تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

کاهش کشته‌های حوادث جاده‌ای در تیر و مرداد ماه

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: علیرغم افزایش سفرها، تعداد کشته‌شدگان و تلفات و سوانح رانندگی در تیرماه امسال 5/2 و در مردادماه نیز حدود 5/3 درصد کاهش داشت که بی‌شک اقدامات فرهنگی در این کاهش خسارات نقش عمده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار اسکندر مومنی در مراسم نواختن "زنگ انضباط اجتماعی" که صبح امروز در دبیرستان علامه حلی منطقه 11 تهران برگزار شد، گفت: امسال حدود 700 هزار خودروی جدید شماره گذاری شد، بنابراین حدود 700 هزار راننده جدید وارد چرخه حمل و نقل شدند و سفرهای درون شهری و برون شهری افزایش قابل توجهی داشت.

وی تصریح کرد: علیرغم افزایش سفرها، طبق آمار در تیرماه گذشته 5/2 درصد و در مردادماه حدود 5/3 درصد کاهش کشته و تلفات و سوانح را داشتیم که بی شک اقدامات فرهنگی در این کاهش خسارات نقش عمده‌ای داشت و با توجه به این که آمارکشته شدگان در تصادفات باید با آمار سازمان پزشکی قانونی تطبیق داده شود، آمار تلفات رانندگی شهریور ماه، تاکنون آماده نشده است.

سردار مومنی در ادامه تصریح کرد: برای ایجاد امنیت و انضباط اجتماعی در جامعه نیازمند کمک دانش آموزان هستیم، به طوری که کاهش تلفات و تصادفات رانندگی طی چند سال گذشته مرهون فرهنگسازی است که توسط همین دانش آموزان صورت گرفته است.

وی گفت: علیرغم اتفاقات مثبتی که در زمینه‌ ترافیک و عبور و مرور صورت گرفته است، آمار سوانح و حوادث در کشور بالاست و بسیاری از خانواده‌ها به نوعی با از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا جراحات شدید ناشی از تصادفات رانندگی، با این مساله درگیرند.

به گفته‌ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بزرگترین عامل تاثیرگذار در کاهش تلفات و خسارات جاده‌ای عامل فرهنگی است، لذا باید بیشتر از گذشته انضباط اجتماعی که همان رعایت حقوق دیگران است، رعایت شود و اگر بخواهیم در عرصه‌ای موفق باشیم، جز کمک گرفتن از خانواده آموزش و پرورش و در راس آن دانش آموزان، راهی نداریم.

وی در باره نقش دانش آموزان، اولیا و مربیان مدارس در افزایش انضباط اجتماعی اظهار کرد: بی شک یکی از اقدامات موثر در انضباط اجتماعی اقدامات فرهنگی است که نهادهای فرهنگ ساز از جمله خانواده آموزش و پرورش نقش بی‌بدیلی در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در حوزه آموزش و پرورش و در مقطع ابتدایی همیاران پلیس، در مقطع راهنمایی، پلیس یاران نوجوان ساماندهی شدند و در سال گذشته نیز پلیس یاران جوان مقطع دبیرستان و فرهنگ‌ یاران پلیس به این جمع اضافه شدند و این عرصه از یکپارچگی و انسجام بیشتری برخوردار شد.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تصریح کرد: دانش آموزان می‌توانند در حوزه انضباط اجتماعی و ایمنی بسیار موثری باشند و ضمن آن که به عنوان مروجان این فرهنگ در جامعه حضور دارند و در آینده نیز خود به عنوان اعضای فعالی که وارد جامعه می‌شوند، در ارتقای این فرهنگ نقش آفرین باشند.

وی خطاب به دانش آموزان نخبه دبیرستان علامه حلی گفت: این دانش آموزان می‌توانند ایده‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات کاربردی خود را در خصوص هشدارهایی در زمینه‌ خواب آلودگی، خستگی و صحبت با تلفن همراه که بیشترین تصادفات نیز بر اثر این تخلفات رخ می‌دهد را به مرکز تحقیقات و معاونت اجتماعی راهنمایی رانندگی ارائه کنند و همکاران ما نیز آماده دریافت این طرح‌ها هستند.

سردار مومنی در پایان تاکید کرد: امنیتی امروز کشور را مرهون حماسه‌ها، شجاعت‌ها و رشادت شهیدانی هستیم که از کیان کشور اسلامی دفاع کردند و امروز در سایه‌ آن حماسه‌ها احساس امنیت می‌کنیم.

تعداد وسایل نقلیه بیش از ظرفیت جاده‌هاست

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعداد وسایل حمل و نقل ما بیش از ظرفیت جاده‌هاست، گفت: وقتی جاده‌های ما هنوز ظرفیت حمل و نقل این همه مسافر و ماشین را نداشته باشد، طبیعتا شاهد حوادث دلخراش جاده‌ای و کشته شدن هموطنان خود خواهیم بود.


ابوالقاسم رحمانی با تایید بالابودن آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در ایران در مقایسه با سایر کشورها به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: بحث تصادفات جاده‌ای در کشور به چند عامل بستگی دارد، از جمله نقض فنی ماشین‌آلات یا وسایل حمل و نقل.


وی در ادامه ایمن نبودن و عدم تجهیز جاده‌ها و خطاهای نیروی انسانی را هم از عوامل تصادفات جاده‌ای کشور برشمرد و افزود: همه این مسایل باید مورد بررسی قرار گیرد و راه‌حلی برای این مشکلات در نظر گرفته شود. در بحث جاده‌ها با توجه به تعداد ماشین‌ها و افزایش جمعیت، جاده‌های ما توسعه پیدا نکرده، یا میزان توسعه‌ی جاده‌های ارتباطی ما همگام با افزایش تعداد وسایل حمل و نقل نیست.


عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس به وجود شش هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از علل تصادفات جاده‌ای ما وجود نقاط حادثه‌خیز است، که هر چند قسمت اعظم آن‌ها را از بین برده‌اند، ولی هنوز این نقاط حاده خیز وجود داشته و باید آنها را نیز برطرف کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: در بحث جاده‌ها نیز می‌توان گفت جاده‌های ما یک سرعت مطمئنه دارند، یعنی این گونه نیست که با هر سرعتی در آنها بتوان حرکت کرد. ممکن است جاده‌ای کشش سرعت 100 کیلومتر را داشته باشد ولی ممکن است راننده‌ای بخواهد با سرعت 120 کیلومتر در آن حرکت کند که این مساله حادثه‌ساز خواهد شد.


وی مشکل دیگر را نیز مربوط به نقص فنی وسایل نقلیه دانست و در این راستا گفت: در برخی از خودروهای تولیدی هنوز ضریب ایمنی پایین است، و مثلا ترمز ABS یا کیسه هوا وجود ندارد، یا اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با بیش از 40 سال عمر در جاده‌ها تردد می‌کنند، لذا همه اینها باعث ایجاد تصادفات می‌شود.


نماینده مردم اقلید در خانه ملت، با اشاره به این که رانندگی هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور است، افزود: طبق قانون بعضا شش یا هشت ساعت رانندگی در شبانه روز برای راننده در نظر گرفته می‌شود، که البته راننده باید در این مدت هم هر از چند گاهی برای رفع خستگی در جایی متوقف کند. البته سال به سال قوانین بهتر هم می‌شود. لذا هر چند بحث هشت ساعت کار مطرح است که اگر همین مقدار نیز رعایت شود، خوب است اما بعضا مشاهده می‌شود رانند‌ه‌ای 16 ساعت رانندگی می‌کند.


وی بحث نقص فنی وسایل نقلیه را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: خودرویی که با 40 سال عمر در جاده حرکت می‌کند چه ایمنی دارد؟ هر چند ممکن است تصادف نکند ولی بر اثر کندی حرکت باعث تصادف یا مشکلات دیگری می‌شود. لذا عمر خودروها هم در حوادث جاده‌ای بسیار موثر است. از سوی دیگر بعضا افرادی قوانین را رعایت نمی‌کنند و یا افرادی سابقه رانندگی نداشته و عامل ایجاد این حوادث می‌شوند.


رحمانی در پایان با اشاره به حوادث اخیر جاده‌ای و کشته شدن تعدادی از هموطنان، تنها وزارت راه را در این حوادث مقصر ندانست و گفت: سه عامل جاده،‌ نقص فنی و نیروی انسانی در تصادفات موثر است. بحث جاده با وزارت راه بوده، ولی بحث کنترل سرعت با پلیس راه است. در نتیجه وزارت راه نقش دارد ولی مقصر در همه مراحل وزارت راه نیست. وزارت راه بر اساس سرعت، حرکت 100 کیلومتر در جاده را درست می‌کند ولی اگر راننده‌ای در این جاده با سرعت 120 کیلومتر حرکت می‌کند مقصر وزارت راه نیست. این مسئله تا حدودی مربوط به بحث کنترل‌کنندگان است که در این زمینه پلیس بیشتر نقش دارد.

تلفات جانی تصادفات در گلستان 16 درصد رشد یافت

فرمانده انتظامی گلستان با اشاره به کشته شدن 222 نفر در نیمه نخست سالجاری در تصادفات در محورهای استان گفت: تلفات انسانی جاده ای در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، سردار حمید عطایی ظهر جمعه در سخنان بین الصلاتین نمازجمعه گرگان افزود: همچنین در این مدت 600 هزار مورد تخلفات رانندگی در استان شناسایی و برخورد شد که نشانه حضور فعال پلیس است.
وی اظهار داشت: در سالجاری 450 هزار تماس با سامانه 110 استان برقرار شد که از این نظر رتبه اول را در سطح ادارات استان دارا هستیم.

خسارت سوانح رانندگی در ایران از جنگ بیشتر است

حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی گفت: خسارت سوانح رانندگی در ایران از جنگ بیشتر است و ایران جزو کشورهای رده اول در این زمینه است که باید چاره جدی ای برای این موضوع اندیشید.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، امام جمعه اراک در خطبه های نمازجمعه این هفته افزود: نیروی انتظامی باید جلوی تردد خودروهایی که مشکل دارند را در جاده ها و شهرها بگیرد و با رانندگان متخلف برخورد جدی کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه هفته نیروی انتظامی در پیش روست، افزود: انتظار است با همت مضاعف پلیس شاهد امنیت بیشتر، ارتقا نظم و انضباط اجتماعی، مقابله با انواع شرارات ها برای جرایم باشیم.

تصادف مرگبار آزادراه کرج - قزوین با 14 کشته



درپی تصادف یک دستگاه تریلی با اتوبوس مسافربری در بامداد روز گذشته در آزادراه کرج ـ قزوین، 14 مسافر کشته و 29 نفر دیگر مجروح شدند.

به گزارش «جام‌جم»، ساعت 10‌/‌5 صبح دیروز وقوع یک حادثه رانندگی در آزادراه کرج ـ قزوین به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش شد.

به دنبال این تماس، ماموران انتظامی استان تهران با اطلاع موضوع به اورژانس، آتش‌نشانی، راهنمایی و رانندگی به محل حادثه اعزام و متوجه شدند یک تریلی پس از تصادف با اتوبوس مسافربری در حاشیه آزادراه واژگون شده و تمامی سرنشینان اتوبوس که از مریوان عازم تهران بود، دچار سانحه شده‌اند.

دقایقی بعد، با حضور ماموران اورژانس، آتش‌نشانی و راهنمایی و رانندگی و امداد و نجات جاده‌ای در محل حادثه، تلاش‌ها برای نجات مجروحان آغاز شد.

ماموران آتش‌نشانی و امداد و نجات پس از چند ساعت تلاش 29 نفر از مجروحان حادثه را از اتوبوس مسافربری خارج و به بیمارستان‌های البرز، مدنی، شریعتی و امام خمینی (ره) کرج منتقل کردند. 14 نفر دیگر نیز که در این حادثه فوت کرده بودند، به پزشکی قانونی انتقال یافتند، چند نفر از مجروحان حادثه نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به 2 بیمارستان در تهران اعزام شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.


تصادف مرگبار در آزادراه

سردار علیرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان تهران درباره این حادثه گفت: اتوبوس مسافربری از مریوان عازم تهران بود که در آزادراه کرج ـ قزوین راننده از سرعت خود کاسته و ادامه مسیر داده است.

فرمانده انتظامی استان تهران افزود: در همین موقع یک تریلی که از خوی عازم تهران بود، با عقب اتوبوس برخورد می‌کند و هر دو وسیله نقلیه در حاشیه بزرگراه واژگون می‌شوند.

اکبرشاهی یادآور شد: کارشناسان راهنمایی و رانندگی استان تهران با حضور در محل حادثه و بررسی‌های مقدماتی پی بردند علت حادثه خواب‌آلودگی راننده تریلی و سرعت بالای او بوده است.

فرمانده انتظامی استان تهران درباره آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان گفت: تاکنون 14 نفر در این حادثه فوت کرده‌اند و 29 نفر دیگر در بیمارستان‌های کرج و تهران تحت درمان قرار دارند و ماموران تلاش ویژه‌ای را برای مشخص شدن هویت قربانیان و مصدومان حادثه آغاز کرده‌اند.

وی افزود: کارشناسان راهنمایی و رانندگی تحقیقات ویژه‌ای را برای مشخص شدن علت اصلی این حادثه مرگبار آغاز کرده‌اند که بزودی پس از پایان تحقیقات اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.


واژگونی اتوبوس ایرانی در ترکیه

گزارش دیگری نیز حاکی است براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس ایرانی در شرق ترکیه، 3 نفر کشته و بیش از 30 نفر دیگر مجروح شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، ا توبوس حامل زائران ایرانی که عازم سوریه بود، نیمه شب گذشته در کیلومتر 25 جاده دیاربکر به علت نامعلومی از جاده منحرف و به یک دره در حاشیه جاده سقوط کرد. با انتقال مجروحان حادثه به بیمارستان تحقیق در این زمینه ادامه دارد./ روزنامه جام جم/ شش مهر 89

تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در روزهای پایانی تابستان افزایش یا

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد به واسطه افزایش میزان سفرها در روزهای پایانی فصل تابستان با افزایش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای مواجه بودیم.

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایرنا در جمع خبرنگماران افزود: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بعد از تصادفات در صحنه حاضر می‌شود و تعداد مجروحان و کشته‌های صحنه‌ها را ضبط می‌کند.

وی تصریح کرد در نتیجه، طبیعی است که این آمار با آمار مراکزی از قبیل پزشکی قانونی و اورژانس که تعداد کشته‌های بعد از انتقال به بیمارستان را نیز ثبت می‌کنند، تناقض داشته باشد.

وی افزایش سفرها و وقوع حوادثی همچون تصادف اتوبوس‌ها در چند روز گذشته را موجب افزایش تعداد کشته‌های ناشی از این تصادفات اعلام کرد و گفت:
میزان کشته‌های ناشی از تصادفات در صحنه وقوع حادثه در روزهای آخر تابستان با افزایش روبه رو بوده است.

تاریخ خبر» یکشنبه، ۴ مهر ۱۳۸۹