تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

مرگ حدود سه هزار موتورسوار در شش ماه نخست ۹۰

سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۱۳۹۰ دست‌کم دو هزار و ۹۴۷ موتورسوار بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

 

روزنامه شرق در شماره یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ نوشت استان خراسان رضوی با ۳۳۱، فارس با ۲۶۰ و تهران با ۲۴۷ مرگ ناشی از تصادفات موتورسیکلت، در رتبه نخست تا سوم قرار دارند.

 

بنا به این گزارش، گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با ۹۶۷ مورد مرگ، بیشترین آمار مرگ موتورسواران را به خود اختصاص داده است.

 

ضربه به سر نیز مهم‌ترین علت مرگ موتورسواران گزارش شده است.

 

این آمار در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۱۳۸۹ کاهش بیش از ۱۴درصدی را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته سه هزار و ۴۴۱ نفر در تصادفات رانندگی موتورسیکلت جان خود را از دست داده بودند.

 

ایران از جمله کشورهای است که آمار مرگ ناشی از تصادفات در آن بالاست. بر اساس آمار، سالانه نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند.


به گفته اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه ایران "از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنین در طول جنگ تحمیلی علی‌رغم هجوم همه‌جانبه دشمنان، بیش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنان‌مان شهید شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان می‌گذرد تعداد کشته‌های رانندگی ما به بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته و هشت تا ۹ میلیون نفر مصدوم می‌رسد."

 

چندی پیش عبدالرزاق برزگر، معاون سازمان پزشکی قانونی ایران گفت در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۱/۲ درصدی مرگ ناشی از تصادفات، ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان داده‌اند.

 

به گفته وی، بر اساس آمارها، استان تهران با دو هزار و ۲۷۳ نفر، فارس با یک‌هزار و ۸۶۳ نفر و خراسان رضوی یک‌هزار و ۸۴۹ نفر بیش‌ترین تلفات ناشی از تصادفات را داشته‌اند و استان‌های ایلام با ۱۷۶ نفر و کهگیلویه و بویر احمد با ۱۸۴ نفر کم‌ترین تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را داشته‌اند.

 

بنا به این گزارش، ۷۹ درصد مرگ ناشی از تصادفات را مردان و ۲۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که در زمان وقوع تصادف ۴۲ درصد از افراد کشته شده راننده، ۲۳ درصد عابر پیاده و ۳۳ درصد سرنشین بوده‌اند.

 

سوانح رانندگی پس از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، دومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود.

بر اساس آمار‌های رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.

 

به گفته کارشناسان "تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی" از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

نظرات 5 + ارسال نظر
fateme چهارشنبه 23 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:22 ق.ظ http://rashidi.demo@gmail.com

مرسیییییییییییی عالی بود کاش زودتر پیدا میکردم این وب رو

[ بدون نام ] سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:03 ب.ظ

ممنون داداش خیلی به کارم امدن

حامد پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:33 ب.ظ

سلام. ممنون از اطلاعاتتون
می تونید رفرانس هاتون رو بهم بدید؟
متشکرم

همشهری سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:31 ب.ظ

آمار خوبی دادی دستت درد نکنه

سعید عمت اللهی شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:39 ق.ظ

با تشکر از شما که در تهیه امار و اطلاع رسانی به مردم عزیز ایران تلاش میکنید
اگر ممکن باشد جهت جلوگیری ار این تلفات فرهنگ سازی و اطلا ع رسانی در شبکه های خبری بطور مداوم انجام گیرد با تشکر از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد