تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

در ایران هر ساعت سه نفر در تصادف می‌میرند

سوانح رانندگی مهم ترین عامل مرگ و میر ایرانی ها است. هر ساعت سه نفر در ایران در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایلنا جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در مراسمی که روز سه‌شنبه در محل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت، به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران کشته و حدود پنجاه نفر هم زخمی می‌شوند. تشکری هاشمی در سخنان خود در مراسم نکوداشت استادان علوم ارتباطات و دست اندرکاران «جشنواره ترافیک و رسانه» از بی توجهی به فرهنگ صحیح رانندگی به عنوان یکی از دلایل بالا بودن میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران نام برده و اظهار داشت:« فرهنگ ترافیک در کشور ما حتی از بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه هم پایین تر است و متاسفانه بی‌مبالاتی‌های بسیاری را در رفتارهای ترافیکی شهروندان شاهد هستیم.»

وی از تلف شدن میلیاردها ساعت از وقت مردم، به هم ریختن اعصاب و روان شهروندان و استنشاق انبوهی از گازهای سمی به عنوان پیامدها و آثار مخرب نابسامانی ترافیک در شهرهای ایران نام برد و خواستار تلاش جدی برای ارتقای هم زمان استانداردهای حمل و نقل شهری و استانداردهای رفتار شهروندان شد. همچنین دکتر محمد رضا هدایتی مدیر پژوهشی  جهاد دانشگاهی مشهد هم روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در این شهر اعلام کرد، حوادث رانندگی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در میان شهروندان ایرانی به شمار می‌آید.

به گفته دکتر هدایتی بیشترین قربانیان سوانح رانندگی در ایران افراد جوان و میان‌سال هستند که اصلی‌ترین نیروی کار در جامعه به شمار می‌آیند. به اعتقاد وی علت بروز بیشتر سوانح رانندگی عدم رعایت قوانین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و نیز سرعت و سبقت غیرمجاز است. همچنین استاندارد نبودن جاده‌ها و نیز وسایل نقلیه از دیگر علت‌های بالا بودن میزان تصادفات در ایران محسوب می‌شود. پیشتر رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا از عوامل انسانی به عنوان مهم‌ترین دلایل بروز سوانح رانندگی نام برده و گفته بود، در هفتاد و پنج درصد موارد خطای انسانی عامل بروز تصادف است.

به گفته سرهنگ حسین علیشاهی ‌سایرعوامل مانند نوع اتومبیل، ‌مهندسی راه‏ و عوامل دیگر فقط در حدود بیست و پنج درصد در بروز تصادفات دخیل هستند. همچنین چندی پیش ‌سرتیپ کمال هادیان معاون فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی، میزان حوادث جاده ای در ایران را هفت برابر کشورهای توسعه یافته اعلام کرده بود. ‌به گفته وی در حالی که در کشورهای توسعه یافته سالانه در مقابل هر هزار نفر، سه نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، در ایران در مقابل هر هزار نفر، سی و دو نفر در سوانح رانندگی کشته می‌شوند. بر اساس آخرین آمار موجود سال گذشته بیش از بیست و سه هزار نفر در ایران در حوادث رانندگی کشته شدند.

طرح ابطال دائمی گواهینامه رانندگان متخلف

گزارش «جام جم» از آمادگی مجلس برای وضع مجازات های جدید

 

نویسنده: پوران محمدی

گروه جامعه روزنامه جام جم- اگر شما هم جزو آن دسته از رانندگانی هستید که وقتی پایتان به پدال گاز خودرو می رسد، دیگر به تنها چیزی که فکر می کنید ویراژ دادن و لایی کشیدن بین خودروهای دیگر در بزرگراه ها و حتی جاده های پر پیچ و خم است، آن هم فقط به این دلیل که می خواهید تنها دقایقی زودتر به مقصد برسید بدون این که حتی لحظه ای فکر کنید که با این کارتان چگونه با زندگی خود و دیگران بازی می کنید و در این راه حتی نگرانی از جریمه شدن، توقیف چند روزه خودرو و باطل شدن گواهینامه هم نمی تواند شما را از حرکات مخاطره آمیز هنگام رانندگی باز دارد، بدانید در آینده نزدیک این عشق شما به سرعت و هیجان برایتان خیلی گران تمام خواهد شد، چراکه دیگر کار با یک جریمه چند هزار تومانی و توقیف چند روزه خودرو تمام نمی شود و قرار است شما تا چند ماه و حتی چند سال از حق رانندگی محروم شوید!
محرومیت های اجتماعی از جمله محرومیت چند ماهه تا چند ساله پیشنهادی است که از سوی مسوولان راهنمایی و رانندگی برای برخورد با رانندگان متخلفی که مرتکب تخلفات حادثه ساز از جمله سرعت غیرمجاز می شوند، مطرح شده و به نظر می رسد مجلس نیز این آمادگی را دارد که در صورت طرح این موضوع در قالب لایحه، آن را مورد بررسی ویژه قرار دهد. 
    
400 هزار تصادف جاده ای در سال
سالانه بیش از 400 هزار تصادف جاده ای در ایران روی می دهد و همین آمار، کشورمان را در ردیف اول حوادث مرگ بار جاده ای جهان قرار داده است. این در حالی است که در این 400 هزار تصادف جاده ای در سال، روزانه بیش از 70 نفر و سالانه بیش از 20 هزار نفر در جاده ها کشته می شوند و شمار هموطنانی که در این حوادث دچار نقص عضو، معلولیت و جراحت های شدید یا سطحی می شوند، از 200هزار مورد هم می گذرد!
این یعنی هر سال در ایران یک زلزله درست مثل زلزله بم، حتی با تلفاتی بیشتر می آید و به اندازه یک جنگ تحمیلی 8 ساله مجروح و معلول بر جای می گذارد؛ حوادثی که سالانه 400هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می کند.
اما آمارهای اعلام شده از سوی مراجع ذی ربط در خصوص آمار تصادفات و حوادث رانندگی طی سال های اخیر بیانگر این است که بخش قابل توجهی از تصادفات و حوادث رانندگی در شهرها و جاده های کشور بیش از این که به دلیل وضعیت نامطلوب جاده ها و عدم ایمنی خودروها باشد همچنان ناشی از بی احتیاطی رانندگان و تخطی آنها از سرعت مجاز رخ می دهد؛ به طوری که متولیان حوزه ترافیک و تصادفات حدود 70 درصد تصادفات رانندگی را ناشی از خطاهای انسانی عنوان می کنند. عاملی که بر اساس آخرین آمار پلیس راه در سفرهای نوروزی امسال همچنان در رتبه اول تخلفات رانندگان ایرانی است و به نظر می رسد با وجود اقدامات ویژه پلیس از جمله توقیف خودرو، ابطال گواهینامه و حتی افزایش مبلغ جریمه سرعت غیرمجاز اگرچه در کل موجب کاهش آمار تصادفات در جاده ها شد، اما همچنان سرعت غیرمجاز به عنوان عامل اصلی تصادفات رانندگی قربانی می گیرد. 
    
عشق سرعت ها در فهرست بیماران روانی؛ سوئیس سوئیس از جمله کشورهایی است که تجربه موفقی در زمینه کنترل تخلفات حادثه ساز رانندگی و کاهش رشد تصادفات داشته، اما روش مسوولان این کشور در برخورد با تخلفات مخاطره آمیز رانندگی از جمله سرعت غیرمجاز و حرکات نمایشی، راهکار جالب و موثری بوده است، در این کشور، راننده ای که تعداد تخلفات رانندگی اش از یک حد مجاز در سال بیشتر باشد، به عنوان بیمار روانی از رانندگی محروم می شود.
در آمریکا نیز در کنار چنین برخوردهای شدید و قاطعی، نظام نمره منفی نیز تخلفات رانندگان را کنترل می کند؛ به این معنا که هر یک از تخلفات به تنهایی برای تعلیق یا ابطال گواهینامه کافی نیست، اما در صورتی که چند تخلف با هم یا پشت سر هم رخ دهد، نمره منفی تخلفات به همراه تاریخ در پرونده آنها ثبت خواهد شد و در صورتی که حد نصاب نمره به 11 یا بیشتر برسد، به فرد خاطی از طریق پست اطلاع داده می شود که گواهینامه اش معلق شده و او موظف است طی 10 روز گواهینامه خود را به پلیس تحویل دهد. 
   
سرعت غیرمجاز همچنان در صدر  

اگرچه رعایت قوانین و مقررات رانندگی از سوی 95 درصد رانندگان و حضور موثر ماموران پلیس راه، نیروهای راهداری، اورژانس و هلال احمر در تمامی محورهای مواصلاتی کشور از جمله دلایل کاهش 15 درصدی تصادفات، 10 درصدی مرگ ها و 30 درصدی مجروحان تصادفات رانندگی در نوروز امسال بوده، اما بر اساس آمارهای پلیس راه مهم ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی در نوروز امسال تخطی از سرعت مجاز با 7/29 درصد همچنان در صدر تخلفات رانندگی بوده است و درحالی که تدابیر کنترلی همچون افزایش مبلغ جریمه های رانندگی که نمونه آن در نوروز امسال از سوی راهنمایی و رانندگی اعمال شد و مبلغ جریمه تخلف سرعت غیرمجاز در جاده ها به 35 هزار تومان افزایش یافت نیز در این زمینه نتوانست آنچنان که باید به عنوانی اهرم بازدارنده از کارایی لازم برخوردار باشد.
فرمانده پلیس راه کشور در گفتگو با «جام جم»، سرعت غیرمجاز را عامل 40 درصد تصادفات رانندگی در جاده های کشور عنوان می کند و با اشاره به اقداماتی که در حوزه مهندسی راه می توان برای بهبود و کنترل وضعیت سرعت رانندگی در جاده ها اعمال کرد، می گوید: در حوزه مهندسی راه می توان از اقداماتی همچون آرام سازی معابر، اصلاح هندسی و به کارگیری ابزار و تجهیزات مهندسی که سرعت را محدود می کند، بهره گرفت که اجرای این امور درجاده ها به عهده وزارت راه و در شهرها این وظیفه شهرداری هاست و در بخش تجهیزات الکترونیک نیز برنامه تجهیز تمامی جاده های کشور به دوربین های ثبت سرعت در دستور کار است که بر این اساس اخیرا کریدور تهران مشهد به این دوربین ها مجهز شده است. وی معتقد است هرچه سرعت بالامی رود شدت حوادث رانندگی و بویژه احتمال فوت در این حوادث نیز بیشتر می شود. سرهنگ اسماعیلی نیز معتقد است؛ افزایش جریمه ها صرفا نمی تواند حالت بازدارندگی از تخلفات رانندگی از جمله سرعت غیرمجاز که بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی به این دلیل رخ می دهد، داشته باشد.
فرمانده پلیس راه کشور تاکید می کند: افزایش جریمه سرعت غیرمجاز، توقیف خودرو و گواهینامه و حتی ثبت تخلف در پرونده، همگی می توانند به عنوان عوامل بازدارنده در بروز تخلفات محسوب شوند اما در کنار این موارد نیازمند این هستیم که فرهنگ جامعه را به گونه ای تغییر دهیم و در این زمینه اطلاع رسانی کنیم که رانندگان به این واقعیت برسند که عبرت گرفتن از بعضی تجربه های تلخ که برخی رانندگان با آن روبه رو می شوند، صدها بار بهتر از این است که تک تک بخواهند این خطاها را مرتکب شوند که گاه به بهایی گزاف برای آنها تمام می شود. 
فرمانده پلیس راه کشور از طرح پیشنهادی مبنی بر وضع مجازات های جدیدی علاوه بر اخذ جریمه برای برخی تخلفات حادثه ساز رانندگی از جمله سرعت غیرمجاز خبر می دهد که در صورت تصویب در مجلس بر اساس آن، محدودیت موقت و دائمی از رانندگی طی چند ماه تا چند سال در انتظار متخلفان خواهد بود. 
   
افزایش جریمه، دیگر جواب نمی دهد به نظر می رسد نگرانی از آمار بالای تصادفات و تلفات حوادث رانندگی تنها دغدغه مسوولان راهنمایی و رانندگی و کارشناسان حوزه حمل و نقل و تصادفات نبوده بلکه این موضوع نگرانی و حساسیت ویژه نمایندگان مجلس را نیز برانگیخته است.
سیدجواد زمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جام جم» ضمن ابراز نگرانی از این که آمار تلفات و خسارات ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان با تلفات یک زلزله مهیب که در آن چند هزار نفر از مردم کشته می شوند، برابری می کند، معتقد است: صرفا با افزایش جریمه ها و جریمه کردن رانندگان متخلف نمی توان فرهنگ سازی کرد، چراکه تجربه این سال ها نشان داده حتی اگر جریمه سرعت غیرمجاز به بالای 50 هزار تومان هم برسد، باز هم مشکل را حل نمی کند.
وی با تاکید براین که البته نمی توان از تاثیر افزایش جریمه نیز گذشت، اظهار می کند: باید سازوکارهای ویژه ای برای محرومیت های اجتماعی برخی رانندگان قانون گریز که با عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی جان خود و دیگران را به مخاطره می اندازند، در نظر گرفته شود که به عنوان نمونه بر اساس نوع تخلف، مجازات آنها می تواند از چند ماه تا چند سال محرومیت از رانندگی باشد. زمانی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از تجارب دیگر کشورهایی که در کنترل آمار تصادفات و تلفات رانندگی موفق بوده اند، می گوید: هم اکنون بسیاری از کشورهای دنیا حتی بیش از ما خودرو دارند، اما میزان تصادفات آنها بسیار کمتر از کشور ماست، اما آیا این کشورها صرفا با افزایش جریمه ها به کاهش آمار تلفات و تصادفات و قانونمند کردن رعایت قوانین و مقررات رانندگی رسیده اند؟ 
وی با اشاره به ضرورت همکاری و اقدامات ویژه وزارت راه برای رفع مشکلات و نقاط حادثه خیز جاده های کشور بر ضرورت اقدامات سختگیرانه تر برای صدور گواهینامه رانندگی و تعیین صلاحیت متقاضیان رانندگی از سوی راهنمایی و رانندگی تاکید می کند. 
    
محرومیت ها در انتظار عشق سرعت ها 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی مسوولان راهنمایی و رانندگی برای تعیین مجازات های سختگیرانه تر مبنی بر برخورد با رانندگانی که مرتکب تخلفات رانندگی حادثه ساز از جمله سرعت غیرمجاز می شوند، تاکید می کند: طی جلسات مشترکی که با راهنمایی و رانندگی داشته ایم، چنین پیشنهادی مطرح شده و با توجه به اراده ای که در مجلس وجود دارد در صورتی که این پیشنهاد در قالب لایحه به مجلس ارسال شود، پس از بررسی های کارشناسی امیدواریم تصمیمات جدی در زمینه برخورد با تخلفات حادثه ساز رانندگی به تصویب برسد. 
اگرچه نمی توان از نقش موثر افزایش جریمه های رانندگی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی و اهرم های بازدارنده قوی در ارتکاب تخلفات رانندگی غافل شد، اما واقعیت این است که این راهکار نیز شاید تا مدتی پاسخگو باشد و باید با بهره گیری از تجربیاتی که دیگر کشورهای موفق در کنترل آمار تصادفات و تلفات جانی حوادث رانندگی به آن دست یافته اند، راهکارهای جدیدتری را نیز تجربه کرد، راهکارها و روش های تازه ای که به نظر می رسد این بار مسوولان راهنمایی و رانندگی و مجلس عزم جدی برای اجرای آن دارند.

هر ساعت، یک تصادف رانندگی

سید تیمور حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در دو روز گذشته ۷۲ حادثه رانندگی در راه های اصلی و فرعی درون شهری استان رخ داد که بر اثر این حوادث سه نفر کشته شدند.
وی با اشاره به اینکه هر سه کشته این حوادث رانندگی موتورسوار بودند، عنوان کرد: موتور سواران به دلیل عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بیشترین عوامل تصادفات رانندگی در استان هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سرعت و سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و غیراستاندارد بودن برخی جاده ها را از دیگر عوامل حوادث رانندگی در استان اعلام کرد و از اداره کل راه و ترابری و شهرداری ها استان خواست در طراحی و اجرای طرحهای راهسازی و کمربندی ها، نکات ایمنی و فنی را بیشتر رعایت کنند.

سهم هزینه تصادفات رانندگی؛ هفت درصد تولید ناخالص ملی

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری وزیر راه و ترابری گفت: هزینه تصادفات رانندگی در سال حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد.   

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "ناصر پورمعلم" روز دوشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی ایمنی راه، افزود: براساس برآوردهای انجام شده تصادفات رانندگی در طول سال بیش از 9 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند.
وی سپس با بیان اینکه در سطح جهان ابعاد تصادفات به عنوان یک دغدغه مطرح است، اظهار داشت: ایران در سال 1990 به لحاظ سوانح رانندگی در ردیف نهم کشورهای جهان قرار داشت و پیش بینی می شود این رتبه در سال 2020 به رده سوم برسد که این روند نشان می دهد سوانح رانندگی باید در صدر دغدغه های ما قرار گیرد.
پورمعلم با تشریح توزیع عوامل منجر به مرگ گفت: عواملی چون خودکشی، خشونت، جنگ، آتش سوزی، سقوط، مسمومیت و سایر عوامل هر کدام به ترتیب 9/6 ، 8/3 ، 11، 2/6، 5/7، 7/6 و 17 درصد در مرگ انسان ها نقش دارند اما سوانح رانندگی به تنهایی 8/22 درصد سهم عوامل منجر به مرگ را به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر راه و ترابری نیز افزود: روند تصادفات در ایران در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا از سال 1987 تا 1995 روند روبه رشدی داشته و حدود 65 درصد تغییرات را به خود اختصاص داده است.
پورمعلم سپس تصریح کرد: تعدادکشته شدگان کشور در سوانح رانندگی تا سال 83 روند صعودی داشت اما از آن سال تاکنون روند تصادفات سیر نزولی به خود گرفته است.
وی در خصوص عوامل موثر در تصادفات رانندگی اظهار داشت: عوامل انسانی، محیطی و راه و وسایل نقلیه هر کدام به ترتیب 57 ، سه و دو درصد در تصادفات رانندگی سهم دارند.
معاون وزیر راه همچنین به نقش دستگاه ها در کاهش تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: پلیس و نهادهای فرهنگی حدود 93 درصد، سهم تجمعی وزارتخانه های راه و کشور حدود 33 درصد و صنایع خودروسازی و پلیس حدود 13 درصد در کاهش تصادفات نقش دارند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و دبیر نخستین کنفرانس ایمنی راه نیز در این مراسم با تاکید براینکه طی سه سال گذشته از روند افزایشی تصادفات رانندگی جلوگیری شده است، گفت: ایمنی راه از جمله موضوعاتی است که طی پنج سال اخیر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
"محمدرضا تقی زاده" افزود: براساس مطالعات انجام شده عوامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده ها در سوانح رانندگی نقش موثری دارند که در این بین عوامل انسانی از نقش بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: در کشور ما تقریبا سازمان های مختلفی چون وزارت راه و ترابری، امداد و نجات هلال احمر، اورژانس کشور و ... به این موضوع پرداخته اند اما تاکنون این کار به صورت متمرکز و با مدیریت واحد از سوی یک سازمان متولی یا فرابخش در کشور پیگیری نشده است و در تعاملات بین المللی هم اطلاع رسانی های کمی به مجموعه هایی که متکی به سازمان ملل می باشد، صورت گرفته است.
نخستین همایش بین المللی راه ها با حضور مسئولان و کارشناسان داخلی و خارجی بخش حمل و نقل روز دوشنبه (امروز) آغاز به کار کرد.
در این همایش دو روزه موضوع های سیاست های کلی دولت برای بهبود وضع ایمنی حمل و نقل، نقش بیمه در ایمنی راه ها، تحلیل عوامل مقصر در سوانح رانندگی، اقدامات کم هزینه و زودبازده برای ارتقای ایمنی راه ها، جایگاه پزشکی قانونی در حوادث ترافیکی، فرآیند پاسخگویی به سوانح ترافیکی در نهادهای امداد و نجات، نقش آموزش همگانی در افزایش ایمنی، سامانه های ثبت تخلفات سرعت، جایگاه صنعت گردشگری در حمل و نقل و راهکار های کاهش تلفات و خسارت حوادث رانندگی بررسی می شود.

حذف پرحادثه ترین گردنه فارس

پرحادثه ترین گردنه استان فارس اصلاح شد. به گزارش روابط عمومى اداره کل راه و ترابرى استان فارس، نوروزى - مدیر کل راه و ترابرى فارس - در آیین افتتاح و آغاز بهره بردارى بخشى از محور فیروزآباد قیر و کارزین (پروژه احداث واریانت گردنه سم دل دل ) گفت: در سال ۸۷ اقدامات خوبى در حوزه راه انجام شد. 

وى در ادامه اشاره اى گذرا به پروژه هاى افتتاح شده درحوزه راه در سال گذشته نمود و اظهار داشت: پل دوم خان که از پروژه هاى مهم بخش گردشگرى هم بود، بزرگراه محور شیراز - دشت ارژن، بزرگراه محور شیراز سپیدان تا تلمبه خانه حسنى، ۳۵ کیلومتر از پروژه شیراز سروستان، تقاطع پل فسا، تقاطع دوم زرقان که احداث آن سالهاى زیادى طول کشید و محور قادر آباد به خوانسار و اتصال آن به استان یزد و ... از جمله پروژه هاى مهمى بودند که در فارس سال گذشته به بهره بردارى رسید. 

نوروزى در ادامه یاد آور شد: بحث نقاط حادثه خیز یکى از دغدغه هاى اصلى ماست که در این رابطه نقاط حادثه خیز درفارس شناسایى و تابلوهاى سبز رنگ جهت شناسایى آنها در این نقاط نصب شده که این مهم از سال ۸۵ شناسایى و اصلاح این نقاط در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیر کل راه و ترابرى فارس در پایان در خصوص پروژه سم دل دل نیز گفت: پروژه مذکور در قالب طرح بهسازى و احداث محور قیر فیروز آباد مى باشد که طول آن سه کیلومتر است و هزینه اجرایى آن نیز دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مى باشد.

مادر و 2 فرزند، قربانی برخورد پراید به تریلی

ایسکانیوز: برخورد یک دستگاه خودرو سواری به تریلی در جنوب کشورمان سه کشته بر جا گذاشت. یک دستگاه پراید به رانندگی زنی 27 ساله از «بندرعباس» رهسپار «سیرجان» بود که ناگهان در گردنه «ذرتو» به تریلی خورد و منفجر شد.
در این رخداد دلخراش ، راننده پراید از خودرو به بیرون پرت شد و در دم جان باخت.همچنین دو پسر بچه که درون پراید گیر افتاده بودند به طرز دلخراشی جان سپردند و پیکرهای سوخته آنان با تلاش آتش نشانی ، پلیس و اورژانس از لابه لای آهن پاره ها بیرون کشیده شد.راننده تریلی نیز زخمی شده بود که به بیمارستان فرستاده شد و تحت درمان قرار گرفت.گزارش ایسکانیوز می افزاید، کارشناسان ، جنون سرعت و انحراف به چپ پراید را علت اصلی بروز این برخورد مرگبار عنوان کردند. روزانه دست کم 3200 نفر در سراسر جهان ، قربانی رخدادهای جاده ای می شوند ؛ با نادیده گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی ، عمر خود و همنوعانمان را تباه نکنیم.

جنون سرعت راننده تریلی با 7 کشته یا زخمی

ایسکانیوز: برخورد یک دستگاه تریلی به خودرو دوکابین در جنوب کشورمان دست کم پنج کشته بر جا گذاشت. 
دیروز یک دستگاه تریلی در محور «حاجى آباد - بندرعباس» با سرعت سرسام آور به «تویوتا» دوکابین خورد و این خودرو سبک را به آهن پاره تبدیل کرد.
به دنبال این رخداد دلخراش، آتش نشانی، پلیس و اورژانس به یک کیلومترى روستاى «سرچاهان» رفتند و با پیکرهای پنج سرنشین «تویوتا» رو به رو شدند.همچنین دو همسفر زخمی آنها که معجزه آسا زنده مانده اند به بیمارستان فاطمه زهرا (س) حاجى آباد فرستاده شدند و تحت درمان قرار گرفتند. گزارش ایسکانیوز می افزاید، کارشناسان ، جنون سرعت و انحراف به چپ راننده تریلی را علت اصلی بروز این برخورد مرگبار عنوان کردند.
پیش تر یک دستگاه پراید به رانندگی زنی 27 ساله از «بندرعباس» رهسپار «سیرجان» بود که ناگهان در گردنه «ذرتو» به تریلی خورد ، منفجر شد و او به همراه دو فرزند خردسالش جان باختند.
روزانه دست کم 3200 نفر در سراسر جهان ، قربانی رخدادهای جاده ای می شوند ؛ با نادیده گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی ، عمر خود و همنوعانمان را تباه نکنیم.

30 زائر ایرانی در تصادف اتوبوس کشته شدند

تصادف یک اتوبوس حامل زائران ایرانی که عازم دیدار اماکن مقدس در عراق بود، 30 کشته و هشت نفر زخمی بر جای گذاشته است.

این تصادف در جاده کرمانشاه به ایلام در حوالی شهرستان چوار رخ داده است.

علت این حادثه هنوز به درستی روشن نیست اما برخی گزارشها حکایت از آن دارد که ترمز اتوبوس حامل زائران، بریده و به دلیل ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس با یک واحد مسکونی کناره جاده برخورد کرده است.

سرنشینان این اتوبوس قصد داشتند از طریق مرز خسروی به عراق سفر کنند اما چون این مرز خروجی بسته بود آنها مسیر خود را از کرمانشاه به سمت مهران تغییر داده بودند تا از آنجا به عراق سفر کنند.

بعد از انفجارهای دو هفته اخیر در عراق که به کشته شدن 82 زائر ایرانی انجامید، دولت ایران مرز خسروی در نزدیکی کرمانشاه را بست و اکنون سفرهای زیارتی ایرانی ها از طریق مرز مهران و مرز شلمچه صورت می گیرد.

بعد از بسته شدن مرز خسروی، روزانه یک هزار زائر از مرز مهران و یک هزار نفر نیز از مرز شلمچه می توانند برای زیارت اماکن مقدس از ایران خارج شده و به عراق سفر کنند.

همزمان با وقوع تصادف اتوبوس حامل زائران ایرانی، حمید بهبهانی وزیر راه ایران به عراق سفر کرده است تا ضمن بررسی زمینه توسعه همکاری ها در بخش حمل و نقل با عراق، با دولت آن کشور در زمینه آسان کردن سفر زائران ایرانی به اماکن مقدس در آن کشور گفتگو کند.

هر سال صدها هزار ایرانی برای زیارت اماکن مقدس به عراق سفر می کنند و خشونت های افراطیون سنی مانع از این سفر نشده است. دولت ایران برخی مواقع مرز خسروی، مرز میان ایران و عراق را برای جلوگیری از سفر زائران می بندد.

سال گذشته میلادی تعداد حملات انتحاری در عراق به میزان قابل توجهی کاهش یافت اگرچه پیکارجویان کماکان به انجام حملات در سراسر عراق ادامه می دهند.

سالانه در ایران بیشتر از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و جاده های این کشور در ردیف مرگبارترین جاده های جهان قرار دارد.

جاده های ناامن و غیر استاندارد، بی احتیاطی رانندگان و خودروهای نامناسب عمده ترین عوامل حوادث خونین جاده ای در ایران به حساب می آیند.

پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته اند و بنابر آمار رسمی از تعداد کشته های حوادث رانندگی کاسته شده است اما ایران همچنان ناامن ترین جاده های جهان را دارد.

برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نیست اما برخی میزان آن را سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان ( 5 میلیارد دلار) برآورد می کنند.   

به نقل از بی بی سی پرشین

لعنت به جاده‌ها اگر معنی‌شان جدایی است

تنظیم: زهرا فدایی

در بین آمارهای مختلف در زمینه تلفات انسانی هیچ آماری وحشتناک تر از ارقام تصادفات رانندگی نیست که مجموع ضایعات انسانی آن در سال بیش از هر یک از بلایای طبیعی است. سوانح رانندگی خصوصا در روزهای تعطیل آغاز سال جدید یکی از عمده ترین دلایل فوت ایرانیان است. انگیزه سفرهای نوروزی هرچه که باشد، باید از آن به نوعی خودکشی پنهان دسته جمعی یاد کرد تا قرعه به نام هرکس بیفتد، دچار سانحه شده یا جان خود را از دست دهد؛ و پیامدهایی جبران ناپذیر که گریبان جامعه را می گیرند، به بار آید.  

مقصر کیست؟
تصادف حاصل اشتباه و نقص یکى از سه عامل یعنى انسان (راننده)، جاده و خودرو است. مادامى که هر یک از این سه عامل وظیفه خود را درست انجام دهند و بدون عیب باشند، حادثه اتفاق نمى افتد. اما اگر یکى از این سه عامل در انجام وظیفه تعلل و قصور ورزد یا معیوب باشد، هیچ اتفاق ناگوارى دور از انتظار نیست.

از میان ارکان اصلى تصادف، انسان ضعیف ترین عنصر است، به همین دلیل هر تصادفى که اتفاق مى افتد، تمام قضاوت ها متوجه عامل انسانى است، حتى اگر دو رکن دیگر یعنى راه و خودرو باعث تصادف شده باشند.

در پی حادثه روز هشتم فروردین 88، در محور همدان که منجربه مرگ 18 تن از هموطنان و مجروحیت 20 تن شد، سردار رویانیان با اشاره به اینکه 49 درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی در کشور را کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: «باید شرکت‌های مقصر در تصادفات رانندگی تعطیل شده و رانندگان بی‌تفاوت، بی‌مسوولیت و بی‌صلاحیت به عنوان قاتل معرفی شوند.»

پیش از این نیز، وزیر راه و ترابری، حمید بهبهانی در سومین همایش بزرگ حمل و نقل در تهران اعلام داشت: «همه تابلوهای سرعت مجاز در جاده‌های ایران از‌ بین رفته و نمی‌دانیم سرعت مجاز در جاده‌ها چقدر است. پلیس بارها من را به دلیل سرعت زیاد در جاده متوقف کرده، اما پرسش من از مأمورین پلیس همیشه این بوده که حداکثر سرعت در جاده چقدر است؟»

با استناد به سخنان وزیر راه و ترابری عدم مدیریت صحیح در این زمینه از مهمترین دلایل آمار بالای تصادفات و تعداد کشته شدگان است. در ضمن این مسئله که بسیاری از جوانان که در شهر آموزش رانندگی دیده اند، آمادگی مواجه با شرایط بحرانی در جاده ها را ندارند و این تجربه ایست که آن را تنها می توانند به بهای به خطر انداختن جان خود و دیگران کسب کنند.

کشوری که سطح بیکاری قابل توجهی دارد، مردم را به سمتی سوق می دهد که با خرید یک ماشین و کار شبانه روز برای خود درآمدی تقریباً ثابت داشته باشند. در حالی که شاید هیچ کس نداند راننده های جاده ای چند ساعت در روز کار می کنند. بر اساس آمار 70 تا 75 درصد تصادفات جاده ای بر اثر اشتباهات انسانی که خستگی مفرط می تواند یکی از دلایل اساسی آن محسوب گردد. به طور حتم در ایام تعطیلات سال جدید که به میزان سفرهای بین شهری و تعداد مسافران افزوده می شود، خستگی رانندها نیز چندین برابر می گردد.

به این ترتیب شنیدن خبر اینکه چندین دستگاه‌ خودرو سواری‌ و اتوبوس‌ مسافربری‌ با تعداد قابل‌ توجهی‌ مسافر به دلیل رعایت‌ نکردن‌ اصول‌ رانندگی‌ و فرهنگ‌ ایمنی‌، تصادفات کوچک و بزرگی به بار آورده اند، به امری عادی بدل گردیده.

مصرف مواد مخدر نیز یکی از عواملی است که جان مسافران را به شدت در معرض خطر قرار می دهد، رانندگانی که برای فرار از خستگی و بی خوابی های طولانی مدت به مواد مخدر پناه می برند، در واقع دامی پیش پای مسافران خود می گسترانند که دیر یا زود آنان را به کام مرگ خواهد فرستاد و وقایعی را رقم خواهد زد که جبران آن ممکن نیست.  

جیب بیمه و جان انسان

محمد رویانیان همچنین با اشاره به اینکه «قانونگذار دو سال پیش بیمه مرکزی را مکلف کرد که به منظور کاهش تلفات جاده ای، سالانه 100 میلیارد تومان به پلیس راهنمایی و رانندگی پرداخت کند اما بیمه سال گذشته 30 درصد و امسال 50 درصد این مبلع را پرداخت نکرده است»، گفت: «با توجه به منفعت طلبی بیمه مرکزی و پرداخت نکردن تعهدات، تعداد جانباختگان و سوانح جاده ای در سال 88 افزایش می یابد.»  

رتبه اول جهانی برای سرانه قربانیان

بررسی ها نشان می دهد در بین کشورهای مختلف جهان، هندوستان با 106 هزار کشته در سال بیشترین آمار قربانیان حوادث جاده ای را در جهان دارد، پس از آن، چین با 81 هزار کشته در سال در رتبه دوم قرار دارد. اما ایران با ثبت آمار 27 هزار کشته در سال در مقایسه با جمعیت 70 میلیون نفری خود، به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

این آمار در برخی کشورهای دیگر نظیر ایالات متحده آمریکا به 43 هزار کشته، روسیه 33 هزار کشته، مصر 13 هزار کشته، امارات متحده عربی 6900 کشته، بلغارستان 1006 کشته، نروژ 541 کشته و بلژیک 383 کشته می رسد.

تصادفات رانندگی روزانه حدود 25 میلیارد تومان و سالا‌نه بالغ برهشت هزار و 900 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند و خسارت اقتصادی ناشی از حوادث رانندگی سالا‌نه چهار درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود.  

باید به این آمار خوش بین بود؟

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است: «در نوروز امسال، 729 تن در تصادفاتات جان خود را از دست دادند، که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.»

سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی نوروز سال گذشته را دو هزار و 14 نفر اعلام کرده بود. این در حالی است که بررسی گزارش ها و اظهارات مسوولان پلیس راه و اورژانس کشور نشان می دهد تا پایان دوازدهمین روز تعطیلات نوروزی 420 نفر در تصادف های جاده یی کشور فوت شده اند. همچنین اورژانس کشور طی ایام نوروز 100 هزار مصدوم را در سراسر کشور به مراکز درمانی منتقل کرد که از این تعداد 400 نفر در اثر تصادفات جاده یی فوت شدند.

اینکه آمارهای ارائه شده تا چه حد منطبق بر واقعیت است، محل تشکیک است اما با وجود این تناقضات یک امر مسلم است؛ برای مسافرت های نوروزی امسال، نیروهای پلیس در جاده ها افزایش یافتند و تلاش برای تبلیغات و آموزش به رانندگان پررنگ تر شد. در حالی که با تمام تدابیر اندیشیده شده، تعطیلات نوروز باز هم خانواده های بسیاری را داغدار کرد و زخم های خود را بر جان جامعه، گذاشت. آیا باید همچنان به درصد کاهش آمار فوتی ها دلخوش سازیم و سال آینده با چند نفر پلیس بیشتر در جاده ها، باز هم تقصیر را گردن این و آن بیاندازیم؟ چند انسان، چند ایرانی دیگر باید قربانی شوند تا از رضایت به حداقل ها دست برداریم و چاره ای اساسی برای میزان تأسف بار تصادفات و تلفات روزهای تعطیلات بیاندیشیم.

شاید قربانی سال آینده ما یا عزیزانمان باشیم...

منبع: فرارو

تناقض آماری در تصادفات جاده‌ای

جام جم آنلاین: بدون اغراق یکی از آرزوهای مسوولان انتظامی، کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث دلخراش در جاده‌ها و شهرهاست؛ چرا که آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تصادف رانندگی به مرز هشدار رسیده و با وجود تمهیدات صورت گرفته، کشور ما از جمله کشورهایی است که بیشترین آمار مرگ و میر تصادفات را به خود اختصاص داده است و همین مساله، علاوه بر خسارت‌های جانی، هزینه‌های هنگفتی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.

هر سال با شروع سال جدید، مسوولان نیروی انتظامی در نخستین نشست خبری خود با ارائه آمارهای مربوط به تصادفات، از اقدامات صورت گرفته برای کنترل و کاهش مرگ و میر خبر می‌دهند؛ طوری که در سال جدید نیز چند مسوول در نیروی انتظامی بیان کردند؛ با اقدامات شدید و اجرای قوانین و برخورد با رانندگان متخلف موفق شده‌اند 5/15درصد تصادفات و به دنبال آن، مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را کاهش دهند (مصاحبه سردار احمدی‌مقدم در روز 16 فروردین)، اما آمار  برخی سازمان‌ها و نهادهای دیگر تناقضی جدی را در افکار عمومی ترسیم می‌کند.

برای نمونه در حالی که همه از کاهش تصادفات سال 87 خوشحال بودیم، رئیس سازمان پزشکی قانونی روز گذشته از افزایش 9/1 درصدی مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال 87 خبر داد.

دکتر محمدحسن عابدی گفته است: با بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 87، 23 هزار و 362 نفر در تصادفات رانندگی جان باخته‌اند که این رقم در مقایسه با سال 86، افزایش 9/1 درصدی را نشان می‌دهد و بیشترین تعداد قربانیان (2446 نفر) در استان تهران بوده است.

وی افزوده است: در 6 ماهه اول سال قبل، 13 هزار و 68 نفر در تصادفات جان باختند که این رقم نسبت به نیمه اول سال 86، به میزان 8/3 درصد کاهش یافته؛ اما در نیمه دوم سال گذشته 10 هزار و 294 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که این رقم نسبت به نیمه دوم سال 86، به میزان 3/10 درصد افزایش داشته است.

با توجه به آمار و ارقام مربوط به کشته‌شدگان از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف، هنوز مشخص نیست، آمار تصادفات کاهش یا افزایش پیدا کرده است.

مرگ 23 هزار ایرانی در سوانح رانندگی

میزان تلفات تصادفات بالا رفت
مرگ 23 هزار ایرانی در سوانح رانندگی  
 
جام جم آنلاین: دکتر محمدحسن عابدی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش 1.9 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال 1387 در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا ، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که در سال گذشته 23 هزار و 362 نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی کشته شدند که این رقم نسبت به سال 1386 حدود 1.9 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بالاترین رقم کشته‌های ناشی از تصادف به ترتیب به استان‌های تهران با 2 هزار و 446 نفر، فارس یکهزار و 849 نفر و خراسان رضوی یکهزار و 797 نفر مربوط می‌شود. همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال 1387 نسبت به سال 1386 مربوط به استان‌های زنجان با 19.7 درصد ، اردبیل 18.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 17.9 درصد و بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به استان‌های لرستان با 16.1 - درصد ، یزد 10.8- درصد و بوشهر با 8.5- درصد بوده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: محل وقوع 59.8 درصد تصادفات منجر به مرگ در جاده‌های برونشهری ، 30.9 درصد در جاده‌های درونشهری ، 8.6 درصد در جاده‌های روستایی و محل تصادف 0.7 درصد افراد نامعلوم بوده است.

دکتر عابدی یادآور شد: در شش ماهه اول سال گذشته 13 هزار و 68 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که این رقم نسبت به نیمه اول سال 86 ، 3.8 درصد کاهش یافته است، اما در نیمه دوم سال گذشته 10 هزار و 294 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که این رقم نسبت به نیمه دوم سال 1386 ، 10.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

هر ساعت دو ایرانی در تصادفات کشته می شوند

براساس آمار سال 1387  

رئیس راهنمایی و رانندگی کل کشور: هر ساعت دو ایرانی در تصادفات کشته می شوند  

 

روزنامه سرمایه: به طور تقریبی سال گذشته روزانه 63 نفر و در هر ساعت حدود دو نفر ایرانی تصادفات درون و برون شهری کشور کشته می شوند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کل کشور روز گذشته گفت: «در سال گذشته23 هزار و 200 کشته بر اثر 27 هزار و 342 تصادف در کشور برجای ماند.» سردار محمد رویانیان در نشست خبری خود با رسانه ها و در تشریح نتایج اجرای طرح نوروزی پلیس راه با اشاره به اینکه سال 83 سال پایان برنامه توسعه سوم بود، افزود:  «در این سال بیش از 26 هزار کشته و 260 هزار نفر در تصادفات جاده ای مجروح شدند اما در سال 87 تعداد کشته های ناشی از تصادفات به 23 هزار و 200 نفر رسید در حالی که طی 5 سال گذشته موتورسیکلت بیش از 50 درصد و سفرها نیز حدود 30 درصد افزایش یافته اند.»
وی با اشاره به اینکه در دنیا سالانه حدود دو درصد تلفات ناشی از تصادفات کاهش می یابد، اظهار داشت: «روند نزولی و کاهش تلفات در جمهوری اسلامی ایران تجربه شده و باید تداوم داشته باشد و به همین منظور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای اقدامات کنترلی خود برای مهار تصادفات در نیمه دوم سال جاری بزرگ ترین مرکز کنترل ترافیک خاورمیانه را در کشور راه اندازی خواهد کرد.»
رویانیان با اعلام اینکه هنوز در بحث کاهش آمار تصادفات از نرم جهانی عقب هستیم، تصریح کرد: «باید اعتراف کنیم که هنوز 50 درصد از نظر فرهنگ رانندگی و رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان عقب مانده ایم. علاوه بر این در خصوص تجهیز و تقویت نیروی پلیس و بهبود و توسعه جاده ها ضعف داریم.»
با این وجود وی از افزایش 50 درصدی بهبود رانندگی در کشور خبر داد و گفت: «امسال 50 درصد رفتار رانندگان کشور بهبود یافت و ما در نوروز امسال دیدیم که مردم در رانندگی خود به طور عجیبی تغییر کرده بودند.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به عوامل بروز تصادفات در ایام نوروز امسال تاکید کرد: «در این مدت، سبقت غیرمجاز 25 درصد، سرعت غیرمجاز 20 درصد و عدم رعایت فاصله طولی 22 درصد از مهم ترین عوامل بروز تصادفات بودند. از این میان سواری و وانت 62 درصد، کامیون 16 درصد، موتورسیکلت 10 درصد و اتوبوس 13 درصد از تصادفات را به خود اختصاص دادند.»
رویانیان با اشاره به اینکه 70 درصد تصادفات در روز و 30 درصد در شب اتفاق افتاده است، از روی دادن بیش از 60 درصد تصادفات در شعاع 30 کیلومتری شهرها خبر داد.
وی با بیان اینکه در نوروز امسال پنج هزار نیرو به ناوگان پلیس راه اضافه شد، تصریح کرد: «در طرح نوروزی سال جاری 5/9 میلیون همیار پلیس به کمک پلیس آمدند و 467 تیم نظارتی و پنج هزار و 400 بازرس نامحسوس، نیز حضور داشتند.»
وی ادامه داد: «از 25 اسفند 87 الی 15 فروردین سال جاری 302 هزار و 868 مورد سرعت غیرمجاز با دوربین های مستقر در سطح جاده ها کنترل و رانندگان آنها جریمه و 87 هزار و 135 خودرو سواری، هشت هزارو 224 اتوبوس و کامیون و نه هزار و 332 وانت و 97 هزار و 439 موتورسیکلت توقیف و اعمال قانون شدند.» وی با اعلام اینکه در نوروز امسال همچنین 22 هزار و 550 گواهینامه توقیف و نه هزار و 548 گواهینامه نیز پانچ شد، از ممنوعیت تردد سواری و وانت بارهای بالای 40 سال از اول اردیبهشت ماه خبر داد که ابلاغیه توقیف این نوع خودروها در صورت مشاهده به پلیس راه های سراسر کشور اعلام شده است.
وی همچنین اضافه کرد: «از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری پلیس از تردد تاکسی های بالای 13 سال، مینی بوس های بالای 35 سال، اتوبوس های شهری و برون شهری بالای 25 سال، کامیون و کشنده بالای 35 سال و موتورسیکلت بالای 20 سال جلوگیری خواهد کرد.»
وی از اقدامات ضروری پلیس در سال 87 به پیگیری مصرانه پلیس در توقیف خودروهای بدون کارت معاینه فنی، نظارت بر لزوم نصب ترمزهای ای بی اس هنگام تولید خودروهای جدید داخلی و نصب برچسب انرژی روی موتورهای تولید داخل و خارجی به جهت نشان دادن مصرف بنزین اشاره کرد.
سردار رویانیان همچنین از توسعه و افزایش طرح انضباط اجتماعی در سال 88 در تمامی کلانشهرها خبر داد.