تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

چرا ایرانی‌ ها زیاد تصادف می‌کنند؟

رجایی تصریح می‌کند: در بخش جاده‌ای تاکنون 3538 ماموریت انجام شده که 132 نفر فوت کردند، 504 نفر به صورت سرپایی مداوا و 3807 نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند. 

مرگ و میر افراد در کشور ما به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله شایع‌ترین آنها بیماری‌های قلبی وعروقی، سکته مغزی، دیابت و بیماری‌های تنفسی است. 

وزرات بهداشت در چند سال گذشته، حوادث ترافیکی را نیز به عوامل فوق افزوده است. متاسفانه تعداد سوانح ترافیکی رو به افزایش بوده و صدها نفر در سال جان خود را در چنین سوانحی از دست می‌دهند. 

مردان 3.5 برابر بیشتر از زنان جان خود را در اثر سوانح ترافیکی از دست می‌دهند. با توجه به این آمار باید اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای برای آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم با این واقعیت دردناک و اسف‌بار افزایش یابد تا شاهد کاهش هر چه بیشتر آمار سوانح ترافیکی باشیم و باعث شویم مردم تا جایی که امکان دارد قربانی حوادث رانندگی و ترافیکی نشوند. 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی در این رابطه می‌گوید: تعداد ماموریت‌های انجام شده اورژانس 115 استان در هشت ماهه اول سال 93 و در بخش شهری، 5997 مورد بود که در این ماموریت‌ها 83 نفر فوت کردند، 603 نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین 6089 نفر به ببمارستان منتقل شدند. 

روزبه رجایی ادامه می‌دهد: در هشت ماهه اول سال جاری نیز 6720 مورد ماموریت انجام شده که 96 نفر فوت کردند، 612 نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین 6757 نفر به بیمارستان‌های استان منتقل شدند. 

به گفته وی، میزان ماموریت‌ها، تعداد فوتی‌ها، تعداد درمان‌های سرپایی و تعداد نفرات منتقل شده به بیمارستان در هشت ماهه نخست سال جاری به ترتیب 12.05، 9.09، 1.32 و 10.97 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آمار مربوط به بخش جاده‌ای تصریح می‌کند: در این بخش نیز در سال 93، بیش از 3116 ماموریت با 113 فوتی را شاهد بودیم و همچنین 4004 نفر به صورت سرپایی مداوا و 3416 نفر به بیمارستان منتقل شدند. 

رجایی تصریح می‌کند: در بخش جاده‌ای تاکنون 3538 ماموریت انجام شده که 132 نفر فوت کردند، 504 نفر به صورت سرپایی مداوا و 3807 نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند. 

وی عنوان می‌کند: در این بخش نیز تعداد ماموریت‌ها، تعداد فوتی‌ها، مداوا شوندگان سرپایی و همچنین منتقل شدگان به بیمارستان‌ها به ترتیب 13.54، 16.81، 24.75 و 11.45 درصد افزایش پیدا کرده است. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات موجود این مرکز در استان می‌پردازد و می‌افزاید: متاسفانه در جذب نیروی انسانی برای این مرکز، مشکلاتی وجود دارد، همچنین این مرکز برای مناطق کوهستانی، فاقد آمبولانس‌های دو دیفرانسیلی است. 

رجایی با اشاره به فعالیت‌های بسیار درخشان این مرکز با اورژانس هوایی و موتوری عنوان کرد: برای افزایش خدمات رسانی به مردم، نیاز است که چند مرکز اورژانس نیز در مرکز شهر تبریز ایجاد شود. 

حبیب حسینقلی‌زاده، یکی از تکنیسین‌های اورژانس 115 نیز در گفت‌وگو با ایسنا در تبیین توصیه‌های مرکز مدیریت حوادث استان در خصوص حوادث ترافیکی می‌گوید: هم استانی‌های عزیز باید بدانند که در تماس با اورژانس 115 ضمن حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه، تعداد مصدومان، وجود خطرات احتمالی از قبیل لوله گاز و منبع انفجار و روغن و... را حتما اعلام کنند. 

وی ادامه می‌دهد: چون در اتوبان‌ها و برخی جاده‌ها امکان دور زدن نیست، اعلام لاین تصادف باعث می‌شود تا نزدیک‌ترین پایگاه اورژانس 115 در مسیر به محل حادثه اعزام شود. 

وی تصریح می‌کند: تجمع در محل حادثه هم منجر به امکان بروز حوادث بعدی می‌شود و هم در رسیدن خودروهای امدادی مانع تراشی می‌کند. 

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حواث و فوریت‌های پزشکی تصریح می‌کند: امدادرسانی برای مصدومان حوادث با اصول ویژه پزشکی انجام می‌شود و اگر خارج از این اصول انجام شود، منجر به صدمات جبران ناپذیری، از قبیل قطع نخاع و اعصاب و عروق خواهد شد. 

حسینقلی‌زاده ابراز می‌کند: هیاهو و جنجال در صحنه حادثه، ضمن بروز تنش برای مصدومان، امکان ارائه خدمات صحیح به مصدومان را کاهش می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: آلارم و آژیر آمبولانس نشانگر اعزام آمبولانس به بالین مصدوم یا در حین انتقال آن است، در این مواقع خودروهای عبوری موظف به بردن خودرو خود به منتهی الیه جاده و ایستادن هستند. 

وی می‌گوید: تکنسین‌های اورژانس 115 در حین انتقال مصدوم، نسبت به وضعیت مصدوم حرکت می‌کنند و گاها مجبور به حرکت با سرعت پایین هستند و نباید خودروها در این رابطه مشکل تراشی کنند. در حوادث جاده‌ای که شب‌ها اتفاق میفتد حتما گذاشتن چند علامت شب‌نما برای مشخص شدن و جلوگیری از تصادفات بعدی الزامیست. 

حسینقلی‌زاده می‌گوید: کمربند ایمنی ضامن سلامتی در تصادفات است و حیاتی‌ترین نقاط بدن، یعنی سر و سینه را نگه می‌دارد، کمربند ایمنی باید توسط تمام سرنشین‌ها بسته شود. 

وی تصریح می‌کند: از نشاندن کودکان در صندلی جلو باید خودداری شود، چون سیستم اسکلتی کودکان مستحکم نیست و در تصادفاتی که کودکان در صندلی جلو نشسته بودند، صدمات جبران ناپذیری را شاهد بودیم. کلاه ایمنی برای موتورسوران در حین تصادف باعث می‌شود تا ضربه به سر کاهش یابد. حرکت دادن بیماران تصادفی که از درد گردن و کمر شاکی هستند، نباید بی‌محابا انجام شود، چون صدمات فراوانی به‌دنبال دارد. 


فوت 408 نفر در پی تصادفات رانندگی
فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی می‌گوید: 408 نفر در اثر تصادفات رانندگی و در هشت ماهه نخست سال جاری جان خود را از دست دادند. 

سرهنگ جواد ناموران از فعالیت شبانه روزی 12 پاسگاه دائم و دو پاسگاه مصوب غیردائم در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی خبر می‌دهد و می‌گوید: مسافت راه‌های استان 14 هزار کیلومتر است که از این میزان، 204 کیلومتر به صورت آزادراه و 300 کیلومتر به صورت بزرگراه است که به صورت دو بانده فعالیت می‌کنند. 

به گفته وی استان آذربایجان‌شرقی در حدود 140 کیلومتر جاده مرزی مشترک با سه کشور نخجوان، ارمنستان و آذربایجان دارد. 

فرمانده پلیس راه استان تصریح می‌کند: هفت گردنه مهم و پرتردد کشور همچون شیبلی در این استان قرار دارد. 1029 کیلومتر، مسافت جاده‌های اصلی، 1723 کیلومتر مسافت جاده‌های فرعی و 1062 کیلومتر مسافت جاده‌های روستایی است. 

ناموران اظهار می‌کند: بر اساس آمار شش ماهه نخست سال جاری، تعداد فوتی‌های تصادفات رانندگی در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک نفر افزایش پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه 408 نفر در هشت ماهه نخست سال جاری، جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند عنوان می‌کند: از این تعداد، 150 نفر از رانندگان وسائط نقلیه جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه بیشترین آمار فوتی مربوط به سرنشینان بوده است. 

ناموران در همین راستا ادامه می‌دهد: از 408 نفر فوتی در تصادفات رانندگی، 83 نفر راکب موتور سیکلت بوده‌اند. 

وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی( هم راننده و هم تمامی سرنشینان خودرو) می‌گوید: بستن کمربند ایمنی در داخل شهرها برای رانندگان و در خارج از شهرها هم برای رانندگان و هم برای تمامی سرنشینان جلو و عقب اجباری است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، پلیس، برخورد شدید قانونی خواهد داشت. 

به گفته وی، با توجه به آغاز فصل سرما، طرح‌های فرماندهی انتظامی پلیس راه استان همزمان با سراسر کشور در راستای کاهش سوانح رانندگی و آمار فوتی‌های ناشی از این تصادفات آغاز شده است. 


لزوم کنترل خشم موجود در میان افراد جامعه برای کاهش سوانح رانندگی
یک روانشناس در این باره می‌گوید: در بروز حوادث رانندگی هم برخی عوامل فردی و هم بسیاری از عوامل محیطی و ساختاری در زندگی انسان‌ها و ایجاد حالت‌های استرس و تنش‌زا نقش دارند. 

سهیلا ناموران اظهار می‌کند: متاسفانه برخی مشکلات در کشور و حتی در استان وجود دارد که باعث می‌شود میزان تنش و استرس در بین افراد افزایش یابد. به عنوان مثال به دلیل آماده نبودن برخی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، تنش‌هایی بین دو راننده که یکی از آن ‌ا مرد و یکی زن است ایجاد می‌شود. 

وی با تاکید بر لزوم بازسازی سیستم شهری و نقش مهم آن در کاهش تنش‌های فردی و اجتماعی خاطرنشان می‌کند: باید تمامی دستگاه‌های متولی با کمک خود مردم و رسانه‌ها، سطح فرهنگی و آداب اجتماعی را افزایش داده، خشم را کنترل کرده و اعتراض خود را به صورت جرأت‌مندانه و مسالمت‌آمیز مطرح کنند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه مردم ما، با کمترین آموزش‌های مهارت روانشناختی درگیر هستند، اظهار می‌کند: نگاه‌های جنسیتی (انتظارات نقش جنسیتی) که در ذهن افراد است از دیگر عوامل مهم دخیل در ایجاد تنش‌های اجتماعی و ایجاد حالت‌های استرس‌زا است. 

به گفته ناموران افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی نیز نقش بسیار فزاینده‌ای در این خصوص دارد و هر چقدر که افراد در محیط‌هایی با شاخص‌های توسعه یافتگی بیشتر زندگی کنند خواهند توانست به سطح بسیار بالایی از آرامش روانی فردی و اجتماعی دست یابند و این امر از بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی پیشگیری می‌کند. 
نظرات 1 + ارسال نظر
474444 شنبه 14 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:51 ب.ظ http://sitehd.ir

سلام
خیلی مفید بود
http://sitehd.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد