تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

روزانه 34 میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با‎ ‎ارائه گزارشی درباره وضع تلفات جاده‌ای در کشور از موفقیت دولت‌های نهم و دهم در‎ ‎مهار روند رو به رشد تلفات تصادفات جاده‌ای خبر داد و اعلام کرد: با اقدام‌های صورت‎ ‎گرفته، میزان تلفات جاده‌ای به نصف کاهش یافته است‎.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،در جلسه هیات دولت که‌ دیروز به ریاست‎ ‎محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد، ‎ناصر پورمعلم با تشریح ابعاد صدمات ناشی از تصادفات، گزارشی از اقدام‌ها و عملکرد‏‎ ‎کمیسیون ایمنی راه‌ها و اعضای آن را ارائه کرد‎.

‎بر اساس این گزارش، ایران با توجه‎ ‎به قرارگرفتن در تغییرات سریع رشد اقتصادی و اجتماعی در مرحله رشد انفجاری خودروها‎ ‎قرار گرفته و پیش بینی می‌شود که در 10 سال آینده تعداد خودرو‌ها به 5/2 برابر‏‎ ‎افزایش یابد‎.

‎این رشد، مستلزم ارتقای وضع اجزای ایمنی راه‌ها شامل ارتقای ‎ایمنی خودروها، ایمنی راه‌ها و ارتقای فرهنگ ترافیک و کارآیی بیشتر اقدام‌های نجات و‎ ‎فوریت‌های پزشکی و رسیدگی به مجروحان در بیمارستان‌ها است، اما از همه مهمتر، ارتقای ‎سیستم مدیریت ایمنی راه‌هاست که در حال حاضر کمیسیون ایمنی راهها این مسئولیت را‎ ‎بر عهده دارد‎.

‎بر اساس این گزارش اکنون اصلی‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی و‎ ‎عمر از دست رفته جامعه مربوطه به تصادفات است و روزانه 34 میلیارد تومان زیان از‏‎ ‎این بابت بر اقتصاد جامعه وارد می‌شود‎.

‎در این گزارش آمده است: در 10 سال‏‎ ‎گذشته 250 هزار راننده زندانی شده‌اند و حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر به طور‏‎ ‎مستقیم با از دست دادن در آمد یا هزینه‌های ناشی از مراقبت افراد مجروح یا معلول، ‎دچار فقر نسبی شده‌اند‎.

‎بر اساس گزارش ارائه شده در هیات دولت، شاخص کشته به صد‏‎ ‎هزار نفر جمعیت ایران، 5/5 برابر متوسط جهانی و حدود 6 برابر متوسط کشور‌های پیشرو‏‎ ‎ایمنی رانندگی است‎.

‎با اهتمام دولت نهم و دهم در بخش ایمنی و تلاش‌های‎ ‎روز افزون اعضای کمیسیون باعث شده است که روند رو به رشد تلفات تصادفات از عدد مثبت 86/8‏‎ ‎درصد در طول برنامه سوم توسعه، به عدد منفی 7/3 درصد در طول برنامه چهارم کاهش یابد‏‎ ‎و واقع مهار تلفات صورت پذیرد‎.

‎به عبارت دیگر شمار تلفات پیش‌بینی شده برای‎ ‎سال 1388 که حدود چهل هزار کشته بود، به عدد 22 هزار و 974 نفر کاهش یافته است که از‏‎ ‎موفقیت‌های دولت دهم در مهار و کاهش تلفات رانندگی محسوب می‌شود‎.

‎در این گزارش‎ ‎خاطر نشان شده است: برای بهبود پایدار ایمنی راه‌ها راهبرد‌های جامع تهیه و ابلاغ‎ ‎شده است و باید در مدت 10 سال آینده شاخص کشته به صد هزار نفرجمعیت از 32 به عدد 14‏‎ ‎تقلیل یابد که مستلزم عزم ملی و حمایت و پشتیبانی دولت از کمیسیون ایمنی راه‌ها است‎.

‎دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها، تصادفات را به بیماری سیستمی تشبیه کرد که برای‎ ‎درمان آن نگاه تک محوری و تک دستگاهی پاسخگو نبوده و نیازمند کار تیمی و شورای‎ ‎درمان تصادفات هستیم و جایگاه آن کمیسیون ایمنی راهها است‎.

‎هیات وزیران با‎ ‎تشکر از اقدام‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها و اعضای آن، مقرر کرد که کمیسیون ایمنی راهها به‎ ‎طور مشخص نیازها و مشکلات خود را برای اقدام، اعلام کند‎.

‎تشریح سند ملی‎ ‎آموزش و پرورش‎

‎در ادامه این جلسه، سند ملی آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش و‎ ‎پرورش و کارشناسان در دولت تشریح شد‎.

‎سند ملی آموزش که حدود پنج سال توسط 500‏‎ ‎پژوهشگر از حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته در ماه‌های اخیر با‎ ‎پیگیری‌های ویژه آماده شده و به امضای رئیس‌جمهور رسیده است و اکنون برای تصویب نهایی‎ ‎در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. این سند نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق برای‎ ‎نظام تعلیم و تربیت است‎.

‎گزارش وزارت بازرگانی از واردات‎

در‎ ‎پایان جلسه دیروز هیات وزیران، وزارت بازرگانی با ارایه گزارشی از واردات‎ ‎کالا در کشور از نبود توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت انتقاد‎ ‎کرد و خواستار تبیین تقسیم کار ملی در حوزه واردات شد‎.

‎در این گزارش تکالیف‎ ‎قانونی مترتب بر واردات و فرایندها و دستگاه‌های متولی در این بخش تبیین و فرآیند‎ ‎واردات شامل سه مرحله تعیین ضوابط و الزامات فنی، ثبت سفارش و نهایتا ترخیص و کنترل‎ ‎محموله برای تطبیق با ضوابط اعلام شده تشریح شده است‎.

‎در این جلسه شاخص‌های‎ ‎مختلف تأثیرگذار بر واردات کالا به کشور مانند نرخ ارز، تعرفه‌های وارداتی، کیفیت‎ ‎تولیدات داخلی و شرایط و الزامات فنی واردات نیز به بحث و بررسی گذاشته شد‎.

‎در‎ ‎گزارش وزارت بازرگانی همچنین بر ضرورت اعلام ضوابط فنی آن دسته از کالاهایی که به‏‎ ‎کشور وارد شده ولی دستگاه متولی آن هنوز آنها را بازنگری نکرده و یا اعلام نکرده‎ ‎است، تأکید شد‎.

‎در جلسه هیات وزیران مقرر شد به منظور مدیریت مؤثر واردات‎ ‎کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت، همه دستگاه‌های ذیربط، راهکارهای جلوگیری از‎ ‎واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و مباحث تکمیلی را برای‎ ‎اتخاذ تصمیم‌های لازم ارائه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد