاترین تصادفات جاده‌ای در دنیا خارج کند. این را آماری نشان می‌دهد که صبح دیروز مسئولان پزشکی قانونی کشور در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. خطر همچنان بیخ گوش ایرانی هاست و کارشناسان همچنان هشدار می‌دهند که تصادفات جاده‌ای در سرزمین ما، فاجعه‌ای به وسعت یک جنگ است.

اسناد و مدارک گویای آن است که آمار تصادفات جاده‌ای از کشته‌شدگان هشت سال جنگ تحمیلی هم بیشتر است. هرچندباور آن سخت است اما ۱۴۱ هزار کشته، 12.5 میلیون مصدوم و معلول، در ۷‌سال تصادفات کشور ثبت شده است. با این همه، مسئولان نوید این را می‌دهند که این آمار سیر نزولی به خود گرفته است. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی بهار امسال پنج هزار و 55 نفر کشته شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 13.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بیشترین کاهش تلفات رانندگی در سه ماهه اول امسال مربوط به خردادماه است که نسبت به خرداد سال گذشته 16.4 درصد کاهش دیده می‌شود. با این حال، همچنان ایران بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در جهان را داراست. به نظر می‌رسد که امنیت در جاده‌های کشورمان به یک حلقه مفقوده بدل شده است و همه‌ساله تعداد بسیاری از هموطنان جان خود را در حوادث و سوانح جاده‌ای از دست داده و میلیاردها تومان هزینه قابل اجتناب انسانی و مادی را تحمیل می‌کند. مقایسه آمارهای در سطح جهان، عمق فاجعه‌ای که هر روز زندگی ایرانی‌ها را تهدید به فنا می‌کند، نشان می‌‌دهد و این اخطار را می‌دهدکه دیگر چندان ترسی از بروز جنگ در مرزهای وطنی نداشته باشند! چراکه آمار تصادفات رانندگی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان نگران کننده است; زیرا میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است. در عربستان روزانه 12 نفر قربانی حوادث جاده‌ای می‌شوند؛ این در حالی است که این رقم در سال 89 در ایران برابر با 48 نفر و در سال 80 برابر 53 نفر بود. آمارها نشان می‌دهد که ناامن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی و بدترین آمارها در زمینه میزان سوانح رانندگی در جهان متعلق به کشورهای اریتره، مصر، لیبی، افغانستان، عراق، نیجر، آنگولا، امارات، گامبیا، ایران و موریتانی است و امن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی را کشورهای سوئیس، سنگاپور، هلند، فنلاند، آلمان، نروژ و سوئد دارند. در حالی که تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود این حوادث در ایران دومین علت مرگ و میر است.

آمارهای اسفناک تصادفات اخیر در ایران

آخرین آمارها گویای آن است که بالاترین سهم کشته‌های حوادث رانندگی بهار امسال با 60.5 درصد در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده است. محل تصادف دیگر قربانیان، 29.2 درصد در جاده‌های درون شهری، 9.7 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و 0.6 درصد نامعلوم گزارش شده است.

اما کدام شهر در ایران شاهد بیشترین تصادفات بوده است؟ آمارها گویای آن است که استان تهران با 445 کشته بیشترین تلفات را در بین 31 استان کشور دارد، این در حالی است که با جدا شدن البرز، آمار 81 نفر کشته این استان به جمع آمار استان تهران اضافه نشده است. پس از استان تهران، خراسان رضوی و فارس، هر کدام با 404 نفر کشته قرار دارند اما در کمترین‌ها، ایلام با 41 و کهگیلویه و بویر احمد با 43 نفر کشته قرار دارند.هر چند در سه ماهه اول امسال استان کهگیلویه و بویر احمد با 43 نفر در بین استان‌ها از لحاظ تعداد تلفات سی امین استان است اما همین آمار با 16.2 درصد، بیشترین رشد تلفات را نسبت به سایر استان‌ها دارد. پس از کهگیلویه و بویراحمد، استان زنجان با 5.7 درصد رشد، دومین استانی است که تلفات رانندگی در آن از 87 نفر در بهار سال گذشته به 92 نفر در بهار امسال رسیده است.استان مرکزی استانی است که بیشترین کاهش تلفات رانندگی سه ماهه اول امسال با منفی 44.6 در آن ثبت شد و پس از آن خراسان جنوبی با منفی 39.1 قرار دارد.مرگ جاده‌ای همچنان مردها را بیش از زنان تهدید می‌کند. گزارش شده است که بیشترین تلفات حوادث رانندگی سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد مردها با 77.5 درصد، بیشتر از زنها در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، زنها 22.5 درصد از کشته‌های حوادث رانندگی بهار امسال بودند.

در زمان وقوع تصادف، رانندگان 39.4 درصد افرادی هستند که کشته شده‌اند، 22.6 درصد عابر پیاده و 36.6 درصد تلفات حوادث رانندگی، سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

جوان‌ها هم می‌میرند

سن 59.5 درصد تلفات حوادث رانندگی بهار امسال، بین 18 تا 49 سال بوده است. در بیانی جزئی تر، 8.7 درصد افراد 10 سال و کمتر، 5.2 درصد 11 تا 17 سال، 30.1 درصد 18 تا 29 سال، 29.4 درصد 30 تا 49 سال و 26.5 درصد تلفات، بالاتر از 50 سال، سن داشته‌اند. سواری‌ها هم همچنان مرگ زا هستند. 38.3 درصد مرگ‌ها در خودرو سواری اتفاق افتاده است. 24.4 درصد با موتورسیکلت، 6.8 درصد در خودرو وانت بار، 3.6 درصد در کامیونها و کامیونتها و 1.7 درصد تلفات هم در اتوبوس و مینی بوس کشته شده‌اند.در 31.9 درصد تلفات، خودرویی که در تصادف درگیر و باعث مرگ افراد شده، سواری است. کامیون، کامیونت و تریلی با 17 درصد بعد از سواری خودرو عامل مرگ، وانت بار با 7.9 درصد وسیله موثر در مرگ بوده است. موتورسیکلت با 5.8 درصد و اتوبوس و مینی بوس با 4.8 درصد وسیله درگیر با خودرو یا عابر متوفی بوده‌اند.رانندگان کامیون که تنها 3.6 درصد کشته شدگان تصادفات هستند، در 17 درصد تصادفات منجر به فوت نقش دارند. از سوی دیگر، رانندگان موتورسیکلت که 24.4 درصد کشته شدگان را تشکیل می‌دهند، در 5.8 درصد تصادفات منجر به مرگ نقش داشته‌اند.

علت مرگ؛ ضربه به سر

همچنان ضربه به سر با 54.4 درصد مهم‌ترین عامل مرگ در تصادفات است. شکستگی‌های متعدد با 23.2 درصد علت دوم و 8.3 درصد کشته‌ها نیز به دلیل خونریزی جان خود را از دست داده‌اند.

محل فوت 51.6 درصد کشته‌ها، محل حادثه، 8.3 درصد هنگام انتقال به بیمارستان و 39.1 درصد تلفات در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.76 هزار و 782 نفر مصدوم حوادث رانندگی در سه ماهه اول امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که آمار مصدومین هم 7.4 درصد نسبت کاهش را به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

و قصه مرگ‌های ایرانی همچنان در میان جاده‌ها تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد که جنگ کشنده ایرانی‌ها با جاده‌ها همچنان ادامه دارد و امید دادن مسئولان به کاهش آمارهای تصادفات بین جاده‌ای در کشور همچنان بی‌ثمر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد