تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

موتورسیکلت؛ متهم ردیف اول تصادفات فوتی در تهران

امسال تصادفات منجر به فوت با موتورسیکلت 28درصد افزایش داشته است 

* * *

افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها را دربرمی‌گیرند و پس از آن افراد بالای 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند



مهدیه تقوی‌راد - افزایش 28.6 درصدی تصادفات فوتی در بین موتور سیکلت سواران زنگ خطر را در خیابان‌های تهران به صدا درآورده است.تردد 3.5 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران رفت و آمد در خیابان‌های شهر را برای رانندگان و عابران پیاده مشکل کرده است. ‌موتورسیکلت‌سوارانی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و گویی تمام معابر به نام آنها سند خورده و حق دارند هر طور که دلشان می‌خواهد در خیابان‌ها و معابر جولان بدهند و روز به روز بر تعداد کشته‌های حوادث رانندگی بیفزایند. آمار پلیس راهور تهران حکایت از وقوع 217 فقره تصادف فوتی در سال‌جاری در تهران دارد که 81 فقره آن مربوط به موتورسواران است. سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور به تهران امروز می‌گوید: این تعداد تصادف نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18 فقره افزایش یعنی معادل 28.6‌درصد افزایش داشته است. 


به گفته وی، در تصادفات جرحی نیز از مجموع 17 هزار و 950 فقره تصادف 9 هزار و 862 فقره یعنی معادل 54.9 درصد مربوط به موتورسواران بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 247 فقره معادل 2.04 درصد کاهش داشته است. سرهنگ جهانی ادامه می‌دهد: با توجه به این نکته که شاهد افزایش تصادف در میان موتورسیکلت‌ها هستیم اما در مجموع تصادفات شهر تهران به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته است و تهران رتبه اول را در کاهش تصادفات به دست آورده است. به گفته وی، در سال گذشته 1460 نفر در اثر تصادف فوت کرده‌اند که این تعداد در سال‌جاری به 700 نفر کاهش پیدا کرده که شاهد کاهش قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم. 


چندی پیش نیز سعدالله مرادی، معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به آماری درخصوص کشته‌های ناشی از تصادف با موتور سیکلت گفته بود: ‌‌افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها را دربرمی‌گیرند و پس از آن افراد بالای 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. به گفته وی،‌ طی سال89، 5977 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که 94.9 درصد از این کشته‌ها مرد و 5.1 درصد آنها زن بودند و استان‌های خراسان رضوی با 621 و تهران با 525 فوتی بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 33 و ایلام با 35 مورد کمترین تعداد کشته در تصادفات موتورسیکلت‌ها را داشته‌اند. 


سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با بیان این نکته که در کشور ما موتورسیکلت‌ها از ابتدای تولید، حتی از ابتدایی‌ترین اصول امنیتی، ایمنی و زیست‌محیطی برخوردار نیستند،‌می گوید: بیشترین آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در تهران مربوط به ‌موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است. 




موتور، نان‌آور خانواده‌ها 

ارزان بودن موتورسیکلت به نسبت سایر وسایل نقلیه موتوری باعث شده تا بازار خرید و فروش این وسیله نقلیه از رونق خوبی برخوردار باشد. محدود شدن مناطق مرکزی شهر تهران به محدوده طرح ترافیک نیز باعث شده تا کار و بار صاحبان موتورسیکلت در این بخش از شهر سکه شود. مسافرکشی و جابه‌جایی بار از مهم‌ترین کارهایی است که صاحبان موتورسیکلت به وسیله آن امرار معاش می‌کنند، اما سوار شدن بر مرکب‌هایی که مرگ را سایه به سایه خود می‌بینند خالی از خطر نیست. موتورهایی که اکثرا فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند و بدون توجه به هیچ قاعده و قانونی سعی در رسیدن هر چه سریع‌تر به مقصد دارند. به گفته سرهنگ جهانی، در 41 درصد تصادفاتی که در تهران اتفاق می‌افتد یک طرف تصادفات را ‌موتورسیکلت‌سواران تشکیل می‌دهند که بیشترین افراد سانحه دیده را نیز جوانان 18 تا 25 ساله تشکیل می‌دهند. وی با یادآوری لزوم تهیه و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث برای صاحبان موتورسیکلت می‌گوید: تعداد زیادی از موتورسواران فاقد بیمه‌‌نامه شخص ثالث هستند یا اعتبار بیمه نامه آنها منقضی شده است که همین موضوع باعث شده تا تعدادی از موتورسوارانی که دچار تصادف منجر به فوت می‌شوند به دلیل نداشتن بیمه نامه شخص ثالث در اختیار محاکم قضایی قرار گرفته و در نهایت در صورتی که توانایی پرداخت دیه را نداشته باشند، مجبور به تحمل مجازات حبس می‌شوند. بی انضباطی موتورسواران موضوعی نیست که از دید پلیس راهور هم مخفی مانده باشد، سرهنگ جهانی می‌گوید: بی‌انضباطی موتورسواران و رعایت نکردن قانون باعث شده تا آمار تصادفات در تهران بالا برود. بر اساس آمار پلیس راهور تهران بزرگ، بیشترین علت تصادفات موتورسیکلت‌ها بی‌توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، حرکت در خلاف جهت و ورود ممنوع، توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه، تغییر مسیر ناگهانی و تجاوز به چپ ناشی از سبقت است.به همین علت 5 سرکلانتری تهران موظفند هر هفته 300 موتورسوار متخلف را تحت آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی قرار دهند ولی نکته ماجرا این است که راکبان موتورسیکلت توجه دقیقی به مقررات ندارند و به همین علت شاهد افزایش تصادفات در تهران هستیم. به گفته جهانی، قانون جدید راهنمایی و رانندگی نیز بازدارندگی‌های لازم را در برخورد با ‌موتورسیکلت‌سواران متخلف ندارد، این در حالی است که باید قوانین و مجازات‌های سنگینی چون محرومیت از رانندگی یا محرومیت‌های اجتماعی برای آنها در نظر گرفته شود تا متخلفان متوجه شوند که قانون بالای سر آنهاست و به متخلفان اجازه ندهد نظم و امنیت جامعه را بر هم بزند. سردار حسین رحیمی نیز با بیان این نکته که یکی از معضلات موتورسیکلت‌ها پلاک آنهاست،‌می گوید:پلاک موتورها در پشت آنها قرار دارد و برخی با زنجیر و قفل و... روی پلاک را می‌پوشانند، به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم که پلاکی هم جلوی موتورسیکلت‌ها نصب شود.وی با بیان اینکه در تهران شاهد افزایش روز افزون استفاده از موتورسیکلت هستیم، تاکید می‌کند: با توجه به محدودیت‌های ترافیکی، گره‌های ترافیکی و با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها سوخت کمتری مصرف می‌کند و هزینه‌هایش کمتر است، هر روز شاهد افزایش تعداد این وسایل نقلیه در شهر هستیم.رحیمی درخصوص اعمال نشدن ورود به محدوده طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها نیز می‌گوید: بستر‌های لازم برای این کار فراهم نیست، بهترین شناسه وسایل نقلیه پلاکشان است که متاسفانه بسیاری از موتورسیکلت‌ها روی پلاک را با زنجیر و قفل می‌پوشانند که در صورت نصب پلاک جلوی موتورسیکلت‌ها این مشکل حل می‌شود. 


وی درباره سایر تخلفات رایج ‌موتورسیکلت‌سواران مانند ورود به خطوط ویژه می‌گوید: 500 نیرو راهور پلیس در خطوط ویژه اتوبوسرانی مستقر شده‌اند تا از ورود غیر مجاز موتورسیکلت‌ها و بعضا خودروهای شخصی جلوگیری کنند اما باز گاهی شاهد تخلف برخی موتورسواران هستیم. 


رحیمی خاطرنشان کرد: وضعیت موتورسیکلت‌ها در رعایت قوانین و استفاده از کلاه ایمنی بهتر شده اما تا حد ایده آل هنوز فاصله هست. 




موتورهایی که ترخیص نمی‌شوند 

با وجود اینکه طرح جمع‌آوری موتورهای متخلف در تهران اجرا می‌شوداما این طرح نیز نتوانسته مشکل تخلفات موتورسواران را حل کند. موتورهای منتقل شده به پارکینگ ممکن است هیچ گاه رنگ صاحبشان را نبینند، چون ترخیص این موتورها هزینه زیادی برای مالکان آنها دارد؛ پرداخت عوارض، بیمه ثالث، پرداخت جریمه‌های عقب افتاده و هزینه پارکینگ و‌... باعث می‌شود تا صاحبان موتورها عطای موتور را به لقایش ببخشند و با پرداخت پیش قسط 50 هزار تومانی یک موتور جدید خریداری کرده ودر خیابان‌ها مسافرکشی و باربری کنند. 



منبع: تهران‌امروز 

جولان مرگ در جاده‌ها

خسارات جانی زلزله آذربایجان شرقی با کشته‌های پنج روز در جاده‌های کشور برابر است 


بهروز قلی‌پور- با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان دور دوم سفرهای تابستانی آغاز می‌شود. نزدیک بودن تعطیلات عید فطر به تعطیلات 5 روزه تهران در زمان برگزاری اجلاس سران عدم تعهد باعث شده تا کارشناسان پیش‌بینی دو دوره سفرهای تابستانی را داشته باشند. گفته می‌شود میزان سفرهای تابستانی در کشور بعد از ماه مبارک رمضان 15 درصد افزایش پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که تعداد سفرها در این مدت با سفرهای نوروز برابری خواهد کرد. 


بر اساس آمار، در دور نخست سفرهای تابستانی امسال که از 31 خرداد تا 30 تیرماه ادامه داشت بیش از 43 میلیون جا به جایی در سطح جاده‌ها اتفاق افتاد و پیش‌بینی شده دور دوم سفرها که از بعد ماه مبارک رمضان شروع می‌شود تا دوم مهرماه ادامه داشته باشد. 


سرازیر شدن بار مسافرت‌ها به استان‌های شمالی کشور و دیگر استان‌های مسافر پذیر در ایام تعطیلات لزوم ساماندهی هر چه بیشتر این مسیرها و آمادگی پلیس راهور، وزارت راه و نیروهای امدادی را می‌طلبد تا ایمنی هرچه بیشتر سفرها برای خانواده‌ها تامین شود. 


به گزارش تهران‌امروز، روز گذشته به‌منظور هماهنگی بیشتر نهادها و سازمان‌های متولی در زمان آغاز سفرهای تابستانی جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی با حضور تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر،‌ معاون وزیر راه، مسئولان آموزش و پرورش و تعدادی دیگر از مسئولان در مرکز پلیس راهور برگزار شد. سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این نکته که پیش‌بینی می‌شود جاده‌های منتهی به شمال و اطراف تهران در ایام تعطیلات دارای حجم سفر بیشتری باشد،‌گفت:‌ باید کاری کنیم که در شهریور ماه امسال به ازای هر 10 کیلومتر یک تیم پلیس یا نیروهای راهداری و امدادی در منطقه مستقر باشند. 


اعلام تعداد تلفات و مجروحان حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری از موضوعاتی است که بعد از پایان تعطیلات رسانه‌ای می‌شود، اما شیب صعودی افزایش آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور باعث شد تا مسئولان به فکر اتخاذ تصمیماتی در خصوص کاهش تلفات باشند. نوروز امسال نخستین سالی بود که در بازه زمانی 25 اسفند تا 15 فرودین ماه یک هزار و 114 کشته در حوادث جاده‌ای کشور ثبت شد که به گواه آمار پزشکی قانونی این رقم به نسبت تلفات سال گذشته 13.4 درصد کاهش داشته است. با این حال هنوز تعداد تلفات حوادث رانندگی در کشور بالاست. سردار اسکندر مومنی با اشاره به تعداد کشته‌ها و زخمی‌های حوادث رانندگی در کشور،گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های حوادث رانندگی در 5 روز در کشور معادل تعداد کشته‌‌شده‌ها و مجروحان زلزله شمال غرب کشور است و به همین میزان نیز عده‌ای بی‌سرپرست شده و والدین خود را از دست می‌دهند.


ارتباط بین گرما و افزایش دما با افزایش تصادفات رانندگی موضوع دیگری بود که رئیس پلیس راهور ناجا به آن اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته، در ایام تابستان در روزهایی که دمای هوا از 38 درجه بالاتر می‌رود آمار تصادفات نیز بیشتر می‌شود به همین منظور باید در جاده‌های کویری نظیر جاده شاهرود به سبزوار مکانی برای استراحت رانندگان در نظر گرفته شود. 


وی با بیان اینکه سه ماه شهریور، مرداد و تیر به ترتیب دارای بیشترین آمار حوادث رانندگی در کشور هستند تصریح کرد: اگر در شهریور ماه بتوانیم افزایش تصادفات ترافیکی را کنترل کنیم می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال نیز روند کاهشی خود را حفظ کنیم. 




وانت نیسان پرتصادف‌ترین وانت کشور 


رئیس پلیس راهور ناجا وانت نیسان را پرتصادف‌ترین وانت کشور عنوان کرد و گفت: بر این اساس همکاران ما در سراسر کشور نسبت به اجرای طرح ویژه کنترل و نظارت بر تردد این خودرو اقدام می‌کنند. 


مومنی سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی، حرکت از شانه خاکی و... را از بیشترین تخلفاتی دانست که موجب بیشترین حوادث رانندگی می‌شوند.به گفته وی، ماموران پلیس‌راه در صورت مواجه شدن با چنین تخلفاتی علاوه بر اینکه راننده خودروی مذکور را جریمه و نمره منفی به آن می‌دهند، خودرو را نیز توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنند. وی همچنین از اجرای طرح نصب شبرنگ برای کامیون‌های باری خبر داد و گفت: از آنجا که یکی از موضوعات ما دیده شدن خودروهای سنگین به‌ویژه کامیون‌ها و تریلرها در شب است تصمیم بر این شد که برچسب‌های رنگی در محل‌های مشخص از کامیون‌ها نظیر سپر و... نصب شود. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه چنین اقداماتی آمار حوادث رانندگی را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: در روزهای اول اجرای این طرح شبرنگ‌ها و برچسب‌ها به شکل رایگان از منابع اعتباری مشترک به رانندگان کامیون تعلق خواهد گرفت. 




ایجاد ایمنی سفر در 13 استان 


معاون وزیر راه نیز در این نشست با اشاره به افزایش سفرها همزمان با شروع شهریور ماه گفت: ایجاد ایمنی سفر در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در 13 استان در اولویت کار وزارت راه قرار گرفته است. 


افندی‌زاده با بیان اینکه افزایش سطح سرویس‌دهی و ایمنی از موضوعات مرتبط با سفر است، گفت: خوشبختانه ظرفیت جاده‌های کشور هر روز در حال افزایش است به‌طوری که سالانه 3 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی به جاده‌های کشور افزوده می‌شود این در شرایطی است که سفر به عنوان یک ضرورت اصلی در زندگی امروز مدنظر است. 


افندی‌زاده با اشاره به اینکه 2 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی کشور در آینده نزدیک به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز خواهند شد، گفت: متاسفانه خستگی و خواب آلودگی در جاده‌ها طی 2 سال گذشته بیشترین آمار تصادفات را به واژگونی اختصاص داده است لذا ضروری است در این زمینه با تدبیر خاصی برخورد شود و مردم بدانند که نباید در سفر تعجیل داشته باشند بلکه باید سفر خود را با برنامه‌ریزی انجام دهند. وی از افزایش کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی نیز خبر داد و گفت: روند کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش می‌یابد تا مردم به این سیستم اعتماد کنند و بتوانند با خیالی آسوده در جاده‌های کشور تردد کنند. 


افندی‌زاده از افزایش اعتبار ایمنی وانت‌بارها در سال 91 در 7 استان کشور خبر داد و گفت: متاسفانه تهران، مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشترین آمار تلفات ناشی از تصادفات وانت‌بارها را به خود اختصاص داده‌اند لذا ضروری است با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. 


منبع: تهران‌امروز