تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

20‌درصد‌تصادفات ناشی‌از مکالمه‌با‌تلفن‌همراه

در آستانه نوروز و افزایش سفرهای برون‌شهری و درون‌شهری رییس پلیس بزرگ راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مسایل مهمی را روز گذشته در دهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا یادآور شد.


وی در این همایش بر ضرورت راه‌اندازی آتش‌نشانی جاده‌یی تاکید کرد و اسامی برخی خودروها را به‌عنوان پرخطر‌ترین‌ها اعلام کرد و از افزایش 15درصدی توان ناوگان خودرویی راهور در نوروز و ادامه تجهیز جاده‌ها به سیستم‌های هوشمند خبر داد. در این همایش موضوع مهم اما تکراری دیگری اعلام شد که ۲۰درصد تصادفات جاده‌یی ناشی از مکالمه با تلفن همراه است. با این حال سردار اسکندر مومنی در نشست فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وسیله موتوری در دنیا وجود دارد. 


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه در ۱۰سال گذشته تعداد خودروها ۱۳۵درصد رشد داشته است، گفت: به ازای هر ۱۰هزارخودرو 5.9 کشته در کشور ثبت می‌شود. وی افزود: تعداد کل کشته‌های دنیا هزار و ۳۰۰ نفر برآورد شده که به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه در دنیا 7.5 نفر کشته می‌شوند. 


مومنی با اشاره به اینکه در ایران این رقم به ازای هر ۱۰هزار خودرو 5.9 نفر است، افزود: از سال ۸۴ تا ۹۳ شاهد سیرصعودی تولید خودرو بوده‌ایم. مومنی گفت: سال ۸۴ تعداد خودروها 7.5میلیون برآورد شده که این رقم درحال حاضر به ۱۸میلیون رسیده که رشد ۱۳۵درصدی دارد. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تعداد گواهینامه‌های رانندگی را نیز تا سال ۸۴، ۱۸میلیون اعلام کرد و افزود: این عدد درحال حاضر به ۳۴میلیون گواهینامه رسیده است. مومنی افزود: تعداد کشته‌ها از ۲۷هزار و ۷۶۲ نفر در سال ۸۴ به ۱۶هزار نفر در پایان سال ۹۳ رسیده و این درحالی است که از همایش سال قبل تا همایش امسال هزار و ۲۴۳ نفر کمتر کشته شده‌اند. سردار مومنی افزود: هدف‌گذاری ما برای پایان سال ۹۵ این است که تعداد کشته‌ها را به حداقل ۱۳‌هزار نفر برسانیم و اعتقاد داریم کاهش سوانح و تصادف و ارتقای فرهنگ ترافیک در بین مردم با استفاده از رسانه است.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به اینکه۲۰درصد تصادفات جاده‌یی به‌دلیل مکالمه با تلفن همراه رخ می‌دهد، گفت: در سازمان ملل همچنین درکشورمان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا این آمار کاهش پیدا کند. سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی رانندگی کشور درحاشیه این همایش فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: این همایش با حضور حدود1000نفر از روسای پلیس تخصصی راهور برگزار شده و قرار است در اجرای طرح‌های نوروزی سال ۹۴ بیش از ۵۰ هزار نفر از ماموران پلیس راهور کار کاهش ترافیک همچنین مدیریت حمل و نقل جاده‌یی را برعهده داشته باشند. وی افزود: در نوروز ۴۱درصد تلفات به‌دلیل برخورد دو خودرو و واژگونی رخ می‌دهد که این برخورد و واژگونی ناشی از خواب‌آلودگی و عدم ایمنی خودروهاست. 


سردار مومنی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد با توجه بیشتر به معاینه فنی همچنین فرهنگسازی برای عموم رانندگان در زمان خواب‌آلودگی آمار تصادفات را کاهش دهیم، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، پراید، پیکان و وانت نیسان همچنان پرحادثه‌ترین خودروهای کشور هستند و بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند. 


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اینکه در نوروز امسال ۱۵درصد توان موتوری پلیس راهنمایی و رانندگی افزایش خواهد یافت، افزود: این درحالی است که ما پیگیر جایگزین خودروهای جدید به‌جای خودروهای فرسوده فعال درحال حاضر هستیم اما با توجه به دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد سعی‌ ما بر این است از خودروهای داخلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل پلیس استفاده کنیم اما اجازه واردات خودرو خارجی را نداریم.

 

تفاهمنامه پلیس راهور با سازمان راهداری برای هوشمند‌سازی جاده‌ها

وی در ادامه درباره سیستم هوشمند‌سازی جاده‌های کشور گفت: براساس تفاهمنامه‌هایی که با سازمان راهداری منعقد شده، قرار است ۳۰هزارکیلومتر از جاده‌های کشور به این سیستم متصل شوند که با توجه به ۵ هزارکیلومتر مجهز شده قبلی امیدواریم بتوانیم نظارت بهتری در جاده‌های کشور داشته و از وقوع تخلفات و حوادث مرگبار جلوگیری کنیم. به‌گفته مومنی 20تا 25درصد تخلفات رانندگی توسط دوربین‌های هوشمند ثبت می‌شود. رییس پلیس بزرگ راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره اینکه میزان خطای دوربین‌های هوشمند چقدر است، اظهارکرد: ما نمی‌گوییم این دوربین‌ها هیچ خطایی ندارند اما خطای آنها در حد صفر است. 


مومنی در ادامه درباره موضوع آتش‌سوزی خودروها و امدادرسانی به آنها نیز گفت: آتش‌نشانی با همکاران ما در راهور همکاری لازم را داشته است اما از آنجا که آتش‌نشانی در شهرها زیرنظر شهرداری فعالیت می‌کند و برای حضور در حوادث باید با شهرداری‌ها هماهنگ باشد لذا تا زمان برقراری این هماهنگی و حضور ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه، زمان زیادی سپری می‌شود که امیدواریم با ایجاد یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ حضور در محل حادثه در کمترین زمان ممکن رخ دهد. 


مومنی در واکنش به این ادعا که برخی از ماموران پلیس راهور ممکن است رشوه بگیرند، گفت: شاید در سال‌های دور این پدیده رخ می‌داد اما درحال حاضر آمارهای مربوط به آن کاهش یافته اما مدعی نمی‌شویم که دیگر چنین موضوعی وجود ندارد. 


بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری 

جانشین رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه از کل کشته‌های حوادث رانندگی 72.8درصد مربوط به جاده‌های برون‌شهری است، گفت: از این آمار 26.5درصد مربوط به حوادث درون‌شهری است. 


سردار موسی امیری با اشاره به افزایش آمار تعداد کشته‌ شدگان رانندگان و تصادفات افزود: امسال این آمار 39.9درصد رشد داشتهاین درحالی است که سال گذشته این آمار ۳۱درصد اعلام شده بود. 


وی افزود: در ۱۰ماهه سال جاری از این تعداد کشته‌ها ۵۲ درصد در محل حادثه، 38.9درصد در مراکز درمانی و 7.7درصد درحال انتقال به بیمارستان فوت کرده‌اند. 


جانشین رییس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به ضبط ۶۱۷۸ جلد گواهینامه طی ۱۰ماهه سال ۹۳ گفت: از این تعداد گواهینامه ۲۹۴۹جلد مربوط به تخلفات درون‌شهری و ۳۲۲۹جلد مربوط به تخلفات برون‌شهری بوده است. 


امیری به بیشترین روزهای تصادف فوتی و جرحی در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱، ۱۳فروردین با ۵۴۰ فقره تصادف و سال ۹۲ روز ۲۹ اسفند با ۴۳۸ فقره و سال ۹۳ روز هشتم فروردین ماه با ۴۰۲ فقره بالاترین آمار تصادفات فوتی و جرحی را به خود اختصاص داده‌ بودند.


روزنامه تعادل

۶۵۰۰ نفر در جاده‌ها جان سپردند

آمار مرگ و میر در حوادث نوروزی نشان می‌دهد در پنج سال گذشته جاده‌های کشور جان ۶۵۳۳ شهروند را گرفته‌اند اما آمارها رو به کاهش است و امید می‌رود سال نو شاهد کم‌ترین میزان مرگ در جاده‌ها باشیم.


نوروز ۱۳۹۴ آرام آرام فرا می‌رسد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و مردم اما باز هم بازار خرید و فروش خودرو و معاینه فنی داغ داغ است و بالا و پایین شدن قیمت خودرو هم نشان می‌دهد سفرهای زمینی سهم بالایی در مسافرت‌های نوروزی کشور خواهد داشت. براساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ۲۹ اسفندماه تا پایان ۱۵ فروردین‌ماه سال‌جاری، ۵۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۳ نفر اقامت در شب در کشور به ثبت رسیده که بازدید از جاذبه‌های گردشگری در این مدت ۳۰ میلیون و ۹۵ هزار و ۵۶۸ مورد بوده و نشان از وسعت سفرهای نوروزی دارد.


در این میان رسانه‌ها از زبان مسوولان توصیه، تذکر و هشدار به مسافران نوروزی را آغاز کرده‌اند اما واقعا این توصیه‌ها در آمار تصادفات نوروزی و به ویژه مرگ و میر در جاده‌های شلوغ تعطیلات عید تاثیرگذار بوده است؟


۱۶ هزار مجروح در نوروز ۸۷

آمار نوروز سال ۱۳۸۷ جاده‌های کشور نشان می‌دهد اورژانس کشور ۷۳ هزار و ۵۲۶ مورد ماموریت امدادی انجام داده که ۱۶ هزار و ۶۵ مورد آن برای خدمت‌رسانی به تصادفی‌ها و مجروحان ترافیکی و ۵۶ هزار و ۴۹۲ مورد آن خدمات درمانی به غیرتصادفی بود.


۱۲ هزار مصدوم در نوروز 89

به گزارش مهر، اورژانس کشور تعداد مجروحان حوادث نوروز ۸۹ را بر این اساس اعلام کرد: تعداد ماموریت‌های اورژانس در ایام نوروز ۵۲ ‌هزار و ۹۵۲ مورد بوده که از این تعداد ۱۲هزار و ۶۹۶ مورد مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی و ۴۰ هزار و ۲۵۶ مورد بیمار نیازمند به خدمات فوریت‌های پزشکی بوده‌اند.


۳۱ هزار مجروح در نوروز 92

آمار مرگ‌ومیر در تصادفات نوروزی در حالی است که به گزارش اورژانس کشور در نوروز ۹۲ تعداد ۱۷۳ هزار و ۱۹۲ ماموریت اورژانسی انجام شد که حدود ۳۱ هزار و ۷۲۳ مورد آ‌ن کمک‌رسانی به مجروحان تصادفات رانندگی بود و از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر در محل به صورت سرپایی درمان و ۲۷ هزار و ۷۲۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند.


انتقال ۷۳ هزار مصدوم به بیمارستان در نوروز 93

همچنین براساس اعلام اورژانس کشور، ۲۸ هزار و ۸۰۴ ماموریت ترافیکی و ۱۳۹ هزار و ۲۲۱ ماموریت غیرترافیکی توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ در نوروز ۹۳ انجام شد و نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ پس از ارایه خدمات پزشکی به مصدومان حوادث و بیماران یادشده، بیش از ۷۲ هزار و ۸۳۸ نفر از بیماران و مصدومان را برای دریافت مراقبت‌های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند که بیش از ۸۱ هزار و ۷۲۰ مورد از آسیب‌دیدگان و بیماران، توسط اقدام به موقع و تخصصی تیم‌های اورژانس ۱۱۵ در محل درمان شدند.


همچنین در آمارهای پزشکی قانونی آمار مرگ بر اثر حوادث رانندگی در نوروز قابل تامل است اما می‌توان به کاهش آمارها امیدوار بود. براساس آمارها در نوروز ۸۸ تعداد ۱۳۶۸ نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد جاده مشهد بیشترین و جاده یاسوج کمترین تلفات را داشته است.


در نوروز ۸۹ این آمار عدد ۱۳۹۱ را نشان می‌دهد که رشد 7/1 درصدی دارد و بیشترین تلفات برای تهران و کمترین آن هم برای یاسوج بوده است.


براساس گزارش‌های پزشکی قانونی کشور، فوت بر اثر حوادث رانندگی در نوروز ۱۳۹۰ تعداد یک‌هزار و ۳۲۲ نفر بود که در مقایسه با سال ۸۹ کاهش پنج درصدی داشت اما تصادفات سال ۹۱ در ایام نوروز عدد ۱۱۴۱ اعلام شد که نسبت به سال قبل کاهش خوبی را برخوردار بود.


سال ۹۲ نوروز در جاده‌های کشور با مرگ یک‌هزار و ۲۲۷ نفر و در سال ۹۳ مرگ ۱۰۸۴ نفر مواجه بودیم که این کاهش در نوع خود بی‌سابقه بود و امید می‌رود با توجه به ایمن شدن جاده‌ها، خودروها و بالارفتن سطح فرهنگ ترافیک امسال با کمترین آمار حوادث در جاده‌ها شاهد باشیم.


روزنامه جهان صنعت