تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

خسارات روزانه تصادفات رانندگی در ایران: بیش از ۸۰ نفر کشته

 

 

 

 

رئیس پلیس راه جمهوری اسلامی ایران:" ۷۰ درصد کشته‌های ناشی از تصادفات را به طور معمول نان‌آوران خانواده دانست و اظهار کرد: سالانه۱۰هزار نفر، به تعداد زندانیان دارای ناتوانی مالی، در پرداخت دیه ناشی از تصادفات افزوده می‌شود که این رقم، بسیار بالا بوده و به لحاظ افزایش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه فاجعه بزرگی است . وی با بیان این که تصادفات روزانه۲۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر سالانه بین ۲۸ تا۳۰هزار نفر، بر اثر رفتار غلط رانندگی کشته می‌شوند؛ بنابراین اگر مسؤولان یک دهم این رقم را برای آموزش و پرورش هزینه کنند، مملکت آباد می‌شود."
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش۸۰ درصدی کشته‌شدگان ناشی از تصادفات در ایران تا سال۲۰۲۰ اظهار کرد: باید پذیرفت چنین آمار و ارقامی که بواسطه واقعیات موجود در جامعه اعلام می‌شود، فاجعه وحشتناکی است که طی ۱۴سال آینده بناچار در کشور رخ خواهد داد.
به گزارش ایسنا، سردار رویانیان ادامه داد: در حال حاضر وقوع تصادفات رانندگی، دومین عامل مرگ و میر بعد از ایست قلبی است؛ به گونه‌ای که سالانه بین ۲۸ تا۳۰ هزار نفر بر اثر رفتار غلط در رانندگی کشته می‌شوند؛ به عبارتی دیگر هر۲۴ ساعت۸۰ نفر بر اثر تصادفات کشته می‌شوند.
وی در پایان تصریح کرد: افزایش روزافزون بی‌انضباطی‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه و به تبع آن، مرگ ناشی از رفتارهای ناامن، بعنوان یکی از مشکلات عظیم کشور است که باید توجه کرد این مشکل در کشورهای پیشرفته، از طریق آموزش و پرورش آنها حل شده است، البته پلیس کشور ما نیز در سال‌های اخیر دریافته است که با کمک آموزش و پرورش می‌توان در جهت کاهش و رفع یکی از بزرگترین مشکلات کشور برآمد.

چهار شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ (۱۳  دسامبر ۲۰۰۶)

روزانه ۶۵ نفر در تصادفات کشور کشته شدند

روزانه ۶۵ نفر در تصادفات کشور کشته شدند

مدیرکل عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به این که در سال ۸۴ در هر ساعت ۲۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، افزود: ۸۵ درصد عامل تصادفات در سال گذشته نیروی انسانی بود. سرهنگ یونس میرزایی تبار که در دومین همایش سراسری معاونان راهور و فرماندهان پلیس راه سخن می گفت، تصریح کرد: در سال یک میلیون نفر در جهان کشته و ۵۰ میلیون نفر نیز مجروح می شوند. وی با اشاره به این که ۸۰ درصد کشته شدگان تصادفات مربوط به قاره آفریقا و آسیا هستند، افزود: عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و عامل محیطی از عوامل عمده حوادث رانندگی به شمار می روند. میرزایی تبار آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در سال ۸۴ را یادآور شد و گفت: در سالی که گذشت، در تصادفات درونشهری ۸ هزار و ۶۷۹ نفر و برونشهری ۱۶ هزار و ۹۶۴ نفر و در جاده های روستایی یک هزار و ۶۸۰ نفر جان خود را از دست دادند. مدیرکل عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: از ابتدای سال ۸۴ تا بیست و سوم مرداد ماه این سال، ۲ هزار و ۳۱۳ تصادف منجر به مرگ، ۴۰ هزار و ۷۸۰ تصادف جرحی و ۱۶۰ هزار و ۱۹۱ مورد تصادف خسارتی در جاده های کشور رخ داده است. وی با بیان این که در ۵ ماه اول سال ۸۴ مجموعا ۲۰۳ هزار و ۲۸۴ مورد تصادف جرحی و فوتی در معابر کشور داشتیم، خاطرنشان کرد: در این تصادفات ۹ هزار و ۲۷۲ نفر کشته و ۹۷ هزار و ۹۵۰ نفر مجروح شدند. سرهنگ میرزایی تبار به مقایسه آمار تصادفات ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد ماه دو هزار و ۴۹۷ تصادف فوتی، ۴۲ هزار و ۶۸۹ تصادف جرحی و ۱۸۳ هزار و ۷۱ تصادف خسارتی داشتیم که در این تصادفات ۹ هزار و ۵۹۵ نفر کشته و ۷۳ هزار و ۱۳۷ نفر مجروح شدند. مدیرکل عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی ناجا ساماندهی تردد موتورسواران، برخورد با تخلفات ساکن طرح میادین، استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی، جلوگیری از تجاوز رانندگان به خطوط عابران پیاده و کنترل تخلفات حادثه را از مهمترین طرح های انضباطی ترافیکی با هدف کاهش ده درصد کشته های تصادفات در سال گذشته و سال جاری برشمرد. میرزایی تبار برخورد با مظاهر علنی فساد و پلاک های ناخوانا و مخدوش، ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی، تشکیل پلیس مدارس، ساماندهی مسافربرهای شخصی و اجرای طرح های ضربتی را از دیگر طرح های انضباطی ترافیکی در حال اجرای پلیس راهنمایی و رانندگی برشمرد.
 
 
 
۷۰ میلیون خسارت در پی سقوط هواپیمای آموزشی
گروه اجتماعی: حادثه سقوط یک فروند هواپیمای آزمایشی در انتهای بزرگراه شهید بابایی با ۷۰ میلیون تومان خسارت مالی پایان یافت.صبح دیروز یک هواپیمای کوچک آموزشی در منطقه هوافضای سپهر لحظاتی بعد از پرواز پس از برخورد با یک مانع در انتهای اتوبان شهید بابایی تقاطع پل تلو در مقابل فاز دو کوی دانشگاه امام حسین سقوط کرد و آتش گرفت.هواپیمای آموزشی از نوع فوق سبک پلیکان بود. عباس کمال امیری افسر نگهبان ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران گفت: ساعت ۳۹۸ دقیقه صبح دیروز از طریق تماس تلفنی مطلع شدیم این هواپیمای سبک آزمایشی در حال پرواز در آسمان شرق تهران بوده که به علت نامعلومی سقوط کرده و آتش گرفته است.
نیروهای ایستگاه های ۲۶ و ۵۶ آتش نشانی و امداد و نجات ۱۰ تهران به طور همزمان در محل حادثه حاضر شده و در ساعت ۴۹۸ دقیقه عملیات امداد و نجات را شروع کردند.
هواپیما با شیروانی برخورد کرده
آشتیانی مسئول ایستگاه ۲۶ آتش نشانی درباره چگونگی شرایط موجود در محل حادثه گفت: زمانی که به محل حادثه رسیدیم مشاهده شد یک فروند هواپیمای آموزشی در آتش می سوزد. با شروع عملیات، با سه رشته آب پرفشار، آتش هواپیما را خاموش کردیم این در حالی است که رحمتی خلبان هواپیما از حادثه جان سالم به در برده است.او درباره دلیل سقوط هواپیما گفت: هواپیما پس از بلند شدن از روی باند، ناگهان با شیروانی یکی از ساختمان های منطقه متعلق به هوافضا برخورد و به پائین سقوط کرد و طعمه حریق شد.
سقوط در پی نقص فنی
در اثر این برخورد به ساختمان هم خسارتی جزیی وارد شد.محمد تورنگ رئیس مرکز اطلاع رسانی تهران بزرگ هم درباره نحوه وقوع حادثه گفت: هواپیمای آزمایشی حدود ساعت /30 ۸ از مقر پرواز برخاست. بعد از ۱۰ دقیقه پرواز بر فراز آسمان، ناگهان دچار نقص فنی شده و مقابل فاز ۲ کوی دانشگاه امام حسین سقوط کرد و علت دقیق حادثه در حال بررسی است.
هواپیما با منبع آب برخورد کرده
فرهمند مدیر اداره پشتیبانی مجموعه هوافضای سپهر اما در گفت وگو با ایسنا حادثه را به گونه ای دیگر بیان کرده است.او گفت: حادثه زمانی به وقوع پیوست که هواپیمای آموزشی فوق سبک پلیکان، حین برخاستن از روی باند خارج شده و با یک منبع آب کنار باند برخورد کرد.
فرهمند افزود: «خلبان هواپیما که تحت آموزش بوده بلافاصله اقدام به خروج از هواپیما کرد و بعد از آن ناگهان هواپیما دچار آتش سوزی شده و به طور کامل سوخت.»با حضور ماموران آتش نشانی هواپیمای آتش گرفته دقایقی بعد خاموش شد. به گفته فرهمند، حادثه مجروحی نداشت و بنابر اعلام نظر کارشناسان هواپیمایی خسارت مالی هواپیما ۷۰ میلیون تومان تخمین زده شد و گروهی از کارشناسان هواپیمایی در حال بررسی علت بروز سانحه هستند.
 
 

بی‌بی‌سی گزارش داده که مقامات امنیت جاده‌ای دانمارک به یک راه حل جالب و صددرصد عملی دست پیدا کرده‌اند تا سرعت در جاده‌های این کشور را کنترل کنند. آنها تصمیم گرفته‌اند از دختران (و چه بسا زنان؛ ما به اونش کار نداریم!) برای حمل تابلوهای نشان‌دهنه سرعت مجاز استفاده کنند و برای این کار حتی در danish.jpgچند روزنامه هم آگهی داده‌اند که به تعدادی دختر موبلوندِ میان‌باریکِ خوش‌تراشِ قدبلندِ زیباروی... (ئه... چرا سرعت خودم یه دفعه اینقدر زیاد شد؟!) برای این کار احتیاج دارند.


از قرار، گویا این ابتکار در مراحل آزمایشی به شدت مورد توجه مردانِ همیشه در جاده‌ی دانمارکی قرار گرفته و خیلی نتایج خوبی هم در بر(بلکه هم پیش) داشته است. فیمینست‌ها هم که همیشه خدا جز ضدحال زدن کار دیگری بلد نیستند، آنقدر اعتراض کرده‌اند که مقامات جاده ای دانمارک قول داده‌اند در آینده تعدادی مرد را هم استخدام کنند! (خوش به حال بای‌سکشوال‌های جاده‌ای که از هر دو طرف خوش به حالشان می‌شود!)

خداوکیلی این فیلسوفان و اندیشمندانی که می‌گویند تجربه مدرنیته قابل انتقال نیست راست می‌گویند ها!... فکرش را بکنید، کنار جاده اصفهان-یزد، یک دختر 23 ساله گیلانی، تابلو حداکثر سرعت مجاز، دستش گرفته باشد. چه شود!

پی افزود: این هم نظر پویان که انصافا خواندنی و شیرینه. (راستی اخیرا فهمیدم که این پویان خان، یکی از رفقای مشهدی‌ ماست که در دوره لیسانس کامپیوتر با هم همدوره بودیم (البته همدوره نبودیم، من اونقدر درس‌ها رو افتادم تا با سال پایینی‌هایی مثل پویان همدوره شدم!) آقا پویان خیلی مخلصیم.)

 

-شنیدی میگن دیشب بیست تابلوی راهنمایی رانندگی رو دزدیدن؟
- ای داد! مگه خودشون خواهر مادر ندارن
***
فرمانده نیروی انتظامی خبر داد: با اجرای طرح تابلوهای جدید، قاچاق دختران به کشورهای عربی 50% کاهش یافت.
***
-چرا همش از ماشین پیاده میشی؟
- هیچی، میخوام تابلوها رو از نزدیک نزدیک بخونم
***
خبر: در ده ماه گذشته 15 میلیون زائر با پای پیاده و در قالب گروههای مذهبی به مشهد مقدس مشرف شدند
- حالا چراپیاده؟
- خره! چون ثوابش بیشتره
- خدا از ته دلتون بشنوه
***
-این دختره چقدر تابلویه!!
- چی شده؟ مگه داره چیکار میکنه؟
- هیچی،دیروز تو جاده دیدمش، تابلوی راهنمایی و رانندگیه!
-آها! از اون جهت.
***
-اِه! این دو تا تابلو چرا کنار هم واستادن؟! مگه میشه هم سبقت ممنوع باشه هم سبقت آزاد باشه؟!!
-آخه این دوتا تابلو با هم ازدواج کردند و طبق قوانین زن باید تمکین کنه دیگه.
- بسیار خوب ، حد اقل رعایت کنند اینجا زن و بچه رد میشه آخه.
- اخه الان ساعت 3 نیمه شبه. نور بالا رانندگی نکن جانم. تابلو ها حریم دارن.
***
-آقای چشم پزشک ، میشه لطفا بگین خان منشی بیان این تابلوی بینایی سنجی رو نگه دارن؟ بخدا من تمام تابلوهای تو جاده رو میبینم. اینجا نمیدونم چرا همه چیز تاره!
***
فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد: پلیس راه با تابلوهای بد حجاب بشدت برخورد خواهد کرد.
***
- سلام ، صدا سیما؟آقا میخواستم بگم شهرستان ما جزء مناطق محرومه، ما هیچ امکاناتی نداریم، مدرسه نداریم، پارک نداریم، سینما نداریم، تابلو هم نداریم! چرا دولت یه فکری برای تابلوهای راهنمایی رانندگی نمیکنه؟
***
تیتر روزنامه: از ابتدای امسال 150 تابلوی راهنمایی رانندگی در سطح جاده ها به دلیل دریافت رشوه بازداشت شدن.
- یعنی اونوقت پول گرفتن که چیکار کنن؟
- اهم... صداشو در نیار جانم، انشا الله که زن و شوهر بودند.
***
-ای وای این تابلو چرا افتاده رو زمین؟
- هیچی، تصادف کرده
- با ماشین زدن بهش؟
- نه! با آدم تصادف کرده
***
-آقای راننده، فیلم پخش نمیکنید؟
-نه جانم دیگه نیازی به پخش فیلم نیست، تابلوهای جاده رو نگاه کن. تازه یه چیزی هم یاد میگیری!
***
پلیس راه: شناسنامتون لطفا
راننده: منظورتون گواهینامست دیگه؟
پلیس: خیر، میخوام ببینم مجرد هستید یا متاهل، عبور مجردین از این جاده ممنوعه!!!
***
- چی شد که تصادف کردی؟ مگه تابلوی انحراف به راست رو ندیدی؟
- والله از دست این مادر بچه ها، مگه میزاره من تابلو ها رو نگاه کنم. میگه نبایس چشم از خط وسط جاده برداری!!
- غصه نخور، انشاء الله برای خط وسط جاده هم یه فکری برمیدارند.
***
-جاااااااان
- چی شد؟
- هیچی جاده باریک میشود
...
- اوووووف
- باز چی شد؟
- هیچی، از سرعت خود بکاهید
- ....
- جیییییییییگر
........
***
به تعدادی فارغ التحصیل دامپزشکی خانم جهت نگهداری تابلوی "محل عبور شتر" نیازمندیم

جاده های حادثه ساز متولی ندارد

تصادف جاده ای عامل مرگ ومیر در کشور است
 

آرش سقر؛ ناوگان امداد و نجات کشور ما آنقدر مجهز نیست که بتواند در حد مطلوب کار امدادرسانی را به خصوص در امدادهای جاده ای انجام دهد. هر سال تعداد زیادی از مردم کشورمان، در حوادث جاده ای به دلیل تاخیر در رسیدن به بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند. با توجه به حادثه خیز بودن کشور و طول و عرض گسترده جغرافیایی ایران و از سویی قرار گرفتن کشور ما به لحاظ سوانح و حوادث طبیعی جاده ای در رتبه های اول جهانی، به نظر می رسد امداد و نجات جاده ای کشور با توجه به حجم سوانح بسیار ضعیف است.

از سویی بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تنوع حوادث و گستردگی خاک ایران کار امدادرسانی را مشکل تر می کند. برای حل این مشکلات مسوولان متولی امر باید چاره ای بیندیشند تا اینگونه حوادث در کشور کاهش یافته و مردم نیز در مسافرت خود در جاده های ناامن و غیراستاندارد امنیت لازم را داشته باشند.

بهاءالدین ادب نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی درباره امدادهای جاده ای به خبرنگار کارگزاران گفت؛ کشور ما در زمینه امدادهای جاده ای بسیار فقیر بوده و با آن کم اهمیت برخورد می کند و به نظر می رسد که در جاده های ناامن کشور حضور انواع خودروها برای امداد ضرورت پیدا می کند و باید از تمام امکانات و بضاعت موجود برای امدادهای جاده ای استفاده شود.

هر از چندگاهی بسیاری از خودروهای شخصی و سواری که با مشکلات فنی در جاده ها روبه رو می شوند، گاهی در نقاط سردسیر و گردنه ها گرفتار برف، بوران و کولاک شده و یا اینکه در نقاطی مانند کویر به علت عدم دسترسی به آب با مشکلاتی مواجه می شوند که ضرورت حضور فعال امدادهای جاده ای در این زمینه مهم است.

ادب در ادامه خاطرنشان می کند؛ در کشورهای پیشرفته دنیا وقتی تصادفی در یکی از جاده ها رخ می دهد بلافاصله نیروهای امدادی با کمک های اولیه با وسایل و امکانات پیشرفته به کمک حادثه دیدگان می شتابند ولی در کشور ما به رغم گستردگی حوادث، امدادرسانی به حادثه دیدگان جاده ها به کندی انجام می شود در صورتی که به غیر از وسائط زمینی باید از هلی کوپتر با تکنولوژی نوین در این زمینه سود جست.

در جاده های کشورهای صنعتی به فاصله متناوب تلفن هایی وجود دارد که حتی با این تلفن ها دسترسی به مسوولان در امر امداد جاده ای آسان تر است. اما در اینجا ما نه تنها فاقد امکاناتی در این زمینه هستیم، بلکه استفاده از تلفن و یا تلفن همراه نیز میسر نیست. ادب مهمترین وظیفه دولت را حفظ جان ملت می داند و می گوید؛ حفظ جان ملت از وظایف دولت است ضمن اینکه مجلس هم خانه ملت است و نمایندگان هم مبین نیازهای ملت و قانونگذاری آنان در جهت رفاه و ایمن زیستن هستند و تمام قوانینی که تصویب می کنند برای خدمت به مردم است.

وی می افزاید؛ کشور ما از لحاظ سوانح طبیعی و حوادث طبیعی و سقوط بهمن و کولاک در گردنه ها بسیار مستعد است و خبرهایی که در این خصوص پی درپی شنیده می شود موید این مطلب است. این اخبار زیبنده کشور ما نیست و دولت و مجلس باید برای حل این مشکل چاره ای بیندیشد و با تخصیص اعتبار و برگزاری نشست در تخصیص و الگوبرداری از امدادهای جاده ای دیگر کشورها جلوی اینگونه مشکلات را بگیرند.

ادب در ادامه به نقش اورژانس و کیفیت آمبولانس هایی که در بحث امداد جاده ای حضور پیدا می کنند اشاره کرده و می گوید؛ اورژانس کشور در بحث امداد جاده ای نقش اساسی را دارد و حتی زحمات خوبی نیز تاکنون کشیده ولی این تلاش ها کم است و به نظر می رسد اورژانس از ضعف مدیریت رنج می برد در مورد آمبولانس ها باید بگویم که اتومبیل هایی که سابقا وانت نیسان بوده اند به صورت آمبولانس درآمده و این اتومبیل ها فاقد هرگونه تجهیزات و استانداردهای جدید هستند. از این رو ضرورت دارد آمبولانس ها را به تجهیزات روز مجهز کنیم.

در این راستا باید آمبولانس های سریع السیر در کنار هلی کوپترهای آمبولانسی که در دنیای کنونی جایگاه نخست در بحث امدادهای جاده ای دارند، به کار گرفته شوند. به دلیل گستردگی کشورمان باید از نیروهای ورزیده و زبده و کارشناس نیز استفاده شود. از سویی به دلیل حادثه خیز و بزرگ بودن کشور و فاصله طولانی طول و عرض آن استفاده از بالگردهای هوایی نیز ضرورت پیدا می کند به طوری که با تجهیز هلال احمر استان ها به بالگردها و آموزش نیروها در بحث امدادهای جاده ای می توان مسافت طولانی را به فاصله کمتری طی کرد.

در این باره منصور آقانصیر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور نیز می گوید؛ در سال 1385 اعتباری برای خرید بالگرد تخصیص داده نشده است و این سازمان فقط هزینه های کادر پرواز و سوخت آن را دارد و مشکل سرمایه گذاری در خرید و افزایش یگان هوایی از مشکلات این سازمان است. وی ادامه می دهد؛ کشور ما با پشتوانه مالی خود می تواند بالگرد تهیه کند و مسوولان هم باید به اهمیت داشتن آن واقف شوند.

ضمن اینکه ما به قول هایی که مسوولان داده اند خوشبین هستیم تا عدم پیشرفتمان را جبران کنند حتی ما این قدرت را خواهیم داشت که در صورت بروز حوادث اولین سازمانی باشیم که در سر صحنه حاضر شویم. در غیر از زمان حادثه می توانیم با کمک پلیس، وزارت راه و بهداشت و درمان خدمات عملیات امداد و انتقال جاده ای را نیز انجام دهیم. به علاوه به عنوان مسوول امداد و نجات کشور می گویم، اولین واحدی که از یک حادثه طبیعی مطلع می شود و اقدام می کند سازمان امداد و نجات است. اما توان استان ها در امدادرسانی محدود است. استان ها امکاناتی ندارند و به پشتیبانی تهران نیاز دارند و ما باید مجهز باشیم. در حوادث چند سال اخیر اهمیت داشتن بالگرد دو امداد هوایی مشخص شده است بخصوص بالگردهای پشتیبانی و عملیاتی. با توجه به تسهیل حضور در سر صحنه نیازمند تجهیزات بیشتری هستیم.

به نظر می رسد متولی نداشتن امر امداد جاده ای خود مشکلی اساسی است همانطور که هر سال بیش از 15 هزار نفر از افراد در جاده ها کشته می شوند که از این تعداد پنج هزار نفر در صحنه تصادف ها جان می بازند و بقیه نیز به دلیل تاخیر انتقال به بیمارستان، نداشتن امکانات لازم در مراکز درمانی نزدیک سانحه و نظایر آنها جان خود را از دست می دهند متاسفانه ما در کشور امداد جاده ای فعالی نداریم و این موضوع در بین مسوولان هم جدی گرفته نمی شود.

محمدعلی کوزه گر نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است؛ تصادفات علت اول در مرگ و میر در کشور ماست ما در این زمینه از دیگر کشورها جلو هستیم و این مسئله بسیار تاسف بار است. علل مختلفی در این زمینه دخیل هستند، اما مهمترین نکته ای که در اکثر جاده های استانی کشور به چشم می خورد، ناامنی جاده هاست. جاده های ما در یک قرن پیش احداث شده و متناسب با نوع اتومبیل های آن زمان و سرعت آنهاست.

تا زمانی که بحث ناامن بودن جاده ها بررسی و حل نشود امداد و نجات در جاده ها نیز با کندی پیش خواهد رفت و ما مجبور هستیم در هر گذرگاه یا هر پیچ یک پست امدادی ایجاد کنیم.

دکتر کوزه گر در ادامه به خبرنگار کارگزاران می گوید؛ در بحث امداد جاده ای مراجع مختلفی مسوولیت دارند و هرگاه حادثه ای در یکی از جاده ها پیش می آید هر کدام از مسوولان خود را در پشت دیگری مخفی کرده تا اهمال و کم کاری را به گردن سازمان دیگری بیندازند. به نظر می رسد در وهله اول باید متولی اصلی در بحث امداد جاده ها مشخص شود که در این راستا بنده شاهد بودم در موقع اختصاص بودجه، وزارت کشور خود را مسوول امداد جاده ها معرفی می کرد تا بتواند بودجه بیشتری به خود اختصاص دهد به این منظور وزارت بهداشت و درمان نیز از سویی خود را مسوول امداد جاده ها معرفی می کرد ولی در مواقع حوادث هر یک از آنها از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کنند.

متاسفانه نبود متولی واحد مشکل اصلی این بحث است. اما امداد جاده ها یک بحث بسیار اساسی و مهم می باشد چرا که کوتاهی در این مسئله خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. در کشور ما متاسفانه امدادهای جاده ای به روز نیست و زمانی بحث امداد جاده ای مطرح می شود که یا یک حادثه هولناکی رخ دهد و یا یک مقام مسوول دچار حادثه شود.

وی در ادامه می افزاید؛ اورژانس کشور نقش اول و اساسی را در بحث امدادرسانی در حوادث جاده ای به عهده دارد ولی هلی کوپترهای امدادهای جاده ای در اختیار وزارت کشور است که تداخل این مسوولیت ها باعث شده که هیچ کدام وظیفه خود را به نحواحسن انجام ندهند و ایجاد یک سازمان متولی امر امداد جاده ای از ضروریات است و امیدواریم دولت و مجلس در این زمینه اقدام های لازم را انجام دهند.

ما باید در بحث حوادث جاده ای ریشه اصلی وقوع حوادث را برطرف کنیم همانطور که در طبابت عامل اصلی بیماری کشف و درمان می شود. این مسئله در مورد جاده های ما نیز باید به کار گرفته شود. اگر نگاهی به آمبولانس های موجود در اورژانس کشور در بحث امداد جاده ها داشته باشیم، می بینیم که این آمبولانس ها برای فعالیت های سخت در جاده های صعب العبور کشور پاسخگو نیستند.

کوزه گر در ادامه به ضعف مدیریت در بحث امدادهای جاده ای اشاره می کند و می گوید؛ مسوولان و متولیان امر امدادهای جاده ای باید با تجزیه و تحلیل و کار کارشناسی دلایل اصلی در ناکارآمدی امداد جاده ای را بررسی و برای حل آن مشکل برنامه ریزی اساسی داشته باشند. همچنین سید سبحان حسینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار کارگزاران می گوید؛ در شرایط عادی امداد جاده ای ضرورت زیاد ندارد ولی در شرایط خاص و فصل های بخصوص ضرورت آن بیشتر احساس می شود. به عنوان مثال متولیان امداد جاده ای در فصل سرما باید حضور فعالی داشته باشند.

اما متاسفانه در این چند وقت کوتاه وقوع حوادثی نظیر گردنه سوواشی همدان که منجر به مرگ سه شهروند شد و مرگ وزیر دادگستری که آن هم به دلیل عدم حضور اورژانس اتفاق افتاد از جمله حوادث تلخی بودند که زیبنده نظام ما نبود. حسینی در ادامه می افزاید؛ مسوولان اورژانس کشور با همکاری وزارت کشور و استانداری ها باید نسبت به ایجاد تلفن ها و مکان هایی که مردم به امداد دسترسی داشته باشند، اقدام کنند چرا که امکانات موجود کنونی پاسخگوی نیازها نمی باشد؟

وی تصریح می کند؛ باید امدادهای جاده ای متولی خاصی داشته باشد و این متولی باید با تجربه گرفتن از فعالیت های کشورهای پیشرفته و موفق در این زمینه اقدام های لازم را انجام دهد و در طول سال با کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارتباط و حضور فعال داشته باشد تا بتوان در این زمینه مشکلات را کاهش داد.