تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف‌های رانندگی در ایران؛ زلزله خاموش

 

 

تصادف‌های رانندگی در ایران به زلزله خاموش تبدیل شده و به دلیل نبود برنامه منسجم و عدم همگرایی دستگاه‌ها، دستاوردی چندان مثبت و قابل قبول در این زمینه حاصل نشده است؛ چراکه این موضوع نیازمند نگاه ملی و فرادستگاهی است.

بهمن عشقی - کارشناس حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب بالا و با ابراز نگرانی از آمار کشته شدگان و مجروحان تصادفات رانندگی در کشور اظهار کرد:‌ با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل میزان بالای تصادفات در کشورمان مشکلات فرهنگی است، نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی تنها راهکار در این زمینه است.

وی با بیان این‌که بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی به یک اپیدمی تبدیل شده است، اظهار کرد: نهادهای متولی باید در راستای آموزش عمومی گام‌های اساسی بردارند. نهادهایی همچون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، هلال احمر، پلیس راهنمایی و رانندگی در این راستا نقش تعیین کننده ای دارند.

مدیرکل سابق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اظهار کرد: درحال حاضر دروس متعددی در مدارس آموزش داده می‌شود به جز استفاده از وسایل نقلیه موتوری و آداب معاشرت با ترافیک و آموزش‌های راهنمایی و علائم رانندگی؛ درحالی‌که کودکان ما به شلختگی ترافیکی عادت کرده‌اند، فردا به راننده شهر و جاده تبدیل می‌شوند و این شلختگی در وجودشان باقی می‌ماند.

این کارشناس تصریح کرد: آموزش و پرورش باید آداب ترافیکی را در دروس مدارس بگنجاند، چراکه این موضوع مهم تر از بسیاری از دروسی است که ممکن است یک فرد هیچ گاه از آن استفاده نکند، اما قطعا یک راننده یا یک مصرف کننده شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور خواهد بود و لازم است فرهنگ رانندگی و ترافیکی بداند.

وی تاکید کرد: در کنار فرهنگ سازی، افزایش میزان جرائم و تخلفات رانندگی بسیار ضروریست و عاملی بازدارنده خواهد بود.

عشقی اظهار کرد: به دلیل نبود برنامه منسجم و عدم همگرایی دستگاه‌ها، دستاوردی چندان مثبت و قابل قبول در زمینه کاهش تصادفات و تلفات رانندگی حاصل نشده است، چراکه این موضوع نیازمند نگاه ملی و فرادستگاهی است.

62کشته و 500 مجروح در تصادفات 48ساعت گذشته


اکونیوز:رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور با اعلام اینکه در 48 ساعت گذشته 355 فقره تصادف مهم جاده‌ای رخ داده است از کشته شدن 62 نفر و مجروحیت 500 نفر طی این تصادفات خبر داد.
سرهنگ حسین علیشاهی، گفت: در 222 فقره تصادفات روز طبیعت 31 نفر کشته و 331 نفر مجروح شدند.در 133 فقره تصادف مهم جاده‌ای روز 12 فروردین نیز ، 31 نفر در صحنه تصادف کشته، 169 نفر مجروح و 45 دستگاه خودرو واژگون شدند.
این مقام پلیس راه اعلام کرد:‌ در 2 روز گذشته 104 دستگاه خودرو واژگون شدند، به طوری‌که تنها دیروز 59 فقره واژگونی گزارش شده است.
وی اظهار داشت: بی‌توجهی به جلو با 68 فقره در صدر علل تصادفات رانندگی روز گذشته قرار گرفت و تخطی از سرعت مطمئنه با 38 فقره و انحراف به چپ با 53 فقره از دیگر علل تصادفات رانندگی روز گذشته هستند.
سرهنگ علیشاهی افزود: در مهمترین تصادف دیروز در استان اصفهان محور دهق - علویجه بر اثر انحراف به چپ یک دستگاه پژو 405 و تصادف با پیکان 6 نفر کشته و یک نفر مجروح شدند.
سرهنگ علیشاهی افزود: بر اثر واژگونی یک دستگاه کمپرسی بنز در محور روستایی راژ در استان آذربایجان غربی یک نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند. این کامیون اقدام به سوار کردن مسافر در قسمت بار کرده بود.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور اعلام کرد: ترافیک پرحجم و نیمه سنگینی در محوز رشت - قزوین،‌قزوین - کرج، کرج - تهران و قم تهران وجود دارد. ترافیک در آزاد راه تهران - کرج و قم - تهران در هر دو لاین پرحجم است.
وی اظهار داشت: تا ساعت 24 امروز محدودیت تردد کامیون و تریلر به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی در محورهای کردستان، کهکیلوئیه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و هراز ادامه دارد.

92 درصد تصادفات رانندگی با یکی از ضایعات ارتوپدی همراه است

سالانه بیش از 70 هزار مصدوم شدید از تصادفات رانندگی به جا می‌ماند و 92 درصد این تصادفات حتماً با یکی از ضایعات ارتوپدی همراه است.
به گزارش خبرنگار موج، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، غلامعلی عکاشه با بیان این که سالانه بیش از 22 هزار مرگ ناشی از تصادف رانندگی را در کشور شاهد هستیم، اظهار داشت: بخشی از هزینه بسیاری از تصادفات رانندگی که منجر به شکستگی استخوان‌ها می‌شود به علت پایین‌بودن تعرفه بر دوش متخصصان ارتوپدی است. شایعترین بیماری‌های شایع در این حوزه مربوط به تروماست که از تصادفات رانندگی ناشی می‌شود.
وی با انتقاد از پایین‌بودن تعرفه‌های مربوط به خدمات ارتوپدی افزود: هر سال تعرفه‌هایی بر اساس قانون نظام پزشکی اعمال می‌شود.
عکاشه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیماری آرتروز گفت: ابتلا به این عارضه در جامعه رو به افزایش است که علت اصلی آن عادات ناصحیح زندگی‌ مردم از جمله نحوه نشستن‌، زیادبالارفتن از پله‌ها و شیوع چاقی و اضافه‌وزن بین مردم است.
وی با اشاره به این که 2 نوع استئوآرتروز اولیه و ثانویه وجود دارد ادامه داد: نوع اول بیشتر به دلیل افزایش سن و معمولاً بدون دلیل ثانویه ایجاد خواهد شد که در آن ترکیب غضروف‌ عوض خواهد شد و نوع دوم به علت ثانویه از جمله بیماری‌های سیستمی، نقرس و روماتیسم و همچنین چاقی ایجاد می‌شود.
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران اضافه کرد: مفصل زانو آناتومی خاصی دارد. در بیشتر زندگی مردم مانند نشستن‌های دوزانو، چهارزانو، دستشویی رفتن و بالارفتن از پله‌ها حالت خمیدگی دارد که این باعث نرم‌شدگی کشکک زانو می‌شود.
عکاشه با اشاره به این که زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند، گفت: آخرین درمان استئوآرتروز تعویض مفصل زانو است.

برخورد 21 دستگاه خودرو با یکدیگر در اصفهان

ساعت 21 شب هفتمین روز از نوروز 89 در محور ونداده به داس تعداد 18 دستگاه خودروی‌سواری به علت ریزش شدید باران و لغزنده بودن جاده با یکدیگر برخورد کردند.
فارس: رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: همزمان با نیمه دوم سفرهای نوروزی 21 خودرو در جاده‌های اصفهان به علت بارش شدید باران با یکدیگر برخورد کردند.

سرهنگ "علی نیکبخت " اظهار داشت: ساعت 21 شب هفتمین روز از نوروز 89 در محور ونداده به داس تعداد 18 دستگاه خودروی‌سواری به علت ریزش شدید باران و لغزنده بودن جاده با یکدیگر برخورد کردند.

وی با بیان اینکه این حادثه بدون هیچگونه تلفات جانی بوده و تنها چند مصدوم داشته که به صورت سرپایی مداوا شدند، افزود: ماموارن واحد گشت پلیس راه اصفهان ـ تهران به محض بروز حادثه در محل حاضر و با استفاده از تمام امکانات پلیس‌راه ترافیک به وجود آمده را مهار کرده و مانع از بروز برخوردهای بیشتر در صحنه شدند.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان داشت: در محور سمیرم به یاسوج نیز دو دستگاه پراید و یک دستگاه سمند نیز به علت بارش شدید باران و تگرگ و لغزنده بودن جاده با یکدیگر برخورد کردند که متاسفانه در این حادثه یک نفر از هموطنان ما جان خود در دم فوت کرد.

رئیس پلیس‌راه اصفهان خاطرنشان کرد: در این حادثه نیز ماموران گشت پلیس‌راه استان اصفهان سریعاً در محل حادثه حاضر و از بروز برخوردهای بیشتر بین خودروها در محور مذکور جلوگیری به عمل آوردند.

سرهنگ " نیکبخت " یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اینگونه حوادث را نبود رعایت سرعت مطمئنه توسط رانندگان ذکر کرد و تصریح کرد: در مواقع بارش نزولات جوی جاده لغزنده شده و قدرت کنترل خودرو توسط راننده کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: همانطور که همواره باید از سرعت مطمئنه استفاده کنند در مواقع بارش نزولات جوی نیز باید باسرعت کمتری تردد کنند چراکه با کاهش دید مواجه هستند.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار داشت: خودروی خود را در منتهی الیه سمت راست متوقف کرده و پس از مناسب شدن هوا مجدداً به رانندگی خود ادامه دهند.

کاهش 15 درصدی تصادفات در تهران

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: آمار تصادفات سال جاری تهران نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.
سرهنگ سعید اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پلیس راهور تهران موفق شد در سال جدید با اقدامات انجام داده از افزایش تصادفات جلوگیری کند.
وی ادامه داد: آمار تصادفات از 28 اسفند ماه سال 88 تا هشتم فروردین امسال، 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: با آغازتعطیلات انتظار می رفت که سفرهای درون شهری در تهران 60 تا 65 درصد کاهش یابد اما طبق آمار ستاد سوخت این سفرها کاهش چشمگیری نداشت.
وی عنوان کرد: تغییرات ترافیکی تهران در نوروز محسوس نبوده به نحوی که تهران در این ایام نیز شاهد ترافیک بود.
سرهنگ اسماعیلی با اشاره به مهمترین حادثه ترافیکی سال جاری در تهران گفت: در اولین روز سال جاری موتورسیکلت سواری که مسیر شمال به جنوب بزرگراه چمران را خلاف جهت می رفت، با یک دستگاه پژو405 تصادف کرده و در اثر این تصادف هر دو راننده جان خود را از دست دادند.

197 قربانی در تصادفات هشتمین روز سال جدید

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور گفت: تصادفات 24 ساعت گذشته 27 کشته و 170 مجروح در کشور برجای گذاشته است.
سرهنگ حسین علیشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در طول 24 ساعت گذشته 119 فقره تصادف مهم و حادثه ساز در کشور به وقوه پیوسته که این تصادفات 27 کشته و 170 مجروح برجای گذاشته است.
وی با اشاره به علل وقوع این تصادفات اظهار کرد: تخطی از سرعت مطمئنه 30 فقره، بی توجهی به جلو 28 فقره و انحراف به چپ نیز 28 فقره از تصادفات روز گذشته کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور گفت: مهمترین حادثه رانندگی 24 ساعت گذشته در استان هرمزگان به وقوع پیوسته که در آن 6 نفر بر اثر برخورد یک دستگاه پراید با تریلی جان خود را از دست دادند.
وی علت وقوع این تصادف دلخراش را عدم توجه راننده پراید به جلو به علت خستگی عنوان کرد.
سرهنگ علیشاهی با اشاره به وضعیت محورهای مواصلاتی کشور گفت: محور قزوین رشت و محور کندوان هراز دارای ترافیک بسیار سنگین بوده اما سایر محورهای اصلی کشور باز بوده و تردد در آنها روان است.

کاهش 15 درصدی حوادث جاده‌ای


خبرگزاری فارس: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به کاهش حوادث جاده‌ای گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا امروز تلفات و حوادث جاده‌ای کشور نسبت به سال گذشته 15درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین باقری عصر امروز در حاشیه بازدید از طرح "استقبال ایمن از بهار " در ورودی جاده قوچان به مشهد و هواپیماهای فوق سبک مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی طرح نوروزی، 700 هزار امدادگر در سراسر کشور به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم به شکل شبانه‌روزی در این طرح شرکت دارند.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان مدیریت بحران در این طرح نظارت بر کار و وظایف سازمان‌ها است که آنها به‌ خوبی وظیفه خود را انجام دهند و در این صورت کار اصلی ما انجام و نیز دیگر انجام این وظیفه تبدیل به بحران نخواهد شد تا به دخالت مدیران ارشد نیاز داشته باشد.
معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به آمار تلفات جاده‌ای بیان داشت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا امروز تلفات و حوادث جاده‌ای کشور نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه امسال چنانچه در جاده‌های استانی در یک روز تلفات فوتی انسانی رخ ندهد این موضوع از طریق رسانه‌های آن استان اعلام می شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون روزانه بین هفت تا 15 استان کشور مشمول این قاعده شده‌اند و تنها تلفات جزیی جاده ای از آنها
گزارش شده است.
باقری با اشاره به بازدید ازهواپیمای فوق سبک پروازی نیم ساعته با این هواپیما اذعان داشت: همواره یکی از محدودیت‌های مدیریت بحران در کشور شناسایی اولیه و ساماندهی نیروهای امداد و نجات بوده است که در این راستا هواپیماهای فوق سبک از جمله هواپیمای فجر 22 که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است و با توجه به مانور سریع و آسان در شرایط جوی مساعد و برقراری دید چشمی برای حل این مشکل بسیار مفید است و به وسیله آنها می‌توان نیازهایی از قبیل سنجش میزان ترافیک جاده ای، تقویت امداد و نجات و وضعیت گلوگاه‌های ورودی یک شهر را برآورد کرد.
وی ادامه داد: همچنین در همین راستا تفاهمنامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران کشور منعقد شده که براساس آن سازمان مدیریت بحران می‌تواند در شناسایی اولیه مناطق بحرانی از این هواپیماها استفاده کند و طبق این تفاهمنامه سازمان مدیریت بحران می‌تواند در آموزش‌های مورد نیاز خود نیز از این هواپیماها استفاده کند ضمن آنکه در بخش دیگری از این تفاهمنامه توافق شده که این دو سازمان درباره امکانات جانبی و تجهیزاتی که روی هواپیماهای فوق سبک نصب می‌شود، کار مشترک انجام دهند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان خاطرنشان کرد: در صورت‌ نهایی شدن تفاهمنامه یاد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران 10 فروند هواپیمای فوق سبک در اختیار این استان قرار می‌گیرد.

حوادث رانندگی؛ قاتل مسافران نوروزی

همزمان با سفرهای نوروزی و افزایش حجم سفرها در جاده های ایران آمار تصادفات جاده ای هم در این روزها بیشتر شده است.

از آغاز تعطیلات نوروزی در ایران، هر روز خبرهایی از کشته شدن و مجروح شدن تعداد زیادی از مسافران نوروزی در اثر حوادث جاده ای در این کشور منتشر می شود.

در همین رابطه سرهنگ حسین علیشاهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ایران روز جمعه ۶ فروردین (۲۶ مارس) در گفت و گو با خبرگزاری مهر از وقوع ۱۵۴ تصادف مهم در جاده های ایران فقط در مدت ۲۴ ساعت خبر داد و اعلام کرد که در این حوادث ۳۹ نفر جان خود را از دست داده اند و ۲۴۳ نفر هم مجروح شده اند.

او بی توجهی به جلو از سوی راننده، سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم را چهار عامل تصادفات جاده ای بیست و چهار ساعت گذشته برشمرد.

سرهنگ علیشاهی از تشدید برخورد با رانندگان متخلف خبر داد و گفت: "با کوچکترین رفتار پر خطر رانندگان، اتومبیل آنها متوقف و به پارکینگ منتقل می شود."

او همچنین از توقیف وسایل نقلیه باربری که اقدام به حمل مسافر کنند و ممنوعیت تردد موتورسیکلت ها در جاده های کشور در ایام نوروز خبر داد .

از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی پلیس ایران روز جمعه ۶ فروردین ( ۲۶ مارس) به نقل از سرتیپ تقی مهری، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ایران اعلام کرد که با وجود افزایش۲۰ تا ۳۰ درصدی حجم مسافرت های نوروز امسال (سال۱۳۸۹)، حجم حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.

چند روز پیشتر سرهنگ حسین علیشاهی آمار تصادفات نخستین شبانه روز سال جدیدخورشیدی را ۱۲۹ فقره اعلام کرده بود که بر اثر آن ۲۹ نفر کشته و ۲۰۷ نفر مجروح شده اند.

این درحالی است که یک سال پیشتر آقای علیشاهی آمار تصادفات جاده ای در مدت مشابه را ۹۴ فقره اعلام کرده بود که بر اثر آن ۳۰ نفر در صحنه تصادف کشته و ۱۲۳ نفر مجروح شده بودند.

سالانه حدود۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می دهد و ایران در ردیف نخستین کشورها از نظر حوادث مرگبار جاده ای قرار دارد.

جاده های ایران هنوز ناامن و غیر استاندارد است و بسیاری ازخودروهایی که در جاده های این کشور تردد می کنند از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا تلفات تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته اند و برخورد شدید با تخلفات رانندگی و نصب دوربین های کنترل سرعت از جمله اقدامات انجام شده است.

سخت تر شدن شرایط دریافت گواهینامه رانندگی و صدورگواهینامه های یک ساله، اجبار رانندگان به بستن کمربند ایمنی، نظارت دائمی پلیس در جاده ها، بهسازی برخی مسیر های خطرناک جاده ای از جمله دیگر اقدامات پلیس و وزارت راه ایران بوده است اما به نظر می رسد حل معضل تصادفات جاده ای در این کشور به برنامه های گسترده تری نیاز دارد.