تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

اختلال بینایی رانندگان اتوبوس‌های بین شهری: کابوس جدید مسافران

باعث تأسف است که ایمنی خودروهای تولیدی در کشور تا این حد پایین آمده است، در بحث ایمنی خودرو بسیار مشکل داریم چرا که انتظار ما این است که حداقل برای تمام سرنشینان خودرو کیسه هوا وجود داشته باشد.سرهنگ مهماندار‌می‌گوید: قطعا وسایل نقلیه خارجی که به کشور وارد شده‌اند در بحث نقص وسیله کمترین نقص را به خود اختصاص می دهند اما خودروهای داخلی اینگونه نیستند و در بحث شدت حادثه طبیعتا خسارت بیشتری را متحمل می شوند. مهماندار با بیان اینکه خودروی فاقد کیسه هوا، ترمز ضد قفل و... در جاده های کشور به راحتی جان سرنشینان و راننده را حفظ کند.



مهدیه تقوی‌راد/ ناایمن بودن جاده‌ها،‌ رانندگان تازه کار و غیر‌حرفه‌ای و اتوبوس‌های مسافربری و خودروهای غیر استاندارد، کابوس این روزهای مسافرانی شده‌اند که در جاده‌های کشور به امید مسافرتی ایمن، دل به رانندگی 168 هزار راننده اتوبوسی بسته‌اند که عملکرد بسیاری از آنها از سوی پلیس هم دیگر کنترل نمی‌شود. رانندگانی که در اجرای نخستین تست سلامت و صلاحیت رانندگی 13 هزار و 700 نفر آنها رد صلاحیت شده‌اند و گفته می‌شود

89 درصدشان دارای اختلالات بینایی هستند، 18 درصدشان هم اختلال شنوایی دارند، 10 درصد به فشار خون مبتلا هستند، 4 درصد دیابت دارند، 48 درصد از اضافه وزن رنج می‌بردند و 91 درصد آنها دخانیات مصرف می‌کنند. آخرین آمار تصادفات جاده‌ای کشور را سرهنگ مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور اعلام کرده است. به گفته وی در 120 روز گذشته اتوبوس‌های بین شهری 217 تصادف داشته‌اند که در اثر آن 109 نفر از شهروندان جان خود را از دست داده‌اند و 478 نفر نیز زخمی شده‌اند. اما آمار

کشته شدگان تصادفات شامل افرادی می‌شود که در صحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند و شامل مجروحانی نمی‌شود که در بیمارستان یا در راه بیمارستان فوت می‌کنند. این در حالی است که تعداد زیادی از افرادی نیز که در تصادفات مجروح می‌شوند به علت قطع نخاع یا قطع عضو زندگی سختی را در پیش خواهند داشت.

آمار تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور در چند سال گذشته به حدی زیاد بوده که پلیس به فکر صدور کارت صلاحیت و سلامت برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی افتاده است. این کارت‌ها با انجام تست‌های سلامت، اعتیاد و وضعیت جسمانی راننده صادر می‌شود و تنها رانندگانی مجاز به رانندگی در جاده‌ها هستند که بتوانند این کارت‌ها را دریافت کنند.

اما اعمال این محدودیت‌ها هم نتوانسته از تعداد تلفات جاده‌ای در کشورمان کم کند. ثبت ساعت در دفترچه‌های مخصوص رانندگان اتوبوس از دیگرتمهیداتی است که پلیس راه برای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به کار گفته است اما تعدادی از رانندگان برای این محدودیت‌ها نیز راهکارهای مخصوص به خود را دارند.

بر اساس مقررات پلیس، رانندگان اتوبوس تنها مجاز‌ به 8 ساعت رانندگی در روز هستند و در مسیرهای‌بیش از‌ 8 ساعت باید راننده کمکی در اتوبوس حضور داشته باشد. دستگاه‌های ثبت سرعت نیز راهکار دیگری برای کنترل اتوبوس‌های بین شهری است اما دستکاری این صفحه‌ها باعث می‌شود تا رانندگان تخلفات حادثه‌سازی را در جاده‌ها مرتکب شوند که در برخی موارد منجر به از دست رفتن جان تعدادی از مسافران می‌شود.

اگر چه گفته می‌شود پلیس راه نظارت کافی بر وضعیت رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد و این موضوع باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان در جاده‌های کشور می‌شود اما تنها راهکاری که پلیس برای این رانندگان اندیشیده پانچ گواهینامه و محرومیت از رانندگی است. جریمه‌ای که اینقدر بازدارندگی ندارد که بتواند تعداد تلفات رانندگی را در جاده‌های نا ایمن کم کند.



خودروهای ناایمن، قاتل جان مسافران

با وجود این که بی‌احتیاطی رانندگان،‌خواب آلود بودن، آشنایی نداشتن به جاده‌ها،‌ دستگاری دستگاه‌های ثبت سرعت و عدم استفاده از راننده کمکی عامل اصلی برای تصادفات جاده‌ای کشور عنوان می‌شود اما نا ایمن بودن خودروها نیز یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات حادثه ساز در کشورمان است که تاکنون نتوانسته خودروسازان داخلی را متقاعد به رفع این نقیصه کند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به کاهش ایمنی خودروهای تولیدی در سال جاری نسبت به سال گذشته از بررسی طرحی خبر می‌دهدکه در صورت تصویب آن تردد خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور ممنوع می‌شود.

‌ سرهنگ محمدرضا مهماندار با اشاره به این که یکی از دلایل بالا بودن شدت تصادفات در کشور ما بحث ناایمن بودن برخی از خودروهای داخلی است، از کاهش ایمنی خودروها در سال جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: وقتی امسال حدود 200 هزار خودرو ناایمن به کشور اضافه می‌شود طبیعتا ایمنی تردد هم کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: هیچ گزینه‌ای اعم از اشتغال، افزایش تولید و غیره در مورد تولید خودروهای ناایمن قابل قیاس با جان افرادی که بر اثر استفاده از آن کشته می‌شوند نیست.

وی با بیان اینکه خودرو فاقد کیسه هوا، ترمز ضد قفل و... در جاده‌های کشور به راحتی جان مسافران را به خطر می‌اندازند، می‌گوید: خودرو ایمن در صورت بروز خطای انسانی تا حد قابل توجهی می‌تواند جان راننده و سرنشینان را نجات دهد اما خودرو ناایمن صدمات غیرقابل جبرانی را به افراد وارد می‌کند.

فرمانده پلیس‌راه کشور همچنین درباره ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور می‌گوید:‌ در حال حاضر مشغول بررسی طرح تردد ممنوعیت خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور هستیم چرا که برای پلیس هیچ چیز مهم‌تر از حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو نیست.

به گفته وی در حال حاضر در کشور خودروهایی تولید می‌شود که در مقایسه با خودروهای تولید خارج در درجه بسیار پایین‌تری از ایمنی قرار دارند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه باعث تاسف است که ایمنی خودروهای تولیدی در کشور تا این حد پایین آمده است، تاکید می‌کند: در بحث ایمنی خودرو بسیار مشکل داریم چرا که انتظار ما این است که حداقل برای تمام سرنشینان خودرو کیسه هوا وجود داشته باشد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار، با ابراز نگرانی از بالا بودن میزان تصادفات در کشور که مرتبط با نا ایمن بودن برخی خودروهای داخلی است، می‌گوید: خودروهای فاقد کیسه هوا، ترمز ضد قفل و... در جاده های کشور به راحتی جان مسافران را به خطر

می اندازند. در حال حاضر در کشور خودروهایی داریم که در مقایسه با خودروهای تولید خارج در درجه بسیار پایین تری از ایمنی قرار دارند.

فرمانده پلیس راه کشور با مقایسه یک خودروی ایمن و یک خودروی غیرایمن تولید داخل تاکید می‌کند: ممکن است در حادثه ای با شدت مشابه که برای یک خودروی ایمن و ناایمن رخ می دهد سرنشینان خودروی ایمن دچار جراحت شوند اما همین حادثه برای افراد حاضر در خودروی ناایمن خسارات جانی جبران ناپذیری تا حد مرگ به بار آورد.

مهماندار با بیان اینکه باعث تأسف است که ایمنی خودروهای تولیدی در کشور تا این حد پایین آمده است، می‌گوید: در بحث ایمنی خودرو بسیار مشکل داریم چرا که انتظار ما این است که حداقل برای تمام سرنشینان خودرو کیسه هوا وجود داشته باشد. وی با اشاره به خودروهای وارد شده به کشور می‌گوید: قطعا وسایل نقلیه خارجی که به کشور وارد شده‌اند در بحث نقص وسیله کمترین نقص را به خود اختصاص می دهند اما خودروهای داخلی اینگونه نیستند و در بحث شدت حادثه طبیعتا خسارت بیشتری را متحمل می شوند. مهماندار تاکید می‌کند: خودروی ایمن درصورت بروز خطای انسانی تا حد قابل توجهی می تواند جان راننده و سرنشینان را نجات دهد اما خودروی ناایمن صدمات غیرقابل جبرانی را به افراد وارد می کند. مهماندار ادامه می‌دهد: در هیچ جای دنیا، هیچ کشور پیشرفته ای نمی تواند ادعا کند می تواند میزان خطای انسانی را به صفر برساند به همین دلیل است که تکنولوژی به خدمت انسان آمده تا اگر حادثه ای بر اثر خطای انسانی در رانندگی به وقوع پیوست بتواند جان سرنشینان و راننده را حفظ کند.

هم‌‌اکنون تعداد خودروهای ایران از مرز 14 میلیون گذشته است اما بسیاری از این خودروها، با استانداردهای ایمنی جهان فاصله زیادی دارند و همین امر سبب شده است که انگشت اتهام در خصوص آمار بالای تصادفات جاده‌ای ایران، به طور مستقیم متوجه خودروسازان داخلی باشد.



خودروها و جاده‌ها دست به دست هم می‌دهند

ناایمن ‌بودن خودروهای تولید داخل و رعایت نشدن اصول جاده‌سازی از جمله عواملی هستند که باعث بروز تصادفات حادثه ساز در جاده‌ها می‌شوند. رعایت نکردن حداقل‌های ایمنی در صنعت خودروسازی داخلی و متناسب و ایمن نبودن جاده‌ها با خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل از مهم‌ترین علل بروز تصادفات هستند.

جاده‌های شمالی کشور که در طول سال و ایام تعطیل شاهد بار ترافیکی سنگینی است نمونه بارز بی‌توجهی وزارت راه به ایمن‌سازی جاده هاست. جاده‌هایی که

نه تنها در آنها ایمن‌سازی صورت نمی‌گیرد بلکه بازسازی نیز نمی‌شوند و در برخی موارد نشانه‌ها، تابلوهای هشدار دهنده و حفاظ‌های ایمنی نیز ندارند.

رعایت نشدن اصول اولیه ایمنی و ساخت و ساز د راین جاده‌ها، وجود پیچ‌های خطرناک و تند، شیب‌های زیاد، فقدان شانه خاکی، نبود توقفگاه‌های مناسب با جاده‌های طولانی، کمبود پارکینگ‌و فقدان استراحتگاه به گونه‌ای در کنار هم چیده شده‌اند که پازل نا ایمنی جاده‌ها را به بهترین نحو ممکن تکمیل می‌کنند.

سرهنگ مهماندار، تاکید می‌کند: در وقوع تصافات جاده ای، اولین نقش حادثه ساز را خطای انسانی بر عهده دارد. اما پس از وقوع تصادف، آن علتی که منجر به تشدید تصادفات می‌شود و مرگ و میر شهروندان را رقم می‌زند، ناایمن بودن خودرو و راه‌های کشور است.

مهماندار به برخی از نواقص راه‌های ایران در بروز تلفات جاده‌ای اشاره کرده و می‌گوید: وقتی که ما یک راه دوطرفه داریم که انحراف به چپ اتومبیل، ممکن است خود به خود موجب شاخ به شاخ شدن با ماشین دیگر شود، طبیعی است که در این شرایط، جاده یکی از مقصران اصلی تشدید تصادف است. در حالی که اگر همین مسیر دو طرفه به بزرگراه تبدیل شود، طبیعتا دیگر اصلا تصادفات رخ به رخ در آن محور رخ نخواهد داد.