تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

ایران خودرو دیزل موظف به رفع نقص هووهای موجود شد

در پی هشدار فرمانده پلیس راه کشور درباره ایمن نبودن تریلی های هوو در جلسه ای با حضور نمایندگان
ایران خودرو دیزل، بحث تریلی های هوو و تصادفات آن ها مطرح و اعلام شد که در سال گذشته 255 فقره تصادف تریلی های هوو، منجر به مرگ 118 نفر شده است. همچنین 13 درصد تریلی های وارداتی کشور هوو است، اما این تریلی ها در 23 درصد تصادفات تریلی ها نقش دارند.

در این جلسه همچنین تاکید شد: استان های هرمزگان و تهران دارای بیشترین تصادفات تریلی های هوو بوده و در دو ماه نخست سال جاری نیز 38 تریلی هوو در تصادفات مقصر بوده اند.
سرهنگ علیرضا اسماعیلی ـ فرمانده پلیس راه کشور ـ در پایان این جلسه درباره تصمیمات اتخاذ شده گفت: مقرر شد در کمترین زمان ممکن، نسبت به آموزش رانندگان هوو اقدام شده و کنترل های ویژه ای صورت گیرد. همچنین شرکت ایران خودرو دیزل موظف شد نسبت به فراخوان تریلی های هوو از طریق 100 نمایندگی فعال خود برای رفع نقص اقدام کند که بر این اساس تردد تریلی هایی که رفع نقص نشده باشند، در کشور ممنوع می شود.
وی با اشاره به این که تیمی ویژه موضوع تریلی های هوو را در کشور بررسی می کند، افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد نسبت به نصب GPS، روی تریلی های هوو، هرچه سریع تر اقدام شود. از سوی دیگر ایستگاه های کنترلی نیز در محورهای کشور برای بررسی وضعیت تریلی های هوو تشکیل می شود.
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 18 آذرماه سال گذشته در نامه ای پیرو شکایت های وارده از سال 86 درباره کیفیت خدمات پس از فروش تریلی های هوو به مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد که نواقص متعددی در اجزای مختلف این خودرو از عیوب مرتبط با موتور و مجموعه سوخت رسانی گرفته تا گیربکس و کلاچ، دیفرانسیل، سیستم ترمز فرمان و جلوبندی و بدنه و غیره نشانگر نبود اعمال کنترل های کافی بر کیفیت ساخت و عملکرد تریلی های وارداتی قبل و پس از واردات است. در این جلسه همچنین نماینده شرکت ایران خودرو دیزل نیز پیشنهاداتی را برای رفع نقص این تریلی ها اعلام کرد.

تصادفات در تعطیلات هفته گذشته 50کشته و 262مجروح برجا گذاشت

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور گفت: از 213 فقره تصادف مهم جاده‌ای در تعطیلات هفته گذشته، 50 نفر کشته و 262 نفر نیز مجروح شدند.
سرهنگ حسین علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس افزود: روز گذشته از 114 فقره تصادف مهم جاده‌ای، 29 نفر کشته و 139 نفر مجروح شدند.
وی اظهار داشت: همچنین در تصادفات روز پنج‌شنبه، از 99 فقره تصادف مهم جاده‌ای21 نفر کشته و 123 نفر نیز مجروح شده‌اند.
سرهنگ علیشاهی گفت:انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه مهم‌ترین علل تصادفات در دو روز گذشته بوده است.
وی افزود: بیش‌ترین تصادفات نیز در استان اصفهان روی داده است به طوری که روز گذشته 9 نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده‌ای این استان جان باخته‌اند.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور گفت: عصر روز گذشته بر اثر تصادف یک دستگاه پراید با پیکان و مینی‌بوس در بزرگراه قم تهران، یک نفر کشته و 3 نفر نیز زخمی شدند. علت حادثه تغییر جهت ناگهانی خودروی پراید اعلام شده است.

هر تصادف فوتی بیش از 2 میلیارد تومان خسارت در پی دارد!

فرمانده پلیس‌راه کشور: حل معضل ترافیک و حمل و نقل نیازمند مدیریت هوشمندانه و خرد جمعی همه مسوولان است  

 

فرمانده پلیس‌راه کشور گفت: خسارت هر فقره تصادف فوتی بر اساس برآورد اتحادیه اروپا بیش از 2 میلیارد تومان است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری افزود: یکی از بهترین حوزه‌ها برای محقق شدن اصلاح الگوی مصرف، حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 45 هزار میلیارد تومان خسارات ناشی از تصادفات در بخش‌های سخت‌افزاری، زمان و ... بجز هزینه‌های اجتماعی به کشور تحمیل می‌شود، گفت: در صورت برقراری یک مدیریت هوشمند و قرار دادن ترافیک به عنوان یک ارجحیت ملی، بخش قابل توجهی از خسارات سالانه تصادفات در کشور کاهش می‌یابد.

به گفته فرمانده پلیس‌راه کشور در صورت نگاه حاکمیتی به این موضوع تا دو سال آینده بخش قابل توجهی از خسارات تصادفات در کشور کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هرچه زمان تردد به زمان واقعی نزدیک شود میزان اتلاف وقت کاهش می‌یابد به ایسنا گفت: متاسفانه برخی‌ها زمانی که در ترافیک گیر می‌کنند، به فکر این موضوع می‌افتند اما عمق فاجعه بسیار بیشتر از آن است به شکلی که ضمن صدمه زدن به اقتصاد و تحمیل هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی مشکلات فراوانی به کشور تحمیل می‌کند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه خسارت هر فقره تصادف فوتی در اتحادیه اروپا بیش از 2 میلیارد تومان برآورد شده است تصریح کرد: شاید یکی از موفقیت‌های اتحادیه اروپا پرداختن به موضوع ترافیک و تصادفات با یک نگاه ملی و خرد جمعی است که اگر این تفکر نیز در مجلس، دولت و تمامی مقام‌های عالی کشور ایجاد شود تردیدی نیست که مشکل ترافیک خیلی سریع قابل حل خواهد بود.

تلفات جاده‌ای در فروردین 15 درصد کاهش یافت

 

 

فرمانده پلیس راه کشور از کاهش حدود 15 درصدی تلفات جاده‌ای در فروردین امسال خبر داد.   

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پلیس راه کشور سرهنگ علیرضا اسماعیلی با اشاره به کاهش 218 نفری تلفات در تصادفات جاده‌ای طی فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی شمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای در فروردین 14.8 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.
وی با تأکید بر اینکه شمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای طی فروردین ماه از یک هزار و 476 نفر در سال 87 به یک هزار و 258 نفر در سال جاری کاهش داشته است، افزود: بر اساس آمارهای موجود استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس به ترتیب 100، 27، 29، 25 نفر کاهش کشته نسبت به سال قبل بیشترین کاهش کشته را در این ماه به خود اختصاص دادند.
سرهنگ اسماعیلی بیشترین علل شکل گیری حوادث در فروردین ماه سال جاری را به ترتیب سواری و وانت 58.7 درصد، موتورسیکلت 17.9 درصد، کامیون 12.1 درصد، عابر پیاده 8 درصد و مسافربری عمومی 3.4 درصد اعلام کرد.
وی مهمترین علل وقوع تصادفات در این مدت را به ترتیب عدم توجه به جلو 24.6 درصد، انحراف به چپ 23.9 درصد تخطی از سرعت مطمئنه 18.9 و عدم رعایت حق تقدم 12.5 درصد ذکر کرد.
فرمانده پلیس راه کشور اضافه کرد: 70 درصد تصادفات طی این مدت از ساعت 7 صبح تا 19 و 62 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت بر سرعت و رعایت سرعت مجاز توسط رانندگان در جاده‌های کشور در دستور کار پلیس راه است که در این زمینه با بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی در تلاشیم تا رانندگان با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

تناقض 9‌هزار‌نفری

پدرام فروتن: ایرانی‌ها علاقه فراوانی به مرگهای دلخراش دارند. دلیل هم روشن است؛ تصادف، دومین عامل مرگ و میر در ایران است. اولین مورد البته با تمام دنیا به اشتراک گذاشته شده است؛ سکته و بیماری‌های قلبی. پس باید برای این آمار متأسف بود و فکر چاره‌ای کرد. البته خیلی‌ها به فکر چاره هستند. نمونه‌اش در قانون برنامه چهارم توسعه که امسال در آخرین سالش زندگی می‌کنیم.
در این قانون آمده است که باید تا پایان سال 88 میزان تلفات جاده‌ای به نصف کاهش پیدا کند. در سال 84 حدود 25 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خودشان را از دست دادند. درواقع این آمار باید امسال به 12 هزار و 500 نفر بلکه بیشتر، کاهش پیدا کند و 12 هزار و 500 نفر از جاده‌های ایران جان سالم ببرند خانه. البته این وقتی است که تنها آمار کشته‌های جاده‌ای هر سال با هم مقایسه شود و برای سال پس از آن انتظار کاهش باشد. درحالی که در سیستم آمار‌گیری جدیدی که پلیس راه به کار می‌برد، چنین اتفاقی نمی‌افتد. به گفته سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه ایران در سال 84 به ازای هر 10 هزار خودرو، 36 نفر کشته می‌شدند.
در سال 84 بیش از 7 میلیون و 710 هزار ماشین (سبک و سنگین) در ایران تردد می‌کرده است. بر اساس آمار پلیس راه ایران، 27 هزار و 759 نفر در جاده‌ها کشته شدند. اسماعیلی اما گفته است که در سال 87 به ازای هر 10 هزار خودرو، 20 نفر از جاده، زنده برنگشتند: «سال87 سال موفقی از لحاظ کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور بود به شکلی که برای اولین بار نرخ کشته‌های تصادفات به ازای هر 10 هزار خودرو در کشور که در قانون برنامه چهارم 20 تن تعیین شده بود، محقق شد. باید نرخ کشته‌های تصادفات به ازای هر 10 هزار خودرو امسال به 17 نفر کاهش یابد که تحقق این امر نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط و انجام وظایف آنهاست.»  

 

سال 86، سال طلایی
از مشارکت دستگاه‌های ذیربط که مشتمل بر 30 سازمان مختلف دولتی و غیردولتی می‌شود اگر بگذریم، می‌ماند این آمار که باید کمی در آن تأمل کرد. رئیس پلیس راه کشور در گفت‌وگو با خبر آماری از دو سال گذشته می‌دهد: «سال 86 سال طلایی ما بود که توانستیم 17 درصد آمار کشته‌ها را کاهش دهیم، در این سال ما باید به آمار 22 کشته در ازای هر 10 هزار خودرو می‌رسیدیم، اما توانستیم آمار را تا 23 کشته کاهش دهیم. برای سال 87 باید به آمار 20 نفر می‌رسیدکه این اتفاق افتاد و نشان می‌دهد ما موفق بوده‌ایم.» آمار پلیس راه کشور نشان می‌دهد که در سال گذشته 23 هزار و 362 نفر در جاده‌های ایران جان باخته‌اند.
در این سال اما آمار خودروهای در حال تردد بیش از 11 میلیون نیست (تا آذر ماه 10 میلیون و 400 هزار خودرو). درواقع این آمار نشان می‌دهد که در سال 87 به ازای هر 10 هزار خودرو 23 نفر در تصادفات مرده‌اند. اگر تعداد خودروها را به 11 میلیون و 681 هزار برسانیم، آمار سرهنگ اسماعیلی باورکردنی می‌شود؛ 20 نفر به ازای 10 هزار خودرو. البته رویانیان هم 23 کشته را در سال 87 تأیید کرده است: «در سال 83 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 39 نفر کشته می‌شدند این در حالی است که در سال 87 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 23 نفر جان خود را بر اثر تصادفات از دست دادند.»

با این حال اسماعیلی می‌گوید در آمارگیری ایران، یک پارامتر مهم درنظر گرفته نشده است؛ موتورسیکلت‌ها. درواقع پلیس راه ایران فقط خودروهای چهار چرخ به بالا را در آمار تلفات مرگ و میر محاسبه می‌کرده است، درحالی که مرگ و میر موتورسواران و مرکب دو چرخ آنها نقش بسزایی در این آمار دارد: «در اصل ما فقط تعداد کشته‌ها را به 10 هزار خودرو محاسبه کردیم، تعداد موتورسیکلت‌ها را به وسایل نقلیه اضافه نکردیم. کارشناسان خارجی به ما توصیه کردند موتورسیکلت را هم اضافه کنیم. اگر تعداد موتور سیکلت‌ها را هم اضافه کنیم، بیش از 17 میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در ایران داریم که می‌شود 14 کشته به ازای 10 هزار خودرو. این نشان می‌دهد ما از برنامه هم جلوتریم.»
با این حال 14 یا 23 نفر، مهم این است که استاندارد جهانی تلفات جاده‌ای در کشورهای توسعه یافته، نوسانی بین 7/1 تا 5/2 نفر به ازای هر 10 هزار خودرو است. استاندارد جهانی 6 نفر به ازای هر 10 هزار خودرو است. البته سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی در برآوردهایشان برای کشورهای درحال توسعه، میزان 17 تا 24 کشته به ازای 10 هزار خودرو را استاندارد در نظر گرفته‌اند. آماری که برای ایران نرمال محسوب می‌شود، اما برای جان مردم، نه. 

روش‌های آمارگیری استاندارداین تناقضات البته به دلیل ایرادی است که روش آمارگیری برای تلفات جاده‌ای دارد. درواقع در هیچ کشوری عدد تنهای تلفات دو سال و یا دو ماه از دو سال را با هم مقایسه نمی‌کنند. برای رسیدن به یک آمار واقعی چند پارامتر را هم در نظر می‌گیرند؛ افزایش تعداد ماشین، جمعیت و مسافت طی شده توسط یک خودرو. درواقع این پارامترها، هر کدام استانداردی برای تعیین آمار تصادفات هستند. افزایش تعداد خودروها تأثیر بسزایی در آمار تلفات دارد. چون در هر کشوری مانند ایران اگر هر سال یک میلیون و 100 هزار ماشین به خیابان‌ها و جاده‌ها افزوده شود، آمار هم به همین نسبت تغییر می‌کند یا ثابت می‌ماند.

 این روش آماری بر اساس هر 10 هزار خودرو است، همان چیزی که در ایران هم به کار می‌رود. اما روش دوم، بر اساس هر 100 هزار نفر جمعیت است. اینکه در هر 100 هزار نفر جمعیت چند نفر در جاده‌ها و خیابان‌ها تلف می‌شوند. این روش برای کشورهایی که جمعیت بالایی از خودرو دارند، کاربرد فراوانی دارد، مانند آلمان. اما سومین روش، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین روش جمع‌آوری آمار تلفات تصادفات است.
این روش محاسبه می‌کند هر خودرو، در چه میزان مسافتی باعث تصادف شده است که سرنشین و یا شخص سومی را به مرگ رهنمون کرده. این سیستم آمارگیری، نیاز به اطلاعات و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مثل GPS دارد که در حد وسع ایران نیست. اما در کانادا از این سیستم بهره می‌برند. 

تناقضات
چندی پیش سازمان پزشکی قانونی، آماری از کشته‌های تصادف ارائه کرد که با آمار سرهنگ اسماعیلی چند پله‌ای تفاوت دارد. البته آمار سردار رویانیان که رئیس پلیس راهور ناجا است، هم با آمار پلیس راه کشور تناقض دارد؛ جمع تضادین جالب است.
سرهنگ اسماعیلی، فرمانده پلیس راه کشور: در نوروز سال گذشته درحوادث رانندگی در جاده‌های کشور تعداد یک هزار و ۱۶۸ نفر کشته شده بودند که در نوروز امسال تعداد ۹۶۴ نفر جانشان را از دست دادند که در مقایسه با سال قبل ۲۰۴ نفر کمتر کشته شدند، یعنی 5/17 درصد.
محمدحسن عابدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی: در ایام نوروز امسال (۲۵ اسفند ۸۷ تا ۱۵ فروردین ۸۸) هزار و ۳۶۷ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدندکه این تعداد نسبت به ایام مشابه سال قبل 9/10 درصد (حدود 11 درصد) کاهش نشان می‌دهد. سردار رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: طبق آمار پزشکی قانونی از تاریخ 25 اسفند ماه الی 15 فروردین ماه، هزار و 319 نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است.
اختلاف سر چند نفر کشته ناقابل است، هرچند که سرهنگ اسماعیلی به خبر می‌گوید اختلاف آمار هفت درصدی او با پزشکی قانونی به مجموع کشته‌ها بر می‌گردد: «من فقط می‌توانم آمار کشته‌های جاده‌ها را بدهم، دکتر عابدی حتماً کشته‌های تصادفات شهری را هم اضافه کرده است.»