تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

مردم: با افزایش کیفیت خودرو تصادف را کاهش دهید

شهریور؛ دومین ماه داغ مسافرت‌ها از امروز آغاز شده و بار دیگر کارشناسان نسبت به آمار بالای تلفات تصادفات در جاده‌های کشور هشدار می‌دهند و بر لزوم بررسی علل تصادفات و راهکارهای کاهش آن تاکید می‌کنند، هرچند آمارها بیانگر کاهش مرگ و میر تصادفات جاده‌ای است، اما تعداد کشته شده‌ها در حوادث رانندگی آن‌قدر بالاست که هنوز می‌توان از آن به عنوان فاجعه یاد کرد. برای نمونه سال 85 حدود 28 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند،اما تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای کشور سال گذشته به 18 هزار نفر رسید، این در حالی است که در 13 سال گذشته سالانه به طور میانگین 20 هزار نفر از شهروندان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و پنج تا هفت برابر آن نیز دچار معلولیت شده‌اند.


روز گذشته برنامه مناظره با موضوع بررسی علل تصادفات روی آنتن رفت. در نظرسنجی این برنامه حدود 36 درصد ازشرکت‌کنندگان افزایش کیفیت خودروها را به عنوان راهکاری موثر در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای انتخاب کردند.


برخلاف این‌که در کشورمان سرانه خودرو کمتر از متوسط جهانی است، اما تلفات تصادفات جاده‌ای چند برابر کشورهای توسعه‌یافته است، برای نمونه تلفات در ایران 9 برابر هلند و انگلستان و شش برابر ژاپن است. در این میان کارشناسان مناسب نبودن فرهنگ رانندگی، ایمنی خودرو و جاده‌ها، ظرفیت کم حمل و نقل ریلی و بازدارنده نبودن جریمه‌ها را از عوامل موثر در بالا بودن تلفات تصادفات جاده‌ای معرفی می‌کنند.


برنامه روز گذشته مناظره به بررسی این عوامل پرداخت. به همین علت پرسش نظرسنجی این برنامه به شکلی طراحی شده بود تا شرکت‌کنندگان از بین چهار عامل اصلاح ایمنی جاده‌ها، افزایش کیفیت خودرو‌ها، بهبود فرهنگ رانندگی و تشدید جریمه رانندگان حادثه‌ساز، یکی را به عنوان راهکار موثر برای کاهش تصادفات در جاده‌ها انتخاب کنند.


در پایان برنامه نیز حدود 36 درصد از شرکت‌کنندگان به ارتقای کیفیت خودروها، حدود 31 درصد به بهبود فرهنگ رانندگی، حدود 27 درصد، به اصلاح ایمنی جاده‌ها و حدود 4 درصد نیز به تشدید جریمه‌های رانندگان حادثه‌ساز رای دادند.


مهمانان برنامه مناظره را نیز مرتضی شفیعی معاون مهندسی سایپا؛ بهروز غروی مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها؛ مهران قربانی مدیرکل ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی؛ وحید مرندی‌مقدم معاون سازمان استاندارد ایران و محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه نیروی انتظامی تشکیل می‌دادند.



رتبه پایین ایران

مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا با بیان این‌که یکی از مشکلات کشورمان این است که حوزه مسئولیت‌ها مشخص نشده، یادآور شد: سال‌های84 تا 93 روند کاهشی در تلفات جاده‌ای داشتیم این در حالی است که تعداد خودرو‌ها حدود 5/2 برابر شده، نکته اینجاست که در این مدت توسعه فیزیکی داشته‌ایم، اما عامل اصلی که توسعه فکری است رشد زیادی نداشته است.


بهروز غروی، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز با اشاره به این‌که کیفیت جاده‌ها مناسب نیست، بیان کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 رتبه ایران بین 178 کشور در تصادفات جاده‌ای 168 بوده، اما در سال 2011 بین 180 کشور به 177 رسیده است، نکته اینجاست که اشتباه‌های ساده مردم نباید به جراحت و مرگ ختم شود.


غروی تصریح کرد: باید از مردم پرسید اکنون در جاده‌ها احساس امنیت می‌کنند یا نه؟ افزون بر این مساله ایمنی فعالیت فرابخشی است، بنابراین باید همه سازمان‌های درگیر در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.


وی یادآور شد: ما دراین حوزه مدیریت فرابخشی نداریم، علاوه براین کمیسیون ایمنی نیز اختیارات فرابخشی نداشته و اطلاعات سوانح و حوادث نیز در اختیارش قرار نمی‌گیرد.


مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها عنوان کرد: حدود30 تا 35 درصد بودجه سلامت به قربانیان حوادث رانندگی اختصاص پیدا می‌کند، این در حالی است که حدود ده میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای کشور نان‌آور خانواده را از دست داده‌اند.


مهران قربانی، مدیرکل ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: وضع تلفات جاده‌ای کشور چیز عجیب و غریبی نیست، چون سال 1975 خیلی کشورها چنین مشکلی داشته و آن را برطرف کرده‌اند؛ بنابراین ما نیز می‌توانیم از تجربه این کشورها استفاده کنیم.


قربانی ادامه داد: همه راهکارها را بانک جهانی اعلام کرده، واقعیت اینجاست اگر از این تجربه‌ها استفاده نکنیم دچار اشتباه می‌شویم در واقع باید به تصادفات به عنوان یک مساله اجتماعی نگاه کرد و از توان سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این باره بهره برد.


مدیرکل ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که تصادفات موضوعی سیستمی است، خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل باید به نکاتی مانند آموزش، اعمال قانون، مهندسی راه و خودرو و نجات و فوریت‌های پزشکی توجه کرد.



فرهنگ‌سازی موفق رسانه ملی


وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان استاندارد ایران، با بیان این‌که باید سیستم تجزیه و تحلیل تصادفات در کشور وجود داشته باشد، عنوان کرد: استانداردسازی خودرو در کشور ما جوان است، چون از سال 82 بحث استانداردسازی خودروها مطرح شد، اما این مساله در دنیا سابقه طولانی دارد، اکنون در کشورمان برای خودروها به 55 استاندارد رسیده‌ایم.


محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه نیروی انتظامی نیز با بیان این‌که فرهنگ‌سازی سازمان صداوسیما در این حوزه از دلایل کاهش آمار تلفات جاده‌ای است، ادامه داد: سال گذشته 18 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان‌باخته و بیش از 300 هزار نفر نیز معلول و مجروح شده‌اند، این در حالی است که مهم‌ترین علل تصادفات نبود توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز و سبقت غیرمجاز است.


افزون بر این ناکافی بودن تجهیزات خودرو‌ها مانند کیسه هوا و ضعف در بدنه و آتش‌سوزی خودرو‌ها بعد از تصادفات شدت تصادفات را بالا می‌برد.


مهماندار درباره عوامل انسانی نیز بیان کرد: ضعف در آموزش، نبود درک درست از خطر تصادفات از این موارد است، علاوه بر این باید یادآور شد، نبود رقابت بین شرکت‌های خودروساز، ضعف در طراحی خودروها، نبود اعتبار کافی و حمایت نابجا از برخی خودروساز‌ها نیز از دلایل بالا رفتن آمار تلفات جاده‌ای است.


وی در مقابل معاون مهندسی سایپا که گفته بود مردم به دلیل انتشار اخبار اشتباه درک درستی از علل اصلی تلفات جاده‌ای ندارند، تصریح کرد: نباید دفاع از سازمان‌ها در اولویت قرار بگیرد، چرا باید خودرو‌های یک شرکت خودروساز کیفیت یکسانی نداشته باشند.


شفیعی نیز با اشاره به این‌که حدود 8000 خودروی عمومی که استاندارد نیستند در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، ابراز کرد: باید در نظر داشت که خودروی پراید یک ماشین 5000 دلاری و ارزان است به همین دلیل قشری از آن استفاده می‌کنند که ممکن است همه نکات را رعایت نکنند.


با توجه به این‌که هر سال شهروندان زیادی در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و چند برابر آنها نیز اشخاص دچار معلولیت می‌شوند، باید از مسئولان کشور خواست راهکار مناسبی برای حل این مشکل بیندیشند، زیرا برنامه مناظره گواهی است بر این ادعا که مسئولان ارگان‌های مختلف سعی در بی‌گناه نشان دادن خود و متهم کردن دیگران دارند، به همین دلیل تا زمانی که این نگاه تغییر نکرده و سازمان‌های درگیر به قول معروف توپ را به درون زمین یکدیگر می‌اندازند، نمی‌توان به کاهش آمارتلفات جاده‌ای امیدوار بود.

مهدی آیینی‌‌/‌‌گروه جامعه

روزنامه جام‌جم (شنبه اول شهریور 1393)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد